Piristääkö ja lisääkö adhd lääkitys aloitekykyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adhd tyyppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ihmeessä haluaisit aloittaa? ellet päihdekäytössä. Ensinnäkin A) adhd on ei ole oikea sairaus vaan lääkeyhtiöiden lanseeraama keksintö kun lapset ovat vähänkin villejä (muumuassa olosuhteiden aiheuttamana)

Eli ei ole sairaus. Sitten b) sen kohde ryhmä on lapset ketkä käyvät peruskoulua eli pakollista ja suomessa ei varsinkaan niinkuin ei enää nykyään muutenkaan paljoa määrätä kenellekkään noita.

Se on amfetamiini pohjainen lääke eli huume joka piristää ja päihdyttää piristävästi ja saa iloisemmaksi kuin muutkin päihteet kunnes lyhyessä ajassa kehittyy toleranssi jolloin otat lääkettä vain TUNTEAKSESI olosi NORMAALIKSI. Taas jos et ota, kärsit vieroitus oireista esim masennuksesta ja aloitekyvyttömyydestä eikä huvita mikään,hädin tuskin jaksaa roskia laittaa roskikseen.

Sekä myös nuo amfetamiini yms mielialapohjaiset lääkkeet ovat keinotekoisia kemikaaleja jotka vaurioittavat sydäntä vakavasti ja myös aivon neuroneja pysyvästi ja se luokitellaan korkeaan luokkaan päihde/väärinkäyttö listalla ja niitä ei määrätä aikuiselle oikeastaan nykyään enää ollenkaan.

Joten mahdollisuutesi on noin 0 prosenttia lähelle että saisit amfetamiini(päihde oloisen lääkkeen "adhd" oireisiin jos sinulla se keksitty tauti luokitellaan) Jolloin saat ei päihdyttävää lähinnä inhottavasti rauhoittavaa ja vaurioittavaa masennuslääkettä/antipsykoottia(neuroleptiä)

Sn rauhoittava vaikutus ei ole päihdyttävä kuten esim morfiinin tai muiden opiaattien/opioidin tai bentsojen. Vaan kuten histamiini. Eli päihde arvoa ei ole.
Sekä myös ilman sinun tietämättä niin papereihisi tulee leima tästä pyynnöstäsi jolloin saat pysyvän piilo leiman "päihde hakuisuuteen"

Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi. Itse olen entinen erikois-lääkäri ja nykyään eri alalla ja siksi kerronkin avoimesti näitä negatiivisia totuuksia koska olen ihmis ja eläin ystävällinen niin en tykännyt tuosta psykiatrian erittäin sairaasta ajatus ja muusta menetelmistä siksi myös tiedän nämä. Eli lääkkeitä määrätään helposti mutta EI EUFORISOIVIA/PÄIHDYTTÄVIÄ.

Hyvää viikonloppua!

Mäkin sanon nyt aivan suoraan.

KUKAAN ei voi kertoa sinulle, miten lääke juuri sinuun vaikuttaisi. Lääkitys nimittäin vaikuttaa meistä jokaiseen hieman erilailla. Jos haluat kysymykseesi vain ja ainoastaan KYLLÄ tai EI-vastauksen, en sitä voi antaa. Koska vastaisin niin tai näin, se saattaisi mennä väärinpäin.

Oma lääkitykseni (Conserta) ei piristä, eikä se lisää myöskään aloitekykyä. Mulla ei ole koskaan ollut varsinaista ongelmaa asioiden aloittamisen suhteen, vaan ennemminkin niiden jo aloitettujen asioiden loppuun saattaminen on asia, jonka koen haastavaksi. Ja siihen olen saanut lääkityksestä apua. Ei lääkitys tuota ongelmaa ole kokonaan poistanut, mutta helpottanut kyllä. Pystyn siis keskittymään paremmin pitkäkestoisuutta vaativiin asioihin ja hallitsemaan hieman paremmin kokonaiskuvaa. En silti ole lähelläkään nenttiä.

Lääke ei myöskään piristä. Mutta normaali virkeystaso pysyy yllä paremmin. Herään aamulla levänneenä, enkä väsähdä keskellä päivää siten, että mun on lähestulkoot pakko saada päiväunet. En kuitenkaan koe olevani mitenkään "piristyneempi"...vaan se notkahdus keskellä päivää jää vaan pois. Vireystasoni on siis aamusta iltaan tasainen ja hyvä. Ilman lääkettä vireystasoni on aamulla ja illalla vastaava, kuin lääkityksen kanssa, mutta päivällä tosiaan tulee notkahdus, jonka yhteydessä väsähdän voimakkaasti.

