Pisetään juhlat aikuisille. Kutsuissa lukee selvästi, että ei lapsia juhliin. Nyt sitten jokainen soittaa vuorollaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä keksin monta syytä, mikä juhlista tekee lapsilta kielletyn, mutta en yhtään syytä, mikä olisi esteenä korvasuojilla suojatulle sylivauvalle, joka nukkuu tai katselee äitiään.

Sen äidin kanssa on hiton paljon kivempi seurustella, jos se katsoo keskustelukumppania ja keskittyy keskusteluun, eikä paikalla olevaan vauvaansa.

Sylivauvatkin pitävät toisinaan äärimmäisen rasittavaa meteliä, joka varmasti pilaa melkein jokaisen juhlatunnelman ehkä joitain palstan supermammoja lukuunottamatta, joiden korville se ilmeisesti on musiikkia.

Läheskään kaikki sylivauvat eivät suostu olemaan korvasuojat päässä. Minkä seurauksena sitten kukaan koko juhlatilassa ei voi esim. kuunnella musiikkia kunnon äänenvoimakkuudella, ja jonkinlaista sosiaalista painetta on myös pitää keskustelun volyymi hillittynä.

[QUOTE="Äiti";24714048]Olen äiti. Tapaan ystäviäni lapsineen yhteisen kivan merkeissä, silloin mennään lasten ehdoilla ja jutellaan mukavia.

Olen äiti. Tapaan ystäviäni ravintolassa hauskanpidon merkeissä. Otan viiniä lasin, toisenki, tulen ehkä hiprakkaan, ehkä en...juttelen mukavia, kiroilenkin.

Huomaako kukaan eron...[/QUOTE]
Onneksi jotkut äidit muistavat olevansa myös puolisoita, ystäviä, siskoja, naisia.

Olin vieraana häissä, joiden kutsussa oli erittäin selvästi, että juhlat ain aikuisille -ei fasiliteettejä eikä ohjelmaa lapsille. Että heidän omatkin (!!!) pienet lapset hoidossa.

Olivat saaneet monta puhelua jossa oli kyselty että ei saa lapsille hoitopaikkaa, joten voisko ottaa lapsen mukaan. Morsian onneksi piti pään kylmänä ja sanoi, että valitettavasti nämä juhlat on vain aikuisille.

Mutta häissä oli kuin olikin perhe, jolla mukana vauva sekä taapero!! Siellä sitten jostain keittiön nurkasta syöttötuolia etsimään ja tunkemaan pöytään. Kun ruuat oli syöty, bändi alkoi soittaa ja vieraat esittivät lauluja ja tanssiesityksiä, vieraat tanssivat ja pitivät hauskaa, niin tämä taapero konttaa pitkin tanssilattiaa! Hänen äitinsä nyrpeänä ihmettelee ääneen, että tanssijat voisivat vähän katsoa...

Tämä äiti oli vaihtamassa vaippaa vessassa kun olin vessassa myös. Alkoi mulle urputtaa ettei mitään vaipanvaihtopaikkaa ole. Mä sanoin siihen, että eipä ole ei, kun tämä paikka ei ole vauvoille. Että mulla on saman ikäinen hoidossa juuri, kun tämä juhla oli ain aikuisille.

Melkein kaikki vieraat olivat äitejä ja isejä, olivat nähneet paljon vaivaa saaakseen lapset hoitoon! Osa oli järjestänyt jopa niin, että perheen äiti ja isä vaihtoivat vuoroa, että kumpikin pääsivät juhliin. Sitten yksi tällainen perhe ei kunnioita yhtään hääparin toivetta...

