Pisetään juhlat aikuisille. Kutsuissa lukee selvästi, että ei lapsia juhliin. Nyt sitten jokainen soittaa vuorollaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kyllä ihan ymmärrän jos imeväisikäisen vanhempi kysyy voisiko tulla lapsensa kanssa. Siis että haluaisi osallistua juhliin, tavata tuttuja ja ystäviä ja lähteä sitten ajoissa pois. Pointtihan on mielestäni siinä, että kutsuttu ei halua olla epäystävällinen ja kieltäytyä kutsusta, vaan yrittää luovia niin ettei kärsi ystävyyssuhteet saatika imetys.

Voisin kuvitella itsekin soittavani ja kysyväni sopiiko tulla hetkeksi vauvan kanssa ja lähteä sitten pois juopuneiden tieltä. Enkä kyllä pahastuisi jos saisin kielteisen vastauksen. Olisinpahan ainakin koittanut keksiä kompromissia :).

Luulisin että sama tilanne hänellä, joka olisi tullut pikkulapsensa kanssa. Ehkei saa mistään lastenhoitajaa, mutta halu olisi tavata kavereita. Tuskin kukaan (eihän) vanhempi haluaa olla pikkulasten kanssa kännisten keskellä, eli ihan varmasti lähtisi ajoissa pois.

Ymmärrän kyllä myös sinua ap, että haluat pitää lapsettomat juhlat ja tokihan sulla siihen on oikeus. Siksi harmillista että että nolona joudut kieltämään vielä erikseen lapsivieraiden saapumisen.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Ymmärrän kyllä häntä, joka soitti kysyäkseen, että voiko tissiruokailija tulla mukaan. Sitä kun ei niin vaan voi jättää hoitoon jollekkin. Eniten mua ihmetyttää, että miksi edes olette hänelle kutsun laittaneet? Oletan, että hän on sen verran hyvä ystäväsi, että tiedät hänen imettävän vauvaa.

Mä ymmärrän sen, jos ihan pienen vauvan äiti kysyy, voisiko pistäytyä vauvan kanssa. Kutsun lähettäjähän todennäköisesti tietää, että äidillä on se vauva, ja suurin osa ihmisistä myös tietää, että pikkuvauvaa joutuu imettämään usein, eikä sitä voi välttämättä sen takia jättää hoitoon. Voihan olla, että kutsun antaja tietää tuon, eikä silti halua vauvaa edes käymään, ja on kutsunut äidin vain kohteliaisuussyistä vaikka tietää, ettei vauvaa voi jättää hoitoon...

Mun mielestä on kyllä noloa soitella ja vinkua kustua isommille lapsille, jos kyseessä on tosiaan aikuisten juhlat. Se pieni vauva sentään menee kantoliinassa tai äidin sylissä, mutta isommat ryömii/kävelee ympäriinsä, niitä pitää vahtia jne. eli eivät ole läheskään niin huomaamattomia. Mä pidän lapsista, mutta ymmärrän, jos niitä ei aina haluta mukaan.

Ymmärrän kyllä häntä, joka soitti kysyäkseen, että voiko tissiruokailija tulla mukaan. Sitä kun ei niin vaan voi jättää hoitoon jollekkin. Eniten mua ihmetyttää, että miksi edes olette hänelle kutsun laittaneet? Oletan, että hän on sen verran hyvä ystäväsi, että tiedät hänen imettävän vauvaa.

Jotkut imetettävät osaavat myös juoda pullosta. Ja sithän sitä oltais loukkaannuttu jos koko kutsua ei olis tullu ja vedottu et " ku sulla on toi vauva"....

Sit jos ei pääse nii ei pääse. On kuitenkin kutsuttu

Jotkut nyt vaan eivät voi olla hetkeäkään erossa lapsistaan. Ikäväähän se on, kun joutuu noihin kyselyihin vastaamaan. Mutta mielestäni parempi niin kuin että vieraat tuovat mitään kysymättä lapset mukanaan. Mulla on juhlien järjestäjänä käynyt näin ja se ei ollut mitenkään kivaa. Nyt kyllä aloin miettimään, että pitäisköhän mun järjestää 50-vuotispäiväni Hoplopissa :D :D

[QUOTE="mama";24712794]Et pysty rentoutumaan ystävien kanssa mutta hierojalla kyllä voit käydä yksin ilman lasta?[/QUOTE]

No pointti on siinä että se hierojalla käynti vie tunnin ja lapsi on isänsä kanssa sen aikaa. Juhliin kun mennään niin lapsi jäis lastenhoitajalle, ei isälleen, lisäksi siellä juhlissa menisi useampi tunti ja todnäk ne ois sellaiseen aikaan että lapsi menee sillä aikaa nukkumaan (nukkumaanmeno on erityisen vaikeaa kyseiselle lapselle ilman mua juuri nyt). Mun mielestä noissa kahdessa tapauksessa on aika tavalla eroa.

