pillerit vai kondomi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *nasu*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

*nasu*

Vieras
Olen 21-vuotias nainen. Sain tänään Yasminelle-merkkiset e-pillerit. Ennen en ole pillereitä käyttänyt. Minua mietityttää, että kannattako minun syödä pillereitä, sillä asumme miesystäväni kanssa eri paikkakunnilla ja joskus saattaa mennä yli kuukausikin ettemme näe. Syönkö siis pillereitä tavallaan turhaan, jos aloitan ne? Minulla ei ole esim. kivuliaita kuukautisia yms. joihin tarvitsisin helpotusta. Kysyin asiaa lääkäriltä ja hän vain kehotti päättämään asian itse.
Olen lukenut niin paljon haukkuja kaikista pillereistä, että senkin takia niiden aloittaminen epäilyttää. Ihoni on nyt todella hyvässä kunnossa, enkä haluaisi pilata sitä, ja olen kuullut, että todella moni on saanut niistä ainakin juuri Yasminelleista kipeitä finnejä ja mitään aknea en todellakaan haluaisi saada.
Pitäisiköhän edelleen turvautua ainoataan kondomiin, vai mitä tekisin? Jotkut sanovat, että pelkkää kumia käytettäessä on vain ajan kysymys, milloin tulee raskaaksi, mutta eikö se kuitenkin melkoisen luotettava ole? Mikä siis olisi paras vaihtoesto, pilsut, kumi vai pilsut+kumi? Varmasti kaikkein luotettavin ehkäisyn kannalta jälkimmäisin, mutta entä terveyden kannalta?
Sitten vielä ehkäisyvaahdoista. Olisiko se+kondomi suunnilleen yhtä tehokas kuin e-pillerit?

Ihan niin kuin lääkäri sanoi, voit valita itse.
Oikein käytettynä kondomi on toimiva ehkäisy. Oikein käyttö tarkoittaa sitä, että suoja laitetaan riittävän ajoissa paikoilleen (ei kokeilla siitintä emättimeen ilman kumia) ja toisaalta siitin otetaan pois emättimestä ennen täydellistä lurpahtamista.

Kyllä kondomi on paljon parempi vaihtoehto. Moni puolustaa pillereitä, mutta kyllähän järki sanoo sen, että ei mikään lääke tms ole elimistölle (esim. maksalle) turvallinen. Söitpä sitten buranaa, aspiriiniä, luontaistuotteita tai e-pillereitä, kyllä elimistö alkaa reagoida niihin ennemmin tai myöhemmin. Ehdottomasti kondomi on paljon parempi ja myös ainut ehkäisyväline joka suojaa sukupuolitaudeilta. Huolellisesti käytettynä kondomi on varma ehkäisy, luulenpa että useammin on päässyt käymään ns. vahinko kun nainen on unohtanut ottaa pillerinsä, mitä sellaisissa tapauksissa että kondomi on hajonnut.Monet lääkärit suosittelee helposti pillereitä,saahan resepteistä kivasti kirjoituspalkkioita. Ja seksi on varmasti yhtä hyvää kodomin kanssa kuin ilman. jos olisin sinä, en edes harkitsisi pillereitä. Olen 35-vuotias ja koskaan en ole pillereitä syönyt, kondomi on ollut todella hyvä ehkäisyväline.