Pinoon kaikki rh-

HILLA83:
täällä ollaan :)
Itseasiassa en tiedä olenko mikä rh- ryhmäinen :ashamed:
Muistikuva on että A mutta varma en ole, mutta eikös nuokin tule selväksi neuvolassa? Tosiaan verikokeiden tuloksia ei ollut tullut viimeksi vielä niin en tiedä yhtään mitään niistä!
Eipä tuo kai niin siihen raskauteen "haittaavaksi" liity, onhan se tietty vähän eri kun otetaan enemmän verikokeita (kai..) ja mahd. pistos synnytyksen jälkeen mutta muuten kaikki pitäisi mennä ihan normaalisti! jos ei tietenkään tule mitään vastoinkäymisiä :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 13:39 AnQ kirjoitti:
Täällä yksi A- :)

Miulla nyt rv 25 menossa, onko muilla missä vaiheessa tehty asian tiimoilta mitään -onko yleensäkään seurattu mitenkään?
Itse olen AB-.
Eli 3 kertaa raskaudessa otetaan verikokeet joilla seurataan mahd äidin ja lapsen veren "sekoittumista".

Ootas haen tähänkin yhen tekstin..

Jos sikiön Rh-positiivisia verisoluja pääsee Rh-negatiivisen äidin vereen, äidin Rh-punasolut tunnistavat sikiöperäiset solut ja äiti alkaa muodostaa anti-D-vasta-aineita, jotka tuhoavat sikiön punasoluja. Siksi Rh-negatiiviselle äidille tulisi antaa anti-D-immunoglobuliinia (250 mikrog) 48-72 tunnin kuluessa synnytyksestä, keskenmenosta tai raskauden keskeytyksestä. Lisäksi sitä suositellaan annettavaksi Rh-negatiiviselle äidille myös lapsivesipunktion, kohdunulkoisen raskauden, perätilan ulkokäännöksen ja kohtuun kohdistuneen trauman yhteydessä. Suojausvaikutuksen arvellaan kestävän 2-3 viikkoa, jona aikana suojausta ei tarvitse uusia. Anti-D-suojauksen jälkeen voidaan heikko vasta-ainepitoisuus löytää seerumista korkeintaan puolen vuoden ajan. Anti-D-suojaus ehkäisee lähes aina äidin immunisoitumisen D-tekijää vastaan, mutta jos vasta-aineita on jo kehittynyt, ei suojauksesta enää ole hyötyä.

Vuonna 1968 aloitetun suojauksen ansiosta Suomessa ilmenee vuosittain vain noin 60-80 Rh-immunisaatiotapausta. Näiden toteamiseksi otetaan kaikilta odottavilta äideiltä ensimmäisellä neuvolakäynnillä verinäyte veriryhmän ja mahdollisten Rh-vasta-aineiden määrittämiseksi. Sikiön anemian hoitamiseksi tehdään vuosittain intrauteriinisia verensiirtoja noin kymmenelle potilaalle. Näissä tapauksissa Rh-negatiivisen naisen suojaus on saattanut aikaisemman raskauden, keskenmenon tai verensiirron yhteydessä unohtua tai suojausannos on ollut riittämätön. On myös tapauksia, joissa immunisaatio tapahtuu jo ensimmäisen raskauden aikana.

Rh-negatiivisilta synnyttäjiltä tutkitaan vasta-aineet kolmasti raskauden aikana, ja jos niitä esiintyy, on näytteitä otettava kuukausittain. Mikäli vasta-ainemäärä verinäytteessä kasvaa, on synnyttäjä lähetettävä yliopistollisen keskussairaalan äitiyspoliklinikkaan jatkoselvittelyihin sikiön mahdollisen anemian havaitsemiseksi.

 
A- :wave: Olin aluksi ihan kauhuissani kun en oikein älynnyt että mitä tuo tarkoittaa.. neukka vaan sanoi että otetaan vähän enemmän verikokeita sinusta kuin yleensä, ja synnytyksen jälkeen saan jonkin piikin.

Äidilläni on myös A-. Minusta ei ole saanut piikkiä kun sama veriryhmä meillä, pikkuveljistäni sitten molemmista saanut piikin.
JoannaH 29+4
 
A- rv 35+6

Mun yks tuttu joka on A- sai tytön pari viikkoa sitten, ja hänelle unohdetiin antaa rokote. Tämän tutun äiti kävi sitten kysymässä että mitä voi tapahtua kun hän ei ole saanut rokotetta, lääkäri vastasi että seuraava raskaus voi päättyä keskenmenoon.
Aika kummallista puuhaa täällä päin, että jos teille ei anneta rokotetta niin muistuttakaa ihmeessä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 17:23 sani87 kirjoitti:
A- rv 35+6

Mun yks tuttu joka on A- sai tytön pari viikkoa sitten, ja hänelle unohdetiin antaa rokote. Tämän tutun äiti kävi sitten kysymässä että mitä voi tapahtua kun hän ei ole saanut rokotetta, lääkäri vastasi että seuraava raskaus voi päättyä keskenmenoon.
Aika kummallista puuhaa täällä päin, että jos teille ei anneta rokotetta niin muistuttakaa ihmeessä!
:'( Onpa kummallista. Sehän lukee äitiyskortissa niin luulis että kätilöt ja lääkärit lukis sen koska siinähän saattaa käydä huonosti jatkossa jos ei piikkiä laiteta..
 
