*Pirpanat pienellä ikäerolla*

Ajatus tulevasta ikäerosta (1v2kk) vähän jännittää joten ajattelin avata ketjun pienen ikäeron odottajille. Jospa meitä olisi muitakin pohtimassa pieneen ikäeroon liittyviä asioita? :)

 
Meillä siis esikko on 6,5v, pikkukakkonen kohta 6kk ja nyt olen raskaana viikolla 5. Iso ikäero oli äärettömän helppo kaikin puolin (tällä puolen vuoden hurjalla kokemuksella voin näin sanoa :LOL: ) joten ajatus kahdesta pienestä tosiaan vähän hirvittää, joskin ihan positiivisella tavalla kuitenkin :D

Koska raskauteni on vasta aivan alussa (eikä pahoinvointia vielä ole) niin mikään ei ole vielä ns. muuttunut. Kauhulla odotan aamupahoinvointia, joka viimeksi saattoi minut sairaalakäynnille ja kotona olin aivan "vuodepotilaana". Miten sitä sitten pärjää kotona pienen vauvan kanssa kun on pää pöntössä?
 
Meille ois tulossa ikäeroa 1v6kk ja minust tuo on ihan sopiva ikäero. Esikoispoikani on nyt siis 11kk ja olen raskaana 8. viikolla. Mua ei kumma kyllä ole hirvittänyt ajatus noinkaan pienestä ikäerosta ollenkaan. Päinvastoin.

Mut ehkäpä se hirvitysvaihekin ehtii vielä tulla...
 
Meillä esikko täyttää ens viikolla vuoden ja laskettu aika on 5 viikon päästä :) Eli ikäeroa tulee noin 1v1kk. Tähän mennessä ei oo hirvittäny ollenkaan, mutta näin h-hetken lähestyessä vähän hirvittää. Meillä mies tekee vielä reissuhommia, eli aika paljon oon viikolla yksin lasten kanssa. No, tulee varmasti hetkiä jolloin todellakin tiedän olevani ÄITI :)
 
Tänne tulin kertomaan miten hyvä juttu tuo pieni ikäero on. Meillä on tyttöjen ikäero 1v1kk ja vaikka aluksi oli raskasta niin nyt ovat ylimmät ystävykset joita luullaan kaksosiksi :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Tänne tulin kertomaan miten hyvä juttu tuo pieni ikäero on. Meillä on tyttöjen ikäero 1v1kk ja vaikka aluksi oli raskasta niin nyt ovat ylimmät ystävykset joita luullaan kaksosiksi :heart:
Niin samaa mieltä, meillä ikäeroa 1v3kk,
tytöt on jo 5v ja 6v ja heistä on ollut toisilleen seuraa jo monta vuotta.
Leikkivät yhdessä aina ja melkein aina sovussa... luullaan myös kaksosiksi vaikka ovat täysin erinäköisiä :D Tämä 5 vuotias on aina ollut todella pitkä ikäisekseen, joten pituuseroakin on vain sentti siskoon :D

Pojalle (11kk) odotetaan pikkuveljeä syntyväksi lokakuun lopussa ja heillekkin siis tulossa sama ikäeroa kuin tytöillämme :)
 
Täällä olisi yksi :wave:

Poika olisi n.1v7kk kun tämä kakkonen syntyy.
LA on 3.10, mutta koska poika meni yli ja käynnistettiin lopulta kun oli niin jääräpäinen, niin en odota ihmeitä tapahtuvan tässäkään :D

Itse olen myös sitä mieltä, että vaikka alussa varmasti on raskasta ja haastavaa, niin sen vaiheen kun pääsee ohittamaan, on lapsista toisilleen hienosti seuraa ja ehkä teinivuosina sitten saavat pysyttettyä vastarinnan kimpassa meitä vanhuksia vastaan :D

paapelo+poju1v4kk+Deri 28+5
 
paapelo älä nyt vielä pelottele noilla teinijutuilla :D :D
Onneksi on sinne vielä aikaa *pyyhkii hikeä otsalta*, itse en meinaa todellakaan ollut mistään helpoimmasta päästä :ashamed: Saa nähdä mitä tuosta vauhti kaksikosta tulee :whistle:
 
