Pinnasängyn patja, käytetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shannon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Shannon

Jäsen
07.05.2006
582
0
16
Elikkäs ostettiin tuttavalta pinnasänky joka on ollut jo kahdella lapsella (vähintään) käytössä. Mukana tuli myös patja. Olen kuullut joskus että patja pitäisi ostaa jokaiselle lapselle oma? Kuinka paikkansa pitävää tämä on? Eli voinko huoletta käyttää patjaa lapsellamme (koska lakanahan siihen päälle tulee) vai pitääkö mennä uusi ostamaan? B)

Vois olla, että ostaisin uuden. Eihän se siitä ole kiinni, että käytätkö lakanaa vai et, mutta yksinkertaisesti patjat vaan kerää vuosin saatossa sisäänsä pölypunkkeja sun muita sen verran, että siksi niitten vaihtamista suositellaan.
Joka lapselle en kyllä ala uutta patjaa ostamaan: kakkonen käyttää samaa kuin esikoinen.
Jos haluut käyttää sitä, niin pölypunkit saa tapettua viemällä patjan tunniksi 60 asteiseen saunaan ja tuulettamalla sitä sen jälkeen. Mutta älä vaan ala tamppaamaan sitä: se rikkoo vaan patjan rakenteen ja mitä useammin patjaa tamppaa, sen enemmän se pölyää.

Me käytetään käytettyä, kahdella lapsella ollutta patjaa.
Pesin patjan ennen käyttöön ottoa oikein kuumalla vedellä, ja pidin sitä saunassa 5 tuntia. Noiden jälkeen patja oli vielä yli 20 asteen pakkasella 2 vuorokautta pihalla..

Ei se mikään "jumalan tosi" ole, että pitää uusi patja ostaa. Käytetty pesty kelpaa ihan hyvin. Mitä siitäkin tulisi, jos kaikille maailman lapsille ostettaisiin aina vaan uusi patja...?

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Ei se mikään "jumalan tosi" ole, että pitää uusi patja ostaa. Käytetty pesty kelpaa ihan hyvin. Mitä siitäkin tulisi, jos kaikille maailman lapsille ostettaisiin aina vaan uusi patja...?

Eihän mikään asia maailmassa ole "jumalan tosi". Terveydellisistä syistä, vastasyntyneelle olisi hyvä hankkia uusi patja. Turhaa siitä nyt kiistelemään.

Voi että, mäkin olen sit vaarantanu ekan lapsen terveyden kun hänellä oli ikivanha pinniksen patja joka kiertänyt sängyn mukana useilla sukulaisilla. Olin nuori kokematon äiti, JOLLA EI OLLUT KÄYTÖSSÄ KAKSPLUSSAN TUKEA eikä tietokonetta tietenkään. Mistä oisinkaan voinu tietää, että lapsi ei saa käytetyllä patjalla nukkua kun hyvää ajattelevat sukulaiset antoi sen sängyn ja patjan (hekään ei sit tienny, että se on kiellettyä)... Harvinaisen terve lapsi tuo on kuitenkin aina ollut, toisin kuin sisarensa jolle KAIKKI ostettiin uutena, vaunuista lähtien JA PINNASÄNGYN patja tottakai myös. Hän on sairastellut puolet elämästään. Mikä meni väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja tiinu:
Eihän mikään asia maailmassa ole "jumalan tosi". Terveydellisistä syistä, vastasyntyneelle olisi hyvä hankkia uusi patja. Turhaa siitä nyt kiistelemään.

Minä en ole tästä asiasta lukenut kuin jostain Vauva-lehdestä, ei ainakaan kukaan lastenlääkäri ole asiasta maininnut eikä neuvolassakaan ole siitä puhuttu.

Eli mistä nämä tiedot "terveydellisistä syistä" mahtavat olla peräisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi että, mäkin olen sit vaarantanu ekan lapsen terveyden kun hänellä oli ikivanha pinniksen patja joka kiertänyt sängyn mukana useilla sukulaisilla. Olin nuori kokematon äiti, JOLLA EI OLLUT KÄYTÖSSÄ KAKSPLUSSAN TUKEA eikä tietokonetta tietenkään. Mistä oisinkaan voinu tietää, että lapsi ei saa käytetyllä patjalla nukkua kun hyvää ajattelevat sukulaiset antoi sen sängyn ja patjan (hekään ei sit tienny, että se on kiellettyä)... Harvinaisen terve lapsi tuo on kuitenkin aina ollut, toisin kuin sisarensa jolle KAIKKI ostettiin uutena, vaunuista lähtien JA PINNASÄNGYN patja tottakai myös. Hän on sairastellut puolet elämästään. Mikä meni väärin?

Heh, juuri näin. Markkinamiesten mielestä jokaiselle vauvalle maailmassa pitää kaikki ostaa uutena, käytetty kun vaarantaa lapsen fyysisen ja henkisen terveyden.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmali:
Jos jokaisella pitää aina olla oma patja niin mitenkäs sitten parivuoteen laita?Minä ja mies ollaan samalla patjalla. :D

Sinä ja miehesi ette olekaan vastasyntyneitä ; )
Eikä teille ole varmaan yhtä helppo myydä koko ajan uutta tavaraa kuin pienen vauvan vanhemmille.

Esikoisen odotusaikana luin, että on tehty tutkimus missä on yhdistetty kätkytkuolemat käytettyihin patjoihin, siis kätkytkuolleilta vauvoilta oli löydetty paljon jotain bakteeria mikä pesii juuri patjoissa ja käytetyissä tietysti runsain mitoin. Siinä suositeltiin uusimaan patja jokaisen vauvan kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Esikoisen odotusaikana luin, että on tehty tutkimus missä on yhdistetty kätkytkuolemat käytettyihin patjoihin, siis kätkytkuolleilta vauvoilta oli löydetty paljon jotain bakteeria mikä pesii juuri patjoissa ja käytetyissä tietysti runsain mitoin. Siinä suositeltiin uusimaan patja jokaisen vauvan kohdalla.

Minä taas muistan lukeneeni, että kätkykuolema on edelleen selittämätön asia. Jos asia korjaantuisi sillä, että jokaiselle ostettaisiin uusi patja, niin hieno juttuhan se olisi.

Ja pah, kyllä meillä on sama patja ollut käytössä kahdella vauvalla. Nää on taas näitä hysteerisiä äiti-immeisiä jotka on joskus lukenut jostain lehdestä vuonna elvis että vauva kuolee jos nukkuu vanhalla patjalla. Faktaa kehiin kiitos.

No enhän mä väittänytkään että jokainen maailman kätkytkuolema johtuisi vanhasta patjasta :laugh: kerroin vain mitä luin. Ihan saatte itse päättää uskotteko siihen tutkimukseen vai ette. Eipä ole sitä lehteä enää tallella, mutta googlettamalla voi jotain löytyä. =)