Pinna paloi täysin - nyt morkkis. Rikollinen?

  • Viestiketjun aloittaja avuton olo
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mammazilla:
Alkuperäinen kirjoittaja nounou:
Musta toi sitominen on ihan kamala ajatus. Pienempi paha ottaa hiuksista kiinni, luulen että kun ottaa hiuksista kiinni niin vaikka se ei sattuisi niin se on kuitenkin temppu mikä pysäyttää uhman. Raivo vaan lisääntyy kun sidotaan, minusta se jos mikä ei tee lapselle hyvää.
Samaa mieltä. Ja varsinkin kun monilla kuitenkin tulee paniikki sitomisesta. Se voi minusta traumatisoida tosi pahasti. (Vankeus ei ole sattumalta rangaistusmuoto.)
Mä en käsitä kanssa tota sitomista! meillä poika nyt 9v. inhos sitä ylikaiken kun kerran kokeiltiin joskus 4v. No hälläpä sit aistiyliherkkyyttaä et se selittää jo paljon. Eskarissakin ollessa väkisin pitivät eli sitoivat vaikka olin kertonut että saa siitä vaan pahemmat hepulit jos niin tekee! En itsekään voi sietää jos minuun esim. kosketaan jos olen vihainen... Mistä tää holding oikein juurtaa juurensa????
 
holdingista
Jos voimat ei riitä pitämään alle 3 vuotiasta aloillaan, niin millä sitten aattelitte teini-ikäisiä kasvattaa? Ne ei enää oo mitään sylilapsia. Oon kansa sitä mieltä, että saa purkaa tunteensa niin paljon kun pystyy, saa heitellä esim. pehmoleluja, potkia lattiaa, raivota ja karjua, mutta jos satuttaa itseään tai jotain muuta, rauhoittaisin sylissä. Uhmassa oleva lapsi tuntee olonsa muutenkin epävarmaksi, kun ei hallitse tunnekuohujaan, joten turvallinen syli on vaan hyvä asia. Kunhan lapsi ei koe pelkoa sylissä pitäjää kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja holdingista:
Jos voimat ei riitä pitämään alle 3 vuotiasta aloillaan, niin millä sitten aattelitte teini-ikäisiä kasvattaa? Ne ei enää oo mitään sylilapsia. Oon kansa sitä mieltä, että saa purkaa tunteensa niin paljon kun pystyy, saa heitellä esim. pehmoleluja, potkia lattiaa, raivota ja karjua, mutta jos satuttaa itseään tai jotain muuta, rauhoittaisin sylissä. Uhmassa oleva lapsi tuntee olonsa muutenkin epävarmaksi, kun ei hallitse tunnekuohujaan, joten turvallinen syli on vaan hyvä asia. Kunhan lapsi ei koe pelkoa sylissä pitäjää kohtaan.
Teini-ikäisiä kasvatetaan puhumalla, samoin kuin nuorempia... itse asiassa teini-ikäisen kasvatuksen perusta luodaan jo varhaislapsuudessa ja siinä miten lapsi vanhempiaan kunnioittaa. Se sama jatkuu myös teini-iässä, jos on kuljettu oikeaa kasvatuspolkua pitkin.
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnipitäminen:
Tuossa tilanteessa pitäisin väkisin sylissä, ns. holding -ote.
Ei toiminut meillä ainakaan ikinä. Poitsun raivari yltyi yltymistään jos väkisin piteli kiinni. Ainoa tapa saada rauhoittumaan oli antaa olla omissa oloissaan. Oli vaan pakko istuttaa jäähyllä ettei mäiski pikkusiskoa ja riko paikkoja. Tarpeeksi monta kertaa kun vei sinne takaisin kun yritti sieltä poistua niin oppi että siellä istutaan niin kauan että raivari on ohi.
 