Alkuperäinen kirjoittaja lehmä;24713951:
Ja ilman viinaahan ei voi rentoutua?
Viinan nimissähän te nyt jopa käskette tissiruokinnalla olevien pysymään kokonaan pois juhlista (toivottavasti ei muista teitä edes kortilla jos tissilapsikaan ei saa hetkeksi tulla mukaan)
Ajattelemattomuutta on se jos jo tissiruokinnalla oleva pkku lapsi ja kehdataan heiltäkin kieltää tulo juhliin, miten sen tissin jättää kotiin

ei me ketään pakoteta juomaan, mutta tarjolla on alkoholijuomia. Maistellaan esim. erilaisia viinejä, oluita jne. syödään juustoja ja hiukan erikoisempia ruokia. Ei lapsille niin mieluisaa ruokia. Olen ajatellut ihan ystäviäni ja tuttaviani tässä asiassa, joilla usealla ollut aika raskasta viime aikoina. Jos pyydämme, että ei lapsia niin toivon, että sitä kunnioitetaan ja imeväisikäinenkin on lapsi. Ja kuten jo useaan otteeseen tuolla alussa kerroin paikka on sopimaton imeväisikäisellekin. Korkealla, paljon rappusia, ei saa vaunuja tai kantokoppaa ilman hirveää raahaamista ylös. Kai tätä sitten pitää vääntää joillekin rautalangasta. Joskus on aikuisten juhlia ja joskus on lastenjuhlia ja vauvakutsutkin voi pitää sitten erikseen.

Voitte tuomita minut ja puolisoni, mutta vaivalla näitä järkätään ja omat lapsetkin saadaan hoitoon ( jota ei ole 6v monesti tapahtunut kun tukiverkko asuu 500km päässä ) niin eikö jo meillä olisi oikeus olla kerrankin ilman lapsia.

Onneksi mieheni ei soittanut kaverilleen ja kysynyt,voiko imetyksellä oleva vauvamme tulla piipahtamaan kanssammetuleville synttäreille,kun isommat lapset menisi hoitoon. Mies menee ja mä jään kotiin lasten kanssa,kun juhlat on.Itsellä aina ollut,että kun aikuisten juhlat on,niin imetettävät voivat tulla,ettei kenenkään ystävän tarvirtse sen takia pois jäädä.Taaperot erikseen,eivät tervetulleita.

[QUOTE="...";24713152] Mutta toivottavasti sentään ymmärrät että kutsun lähettäjää saattaa harmittaa tuollainen tapa? Siis voisi olettaa että keskivertoälyinen ihminen osaa lukea, ja sitten kuitenkin osa soittelee perään. Olisihan tuo rasittavaa, ja jollain tasolla ehkä jopa loukkaavaa kun ei ensimmäisestä kiellosta uskota.

Vähän kuin jos jo kutsussa olisi meny liitteenä, ja siinä olisi lohta pääruokana. Sitten porukka soittaa perään että eihän siellä kai ole kalaa ruokana?! Öööh?[/QUOTE]

Tilanne voisi itselleni olla lähinnä turhauttava. Toki ihmistä voi harmittaa tietyt asiat ja niin saa ollakin vaikka minä sitä en aina ymmärtäisikään.

Jos jokainen kysyy vuorotellen samaa asiaa, minua nolottaisi lähinnä se että en ole alunperin pystynyt asiaa ilmaisemaan tarpeeksi selkeästi, ei se että varmistetaan asia tarkentavalla kysymyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja käytöstavat...;24714075:
Olin vieraana häissä, joiden kutsussa oli erittäin selvästi, että juhlat ain aikuisille -ei fasiliteettejä eikä ohjelmaa lapsille. Että heidän omatkin (!!!) pienet lapset hoidossa.

Olivat saaneet monta puhelua jossa oli kyselty että ei saa lapsille hoitopaikkaa, joten voisko ottaa lapsen mukaan. Morsian onneksi piti pään kylmänä ja sanoi, että valitettavasti nämä juhlat on vain aikuisille.

Mutta häissä oli kuin olikin perhe, jolla mukana vauva sekä taapero!! Siellä sitten jostain keittiön nurkasta syöttötuolia etsimään ja tunkemaan pöytään. Kun ruuat oli syöty, bändi alkoi soittaa ja vieraat esittivät lauluja ja tanssiesityksiä, vieraat tanssivat ja pitivät hauskaa, niin tämä taapero konttaa pitkin tanssilattiaa! Hänen äitinsä nyrpeänä ihmettelee ääneen, että tanssijat voisivat vähän katsoa...