ADHD ei ole milään "lääkeyhtiön keksintö" vilkkaalle lapselle. Jo pelkästään se sotii tätä asiaa vastaan, että minä en ole koskaan ollut mitenkään erityisen vilkas lapsi, mutta mulla on silti ADHD. Toki ADHD-ihmisten joukossa on erittäin vilkkaitakin ihmisiä, mutta vilkkaus ja ADHD eivät ole mikään automaatio, jotka kulkevat jokaisessa tapauksessa käsi kädessä.

Suomessa kyllä määrätään ADHD-lääkitys sitä tarvitsevalle, mikäli lääkityksen määräämiselle ei ole estettä (esim. päihteiden käyttö tms.). Eikä kohderyhmänä ole vain peruskoulua käyvät lapset, vaan ADHD-ihmiset kaikissa mahdollisissa elämäntilanteissa.

Olen itse ollut sekä lääkityksellä, että ilman lääkitystä. Ja riippumättä siitä, että olenko ottanut aamulla pillerin, jaksan kyllä viedä roskat roskikseen. En myöskään kärsi masennuksesta lääkkeitä käyttäessäni, enkä silloin, kun en käytä lääkkeitä. Myöskään iloisuuteeni lääkitykseni ei vaikuta. Normaaliksi en ole tuntenut itseäni koskaan. Enkä tule tuntemaan, sillä tiedän ja tajuan sen, etten ole normaali. Ja se on mulle ihan ok.

Riskejä toki on, mutta kun lääkitys aloitetaan valvotusti, pikkuhiljaa, eikä potilaalla ole taustalla päihdeongelmaa, kaksisuuntaista mielialahäiriötä (Conserta ei ainakaan silloin sovi) tms. on monen kohdalla hyödyt riskejä suuremmat. Lääkitys on kuitenkin lopulta melko riskitön, kunhan lääkettä käyttää ohjeistuksen mukaan. Ja lääkitystä määrätään myös aikuisille.

Ja mitä noin niin kuin muutoin tuohon "Suoraa sanon." kirjoittamaan viestiin tulee, niin kuten huomata saattaa, niin netissä ihmiset voivat esittää mitä tahansa. He voivat esittää vaikka olevansa erikoislääkäreitä, jotka eivät kuitenkaan osaa kirjoittaa edes omaa ammattinimikettään oikein.

Jotta sillälailla :)

Joo todellinen erikoislääkäri. Erikoistunut vaan eläimiin tai jotain... Kannattaisi ottaa asioista selvää ennen kuin totuutena huutelee.
Ensinnäkin lääke ei ole amfetamiini pohjainen vaan johdannainen, vaikka monesti ihmiset jotka eivät asiasta tiedä mitään väittävätkin omiaan...

Toiseksi ADHD on neurobiologinen sairaus ja mahdollisesti voi olla myös geeneissä, dopamiinivajetta motivaatioradoissa, rasva-aineen vaihduntahäiriötä. Mahdollisesti johtuu osittain kaikista näistä.
Riskis airastua on suuri jos toisella vanhemmista tai lähiympäristössä jollain on ADHD.n jokin muoto.Jonkin verran tutkittu myös äidin raskaudenaikaista tupakoinnin vaikutusta ja synnytyskomplikaatioiden vaikutusta ADHD.hen. Ympäristö voi pahentaa tai parantaa oireita, mutta ei aiheuttaa sairautta.
Pelkästään esiintyy harvoin yksin, yleensä liitännäisenä on loukihäiriötä, hahmotushäiriötä, ahdistuneisuushäiriötä, masennusta, päihdeongelmia, persoonallisuus häiriötä..
Parhaan hoito tuloksen saavuttaminen vaatii lääkityksen, terapian ja käyttäytymisen ohjaamista yhdessä. Pelkästään yhdellä näistä ei saavuteta parasta mahdollista tulosta. Lääkitys on erittäin tärkeää jotta hoito saadaan onnistumaan.
Mutta aina on muistettava, että kaikki ylivilkkaus, saamattomuus ym. eivät kuulu adhd tai muiden neurobiologisten sairauksien luokkaan ja silloinhan lääkityksestä ei ole apua.