No pointti on siinä että se hierojalla käynti vie tunnin ja lapsi on isänsä kanssa sen aikaa. Juhliin kun mennään niin lapsi jäis lastenhoitajalle, ei isälleen, lisäksi siellä juhlissa menisi useampi tunti ja todnäk ne ois sellaiseen aikaan että lapsi menee sillä aikaa nukkumaan (nukkumaanmeno on erityisen vaikeaa kyseiselle lapselle ilman mua juuri nyt). Mun mielestä noissa kahdessa tapauksessa on aika tavalla eroa.

Voit mennä hierojalle/kauppaan/kaupungille tunniksi pariksi, osaat rentoutua kyllä kunhan lapset ovat isänsä hoidossa jnejne.
Eikö mieleesi ole todella ikinä tullut, että voit käydä juhlissa jos haluat, piipahtamassa YKSIN, jotta se pieni on isänsä hoidossa, olla sen tunnin tai pari (ei, siellä ei tarvitse istua aamusta yömyöhään), nähdä kavereita, rentoutua ja mitä lie, ilman että saat väännettyä kärpäsestä härkäsen?
Ja niistä juhlissa voi jopa käydä niin että kerkeää kotiin laittamaan sen piltin sitten nukkumaan.
Joten, miten niissä tapauksissa on eroa, että käyt hierojalla tai juhlissa, jos molemmissa paikoissa menee sama aika?

Menkää sitten juhliin myöhässä . Pistätte ensin lapsen nukkumaan ja jätätte nukkuvana hoitajan huomaan :) Näin me ollaan tehty monta kertaa.

ajateltiin kerrankin pitää juhlat missä kaikki voivat rentoutua ilman lapsia! lapsijuhlia ollaan vietetty ihan tarpeeksi.

Ja ilman viinaahan ei voi rentoutua?
Viinan nimissähän te nyt jopa käskette tissiruokinnalla olevien pysymään kokonaan pois juhlista (toivottavasti ei muista teitä edes kortilla jos tissilapsikaan ei saa hetkeksi tulla mukaan)
Ajattelemattomuutta on se jos jo tissiruokinnalla oleva pkku lapsi ja kehdataan heiltäkin kieltää tulo juhliin, miten sen tissin jättää kotiin

.... Ehkei saa mistään lastenhoitajaa, mutta halu olisi tavata kavereita.

Hienosti tiivistettynä tuossa. MUTKU MÄ HALUUUUUN!! Haluun oikeestaan olla jättämättä lapsiani minnekään, mutta haluun myös juhliin ja nähdä kavereita kun se on kivaa. haluunHALUUN!!

Eikä siinä mitään, kai haluta saa. Mutta aikuisuuteen kuulunee se, että hahmottaa että kaikkea ei voi saada. Perheellisenä voi tehdä monia juttuja joita lapsettomat ei voi (vaikka ihan viettää sitä laatuaikaa lasten kanssa ja nauttia niistä), ja toisinpäin (vaikka mennä aikuistenkeskenbileisiin ja olla kantamatta vastuuta siitä että nicopetterillä voi olla tyhmää hoidossa).

Mutta tuota en ymmärrä, että miksei tosiaan voi tehdä omaa valintaansa, ihan sama kai muille mikä se on:
- minulla on lapsi, jätän sen hoitoon ja menen juhlimaan
- minulla on lapsi, katson parhaaksi olla sen kanssa, en mene juhliin joihin lasta ei ole kutsuttu (kunnes parin vuoden päästä kun tämä itsevalitsemani (?) elämäntilanne on muuttunut ja lapset kasvaneet)

• Tykkää
Reactions: Lilith
[QUOTE="mä";24713916]Menkää sitten juhliin myöhässä . Pistätte ensin lapsen nukkumaan ja jätätte nukkuvana hoitajan huomaan :) Näin me ollaan tehty monta kertaa.[/QUOTE]

Juuri talla tavalla me olemme tehneet joka kerta. Hyvin kerkeaa viela juhlimaan nukuttamisenkin jalkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmä;24713951:
Viinan nimissähän te nyt jopa käskette tissiruokinnalla olevien pysymään kokonaan pois juhlista (toivottavasti ei muista teitä edes kortilla jos tissilapsikaan ei saa hetkeksi tulla mukaan)
Ajattelemattomuutta on se jos jo tissiruokinnalla oleva pkku lapsi ja kehdataan heiltäkin kieltää tulo juhliin, miten sen tissin jättää kotiin

