A
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari täällä;29752592:hei, mä olen myös niitä addeja, joilla ei ole ylivilkkautta, vaan tarkkaaaisuuden häiriö, kuten sinullaSain viime syksynä lääkityksen, koska mulla oli samoja ongelmia kuin sinulla. Lääke auttaa aloitekykyyn ja saattamaan asiat loppuun asti. Mieliala kohosi kun sai enemmän aikaan, ja näin ollen piristi. Toivottavasti saat pian apua ja kokeilla concertaa.
Mäkin sanon nyt aivan suoraan.
KUKAAN ei voi kertoa sinulle, miten lääke juuri sinuun vaikuttaisi. Lääkitys nimittäin vaikuttaa meistä jokaiseen hieman erilailla. Jos haluat kysymykseesi vain ja ainoastaan KYLLÄ tai EI-vastauksen, en sitä voi antaa. Koska vastaisin niin tai näin, se saattaisi mennä väärinpäin.
Oma lääkitykseni (Conserta) ei piristä, eikä se lisää myöskään aloitekykyä. Mulla ei ole koskaan ollut varsinaista ongelmaa asioiden aloittamisen suhteen, vaan ennemminkin niiden jo aloitettujen asioiden loppuun saattaminen on asia, jonka koen haastavaksi. Ja siihen olen saanut lääkityksestä apua. Ei lääkitys tuota ongelmaa ole kokonaan poistanut, mutta helpottanut kyllä. Pystyn siis keskittymään paremmin pitkäkestoisuutta vaativiin asioihin ja hallitsemaan hieman paremmin kokonaiskuvaa. En silti ole lähelläkään nenttiä.
Lääke ei myöskään piristä. Mutta normaali virkeystaso pysyy yllä paremmin. Herään aamulla levänneenä, enkä väsähdä keskellä päivää siten, että mun on lähestulkoot pakko saada päiväunet. En kuitenkaan koe olevani mitenkään "piristyneempi"...vaan se notkahdus keskellä päivää jää vaan pois. Vireystasoni on siis aamusta iltaan tasainen ja hyvä. Ilman lääkettä vireystasoni on aamulla ja illalla vastaava, kuin lääkityksen kanssa, mutta päivällä tosiaan tulee notkahdus, jonka yhteydessä väsähdän voimakkaasti.
ADHD ei ole milään "lääkeyhtiön keksintö" vilkkaalle lapselle. Jo pelkästään se sotii tätä asiaa vastaan, että minä en ole koskaan ollut mitenkään erityisen vilkas lapsi, mutta mulla on silti ADHD. Toki ADHD-ihmisten joukossa on erittäin vilkkaitakin ihmisiä, mutta vilkkaus ja ADHD eivät ole mikään automaatio, jotka kulkevat jokaisessa tapauksessa käsi kädessä.
Suomessa kyllä määrätään ADHD-lääkitys sitä tarvitsevalle, mikäli lääkityksen määräämiselle ei ole estettä (esim. päihteiden käyttö tms.). Eikä kohderyhmänä ole vain peruskoulua käyvät lapset, vaan ADHD-ihmiset kaikissa mahdollisissa elämäntilanteissa.
Olen itse ollut sekä lääkityksellä, että ilman lääkitystä. Ja riippumättä siitä, että olenko ottanut aamulla pillerin, jaksan kyllä viedä roskat roskikseen. En myöskään kärsi masennuksesta lääkkeitä käyttäessäni, enkä silloin, kun en käytä lääkkeitä. Myöskään iloisuuteeni lääkitykseni ei vaikuta. Normaaliksi en ole tuntenut itseäni koskaan. Enkä tule tuntemaan, sillä tiedän ja tajuan sen, etten ole normaali. Ja se on mulle ihan ok.
Riskejä toki on, mutta kun lääkitys aloitetaan valvotusti, pikkuhiljaa, eikä potilaalla ole taustalla päihdeongelmaa, kaksisuuntaista mielialahäiriötä (Conserta ei ainakaan silloin sovi) tms. on monen kohdalla hyödyt riskejä suuremmat. Lääkitys on kuitenkin lopulta melko riskitön, kunhan lääkettä käyttää ohjeistuksen mukaan. Ja lääkitystä määrätään myös aikuisille.
Ja mitä noin niin kuin muutoin tuohon "Suoraa sanon." kirjoittamaan viestiin tulee, niin kuten huomata saattaa, niin netissä ihmiset voivat esittää mitä tahansa. He voivat esittää vaikka olevansa erikoislääkäreitä, jotka eivät kuitenkaan osaa kirjoittaa edes omaa ammattinimikettään oikein.
Jotta sillälailla![]()