Pino alkuraskauden hermoilijoille

leidi: mäkin olen huomannut, että siellä helmikuisissa on hiukan liikaa populaa mun makuuni. Mä kun meinaan mennä sekaisin kaikista nimist jo meidän pinossa :LOL: Minusta ainakin olisi kiva jatkaa tätä pinoa vaikka loppuun saakka. =)

Mä muuten syön pastaa kaksi kertaa päivässä, MIKÄÄN muu ei mene alas. Enkä ole ikinä eläissäni ollut näin pitkään syömättä makeaa. Mutta kun mikään makeakaan ei mene alas. Suomalaista pallojäätelö (ehkä) tekisi mieli, mutta sitäkin vain ajoittain. kauhea suolaisen himo. voi kun saisi punajuuria. Mies toi turkkilaisia etikkakurkkuja, mutta ei en maistu samalta kuin suomalaiset :LOL:

vauvaliimaa!

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 7+1 :heart:

garbalo: tää ainakin ratsastaa,pakostakin niin kauan kun housut menee jalkaan tai ei muuten vaan tunnu kurjalta. Oman nuoren lisäksi naapurin 6-v jolla pitäis vielä kilpaillakin tämä kesä (koulua tosin). Sit kun alkaa maha tuntuu inhalta niin on kai pestattava joku noita ratsastamaan ja juoksutettava ite ahkerasti.. :eek:

Kiitos taas Lentis, tuonhan mukaan tosiaan 120 on ihan asiallinen syke :) Hyvä juttu, taas voi murehtia jotain muuta!

Ratsastuksesta tulikin mieleeni, olen miettinyt kauanko voin jatkaa pilatestunteja ja ajattelinkin kysellä ohjaajalta mielipidettään. Tähän asti olen osallistunut tunteihin siltä pohjalta, että teen niin kauan kun ei tunnu pahalta ja sitten pinnaan... Mutta täytynee ainakin kertoa raskaudesta, saa pinnata hyvällä omallatunnolla!

Watrossi, sama tunne mulla eli rinnat eivät ole tällä hetkellä yhtä arat kuin olivat alussa. Ainakaan näin aamulla (töissä tunnusteltuna..) Kääk, taidanpa sitäkin nyt jännittää. Kahden viikon päästä eka neuvola, mutta tuskin siellä heti mitään tutkitaan? Tai otetaankohan verikokeita, mutta ei ultrata ainakaan...

ekassa neuvolassa otetaan verikokeet ja kysellään kysymyksiä. siis mm suvun sairauksista, oma pituus, miehen pituus yms. ja tietty katotaan verenpaine, paino..

Mulla on nykyään aamuisin/aamupäivisin etova olo. Mitään ei tee mieli, mutta pakko syödä kun se helpottaa oloon. Tänä aamuna söin väkisin vähän puuroa. kahvikaan ei enää maistu. Väsymys on kanssa ankaraa. |O Kiva kuitenkin huomata että oireita on. :heart:

sade80 7+1

Nyt mullakin on ollut ihan parina päivänä välillä sellaista ällötysoloa. Se on ihan lievää ja menee kyllä sapuskalla pois, mutta kuiteskin!! Ja tänään aamulla vihlas mahaa pikkuisen, kun istahdin töissä tuolille! Jee! :) Rinnat ei kylläkään ole yhtään kipeät.
Olin jo viime viikonloppuna valmis heittämään pyyhkeen kehään, koska musta ei tuntunut edelleenkään MILTÄÄN ja valmistelin miestäkin siihen, ettei mun mahassa ole mitään elämää enää. :'(
Mut sit jotenkin sunnuntai-iltana ja eilen oli toinen fiilis (varmaan sen lievän ällötyksen takia=)) ja nyt tuntuu niin pitkälle odottavan aika tuohon torstaiaamun ultraan, jossa toivottavasti ainakin jotain selviää!!! :/
Onpä tää aika stressaavaa.
Täällä on keskusteltu ruoista aiemminkin, niin tietäisiköhän joku teistä sillien kohtaloa?=) Eli söin eilen uusien perunoiden kanssa maustesilliä purkista, saakohan niitä syödä? Entäs säilykkeet? Mm. ananas tai vaikkapa kookosmaito "kylmänä" esim. smoothiessa? Tekis niin hirmuisesti mieli sitä! :p Jos tässä nyt sit kuiteskin raskaana oltais ;)