Ap.lle käy muillakin lääkäreillä ja tutkituta mikä sinua vaivaa, ei lääkkeitä jos ei ole diagnoosia. Ja on tärkeää myös saada oikea hoito ja lääkkeet.

• Tykkää
Reactions: Suzytte
Turha näille on selittää mitään johdannaisista, tai neurologiasta... Omalla lapsella on mm. ADHD ja olen huomannut että vaikka selittäisi sen sata kertaa mahdollisimman yksinkertaisesti ja tarjoaisi luettavaa, ei ihmiset ymmärrä. Koska he eivät halua.

Ap, miksi olet päätynyt siihen että tarvitset ADHD-lääkityksen? Ongelmat kuulostaa enemmän ehkä masennukselta, jos siis kaipaat piristävää ja lisää aloitekykyä.
ADHD -lääkkeet ei ainakaan meidän lapsella piristä millään tavalla. Käytös rauhoittuu, mutta huomattavasti positiivisempi ja elämäniloisempi lapsi on kun jaksaa keskittyä johonkin.

Tarvitsen lääkettä adhd:n hoitoon, en tosiaankaan päihdekäyttöön. Elämässä ei tuu mistään mitään, vaikka kuinka yritän. Esim. Siivous on yhtä tuskaa, ja kaikki asiat jää kesken. Monesti en edes kykene alottamaan mitään. En jaksa/kykene nyt vastaamaan pidemmästi. Suunnilleen onnistuin lukemaan kaikki viestit.

hei, mä olen myös niitä addeja, joilla ei ole ylivilkkautta, vaan tarkkaaaisuuden häiriö, kuten sinulla :-) Sain viime syksynä lääkityksen, koska mulla oli samoja ongelmia kuin sinulla. Lääke auttaa aloitekykyyn ja saattamaan asiat loppuun asti. Mieliala kohosi kun sai enemmän aikaan, ja näin ollen piristi. Toivottavasti saat pian apua ja kokeilla concertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vakkari täällä;29752592:
hei, mä olen myös niitä addeja, joilla ei ole ylivilkkautta, vaan tarkkaaaisuuden häiriö, kuten sinulla :-) Sain viime syksynä lääkityksen, koska mulla oli samoja ongelmia kuin sinulla. Lääke auttaa aloitekykyyn ja saattamaan asiat loppuun asti. Mieliala kohosi kun sai enemmän aikaan, ja näin ollen piristi. Toivottavasti saat pian apua ja kokeilla concertaa.

:)

Mun ymmärtääkseni ne tulevat helvetin kalliiksi ja ovat siksi mahdottomuus esimerkiksi minulle, joka on jo asiansa ehtinyt pahemman kerran sotkea. FM-tutkinto vei 15 vuotta, sen jälkeen 10 vuotta työttömänä, muutamia ahdistukseen loppuneita työpätkiä lukuunottamatta, 7000 ulosotossa, tälläkin hetkellä karenssi kun (itse hankittu) koulutusjakso keskeytyi.. Huomannut senkin että mieli on jo antanut periksi. Ei edes alkuinnostusta enää tahdo löytyä ja työhakemusten täyttäminen on vain ja ainoastaan masentavaa.
Ei tätä varmana kukaan ulkopuolinen ymmärrä ollenkaan. Pitäisi ryypätä, niin löytyisi ymmärrystä ja apua paljon paremmin.

En sanoisi, että piristävät, vaan vievät vireystason väärät vaihtelut pois. Tasoittavat siis. Minulla auttavat arjenhallintaa niin paljon, että lääkitystä jatketaan jo kuudetta vuotta. Tarkoituksella pidän loma-aikoina ja viikonloppuina taukoja lääkkeestä. Onhan se hyvä tietää, millainen on ilman lääkitystä, mahdolliset lääkityksen haitat ja tottumus vähempää jne.

Mua on koko ajan hoitanut sama neurologi, lääkityksen aloitus, annostus jne. tehtiin tiiviissä yhteistyössä ja on todella vastuullinen lääkäri. Nykyään tilanteen vakiinnuttua sekä oireiluni että elämäntilanteeni puolesta kontrollikäynnit ja reseptin uusiminen puolen vuoden välein.

Diagnoosin ja hoidon (lääkitys + neuropsykologin kuntoutusjakso) saaminen ovat kirjaimellisesti pelastaneet mun elämäni. Itselle maksettavaa lääkkeestä jää Kela-korvauksen jälkeen noin viisikymppiä kuukaudessa.