Kiva kuulla hyviä kokemuksia :D

Mites sitten kaikki käytännönasiat?
Sain jo vinkin vaipanvaihtoon liittyen, eli kannattaa vaihtaa samaan aikaan molemmille vaippapepuille vaippa, jotta molempien vaippa tulee vaihdettua rittävän usein.
Pohdin myös tuplatarraiden pakollisuutta (olin ajatellut vaihtoehdoksi tavallisia rattaita + kantoliinaa) mutta tuplat ovat ilmeisesti aika must!
Kaverilta kyselin myös tarvitsenko 2 syöttötuolia ja 2 pottaa ja vastaus oli kyllä.

Muuta en ole vielä ehtinyt pohtimaan, mutta enköhän vielä keksi "lisäkysymyksiä" :D

Tuleeko teille (joilla siis jo pienen ikäeron lapset) mieleen jotain em. tyylistä huomioitavaa?
 
Mä oon nyt miettinyt kanssa tuota syöttötuoli hommaa et pitääkö hankkia toinen,
noiden vanhempien lasten aikana oli vaan 1 ja se riitti... Ikean sivuilla kun surffasin, niin siellä oli ainakin niitä juniorituoleja, että jos hommaiskin tuolle isommalle sellaisen.. Olis vaan kiva kun löytäis sellaisen mallin missä on käsinojatkin...

Ja eiköhän se ihan 1 pottakin riitä, ainakin saa meillä luvan riittää.. isompi voi sit siirtyä pönttöharjoituksiin kun pienemmän aika pottailuun tulee..
Ja tosiaan, mahdollisimman paljon noita lastenhoitojuttuja kannattaa hoitaa liukuhihna tyyliin, niin jää vähän aikaa ehkä huokaistakkin :D
Tuplarattaiden hankkimista kannatan kyllä jos vaan yhtään liikkuu kävellen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chilitin:
Mä oon nyt miettinyt kanssa tuota syöttötuoli hommaa et pitääkö hankkia toinen,
noiden vanhempien lasten aikana oli vaan 1 ja se riitti... Ikean sivuilla kun surffasin, niin siellä oli ainakin niitä juniorituoleja, että jos hommaiskin tuolle isommalle sellaisen.. Olis vaan kiva kun löytäis sellaisen mallin missä on käsinojatkin...

Ja eiköhän se ihan 1 pottakin riitä, ainakin saa meillä luvan riittää.. isompi voi sit siirtyä pönttöharjoituksiin kun pienemmän aika pottailuun tulee..
Ja tosiaan, mahdollisimman paljon noita lastenhoitojuttuja kannattaa hoitaa liukuhihna tyyliin, niin jää vähän aikaa ehkä huokaistakkin :D
Tuplarattaiden hankkimista kannatan kyllä jos vaan yhtään liikkuu kävellen.
Meillä on semmoinen tripp trapin kopio syöttötuolina ja tykkään siitä niin paljon että meinasin sitten pienemmälle hankkia samanmoisen mikäli vaan sellaisen vielä saan hankittua. Näin pysyisi keittiön "sisustus" nättinä, kun siellä olisi samanlaiset tuolit molemmilla pikkuisilla.

Ostin tänään jo vauvalle potan, tai oikeastaan tälle nykyiselle vauvalle toisen potan. Meillä on baby björnin pottatuoli mutta kirppiksellä törmäsin edulliseen baby björnin tavalliseen pottaan joten ostin pois. Saa sitten pikkuneiti valkata kummalla istuu niin pitkään kunnes vauvakin tulee pottailuikään :)
 