Sunnuntaityttö, rv 6+3

Aamulla silitin housut töihin, pidin siis niitä housuja vielä viime viikolla, mutta nyt ei ollut puhettakaan, että olisi mahtunut nappi kiinni. Siis oikeasti.. vatsa on todella turvoksissa, löysin sitten yhdet housut mitkä meni jalkaan. Ne olen ostanut edellisen raskauden jälkeen, kun ei heti kaikki kilot lähteneet. Ei kai tässä muu auta kun lähteä vaatekauppaan. Onneksi ensi viikolla alkaa kesäloma, niin saa olla vähän rennommissa vaatteissa.

Vatsaa on juilinut ikävästi tai oikeastaan enemmänkin jomottanut, kuulunee asiaan, mutta ei ole kivaa. Flunssa vaan jatkuu.. nenä on tosi tukossa, mutta en ole vielä löytänyt sellaista nenäsuihketta mitä saisi käyttää. Yleensä nuhan tullessa alan heti käyttämään nenäsuihketta ja se auttaakin kivasti, nyt vaan pitää kärsiä.

Helmikuisten pinoon olen ilmoittautunut, mutta en ole sitten sen jälkeen sinne mitään kirjoitellut, lueskelen silloin tällöin viimeisimmän sivun mitä sinne on kirjoiteltu, mutta en ole seurannut aktiivisesti. Mukavaa olisi jatkaa tällä porukalla loppuun asti, te kun olette jo tulleet niin tutuiksi! :)

Sini ja pikkuinen, rv 7+2

Monella taitaa olla maha jo pömpöllään =) Mulla on toki vähemmän noita raskauspäiviä kuin Sinillä, mutta mulla ei maha ole kasvanut kyllä yhtään? Peppu ja vyötärö on vähän "turvonnut", mutta olen kyllä loman aikana syönyt huomattavasti enempi kuin normaalisti enkä ole liikkunut niin paljon kuin arkena, että se kyllä näyttää ja tuntuu ihan lomapöhöltä vain=) Farkkuja en ole toki kesällä jalkaani yritänytkään laittaa, mutta ei mua mun vaatteet kyllä vielä purista mistään. Aamulla just tutkin peilin edessä mahaa ja ihan suora se on :headwall:
Onkos kenellään muulla näin? Vai huolestunko mä nyt sit tästäkin? :LOL:

Sunnuntaityttö, rv 6+3

ja terveisia sateisesta Belgiasta. Mietin just keittaessani teeta, etta onko melkein meidan kaikkien varhaisultrat jo takana ja etta koska seuraava ultrakierros alkaa. Meinaatteko viela menna ennen np-ultraa?

Meilla aippari on kolme kuukautta :x ja jos esimerkiksi olisin saikulla kaksi viikkoa ennen aipparin alkua se vahennettaisiin aipparista, siis ihan jarkyttavaa. Aippariin saa lisaksi 3 kk:n vanhempain loman jos haluaa, mutta se ei ole palkallista, onneksi meidan firmassa on yksityinen vakuutus joka maksaa sen. Normaalisti naiset vievat lapsensa hoitoon 4 kk:n iassa... Taalla (ja myos esim. Ranskassa) ainoastaan 25% naisista imettaa.

Lentis, ma koetan vaihdella kielia joilla luen kirjoja, jotta kielien taso pysyisi edes kohtalaisena. Joskus kuitenkin tuntuu, etta olen puolikielinen kaikissa kielissa. Mika ero on suomentajalla ja kielenkaantajalla?

Makin mielellani jatkaisin tassa pinossa) Pitaisko meidan, kuten Leidi ehdotti, jossain vaiheessa vaihtaa pinon nimi vai ollaanko hermoilijoita loppuun asti? :LOL:

Sunnuntaitytto, makin soin sillia purkista viikonloppuna ja tuli sitten heti jalkeenpain mieleen, etta olisikohan saanut. Mulla ei ole hajuakaan.