Mäkin sanon nyt aivan suoraan.

KUKAAN ei voi kertoa sinulle, miten lääke juuri sinuun vaikuttaisi. Lääkitys nimittäin vaikuttaa meistä jokaiseen hieman erilailla. Jos haluat kysymykseesi vain ja ainoastaan KYLLÄ tai EI-vastauksen, en sitä voi antaa. Koska vastaisin niin tai näin, se saattaisi mennä väärinpäin.

Oma lääkitykseni (Conserta) ei piristä, eikä se lisää myöskään aloitekykyä. Mulla ei ole koskaan ollut varsinaista ongelmaa asioiden aloittamisen suhteen, vaan ennemminkin niiden jo aloitettujen asioiden loppuun saattaminen on asia, jonka koen haastavaksi. Ja siihen olen saanut lääkityksestä apua. Ei lääkitys tuota ongelmaa ole kokonaan poistanut, mutta helpottanut kyllä. Pystyn siis keskittymään paremmin pitkäkestoisuutta vaativiin asioihin ja hallitsemaan hieman paremmin kokonaiskuvaa. En silti ole lähelläkään nenttiä.

Lääke ei myöskään piristä. Mutta normaali virkeystaso pysyy yllä paremmin. Herään aamulla levänneenä, enkä väsähdä keskellä päivää siten, että mun on lähestulkoot pakko saada päiväunet. En kuitenkaan koe olevani mitenkään "piristyneempi"...vaan se notkahdus keskellä päivää jää vaan pois. Vireystasoni on siis aamusta iltaan tasainen ja hyvä. Ilman lääkettä vireystasoni on aamulla ja illalla vastaava, kuin lääkityksen kanssa, mutta päivällä tosiaan tulee notkahdus, jonka yhteydessä väsähdän voimakkaasti.

ADHD ei ole milään "lääkeyhtiön keksintö" vilkkaalle lapselle. Jo pelkästään se sotii tätä asiaa vastaan, että minä en ole koskaan ollut mitenkään erityisen vilkas lapsi, mutta mulla on silti ADHD. Toki ADHD-ihmisten joukossa on erittäin vilkkaitakin ihmisiä, mutta vilkkaus ja ADHD eivät ole mikään automaatio, jotka kulkevat jokaisessa tapauksessa käsi kädessä.

Suomessa kyllä määrätään ADHD-lääkitys sitä tarvitsevalle, mikäli lääkityksen määräämiselle ei ole estettä (esim. päihteiden käyttö tms.). Eikä kohderyhmänä ole vain peruskoulua käyvät lapset, vaan ADHD-ihmiset kaikissa mahdollisissa elämäntilanteissa.

Olen itse ollut sekä lääkityksellä, että ilman lääkitystä. Ja riippumättä siitä, että olenko ottanut aamulla pillerin, jaksan kyllä viedä roskat roskikseen. En myöskään kärsi masennuksesta lääkkeitä käyttäessäni, enkä silloin, kun en käytä lääkkeitä. Myöskään iloisuuteeni lääkitykseni ei vaikuta. Normaaliksi en ole tuntenut itseäni koskaan. Enkä tule tuntemaan, sillä tiedän ja tajuan sen, etten ole normaali. Ja se on mulle ihan ok.

Riskejä toki on, mutta kun lääkitys aloitetaan valvotusti, pikkuhiljaa, eikä potilaalla ole taustalla päihdeongelmaa, kaksisuuntaista mielialahäiriötä (Conserta ei ainakaan silloin sovi) tms. on monen kohdalla hyödyt riskejä suuremmat. Lääkitys on kuitenkin lopulta melko riskitön, kunhan lääkettä käyttää ohjeistuksen mukaan. Ja lääkitystä määrätään myös aikuisille.

Ja mitä noin niin kuin muutoin tuohon "Suoraa sanon." kirjoittamaan viestiin tulee, niin kuten huomata saattaa, niin netissä ihmiset voivat esittää mitä tahansa. He voivat esittää vaikka olevansa erikoislääkäreitä, jotka eivät kuitenkaan osaa kirjoittaa edes omaa ammattinimikettään oikein.

Jotta sillälailla :)

Oletko Jyri Väättäinen vai Otto Metsähukala.Koska Purkki saapuu takaisin Mediamonitoriin muuten.Ehkä jo vuonna 2016?

Yhteistyössä