Eihän tässä sanottu, että pelkästään se viina olisi se lapsien tulon estämisen syy. En tiedä, millaisia juhlia tai lapsia teillä on, mutta kyllä meillä ainakin juhlien luonne muuttuu heti, jos mukana on lapsia. Tekö ette huomioi lapsia juhlissanne mitenkään? Heille ei puhuta eikä tarjota mitään? Tuo viina taitaa olla tässä kohdassa ennemminkin se ymmärrettävin tekosyy, mihin yritetään vedota, ettei niitä lapsia otettaisi mukaan.

Mun mielestä pienet vauvat (0-6kk) ovat sellaisia, jotka eivät aina sisälly tuohon "ei lapsia"-määritelmään. Mäkin siis soittaisin pienestä vauvasta. Monestihan ei noin pienelle vielä voi järjestää hoitajaa koko illaksi eli sitten ei pääse äitikään juhliin.

Mutta jos ei saa pikkuvauvatkaan tulla, niin se on tietenkin myös ok ja juhlien järjestäjän asia. Ei siinä mitään. Mutta kysyvä ei tieltä eksy jne. Eli noloa ei ole kysyminen minusta.

Mun mielestä on ihan ok, jos kysyy voiko oma alle 6kk vauva tulla mukaan, koska sen ikäinen oikeastaan vain nukkuu ja syö rintaa, niin hän ei vielä muiden aikuisten menoista välitä eikä hän tarvitse erikseen ohjelmaa tai ruokaa. Enkä näe syytä juhlan järjestäjillekään, miksi niin pienet eivät voisi juhliin tulla esim. rintarepussa. Mutta kunnioittaisin toki jäämällä juhlista, jos hääpari on sitä mieltä ettei voi tulla (jos mulla olisi vauva).

[QUOTE="eräs";24712553]Ei ole tarkoitus olla ilkeäkään, joten toki ilmaisisin kieltäytymisen niin, että kiitos kutsusta, emme tule. Mitä sitä selittelemään. Tosin kaikki meidän ystävät tietää tämän, joten me ollaan aika varmoja lastenhoitajia ;), ollaan kai joidenkin mielestä "hulluja", tykätään puuhata nuiden kanssa kaikkea ja muiden lapset tuo sitä juhlan tuntua meille omille lapsille =)

Mutta mua ei tartte ymmärtää, en vaan tajua, miksi ei voi kokoontua perheinä, oikeesti. Mutta en mä haasta mittään kinaakaan, kunhan ihmettelen. Relata voi niiden lapsostenkin kanssa. Tai heidän nukkumaan mentyä ilman.[/QUOTE]

Se, mitä sä et näytä ymmärtävän on, että aina ei tarvitse kokoontua perheenä. Napanuoran voi katkaista ennen kuin lapsi täyttää 35. Kyllä mäkin rakastan omia lapsiani, mutta joskus on kiva olla ihan aikuisten kesken.

Mun mielestä on ihan ok, jos kysyy voiko oma alle 6kk vauva tulla mukaan, koska sen ikäinen oikeastaan vain nukkuu ja syö rintaa, niin hän ei vielä muiden aikuisten menoista välitä eikä hän tarvitse erikseen ohjelmaa tai ruokaa. Enkä näe syytä juhlan järjestäjillekään, miksi niin pienet eivät voisi juhliin tulla esim. rintarepussa. Mutta kunnioittaisin toki jäämällä juhlista, jos hääpari on sitä mieltä ettei voi tulla (jos mulla olisi vauva).

Ja sitten tämä vaavan äiti on naama norsunkyrsällä kun muut ottaa alkoholia ja meno muuttuu äänekkääksi.

Oikeesti, jos on ilmoitettu että ei lapsia niin miksi pitää olla niin helkkarin itsekäs että se muksu on silti otettava mukaan?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24713995:
Eihän tässä sanottu, että pelkästään se viina olisi se lapsien tulon estämisen syy. En tiedä, millaisia juhlia tai lapsia teillä on, mutta kyllä meillä ainakin juhlien luonne muuttuu heti, jos mukana on lapsia. Tekö ette huomioi lapsia juhlissanne mitenkään? Heille ei puhuta eikä tarjota mitään? Tuo viina taitaa olla tässä kohdassa ennemminkin se ymmärrettävin tekosyy, mihin yritetään vedota, ettei niitä lapsia otettaisi mukaan.