Huh, helpottavaa kuulla etta rintojen arkuus tulee ja menee. Ai niin, tiedatteko jo lasketun aikanne? Mulla on 6.2.

Watrossi 9+4

Watrossi Eipä ne sillit taida uloskaan enää tulla eli luotetaan, et niitä sai syödä :). Vai tietääkö joku paremmin?
Mulla on vielä varhaisultra edessä torstaiaamuna. Eli ei vielä mitää aavistusta siitä, että saanko jatkaa vielä senkin jälkeen tässä pinossa..

Laskureitten mukaan laskettu aika olisi 28.2.

Sunnuntaityttö, rv 6+3

Terveisiä ekalta neuvolareissulta! Käynti oli enemmänkin sellainen "tiedotustilaisuus": kaikenlaista lippusta ja lappusta ruokavaliosta yms. saatiin luettavaksi. Sitten niitä kokeita: valkuaiset ja proteiinit pissasta ja hemppa sekä verenpaineet tuli kirjattua ylös. Niin ja paino. En ollutkaan aikoihin käynyt puntarilla, joten sekin oli mukava "yllätys". Terkka oli tosi mukava, harmi vain, että jää heti loppuvuodeksi vuorotteluvapaalle saattelemaan poikaansa opintielle. Np-ultraan laittoi lähetteen ja sen pitäisikin olla melko pian, koska elokuussa ollaan kolme viikkoa lomilla. Varattiin samalla myös eka lääkäriaika elokuun loppuun ja syyskuun loppuun seuraava neuvola-aika.

Oirehdinnassa tilanne sellainen, että rinnat eivät enää ole kipeät ja etova olokin pysyy kurissa, kun muistaa syödä sopivin väliajoin. Väsymyskään ei nyt ole vaivannut. Ajatukset alkoivat jo askarrella, että mitähän tämä sitten tarkottaa, mutta täältä sain taas huojennusta, kun muillakin oireet/oireettomuus tuntuvat vaihtelevan. Töihin tullessa kävin kaupan kautta hakemassa jääkaapin täyteen jogurttia :kieh: Onpahan kalsiumin saanti vähän vakaammalla pohjalla, toivottavasti.

Ai niin. Lasketuksi ajaksi terkkatäti antoi 16.2. En sit tiiä, kun laittoi nyt raskausviikoiksi 7+6 vaik omasta mielestä pitäis olla 8+0. no, eipä nyt oo kovin suuri heitto. Ja sittenpähän tarkentuu aikanaan ultrassa. Jotenkin nyt kovin rauhallinen ja luottavainen olo. Kuinkahan kauan :x

Niin juu. Mustakin olisi mukava jatkaa kirjoittelua teidän kanssanne. Voihan sitä käydä silloin tällöin muuallakin kommentoimassa, mutta teihin on jo niin "tottunut".

Kärppä: ollaan suunnittelemassa kahdeksi viikoksi matkaa elokuulle, vaihtoehtoina toistaiseksi ollut mm. Kroatia, Espanja ja Bulgaria. Tiiä sitten mitä tuollakin voi syödä. Mut kai sitä nyt aina jotain turvallista löytää, jos ei muuta niin sitten jotain kuivaa leivänkänttyä. No joo, ei tosin oo kiva tolla idealla lähtee ulkomaille, varsinkaan pitkäks aikaa :) Eikä nyt ainakaan Ranskaan, jossa kaikkia ihania juustoja yms. Mut kun johonkin ulkomaille tekis niin mieli :( Omat eväät? :LOL: (montakos matkalaukkua sitä saikaan ottaa?)

vau, ihanaa kun täällä lörpötellään taas niin, ettei mun raskausaivot meinaa millän pysyä perässä! :D :heart:

Oliko se sini, joka kyseli mahan turpoamisesta? Siis mun maha on ihan TÖRKEÄN turvonnut, jotain ihan kauheaa. Siis näytän siltä, kuin oisin raskaana :LOL: Mulla pyykkilautamaha on ollut aina ylpeyden aihe, mutta en ole enää saattanut tehdä vatsalihasliikkeitä, ja olen siksi jättänyt pilateksenkin pois. En nimittäin muista enää, että mitä liikkeitä saa tehdä ja mitkä taas aiheuttaa sit ongelmia, kun kohtu alkaa siirtää niitä lihaksia sivuun.