Meillä on vaan tuollainen matkasyöttötuoli pöydän päässä, niin sen saa viskattua pieneen tilaan jos tuntuu olevan tiellä ja voi vaan tempasta mukaan kun lähtee kyläilee :D Ostin ton joskus reilu 5 vuotta sitten, enkä nyt sit viitsinyt alkaa kunnon syöttötuolia pojallekkaan ostamaan kun toi on ihan kunnossa.. mene vaan hermot kun ne syöttötuolit on aina tiellä - tai ainakin siltä tuntui joskus kun esikoisella oli syöttötuoli :D

Katselis sit puolen vuoden päästä kun on ajankohtaista, että mitä sitä ostaa... Onneksi vauva ei vielä moneen ensimmäiseen kuukauteen tarvii syöttötuolia :)
 
Mulla on laskettu aika kuukauden päästä eli 16.8 ja lapsille tulee näin ollen ikäeroa vajaa 1v 2kk ja ensimmäinen syntyi ennen laskettua aikaa ja koko ajan on tämän toisen kanssa tunne että syntyy myös ajoissa. Suoraan sanottuna hirvittää ja jännittää että kuinka pärjään.

Mies tekee pitkää päivää joten olen todella paljon lasten kanssa yksin, poika ei vielä kävele itse, vain tukien tai tukea vasten ja on alkanut aika temperamenttiseksi kun suututtaa tietysti kun tekisi mieli liikkeelle vaan ei pääse. Kun vauva syntyy niin ei ole sitten pojankaan kanssa niin paljon mahdollista touhuta ja tehdä joten voi olla aluksi aika huutoa pojalta tähän totuttelu...

Eniten mietityttää yöt ja kaipaisinkin neuvoja siitä, kuinka te olette nukkumisen järjestäneet? Nukkuuko kaikki samassa huoneessa vai toinen isän ja toinen äidin kanssa eri huoneissa? Meillä kun on tuo isäntä vielä niin hyvä uninen että ei tahdo oikein itkuunkaan herätä että äitikö tässä juoksee sitten kahden huoneen väliä...? :eek: Poika on kyllä aina ollut hyvä nukkuja ja pääsääntöisesti nukkuu yön heräämättä, joskus pitää tuti tökätä suuhun yöllä =)
 
Meen esikoinen on huomenna 13 kk ja mulla poksuu samalla viikot 39+0.. Kieltämättä kovin oon odottanu pikkusta tulevaks, mut ekat kunnon supparit kun pelästytti viikko sitten yöllä, ni meinas itku tulla ettei tulis vielä :ashamed: Iski pienoinen paniikki, saas nähdä millai pärjätään :) Meinataan jättää nää hommat sit muitten huoleksi, kaks lasta riittää vallan hyvin, ja molemmat raskaudet ollu kaiken lisäks tosi raskaita.. Haluttiin kuitenkin tehdä molemmat "samalla" kertaa.

Ollaan totutettu esikoinen kaikkeen uuteen jo varoiks, potalla käydään muutama kerta päivässä (ei mikään kiire vaipasta silti..), ei juoteta tuttipulloista mitään, turvaistuimessa ollaan istuttu joulusta asti, laidattomassa sängyssä nukuttu jo 3 kk, tuttia annetaan vaan sillon kun on ehdoton hätä (jos neiti ei muuten rauhoitu), kävelemäänkin neiti oppi just sopivasti kuukausi sitten :)

Esikoinen on nukkunut parin kuukauden ikäsestä (kun alko nukkumaan ainakin melkeen koko yön putkeen) omassa huoneessas, ja nytkin otetaan uus vauva meen huoneeseen vaan siks aikaa kun on yöheräämisiä ja sitten vauvat saa nukkua omassa huoneessa. Meillä toi toimii, mulle on ainakin tärkeetä itte nukkua hyvin et jaksan sitten päivällä touhuta.. Itkuhälläri kun ei onneks ota joka ähinää, kun sit taas vieressä nukkuva vauva herättää mut useeseen otteeseen yön aikana.