...
Tukistit lastasi, ja kehut lopuksi epäsuorasti, että jee, tepsi. On rikos. En hyväksy enkä ymmärrä. Mulla on itselläni todella temperamenttinen 2,5 -vuotias. Kyllä sen kanssa pärjää ihan ilman väkivaltaakin. En antaisi itselleni anteeksi, jos kävisin lapseeni fyysisesti käsiksi. Lapsen satuttaminen on väärin, tajutkaa se.
 
vieras
Mä en näe mitään pahaa jos lasta ottaa takatukasta vähän kiinni, kunhan se ei lasta satu. Nykyään vaan lapset pitäisi kasvattaa pumpulissa ja antaa rikkoa paikkoja uhmissaan. Kaikkihan on kiellettyä. Mun mielestä Holding-ote on yhtälailla fyysistä väkivaltaa kun VÄKISIN pitää lasta sylissä sitoen omalla kropalla.
Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, ketään en tuomitse ellei sitten OIKEASTI fyysistä tai henkistäkin pahoinpitelyä harrasta. Esim, tukasta repiminen niin,että tuppoja jää käteen, lyöminen...haukkuminen yms.
 
näitä odotellessa.. meillä myös tosi temperamenttinen 2v.

Ihan noin voimakkaita "kohtauksia" meillä ei tenava vielä järjestä, mutta silloin kun järjestää jotain niin pahimmassa tilanteessa oon tempaissut lapselta vaatteet pois ja suihkuun rauhoittumaan. Kerran sai yöllä moisen raivarin, vein pihalle kun ei siitä tullut loppua.
 
kasvatusala
Holdingin periaate on se että lasta estetään satuttamasta itseään ja/tai muita. Jos lapsi ei ole vahingoksi itselleen tai jollekin toiselle, ei sitä tule käyttää. Oikeaoppisessa holdingissa lapsi tuetaan omaan vartaloon siten että lapsella on turvallinen olo ja hän voi purkaa tunteensa (huutaa, itkeä, rimpuilla tms.) loppuun asti. Holdingia ei saa lopettaa kun lapsi lakkaa riuhtomasta, vaan vasta kun lapsi on täysin rauhoittunut. Jokaisen holdauksen jälkeen on lapsen kanssa keskusteltava. Lapselle tulee aina nimetä hänen tunteensa ja näin osoittaa että aikuinen ymmärtää häntä. Negatiiviset tunteet ovat yhtä sallittuja, ja lapselle tulee myös näyttää oma suuttumus, mutta rakentavasti. Lapsi oppii mallista myös tunteiden käsittelyn.

HOLDAUSTA EI KOSKAAN SAA KÄYTTÄÄ LAPSEEN JONKA VANHEMMAT OVAT SEN KIELTÄNEET!!!

jokainen lapsi on erilainen, jokainen äiti-lapsi -suhde (ja isä-lapsi -suhde) on erilainen, jokainen suhde toimii ertavalla ja sitä rakennetaan ja ylläpidetään eri keinoin.

Fyysistä kuritusta tulee välttää, sillä se on laissa kielletty.
 
jos ottaa kiinni tukasta tms.
Lapsi kasvaa ja tottelee pelolla. Minua rakastava aikuinen satuttaakin? Vaikka ei saa satuttaa. Ehdoton ei ruumilliselle kuritukselle! Apua perheneuvolasta tai muualta, jos omat keinot ei riitä.
http://www.sosiaaliportti.fi/fi-fi/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/vakivallanvaikutukset/
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Niin no sehän riipuu täysin siittä että mitä mieltä olet jos tilanne olisi tämä:

Mäkätät miehelles ja huudat ja ukko reuhtaisee sua tukasta, onko rikos?
tähän pakko kommentoida että lapsi vasta opettelee hallitseen noita kiukkujaan, kun taas aikuisen (sen mäkätttäjänkin) pitäis se kyllä hallita jo. Ilman että siihen tarttee toisen puuttua. Jos ei osaa, niin apua löytyy.

en mä silti ollenkaan ole minkään fyysisen kurittamisen kannalla, mutta tää tilanne olis varmaan ilman äidin laittamaa stoppia mennyt siihen että lapsi olis satuttanut tai muuten vaarantanu ittensä. Puolen tunnin suora huuto tekee pahaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Niin no sehän riipuu täysin siittä että mitä mieltä olet jos tilanne olisi tämä:

Mäkätät miehelles ja huudat ja ukko reuhtaisee sua tukasta, onko rikos?
Onko rikos, jos mäkättää miehelle ja mies sitoo väkisin, pitää väkivalloin vasten tahtoa kiinni eikä suostu päästämään pois? Mitä kovempaa pistää vastaan, sitä kovempaa pitää kiinni, vaikka sattuisikin? Taitaa olla.