Mulla kävikin mielessä, että saattoiko mun alun kivut johtua myös syvien vatsalihasten siirtymisestä, kun kohtu alkoi kasvaa? Vai olisko liian aikaista sellaiselle? No joka tapauksessa, mulla on monesti sellainen 4-5 -kuulla maha, kauheaa, kun voi pitää vain jotain tosi löysiä paitoja, muuten kaikki aattelee, että olen raskaana :LOL:

muoks* juu, sini ja sunnuntaitytöllähän se masu kanssa pömpöttää ;)

Heippa kaikille Oon ollu 1,5vrk "pimennossa" netin suhteen, joten kesti aikansa ennen kuin ehdin nämä kaikki lukaista. En taida muistaa tässä kaikkea kommentoida (ei kai oo tarkotuskaan), mutta jotain kuitenkin...

Nimiko Mulle laski kans neuvolassa (puhelimessa), et la olis 16.2. ja tänään olis 8+1. Miten sulla sit vois samalla la:lla olla vähemmän päiviä?! Tai sit mulla liikaa?! Oikeestihan mulla on päiviä liikaa 2-5, sen varhaisultran mukaan, mutta eivät sitä muuta ennen myöhempiä ultria, joten sen mukaan elelen.

Oireista Olen edelleen aiempiin raskauksiin nähden hyvinkin oireeton. Se hermostuttaa edelleen, vaikka olenkin sen sykkeen nähnyt, mutta ei autaa. Pitää odottaa seuraavaan ultraan. Meillepäin siis tullu vasta huhtikuussa np-ultra kaikille rv 11, joten se olis seuraavaks edessä. Neuvola mulla ens ma 14.7. eli rv 9+0, siellä varmaan sit varataan tuo np-aikakin.

Mäkin olen kovasti mieltynyt tähän pinoon. Olen käynyt lukemassa helmikuisia, mutten ole sinne vielä "rekisteröitynyt". Mietinkin yks pv, et mitenköhän sinne pääsee mukaan, kun näin pitkälle venyttää?! Osa teistä on sielläkin ollut aktiivisia.

Tsemppiä ultran odottajille!

Tuomenmarja + Helmer 8+1

Watrossi on teillä siellä Belgiassa lyhyt tuo äitiysloma. Niinhän Suomessakin on ollut omassa lapsuudessa. Aiotko siis olla kotona siihen asti, että lapsi 6kk? Vai ymmärsinkö väärin? Millaisia hoitomuotoja siellä on lapsille sen jälkeen?

Ja kiva, jos moni meistä haluaa jatkaa samassa pinossa, varmaan sit kun näitä sivuja kertyy enemmän, voidaan aloittaa vaikka uusi pino uudella nimellä, jos siinä pinon nimessä mainitaan hermoilija tai jotain sinne päin, niin varmaan kaikki sinne osaa! Tyylin Hermoheikot ja hysteeriset oireiden mietiskelijät vol2 :LOL: No ei kai, mutta sellainen mä ainakin oon :D

Itselläni rinnat on oikein "mukavan" kipeet jatkuvasti, mutta johtuu varmaan siitä, että kun oli b-kuppi ja nyt c-kuppi, niin tuntuuhan se. Jos on rintojen koko pysynyt suht samanlaisena, niin ei kai silloin niin kauheasti satu. Hyi kamalaa, ja nännit ovat turvonneet :eek: Niissä oikein näkyy ne maitotiehyet vai mitä ne on. En voi väittää, että olisin tästä muutoksesta jotenkin onnellinen, vaikka varmaan pitäisi, kun eikös niillä rinnoilla pitäisi sitten tehdä jotain sen raskauden loputtua, niin kuin imettää tai jotain sellaista :LOL:

