Voiko PCO parantua, vai mitä tämä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voiko olla totta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voiko olla totta?

Vieras
Olen 27-vuotias nainen, ja kärsinyt vaikeasta aknesta esiteinistä asti. Aknea on vuosien varrella hoidettu mm. Dalacinilla ja Avitcidilla, tetrasykliinillä ja Roacuttanilla, mutta kahdesta em. ei ollut mitään apua, ja kahden jälkimmäisen kohdalla näpyt palasivat aina 1-2 kk kuurin loppumisen jälkeen.
16-vuotiaana sain e-pillerit, jotka sitten auttoivatkin hyvin.

Ollessani 21-vuotias, yritin olla ilman pillereitä, ja akne palasi. Minulle tuli myös kuukautishäiriöitä, joiden seurauksena päädyin ultraäänitutkimukseen. Tutkimuksessa todettiin, että munasarjani ovat PCO-tyyppiset.

Olen normaalipainoinen. Minulla on ollut PCO-oireista ainoastaan akne ja kuukautishäiriöt. En myöskään muista ennen pillerien aloittamista kärsineeni kuukautishäiriöistä, eli nämä ongelmat ilmenivät vasta pillerit lopetettuani.

Minulle tuli vähän aikaa sitten eteen sellainen tilanne, että jouduin lopettamaan pillerit reseptin vanhennuttua. Olin juuri muuttanut uuteen kaupunkiin, ja uuden kaupungin lääkäri ei suostunut kirjoittamaan reseptiä ilman että tutkisi terveystietoni. Tiedot tilattiin vanhalta kotipaikkakunnaltani, missä kesti useita viikkoja. Pelkäsin, että tuona aikana ihoni menisi huonoon kuntoon. Aiemmissa tapauksissa jo kaksi viikkoa on riittänyt viemään ihoni karmeaan kuntoon.

Mutta nyt näppyjä ei olekaan tullut! Olen ollut jo yli kuukauden ilman pillereitä. Olen alkanut epäillä, että tämä olisi syömieni sinkkivalmisteiden ansiota. Aloitin sinkkiä, biotiinia ja metioniinia sisältävien tablettien syömisen haaveenani tukan kasvattaminen. Lisäksi syön monivitamiinivalmistetta, jossa on myös sinkkiä. Saan sinkkiä yhteensä 42 mikrogrammaa päivässä.

Voiko ihon kunnon paraneminen johtua sinkistä, vai onko asia niin, ettei minulla olekaan enää PCO:ta? En haluaisi syödä pillereitä, sillä ehkäisyntarvetta minulla ei tällä hetkellä sinkkuna ole, ja lisäksi on alkanut epäilyttää, mitä vaikutuksia vuosia jatkuvalla hormonien popsimisella voi olla. Olen syönyt pillereitä koko aikuisikäni, joten välillä on sellainen olo, etten tiedä mikä minussa on pillereiden aiheuttamaa ja mikä muuta. Olen mm. kärsinyt masennuksesta. Ja myöskin puheet pillereiden vaikutuksesta parin valintaan mietityttävät...

Entä onko pitkäaikaisesta tavallista suuremman sinkkiannoksen syömisestä haittaa? Otan tällä hetkellä myös kuparia sinkin lisäksi.