Pienempi paha musta noista aikuisenkin kohdalla on tukasta reuhtaisu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kasvatusala:
Holdingin periaate on se että lasta estetään satuttamasta itseään ja/tai muita. Jos lapsi ei ole vahingoksi itselleen tai jollekin toiselle, ei sitä tule käyttää. Oikeaoppisessa holdingissa lapsi tuetaan omaan vartaloon siten että lapsella on turvallinen olo ja hän voi purkaa tunteensa (huutaa, itkeä, rimpuilla tms.) loppuun asti. Holdingia ei saa lopettaa kun lapsi lakkaa riuhtomasta, vaan vasta kun lapsi on täysin rauhoittunut. Jokaisen holdauksen jälkeen on lapsen kanssa keskusteltava. Lapselle tulee aina nimetä hänen tunteensa ja näin osoittaa että aikuinen ymmärtää häntä. Negatiiviset tunteet ovat yhtä sallittuja, ja lapselle tulee myös näyttää oma suuttumus, mutta rakentavasti. Lapsi oppii mallista myös tunteiden käsittelyn.

HOLDAUSTA EI KOSKAAN SAA KÄYTTÄÄ LAPSEEN JONKA VANHEMMAT OVAT SEN KIELTÄNEET!!!

jokainen lapsi on erilainen, jokainen äiti-lapsi -suhde (ja isä-lapsi -suhde) on erilainen, jokainen suhde toimii ertavalla ja sitä rakennetaan ja ylläpidetään eri keinoin.

Fyysistä kuritusta tulee välttää, sillä se on laissa kielletty.
Eli käytännössä holdingia ei ap:n tapauksessa olisi ollut luvallista käyttää, koska lapsi ei vielä satuttanut suoraan itseään tai muita, pisti vaan kämppää paskaksi.

Raskaana oleva myöskään tuskin pystyy mitenkään käyttämään holdingia tarkoituksenmukaisesti vaarantamatta sikiön turvallisuutta.

Ap: luvalliset ja mahdolliset vaihtoehdot ilmeisesti oli siis katsoa vierestä pystymättä vaikuttamaan lapseen enää mitenkään raivon yllyttyä siihen vaiheeseen, että puhe ei mene perille ollenkaan, viis siitä mitä tuhoa lapsi olisi aiheuttanut.
 
kasvatusala
Eli käytännössä holdingia ei ap:n tapauksessa olisi ollut luvallista käyttää, koska lapsi ei vielä satuttanut suoraan itseään tai muita, pisti vaan kämppää paskaksi.


Juurikin näin. ei saa

mutta lasta voi estää muullakin tavlla, kuten seisomalla oven edessä ja estämällä omalla vartalollaan lapsen pääsy kohteeseen
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kasvatusala:
Eli käytännössä holdingia ei ap:n tapauksessa olisi ollut luvallista käyttää, koska lapsi ei vielä satuttanut suoraan itseään tai muita, pisti vaan kämppää paskaksi.


Juurikin näin. ei saa

mutta lasta voi estää muullakin tavlla, kuten seisomalla oven edessä ja estämällä omalla vartalollaan lapsen pääsy kohteeseen
Eikö tuokin voi raskaana olla aika riskialtista, jos lapsi on ihan raivona? Voisin kuvitella, että maha on kuitenkin ensimmäinen paikka mihin sillä tulee mieleen takoa, jos äiti on kasvot lapseen päin. Selkä lapseen päin taas on vaikeampi estää lasta menemästä mihinkään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
Olisin tukistanut/hermostunut jo paljon aikasemmin. Mielestäni hoidit tilanteen loistavasti :)
Ihan sama täällä. Sulla on tosi pitkä pinna, olen kateellinen. :) Tsemppiä uhmiksen kanssa jatkossa, täällä tapellaan 5-vee uhmailijan kanssa.
 