kärppis ja nimiko Euroopassa mä suosittelen teitä noudattamaan noita ohjeita, joita annetaan raskaana oleville naisille Italiassa ja Espanjassakin. Eli normaalien listeriavaromisien lisäksi on varottava toksoplasmoosia, koska se on Keski-Euroopassakin tosi yleinen. Siis hedelmät kuorittava, kasvikset ja liha hyvin kypsennettyjä, ei mitään salaatteja, jätskiä varoisin Itä-Euroopan maissa (ei tiedä tehtaiden hygieniatasosta), Ranskassa uskaltaa kyllä syödä yksittäispakattuja jätskejä niin kuin Etelä-Euroopassakin. Ei mitään mansikoita, ja ranskalaiset juustot on jätettävä sikseen, samoin oisterit ja muut äyriäiset.

Itse täällä haaveilen, että saisimme säästettyä jostain ihmeellisesti rahaa Malediivien matkaan ensi syksyllä, harmi vaan että meillä on remppa meneillään ja keittiö uusittava :D Vähän kyllä miestä houkuttelin tyyliin "aattele, meidän vipa romanttinen loma yhdessä"...

Oltiin siellä viime syksynä häämatkalla, ja se oli oikea maanpäällinen paratiisi. Mutta tosiaan pitäisi voittaa varmaan lotossa tai jotain... =)

No joo, ne on nää mun raskausaivot kun haaveilee. Eiköhän siitä uudesta keittiöstä ole pitemmän päälle enemmän iloa ;)

Watrossi mulla on vielä yksi ultra kolmen viikon päästä eli 10+2, ja siitä sitten viikko tai kaksi, niin varaan ultriin erikoistuneelta asemalta sen np-ultran. On muuten tosi ärsyttävää, kun kaikki kysyy niiden hemmetin vipojen kuukautisten alkamispäivää, kun mulla niillä ei ole mitään merkitystä, kun ovuloin kp30. Mun pitää kai vaan valehdella tästä lähin, että joo, ne oli silloin ja silloin, niin täsmää näiden laskutkin :kieh:

:heart: lentoemo ja lentäjän poikanen 7+1 :heart:

Tuomis: toi lasketun ajan laskeminenhan vaihtelee paikasta toiseen, koska osa ultraäänilaitteista (ja siten lääkäreistä/neuvoloista) laskee raskauden kestoksi 279 päivää ja osa 281, eli siksi voi tulla tuollaisia lukuja.

kärppis: mäkin syön just nektariineja ihan sikana! Ne ovat suunnilleen ainoita hedelmiä, joita saatan syödä. Mä kyllä kuorin ne aina, vaikka ne puissa kasvaakin siksi, että täällä Italiassa sitä toksoplasmoosia on myös kasteluvedessä, enkä tiedä, että minne se kasteluvesi sitten roiskuu, kun koneellisesti kastellaan. Mutta ovat mun suurta herkkuani. Jos en voi kuoria jotain, niin Italiassa on tapana pestä kaikki kasvikset ja hedelmät ruokasoodalla. Eli joko ruokasoodasta tehdään sellainen tahna kädessä, jolla voi puhdistaa vaikka tomaatit, tai sitten jätetään joksikin aikaa ruokasoodaveteen lillumaan. Toi ruokasooda ei desinfioi bakteereita, mutta tekee monille loiseläimille elämisen mahdottomaksi. Lisäksi se kuulemma neutralisoi monia torjunta-aineita ja homeenestoaineita, eli esim. viinirypäleiden liottaminen ruokasoodavedessä on ihan must myös silloin, kun ei ole raskaana.

Nyt mä oikein kattelin noita rintoja, ja ne ovat täynnä sinisiä verisuonia :eek: Ja nänninpäät on jotenkin niin kuin auki. Anteeksi nyt vaan, mutta on muuten kauhean näköistä. Hyvä, ettei mulla ole tapana ottaa aurinkoa yläosattomissa :LOL:

Jäi äsken tylysti kesken, kun ollaan täällä kyläpaikassa enkä oo kertonu raskaudesta ja mukavati tossa koneella komeilee tuo otsikko "paino alkuraskauden hermoilijoille"... No, yritän nyt jatkaa...