Tämä äiti oli vaihtamassa vaippaa vessassa kun olin vessassa myös. Alkoi mulle urputtaa ettei mitään vaipanvaihtopaikkaa ole. Mä sanoin siihen, että eipä ole ei, kun tämä paikka ei ole vauvoille. Että mulla on saman ikäinen hoidossa juuri, kun tämä juhla oli ain aikuisille.

Melkein kaikki vieraat olivat äitejä ja isejä, olivat nähneet paljon vaivaa saaakseen lapset hoitoon! Osa oli järjestänyt jopa niin, että perheen äiti ja isä vaihtoivat vuoroa, että kumpikin pääsivät juhliin. Sitten yksi tällainen perhe ei kunnioita yhtään hääparin toivetta...

Kuulostaa TODELLA ikävälle! Toivottavasti meille ei käy näin, koska ollaan nähty todella paljon vaivaa näitä juhliä järjestäessä. Nyt tuntuu vaan niin kurjalle, kun pointti oli juuri se, että ne joilla ollut hirmuisen raskasta saisivat rentoutua ja nyt nämä samaiset ihmiset haluavat väkisin juhliin lapsiensa kanssa ( ja tiedän, että hoitajia heillä olisi ) ja minun oma äitinikin on luvannut ottaa vaikka useamman lapsen hoitoonsa ( vaikka hiukan vieraammankin )

Alkuperäinen kirjoittaja lehmä;24713951:
Ja ilman viinaahan ei voi rentoutua?
Viinan nimissähän te nyt jopa käskette tissiruokinnalla olevien pysymään kokonaan pois juhlista (toivottavasti ei muista teitä edes kortilla jos tissilapsikaan ei saa hetkeksi tulla mukaan)
Ajattelemattomuutta on se jos jo tissiruokinnalla oleva pkku lapsi ja kehdataan heiltäkin kieltää tulo juhliin, miten sen tissin jättää kotiin
Kannattaa muistaa, että tänä päivänä aika moni lapsi on tissiruokinnalla vielä yli vuoden ikäisenä.

Mä järjestin aikoinaan kotonani juhlat ja kutsussa oli aivan selvästi sanottu, että juhlat ovat vain aikuisille. Silti yksi kutsutuista toi mukanaan 11 kk ja 2 v ikäiset lapsensa. Mulla oli siihen aikaan jo isot lapset, joten meillä ei ollut enää rappusissa turvaporttia. Myöskin kattauksen olin järjestänyt siten, että en huomioinut kenenkään olevan siinä kunnossa, että pitiäisi pöytäliinan helmasta ottaa tukea. Tarkoitus oli myös, että lähdemme meiltä illallisen jälkeen jatkamaan juhlimista tanssiravintolaan.

Tällä lapsensa mukaan ottaneella äidillä meni käytännöllisesti katsoen koko ilta siihen, että hän juoksi lastensa perässä. Varsinkin se 2 v oli koko ajan menossa rappusiin ja pienempi perässä. Mulla ei ollut tavarat järjestetty siten, että lapsen voisi päästää täällä miten vaan kulkemaan, ja tämä äiti taisi hokea illan aikana esikoiselleen tuhat kertaa "ei" ja lähes yhtä monta kertaa kävi ottamassa jonkun lasiesineen tms pois lapsensa kädestä ennenkuin tulee vahinko...joko esineelle tai lapselle. Selvää oli, että tuon ikäiset alkavat huutaa kuin palosireenit, kun heiltä jatkuvasti kielletään ja otetaan heidän haluamiaan tavaroita pois kädestä. Loppujen lopuksi nuorempi lapsi lattialle laitettuna meni ruokapöydän alle ja kiskaisi pöytäliinan reunasta niin, että pöydän toisessa päässä istuva vaaleaan juhlapukuun pukeutunut ystäväni sai lasillisen punaviiniä päällensä.