Ajattelin opettaa isomman istumaan pöydässä omassa tuolissa sit kun pienempi alkaa tarvitsemaan syöttötuolia. Toista pottaakaan en oo ajatellut ostaa, vaan laittaa alakerran vessaan korokkeen ja lastenistuimen pytylle. Turvakaukalostakin jää sitten vielä puolenvuoden takuut jäljelle kun nuorempi menee istuimeen :) Pinnis odottaa pikkusta tyhjänäs.. Ollaan koitettu ihan siks vierottaa esikoista kaikista noista ihan vauvajutuista, ettei sille sit tuu semmosta oloa, et tykätään vaan pikkusemmasta :ashamed: Ei ton ikänen silti vissii oikeen vielä noista ymmärrä..mut varmuuden vuoks!
 
Meillä kun tuo poika on ihan mahdoton hiihtäjä, eli kävelisi vaikka hamaan loppuun saakka, niin emme hanki tuplia, vaan vaava kulkee liinassa/kantopussissa aina tarpeen tullen, jos pitää kiireesti johonkin asioille lasten kanssa päästä...muuten vauva voi olla sitten rattaissa ja poika kävellä, talvella sitten vaikka pulkkaan tms.

Meillä on vain yksi syöttötuoli ja tätä kakkosta, kuten veljeäänkin aikanaan, aion syöttää sitterissä, kunnes osaa istua tukevasti ja siihen mennessä uskon pojan pystyvän jo istua vakaasti penkillä. Osaa jo nytkin, mutta häntä vielä hiukkasen pelottaa putoaminen, joten syöttiksessä on vielä.

Kaksi pottaa varmaan tulee hankittua, mutta siihenkin on vielä niin pitkälti aikaa, ennenkuin tämä kakkosen kohdalla tulee ajankohtaiseksi, nytkin ollaan vasta aloitettu pojalle tutustuttaminen tähän kummalliseen vekottimeen noin niinkuin leikin varjolla, kun aikaisemmin pelkäsi pottaansa ihan suunnattomasti =)

Ja juu...lentelen vähän liikaa tulevaisuuteen ajoittain :LOL:
En itsekkään ollut todellakaan mikään helppo teini, mutta harvemmin me tytöt kai olemme, pojat ovat omien kokemusten mukaan joko aina pelaamassa tai sitten synkistelevät ja vetätytyvät huoneeseensa eivätkä puhua pukahda :D :D

Ja meillä nukkumis järjestelyt menee niin, että poika siirtyy isojen poikien sänkyyn nyt. Vauva nukkuu meidän huoneessa, kunnes nukkuu yön putkeen tai herää maksimissaan yhden kerran.

Tässä jotain meidän suunnitelmia. =)
 
Meillä kahden nuorimman ikäero 1v4kk, tällä hetkellä ovat 1v6kk ja 2kk ja hengissä vielä! Rankkaa toisinaan, vauva viihtyy aika paljon sylissä ja isoveli myös syliä vailla toisinaan... Kantoliina on ollut verraton apu!
Meillä kaksostenrattaat kyllä kovassa käytössä (löytyy kahdenlaiset), minä kyllä tykkään kävellä paljon ja lähes joka päivä, että ne on pakolliset =)
Nukutaan samassa huoneessa, taapero vielä pinnasängyssä ja vauvalla Vaavi-sänky vuokralla 4kk asti, se on ollut loistava! Suosittelen! Näppärän pieni ja pyörät alla, helppo kuljettaa mukana huoneesta toiseen, on vauva aina valvovien silmien alla, kun ainakin meidän taapero on aika arvaamaton... ;)

Yhdellä potalla pärjää muuten luultavasti, meillä lisäksi 3v tyttö ja ainakin toistaiseksi on yksi potta riitänyt. Yhdellä syöttötuolilla ollaan myös parjätty, lisänä meillä ikean lastentuoli joka osoittautunut hyväksi :)

Tässäpä alkuun minun vinkkejä, laittelen lisää jos mieleen tulee :)
 
Meillä lapset 1v1pv ikäerolla. Rankkaa oli, mutta kyllä siitä suht. koht. selväjärkisenä selvisin.. =D Nyt tytöt 2v3kk ja 3v3kk, ovat ylimmät ystävät. Toki välillä tulee riitaa kun pienempi vie isommalta jonkun mieluisan lelun. Monet luulee kaksosiksi.