Kyllä sylille
Itsellä on joo taustalla teoria ja käytäntötietoa holdingista aiemmassa työssäni kouluikäisten/nuorten kanssa. Oman uhmaikäiseni kanssa olen tätä tietoa soveltanut sylissäpitoon siten, että kun tulee tuollainen ap:n kuvailema raivari, niin menemme lapsen sängylle pötköttämään. Kierrän jalat lapsen jalkojen ympärille ettei pääse potkimaan ja kädet kierrän lapsen käsiin siten, että ei kykene lyömään eikä raapimaan. Kyllä ainakin minä pidän nelivuotiastani vielä helposti yhdellä kädelläkin kiinni tässä ja voin samalla silitellä päätä rauhoittavasti. Aluksi huuto joo lisääntyy, mutta tämä kuitenkin osoittaa lapselle sen, ettei hänen tarvitse itse selviytyä raivaristaan vaan aikuinen ottaa häneltä tuon vallan pois ja auttaa häntä. Meillä raivari kestää näissä tilanteissa puolesta tunnista puoleen toista tuntiin, johon sisältyy aina myös rauhoittumisen jälkeen rentoutuminen, silittely ja raivarin aiheesta juttelu. Joskus lapsi rentoutuu siten, että nukahtaa syliin.
Ei tätä tietenkään meilläkään tehdä jokaisesta uhmakohtauksesta, koska pitää oikeasti olla aikaa hoitaa kiinnipito loppuun kun sen aloittaa. En kuitenkaan olisi raivarissa ottanut tukasta kiinni, koska lapsi vain kokeilee tahtojaan ja sinua, kuinka reagoit. Usein meillä mennään huutaen potalle, hammaspesulle ja sänkyyn. Mutta sängyssä sitten rauhoitutaan nukkumaan. Lapselle osoitetaan ettei hän huutamalla ja riehumalla saa pidennettyä iltapuuhia minuuttiakaan, vaan ne tehdään joko kauniisti tai huutamalla, mutta tehdään kuitenkin.
 
Kyllä sylille
Itsellä on joo taustalla teoria ja käytäntötietoa holdingista aiemmassa työssäni kouluikäisten/nuorten kanssa. Oman uhmaikäiseni kanssa olen tätä tietoa soveltanut sylissäpitoon siten, että kun tulee tuollainen ap:n kuvailema raivari, niin menemme lapsen sängylle pötköttämään. Kierrän jalat lapsen jalkojen ympärille ettei pääse potkimaan ja kädet kierrän lapsen käsiin siten, että ei kykene lyömään eikä raapimaan. Kyllä ainakin minä pidän nelivuotiastani vielä helposti yhdellä kädelläkin kiinni tässä ja voin samalla silitellä päätä rauhoittavasti. Aluksi huuto joo lisääntyy, mutta tämä kuitenkin osoittaa lapselle sen, ettei hänen tarvitse itse selviytyä raivaristaan vaan aikuinen ottaa häneltä tuon vallan pois ja auttaa häntä. Meillä raivari kestää näissä tilanteissa puolesta tunnista puoleen toista tuntiin, johon sisältyy aina myös rauhoittumisen jälkeen rentoutuminen, silittely ja raivarin aiheesta juttelu. Joskus lapsi rentoutuu siten, että nukahtaa syliin.
Ei tätä tietenkään meilläkään tehdä jokaisesta uhmakohtauksesta, koska pitää oikeasti olla aikaa hoitaa kiinnipito loppuun kun sen aloittaa. En kuitenkaan olisi raivarissa ottanut tukasta kiinni, koska lapsi vain kokeilee tahtojaan ja sinua, kuinka reagoit. Usein meillä mennään huutaen potalle, hammaspesulle ja sänkyyn. Mutta sängyssä sitten rauhoitutaan nukkumaan. Lapselle osoitetaan ettei hän huutamalla ja riehumalla saa pidennettyä iltapuuhia minuuttiakaan, vaan ne tehdään joko kauniisti tai huutamalla, mutta tehdään kuitenkin.
 
mon
Itse olen tukistanut samaisissa tilanteissa ja lapsi on rauhoittunut. Totean rauhallisesti että "nyt äitin täytyy tukistaa" ja pienesti tukistan. En raivopäissäni revi kaksin käsin tukasta..