Juhlat olivat kaikenkaikkiaan aika fiasko.

Kuulostaa TODELLA ikävälle! Toivottavasti meille ei käy näin, koska ollaan nähty todella paljon vaivaa näitä juhliä järjestäessä. Nyt tuntuu vaan niin kurjalle, kun pointti oli juuri se, että ne joilla ollut hirmuisen raskasta saisivat rentoutua ja nyt nämä samaiset ihmiset haluavat väkisin juhliin lapsiensa kanssa ( ja tiedän, että hoitajia heillä olisi ) ja minun oma äitinikin on luvannut ottaa vaikka useamman lapsen hoitoonsa ( vaikka hiukan vieraammankin )

Ärsyttää ne supermammat tässä ketjussa, jotka luulee että pelkästään alkoholista eli kännäämisestä olis kyse. Sitten väännetään tää ketju siihen, että "miksi pitää kännätä" ja "mä ainakin äitinä nautin lapseni seurasta enkä halua olla sellaisessa paikassa minne lapseni ei ole tervetullut".

Kyse on mulle ainakin siitä, että on ihana päästä välillä rentoutumaan aikuisten kesken, näkemään aikuisia ihmisiä ja voi keskittyä heihin ja jopa keskustella HETKEN ilman että mikään pissahätä tai muu lapsijuttu keskeyttää keskustelun heti alkuunsa. Eikö ne pikkumussukat ole aina 24/7 prioriteettina, ettekö te marttyyriäidit todella IKINÄ kaipaa aikuista seuraa? Hienoa varmaan jos ette. Mutta kyllä minä ainakin arvostan ihmistä, joka jaksaa tällaiset juhlat järjestää.

[QUOTE="mä";24714126]Minä en rentoudu, kun en tiedä miss lapseni on. Lapsemme ei koskaan estä meitä rentoutumasta.[/QUOTE]

Minäminäminä. Tuliko mieleen, että lapsesi ehkä estää muista rentoutumasta?

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="pöö";24714038]Etenkin morsian voi pelätä että suloinen pikku nyytti vie kaiken huomion ja tunnettuahan on että hääjuhlassa haluaa morsian olla se joka saa yksin kaiken huomion[/QUOTE]

Eiköhän ne lapset ja vauvat jätetä ihan muista syistä kuule kutsumatta, hei haloo. Häissä, joissa olen ollut, on kyllä ollut näitä "pieniä nyyttejäkin", mutta eipä kukaan ole niistä ole ollut sen kummemmin kiinnostunut. Huomiota ovat saaneet sen verran, mitä nyt on kohteliasta, kun vaihdetaan sen nyytin vanhempien kanssa kuulumisia eli ehkä pieni hymy ja lapsen kuulumiset nopeasti. Juhlimaanhan ne ihmiset ovat sinne tulleet, eivätkä ihailemaan vauvoja.

[QUOTE="mä";24714147]Teillä oli se oikeus silloin, kun teillä ei ollut lapsia.[/QUOTE]

Sä olet ihan paras äiti! Kiillotan kruunun puolestasi!

Oletko tullut ajateelleeksi, että miehesi luultavasti ihastui ja rakastui sinuun yksilönä, ihmisenä, naisena. Oletko ihan pelkkä äiti nykyään, vai panostatko ikinä siihen, että olisit nainen, ihminen? Enkä tarkoita mitään ulkoista, vaan sitä, että juttelet omista asioistasi, mielipiteistäsi, etkä pelkästään lasten puuhailuista. Vai oletko nykyään ihan kokoaikainen, täydellinen Äiti?

Ilmeisesti joillekin ihmisille on vieläkin epäselvää se, että toisten lapset ei todellakaan kiinnosta kaikkia. Kyllä minun mielestäni juhlien järjestäjillä on ihan täysi oikeus miettiä ensi sijaisesti itseään ja muita kutsuttuja vieraita, eikä kavereidensa lapsia. Toisten lapset ei ole ainakaan minun tärkeysjärjestyksessä edes top viidessä.