Jatketaan vaan sitä uuden nimen pohdintaa pinolle. Ja voihan se olla ihan joku muukin, jos tämän päättyessä vaan kirjoitetaan, millä nimellä porukka jatkossa löytyy?!

Turvotusta on mullakin, mut lähinnä sellasta, et maha on iltaa kohti kuin ilmapallo eli ilmaa siellä on ja tietty sattuukin aika lailla. Oon kovasti yrittäny miettiä, et minkä syömisestä olo johtuu vai onko ylipäätään yhteyttä syömiseen.

Uusioäippäkö oli kertonut lapsilleen masuvauvasta?! Me ei olla vielä uskallettu. Silloin jouluna kun viimeksi kerrottiin, olivat niin onnellisia. Vanhempi sanoi, että hän haluaa koko ajan puhua asiasta, kun on siitä niin iloinen. Viikon päästä jouduttiin sit kertomaan suru-uutiset... Nyt ei tarvi käydä niin, mutta odotellaan vielä hetki, vaikka kovasti tekisikin mieli kertoa. Mun vanhemmat sai just tiedon, ku lähetettiin mummille synttärikortin mukana kopiot ultrakuvista =)

Lenttis Neuvolassa täällä yleensä katsovat sen la:n raskauskiekosta viimeisten kuukautisten mukaan ja siksi ihmettelin, kun saivat eri ajankohdat. Jopa lääkäri siellä yksityisellä varhaisultrassa katsoi kiekosta, mutta kyseli sitten tulosta tarkistaessaan myös ovun ajankohdan jne. Täällä vaan eivät ole neuvolassa kiinnostuneita ennen kuin joku "heidän" lääkärinsä asian varmistaa/muuttaa...

Mun pitäis varmaan myös soittaa "hedelmöityshoitoklinikalle" ja kertoa, etten olekaan tulossa PASiin, vaan että ihme on tapahtunut ja luonto on hoitanut asian :heart: Tai niin kuin gyne varhaisultrassa ilmaisi, että tämä on nyt sitten ihan kotona tehty =)

watrossi: sinähän kysyit eroa suomentamisen ja kielenkääntämisen välillä? Huh huh, tätä aihetta jaksaisin märehtiä tuntikaupalla :D Noin karkeasti ottaen: kielenkääntäjä on erikoistunut teknisiin teksteihin, kuten oikeustieteellisiin, lääketieteellisiin, kaupallisiin ja teknologisiin. Yleensä kielenkääntäjä on suorittanut virallisen kielenkääntäjän tutkinnon, koska siten he voivat tehdä myös virallisia käännöksiä, joita voi käyttää esim. oikeudessa. Muissa kielissä nämä viralliset kääntäjät ovat "valan vannoneita" just siksi, että dokumentit ovat siten virallisia.

Suomentaja sen sijaan suomentaa lähinnä kirjallisuutta tai sellaisia tekstejä, joita ei käännetä sanatarkasti, vaan nimenomaan suomennetaan: siis tulkitaan alkuperäistekstiä ja tuotetaan se sitten uudelleen suomeksi sillä tavoin, kuin suomentaja uskoo, että alkuperäisen tekstin kirjoittaja olisi kirjoittanut, jos kirjoittaisi suomeksi.

Tämä on tietysti vain yksi kääntämisen koulukunta, on myös sellaisia "suomentajia" jotka haluavat kääntää myös kirjallisuutta mahdollisimman sanatarkasti, he noudattavat jopa alk.per. kielen välimerkkien käyttöä suomennetussa tekstissään! :eek: Jotkut varsinkin romaanisista kielistä käännetyt kirjat ovat välillä aika hurjaa luettavaa, kun suomentaja on jättänyt alkuperäistekstin puolipisteet ja kaksoispisteet myös käännökseen, itse taas pidän tärkeänä oikeakielisyyttä, eli suomeksi kirjoitettaessa pitää käyttää suomen välimerkkisääntöjä.