Täällä yks O-.. Mulle ei oo sanottu muuta ku että verikokeita otetaan enemmän.. Ei siis piikistä mitään eikä muutenkaa selitetty vaikka yritin kysellä, että mättääkö tässä hommassa joku vai mikä on..EI IHAN MITÄÄN INFOA NEUVOLASTA SAA! :kieh:
 
h82
Täällä kans A-. Pitääpä sitten muistuttaa synnytyksen jälkeen jos piikkiä ei tule! Aika kauheeta että voivat tolla tavalla sen unohtaa. Muistanko väärin vai oliko niin et se pitää antaa 3 päivän sisällä synnytyksestä vai 3 päivän päästä siitä? :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 18:05 milana kirjoitti:
Täällä yks O-.. Mulle ei oo sanottu muuta ku että verikokeita otetaan enemmän.. Ei siis piikistä mitään eikä muutenkaa selitetty vaikka yritin kysellä, että mättääkö tässä hommassa joku vai mikä on..EI IHAN MITÄÄN INFOA NEUVOLASTA SAA! :kieh:
Ei mullekaan paljon puhuttu asiasta, mutta sit ku luin netistä ku ekaa odotin ja kysyin neuvolassa niin si tuli tietoa. Luulis että aika harvinaista että unohtais piikin. Minun kohdalla ainakin ku ekaa olin synnyttämässä niin kätilö sanoi heti synnytyssaliin tultua että piikki tulee jos vauvan veri +merkkistä. Kyllähän niiden pitää nhe neuvolakortit lukea ja olla tietoisia asioista. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 18:59 H82 kirjoitti:
Täällä kans A-. Pitääpä sitten muistuttaa synnytyksen jälkeen jos piikkiä ei tule! Aika kauheeta että voivat tolla tavalla sen unohtaa. Muistanko väärin vai oliko niin et se pitää antaa 3 päivän sisällä synnytyksestä vai 3 päivän päästä siitä? :/
Se pitää antaa 3 päivän sisällä :)
 
Meiän äiti ei oo ees tienny koko rokotteesta (synnytyksistä on jo vuosia), nyt vasta kun minä rupesin kyselemään et mikä veriryhmä sulla on ja että ootko saanu rokotteet. Sitte tarkisti papereista että joo tosiaan on annettu rokote. Eli ei oo tienny edes kysellä!! Kyllä siitä kuitenni taietaan nykyään paremmin infota ja kun on nämä internetit niin käteviä tiedon etsintään.

 
Täällä kans A- :wave: Kummankaan synnytyksen jälkeen en ole saanut piikkiä... Molemmet lapset ovat olleet vereltään negatiivisia. Kolme ylimääräistä verikoettahan sitä on raskausaikana tiedossa , yksi on jo otettu.

Aikaisemmin en ole asiaan sen kummemmin osannut pelätä , mutta tämä raskaus laittoi sitäkin asiaa vähän miettimään... :\| Tieto lisää tuskaa! Niinhän se on!
 
Minä olen AB-, miehen veriryhmästä ei ole tietoa (ei muista). Kahdesta miinuksesta ei genetiikassa tule plussaa, mutta jos isä on plussa, niin silloin lapsikin voi olla.

Meille sanottiin neuvolassa, että sen ekan käynnin verikokeiden lisäksi verta otetaan 6. ja 8. kuulla vasta-aineiden seuraamiseksi. Jos vasta-aineita äidin verestä löytyy, niin sitten aletaan seurata tarkemmin.

Hakusanalla veriryhmäammunisaatio löytyy googlesta esim spr:n sivut, mistä löytyy luotettavaa tietoa asiasta.

Minä tiedän lähisuvusta kaksi tapausta, joissa äidillä on tuo miinus. Serkkuni on saanut kaksi lasta tietääkseni ihan normaalisti, ilman rhesustekijän aiheuttamia vaikeuksia. Nyt heille on kolmas tulossa. Toisen serkkuni vaimo on saanut kaksi lasta, mutta toiselle lapselle jouduttiin pian syntymän jälkeen vaihtamaan verta useampaan kertaan anemian takia, ja muistaakseni raskauskin oli jo vaikeampi ja sitä seurattiin tarkemmin vauvan anemian takia. Nyt kouluikäinen tyttö on ihan terve. Tälle pariskunnalle olivat lääkärit kuitenkin suositelleet, että jättäisivät lapsiluvun siihen kahteen, sillä seuraava raskaus olisi todennäköisesti vielä vaikeampi ja riskit suuremmat.

Mutta turha hermoilla hirveästi etukäteen, koska se rh- ei välttämättä aiheuta raskauteen mitään ongelmia!

Joe ja pieni 21+1
 
täällä o- eikä ensimmäisien keskenmenojen yhteydessä tutkittu verta. sitten toisen keskenmenon yht. hoksasi hoitaja kysyä veriryhmää ja sanoin etten tiedä mutta että siskollani on - no olihan se sitten mullakin ja 3 kesekenmenoa takana ja nyt 4 raskaus toivotaan ettei siitä ole mitään aiheutunut \|O
 

Yhteistyössä