Alkuperäinen kirjoittaja käytöstavat...;24714185:
Ärsyttää ne supermammat tässä ketjussa, jotka luulee että pelkästään alkoholista eli kännäämisestä olis kyse. Sitten väännetään tää ketju siihen, että "miksi pitää kännätä" ja "mä ainakin äitinä nautin lapseni seurasta enkä halua olla sellaisessa paikassa minne lapseni ei ole tervetullut".

Kyse on mulle ainakin siitä, että on ihana päästä välillä rentoutumaan aikuisten kesken, näkemään aikuisia ihmisiä ja voi keskittyä heihin ja jopa keskustella HETKEN ilman että mikään pissahätä tai muu lapsijuttu keskeyttää keskustelun heti alkuunsa. Eikö ne pikkumussukat ole aina 24/7 prioriteettina, ettekö te marttyyriäidit todella IKINÄ kaipaa aikuista seuraa? Hienoa varmaan jos ette. Mutta kyllä minä ainakin arvostan ihmistä, joka jaksaa tällaiset juhlat järjestää.

Noille marttyyrimutseille on ihan turha vääntää rautalankaa. Juttu on juurikin se, että oma minä kadonnut lasten myötä ja sillä varjolla esitetään ettei mikään muu kiinnosta kuin omat mussukat. Kateellisia ne on niille, joilla on muutakin elämää.

• Tykkää
Reactions: Mansikkainen mamma
Alkuperäinen kirjoittaja käytöstavat...;24714185:
QUOTE]

Aivan!
Nämä henkilöt varmaan haastavat myös esim. leffateatterin oikeuteen siitä, että kehtaavat järjestää tilaisuuksia, joihin ei voi lapsen kanssa mennä... Eikä sitä leffassa, työpalaverissa, tennistunnilla tai teatterissakaan kännätä, vaikka ne eivät pikkulasten tilaisuuksia olekaan.

Eikö voida ymmärtää, että maailmaan mahtuu erilaisia tapahtumia? Ei se pikkuvauva-aika loputtomiin kestä. Jos yhdet juhlat missaa rintatuokinnan takia, niin ei kenenkään maailma siihen kaadu. Ja joo, järjestin itse lapsettomat bileet, joista kaikkein innostuneimpia olivat pienten lasten vanhemmat, jotka saivat hyvän syyn kerrankin juhlia ilman perhettä.

Todella kurjalta kuulostaa nuo muutaman ihmisen kertomukset pilalle menneistä juhlista. Onhan se tosiaan noloa, kun toiset ovat nähneet vaivaa (ja maksaneet!) lapsenvahdin hankinnassa, niin toiset eivät viitsi tätä samaa vaivaa nähdä ja kunnioittaa toisia juhlijoita.

Minun lapsettomat bileet eivät onneksi menneet pilalle yhden sylilapsen mukanaolosta, mutta lapsettomuus oli välttämätöntä kirjata kutsuun, jotta kukaan ei olettaisi kyseessä olevan lapsille soveltuva tapahtuma. Tämän yhden pariskunnan kanssa tulosta lapsen kanssa sovittiin erikseen ja he eivät sitten tosiaankaan valittaneet lastenhoitopaikan puutetta, vääränlaista tarjoilua, volyymiä tms.