Sitten kielenkääntämisen ja suomentamisen välillä on monia välimuotoja, joista itsekin saan leipäni. Eli aina ei tule käännettyä varsinaista kirjallisuutta, vaan usein saan pyynnön kirjoittaa koko nivaska uusiksi hyvällä suomen kielellä.

Kovasti pitää olla tarkkana, jos on useampia töitä yhtäaikaa, lastenkirjaa suomentaessa käytetään ihan erilaista kieltä kuin aikuisten kirjallisuutta suomennettaessa, ja hyvä suomentaja osaakin myötäillä kirjailijaa niin, että jokainen suomennos on erilainen, eikä esim. eri kirjailijoiden teksteihin tule vahingossa sama tyyli vain siksi, että suomentaja on ollut sama.

Kääntäjä siis kääntää, suomentaja tulkitsee. Vau, ilmaisinpa mä itseäni tiiviisti :LOL:

Häiriköin nyt koko sen ajan edestä, kun olen ollut poissa... Eilen oli selvästi paineentunne alapäässä, kohdun kohdalla. Pidin sitä "hyvänä" oireena. Kiva tuntea paikka, jossa pikkuinen köllöttelee. Joku pohti tota pissahätäasiaa. Mulle aiemman raskauden aikana sanottiin neuvolassa, että alkuraskauden wc-käyntien lisääntyminen johtuu alapään "kiihtyneestä" verenkierrosta, ei välttämättä tässä vaiheessa niin paljon kohdun kasvamisesta. Myöhemminhän kohtu alkaa sitten painaa rakkoa ja siks pitää laukata. Kaikki nämäkin tietty yksilöllisiä juttuja.

Mulla mies pitää ehkä varmimpana raskausoireena tota vessassa laukkaamista (etenkin öisin) =) Ehkä se vaan on niin, että ei voi niitä muita kehossaan kokea/tuntea, mutta tota ei voi olla huomaamatta. Samoin huomauttaa, että rinnat on muuttunu, siis turvonnu ja verisuonet näkyy selkeämmin. Mustakin ovat turvonneet, mut silti "pehmeät". Aiemmissa raskauksissa on alannu öisin tihkua rinnoista maitoa n. rv 24 (jos oikein muistan).

Taitaa olla muillakin töissä hiljaista tällä viikolla :) Mä oletan, että ensi viikolla on hulinaa joten lueskelen täällä täysin hyvällä omallatunnolla kuulumisianne. Ja paljon tosiaan kuuluukin!

Kiitos Nimiko neuvolakäyntitiedoista. Ollaan menossa tosiaan parin viikon kuluttua ekaa kertaa ja mietin, pitääkö jotain tietää tai tehdä etukäteen - terveydenhoitaja ei tosin mitään sanonut, mutta miten esim syöminen ennen verikoetta - onko teillä tietoa? Tuota kk alkamispäivääkin mietin, alkoivat mooonen päivän epämääräisellä tuhruttelulla. Itse laskin alkupäiväksi vasta päivän jolloin alkoivat kunnolla mutta varhaisultrassa lääkärin arvio oli pari päivää enemmän kuin mulla. Taidan siis sen mukaan sanoa myös neuvolassa...

Ja kiitoksia myös rintatiedoista. Kovin tutuilta tuntuvat kaikki oireet ja niiden poismenot. Olen aiemmin ihmetellyt, miten muka odottavien äitien mielihalut vaihtelevat todella vauhdilla (tiedätte varmaan, amerikkalaisten elokuvien liioiteltuun tyyliin) mutta nyt allekirjoitan tämän kyllä täysin - yhtenä hetkenä voi tehdä mieli jotain jota seuraavana ei tulisi mieleenkään syödä. Aamuisin on ollut huono olo niin, että olen aloittanut päiväni sohvalla, kupillisella teetä + paljon sokeria. Kun ne saa alas niin voi jo mennä keittiöön...

Huomenna tarkoitus kertoa äidilleni. Todella mukavaa päästä kertomaan, on varmasti riemuissaan!

tv almaa ja kaveri 7+4

Ai niin ja joo, mielelläni jatkan kanssa samassa pinossa. Ehkä olemme lyhyesti ja ytimekkäästi Hermoilijat :LOL:

Yhteistyössä