Aluksi oli yöt hankalia, kun vauva huusi paljon ja jouduin tosi paljon olemaan yksin. Vauva herätti isommankin ja huusivat kuorossa. Oli se aika kauheaa aluksi, mutta kyllä se helpottaa pikku hiljaa. Esikoinen oli aluksi tosi mustasukkainen, kun pidin vauvaa. Huusi kurkkusuorana aina kun syötin vauvaa, vaihdoin vaippaa tai pidin muuten vaan sylissä.
Meillä oli kaksostenrattaat ja normaalit vaunut. Nukutin ulkona monesti erivaunuissa kun paremmin nukkuivat niin. Monesti toinen heräsi toisen itkuun.

Mutta vaikka se oli vaikeaa, kyynelten sekaista aikaa, niin nyt se palkitsee kun tytöt jo isompia ja todella hyviä kavereita. Tosi paljon leikkivät yhdessä.
 
Hei Paapelo! :wave: ;)

Voisin tännekin muutaman rivin kirjoitella, kun asia liippaa läheltä ja kokemuksia on kiva lueskella. Meille on tulossa tyttö lokakuun lopussa, poika syntyi viime marraskuun lopussa, eli huimat 11 kk tulee meidän pikkuisille eroa. :LOL: Ihan "suunnitellusti" oli toiveissa toinen heti perään, toki hämmästys oli silti melkoinen kun plussa pärähti synnytyksen jälkeen ensimmäisestä kierrosta esikon ollessa päälle 2kk...

Hankinnat ovat meilläkin olleet pinnasaa noin ensi alkuun. Tuplarattaat on vihdoin valittu, päädyttiin EasyWalker Duo - malliin, jonka puolesta puhui erilliset kuomut, väliseinä ja mahdollisuus kääntää vaunan koppa työntäjään päin ratasosan ollessa työntösuuntaan päin. Tyttö saa nukkua perhepedissä ensimmäiset pari-kolme kuukautta ja katsomme sitten sänkyasiaa. Myös syöttötuoli ja potta-asiaa katsotaan myöhemmin.

Raskasta tulee olemaan ihan varmasti, mutta toisaalta se olisi siinä sitten. Enempää lapsia ei meille tule (sterilisaatio ensi syksynä ) ja toiveena olikin, että olisivat sitten pikkuiset toisilleen seurana.

Mutta ei enempää tällä kertaa, voikaa hyvin!

thor ja pirpanat, 8kk ja 25+0
 
Ämpeen lailla minäkin olen pohtinut sitä ettei isompi tuntisi sitten oloaan jotenkin hylätyksi/vähemmän tärkeäksi kun vauva tulee. Ajattelinkin siis vierottaa isomman tutista ja pullosta (koska tämä tuskin onnistuu silloin kun on vauva, joka käyttää niitä myös) sekä siirtää jatkettavaan sänkyyn jo hyvissä ajoin, ettei hän yhdistä sitä suoraan vauvan tuloon.

Olemme etsimässä isompaa asuntoa ja jos hyvin käy, niin tämä keskimmäinen muuttaa omaan huoneeseen ennen vauvan tuloa. Muutoin pitää pohtia sitä nukkumisjärjestelyä sitten sen mukaan, mikä toimii.
Jos keskimmäinen häiritsee isosiskon yöunia, ei häntä voida siskon huoneeseen siirtää. Jos vauva puolestaan herättää keskimmäisen (olettaen että nukutaan kaikki samassa huoneessa) niin sekään ei toimi. Tilapäisratkaisuna voidaan pohtia vaikka keskimmäisen sängyn siirtoa olohuoneeseen (toinen vanhemmista voi nukkua siellä lapsen kanssa) kunnes tilanne tasoittuu :)
 

Yhteistyössä