Mä keksin monta syytä, mikä juhlista tekee lapsilta kielletyn, mutta en yhtään syytä, mikä olisi esteenä korvasuojilla suojatulle sylivauvalle, joka nukkuu tai katselee äitiään.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmä;24713951:

Ilman viinaa voi, mut jos paikalla on pikkulapsia, ei voi. Ainakaan itse en voi, kyllä siinä vähintään toisella silmällä jatkuvasti vilkuilee, että missä ne menee ja eikai ole mikään hätänä, eikä mulla edes ole omia lapsia. Koska pakkohan heitä on huomioida jos paikalla ovat. Ei esim. voi puhua aikuisten juttuja kun lapset voi kuulla, osalla porukasta huomio jatkuvasti lapsissa eikä keskustelussa, tulee keskeytyksiä kun lapset tarvitsevat jotain...toi on oikeasti rasittavaa ja häiritsee, jos miettii vaihtoehdoksi että oltaisiin ihan aikuisporukalla ja jokainen voisi keskittyä häiriöttä muiden aikuisten kanssa seurusteluun ja juhlimiseen. Onhan se ihan eri meininki olla aikuisten kesken kuin jos paikalla on lapsiakin. Vai miksikäs muuten suurin osa pariskunnista kaipaa joskus sitä lapsivapaata aikaa keskenään?

Pullot, kupit ja lypsykoneet on keksitty noita tilanteita varten. Jos ei halua niitä käyttää, niin se on sitten ihan oma arvovalintansa jäädä sen tissivauvan kanssa kotiin. Turha siitä on kutsujille kiukutella. Tosin jos ihminen määrittelee itsensä ensisijaisesti käveleviksi tisseiksi, en usko että kellekään hänen poisjäämisensä juhlista on kovin suuri menetys...

Etenkin morsian voi pelätä että suloinen pikku nyytti vie kaiken huomion ja tunnettuahan on että hääjuhlassa haluaa morsian olla se joka saa yksin kaiken huomion

Alkuperäinen kirjoittaja Löpö Rectum;24714023:
Ja sitten tämä vaavan äiti on naama norsunkyrsällä kun muut ottaa alkoholia ja meno muuttuu äänekkääksi.

Oikeesti, jos on ilmoitettu että ei lapsia niin miksi pitää olla niin helkkarin itsekäs että se muksu on silti otettava mukaan?

Jotkut osaavat nauttia olostaan myös se vauva sylissä ja voihan sen vauvan kanssa kotiutua vähän aiemmin, ennenkuin porukka alkaa olla kaatokännissä. Jos vaihtoehdot on, joko jäädä pois juhlista tai ottaa vauva mukaan, niin tottakait nautin juhlissa olosta enemmän kuin kotisohvasta, jolla saan istuskella muinakin päivinä. Ja toivotavasti muutkin nauttisivat seurastani, vaikka olisinkin selvinpäin. Tämä siis aivan teoriaa vain, koska mulla ei enään ole vauvaa.

Olen äiti. Tapaan ystäviäni lapsineen yhteisen kivan merkeissä, silloin mennään lasten ehdoilla ja jutellaan mukavia.

Olen äiti. Tapaan ystäviäni ravintolassa hauskanpidon merkeissä. Otan viiniä lasin, toisenki, tulen ehkä hiprakkaan, ehkä en...juttelen mukavia, kiroilenkin.

Huomaako kukaan eron...

• Tykkää
Reactions: säpäle
[QUOTE="pöö";24714038]Etenkin morsian voi pelätä että suloinen pikku nyytti vie kaiken huomion ja tunnettuahan on että hääjuhlassa haluaa morsian olla se joka saa yksin kaiken huomion[/QUOTE]

Kunnioittaisin morsiammen sanaa ja jäisin silloin kotia.

Mä keksin monta syytä, mikä juhlista tekee lapsilta kielletyn, mutta en yhtään syytä, mikä olisi esteenä korvasuojilla suojatulle sylivauvalle, joka nukkuu tai katselee äitiään.

No joo. Kyllä minäkin ymmärrän ne sylivauvat aikuisten juhlissa. Tuo viestini oli siis tuohon alkoholi-kommenttiin. Eli kyllä hauskaa voi pitää ilman viinaakin, mutta se on tässä tapauksessa se helpoin syy, mihin voi vedota. Ei ollut siis kyse siitä, että kaikkien on pakko ryypätä. Ja mitäs silläkään sitten on oikeasti väliä, jos isäntäpari on kännissä, jos kuitenkin ihan tolkuissaan ovat. Nehän ovat heidän juhlansa.

Yhteistyössä