Onhan se vähän kakspiippunen juttu...
 
Tiina
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä sylille:
Itsellä on joo taustalla teoria ja käytäntötietoa holdingista aiemmassa työssäni kouluikäisten/nuorten kanssa. Oman uhmaikäiseni kanssa olen tätä tietoa soveltanut sylissäpitoon siten, että kun tulee tuollainen ap:n kuvailema raivari, niin menemme lapsen sängylle pötköttämään. Kierrän jalat lapsen jalkojen ympärille ettei pääse potkimaan ja kädet kierrän lapsen käsiin siten, että ei kykene lyömään eikä raapimaan. Kyllä ainakin minä pidän nelivuotiastani vielä helposti yhdellä kädelläkin kiinni tässä ja voin samalla silitellä päätä rauhoittavasti. Aluksi huuto joo lisääntyy, mutta tämä kuitenkin osoittaa lapselle sen, ettei hänen tarvitse itse selviytyä raivaristaan vaan aikuinen ottaa häneltä tuon vallan pois ja auttaa häntä. Meillä raivari kestää näissä tilanteissa puolesta tunnista puoleen toista tuntiin, johon sisältyy aina myös rauhoittumisen jälkeen rentoutuminen, silittely ja raivarin aiheesta juttelu. Joskus lapsi rentoutuu siten, että nukahtaa syliin.
Ei tätä tietenkään meilläkään tehdä jokaisesta uhmakohtauksesta, koska pitää oikeasti olla aikaa hoitaa kiinnipito loppuun kun sen aloittaa. En kuitenkaan olisi raivarissa ottanut tukasta kiinni, koska lapsi vain kokeilee tahtojaan ja sinua, kuinka reagoit. Usein meillä mennään huutaen potalle, hammaspesulle ja sänkyyn. Mutta sängyssä sitten rauhoitutaan nukkumaan. Lapselle osoitetaan ettei hän huutamalla ja riehumalla saa pidennettyä iltapuuhia minuuttiakaan, vaan ne tehdään joko kauniisti tai huutamalla, mutta tehdään kuitenkin.
No huh huh. Jo on lehmän hermot.

Meillä vielä ei ole tarvinnut tukistaa, kun lapsi 3 v, mutta voisin kyllä kuvitella
nappaavani vähän niskavillasta kiinni, jos muu ei auta. Mihinkään monen tunnin lässyttelyyn ja makoiluun en kyllä ala. Itse olen lapsena saanut tukkapöllyä, enkä ole ikinä kokenut että mua olisi nöyryytetty tai pahoinpidelty.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Niin no sehän riipuu täysin siittä että mitä mieltä olet jos tilanne olisi tämä:

Mäkätät miehelles ja huudat ja ukko reuhtaisee sua tukasta, onko rikos?
Onko rikos, jos mäkättää miehelle ja mies sitoo väkisin, pitää väkivalloin vasten tahtoa kiinni eikä suostu päästämään pois? Mitä kovempaa pistää vastaan, sitä kovempaa pitää kiinni, vaikka sattuisikin? Taitaa olla.

Pienempi paha musta noista aikuisenkin kohdalla on tukasta reuhtaisu.
Mä en ole tietääkseni kommentoinut tuohon kiinnipitoonkaan, joten..?

Mulla vaan VITUTTAA aivan suunnattomasti, kun ihmiset täällä pitävät hyväksyttävän LAPSEN lievää väkivaltaa, mutta aikuisen ei.
 

Yhteistyössä