[QUOTE="mä";24714126]Minä en rentoudu, kun en tiedä miss lapseni on. Lapsemme ei koskaan estä meitä rentoutumasta.[/QUOTE]

voi pyhä Maria sentään ja pari muutakin valittua sanaa...Kai sinä nyt sentään tiedät missä lapsesi on jos se on vaikka isäsnsä kanssa kotona, mummolassa hoidossa? ei sitä siepattu ole, vaikka hoitoon on laitettu.

kaikki eivät rentoudu teidän lastenne kanssa. onko tullut se ikinä mieleen. Ja varmasti kaikki rakastavat lapsiaan, vaikka haluavat yhden illan olla heistä erossa.

voi pyhä Maria sentään ja pari muutakin valittua sanaa...Kai sinä nyt sentään tiedät missä lapsesi on jos se on vaikka isäsnsä kanssa kotona, mummolassa hoidossa? ei sitä siepattu ole, vaikka hoitoon on laitettu.

kaikki eivät rentoudu teidän lastenne kanssa. onko tullut se ikinä mieleen. Ja varmasti kaikki rakastavat lapsiaan, vaikka haluavat yhden illan olla heistä erossa.

Ja mä luulen et rakastavat vielä vähän enemmänkin koska haluavat opettaa lapsilleenkin jotta on muitakin jotka heistä välittää ja haluavat viettää heidän kanssaan aikaa, ilman äitiä ja isää. Oppivat luottamaan muihinkin.

Ilmeisesti joillekin ihmisille on vieläkin epäselvää se, että toisten lapset ei todellakaan kiinnosta kaikkia. Kyllä minun mielestäni juhlien järjestäjillä on ihan täysi oikeus miettiä ensi sijaisesti itseään ja muita kutsuttuja vieraita, eikä kavereidensa lapsia. Toisten lapset ei ole ainakaan minun tärkeysjärjestyksessä edes top viidessä.

Ja minun top vitosessa ei ole lapsettomat juhlat vaikka kuinka asiaa yrittäsit minulle puolustella.
Pidä sellaiset bileet kuin haluat ja anna muiden (kutsuttujen)
päättää haluaako he teidän bileisiin osallistua eläkä suutu oli heillä syy mikä tahansa kun juhliin ei tule.
-Typerää syyllistämistä koko ketju puolin jos toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti mut muutakin;24714247:
Noille marttyyrimutseille on ihan turha vääntää rautalankaa. Juttu on juurikin se, että oma minä kadonnut lasten myötä ja sillä varjolla esitetään ettei mikään muu kiinnosta kuin omat mussukat. Kateellisia ne on niille, joilla on muutakin elämää.

Mä oon sit varmaan marttyyriäiti, jos kehtaisisin kysyä, saisinko ottaa sen vastasyntyneeni mukaan, jos hän ei muulla ruokinnalla pärjäisi ja näin ollen mulla olisi tosiaan vain kaksi vaihtoehtoa, joko tulla vauvan kanssa tai olla tulematta. Yli 6kk vauvaa en todellakaan ottaisi, enkä edes kysyisi, voisiko ottaa, jos kutsussa on lapset kielletty.

Kun jossain tapauksessa, joku kaveri tai sukulainen voisi jopa pettyä, etten tule ja ihmetellä, etten edes kysynyt mahdollisuutta ottaa vauva mukaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
ai siis imettävä äiti ei saa kaydä missään? :D oletkos sinä joka mietti miten tissin jättää kotiin koskaan kuullut rintapumpuista? itse ymmärrän täysin miksi ihmiset eivät halua lapsia tollaisiin juhliin jos ovat omatkin saaneet hoitoon niin mikähän idea siinä sitten ois että muiden muksuista pitäs stressata omissa juhlissaan? :o

Ja minun top vitosessa ei ole lapsettomat juhlat vaikka kuinka asiaa yrittäsit minulle puolustella.
Pidä sellaiset bileet kuin haluat ja anna muiden (kutsuttujen)
päättää haluaako he teidän bileisiin osallistua eläkä suutu oli heillä syy mikä tahansa kun juhliin ei tule.
-Typerää syyllistämistä koko ketju puolin jos toisin.
Mun mielestä on itsestäänselvää, että jos juhliin meno ei kiinnosta, niin sitten niihin ei mennä. En mä ole ollut läheskään kaikissa juhlissa, joihin mut on elämäni aikana kutsuttu. Juhlien järjestäjänkään ei mielestäni pidä loukkaantua, jos joku vieras ei tulekaan.

Yhteistyössä