pillerit+paniikkihäiriö

  • Viestiketjun aloittaja Paniikki86
  • Ensimmäinen viesti
Paniikki86
Olen syönyt e-pillereitä(Yasmin) 16-vuotaasta asti ja olen tällähetkellä 23-vuotias. Koko sen ajan olen kärsinyt paniikkihäiriön oireista, siis että välillä ahdistaa ihmiset, etenkin jos on liikaa, tulee olo että mua tuijotetaan ja tunnen itseni erikoiseksi, välillä nolostun, punastun ilman järkevää syytä... Olenkin ruvennut miettimään, voisiko se johtua ehkäsypillereistä? En ole aikaisemmin kuullu että se vaikuttaisi kehenkään niin, mutta oireeni alkoivat sillon kun menin ammattikouluun,ja samaan aikaan kun aloitin pillerit.. Ahdistun jos nään puolitutun esim kaupassa niin paljon että piiloudun häntä..Myös kaikki illallis-tilaisuudet yms on lähes mahdottomia..kahvittelut puolituttujen kanssa ahdistaa (joskus jopa ihan tutun,sukulaisen näkeminen esim saa aikaan sydämentykytystä (vaikka olisin tietoisesti kutsunut kylään) ja kahvipöydässä leiskun naama punaisena jos jotain juttelen....!!!!) Olen todella ahdistunut ihmisistä....voiko pillerit aiheuttaa tietynlaista paniikkihäiriöö???
 
Haittavaikutus
4. MAHDOLLISET HAITTAVAIKUTUKSET
Kuten kaikki lääkkeet, myös Yasminelle voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

Yleisiä haittavaikutuksia (esiintyy useammalla kuin yhdellä naisella 100:sta, mutta harvemmin kuin yhdellä naisella 10:stä) ovat: mielialan vaihtelut, päänsärky, vatsakipu, akne, rintojen kipu, rintojen suureneminen, kivuliaat tai epäsäännölliset kuukautiset, painon nousu.
Melko harvinaisia haittavaikutuksia (esiintyy useammalla kuin yhdellä naisella 1000:sta, mutta harvemmin kuin yhdellä naisella 100:sta) ovat: hiivasienitulehdus (kandidiaasi), yskänrokko (herpes simplex), allergiset reaktiot (jotka voivat olla vaikeita, kun niihin liittyy ihon ja/tai limakalvojen turvotusta (angioödeema), lisääntynyt ruokahalu, masennus, hermostuneisuus, unihäiriöt, heikentynyt libido (sukupuolivietti), pistelevä tunne, huimaus, näköhäiriöt, lisälyönnit tai sydämen sykkeen kiihtyminen, verisuonitukos alaraajassa (tromboosi) tai keuhkoissa (keuhkoembolia), verenpaineen nousu, migreeni, suonikohjut, kurkkukipu, mahatulehdus tai maha-suolitulehdus, pahoinvointi, oksentelu, ripuli, ummetus, hiusten lähtö (alopesia), kutina, ihottuma, kuiva iho, ihon hilseily (seborrea), niskakipu, raajakipu, lihaskouristukset, virtsarakon tulehdus, kyhmyt rinnoissa (hyvän- ja pahanlaatuiset), maidoneritys (galaktorrea) vaikkei ole raskaana, munasarjakystat, kuumat aallot, kuukautisten puuttuminen, runsas kuukautisvuoto, emätinerite, emättimen kuivuus, alavatsakipu, epänormaali papa-kokeen tulos, turvotus, voimattomuus, voimakas janontunne, hikoilun lisääntyminen, painon lasku.
Sinuna kokeilisin jotain muita pillereitä tai kierukkaa. Käy gynellä juttelemassa koska tuon edellisen haittavaikutus luettelon jälkeen voi olla, että olet hyvinkin oikeassa.
 
samariina
Oireesi viittavat sosiaaliseen jännittämiseen tai oikeastaan sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Itse tunnistan noita oireita, koska itselläni on nyt diagnosoitu sos.til.pelko. (Ja kyllä, mullakin meni vuosia, ennen kuin ymmärsin ja hyväksyin mistä on kyse. Sain diagnoosin 24-vuotiaana.) Aika useilla tuo pelko "alkaa" murrosiässä, eli sen vuoksi oireita on sinulla esiintynyt juuri samaan aikaan pillereiden aloituksen myötä.

Käväisepäs lääkärin juttusilla. Voit saada lähetteen eteenpäin. Tähän vaivaan löytyy kyllä apua. Tärkeintä on, että tietää mistä on kyse. Älä e-pillereitä syytä.
 
vierailija123
tervehdys
tuntui velvollisuudelta nostaa tämä ketju monen vuoden jälkeen. Aloin käyttämään yhdistelmäehkäisyvalmisteita jo 14 vuotiaana. Minulla oli hyvin epävakaa suhde ex poikaystäväni kanssa monta vuotta 13v-18v) ja ajattelin silloin kaiken ahdistukseni ja sosiaalisten tilanteiden ahdingon johtuneen siitä. Lisäksi olen jälkikäteen päätellyt että olin vain nuori, enkä osannut puhjeta kukkaan sosiaalisesti vasta kun olin 18-19 vuotias.
Aloin siis käyttämään ehkäisykapselia 19 vuotiaana. Tällöin minusta tuli iloinen, menevä, aktiivinen, en ahdistunut enää mistään enkä varsinkaan sosiaalisista tilanteista (tietysti pieni ujous säilyi). Arvelin, että tasapainoinen uusi parisuhde auttoi minua ilmaisemaan itseäni paremmin (varmasti myös se) ja se, etten ollut enää teini-iässä.
Käytin menestyksekkäästi ehkäisykapselia 3 vuotta. Pois oton yhteydessä kuitenkin menin pyytämään ehkäisyrengasta tilalle, koska epäsäännölliset kuukautiset olivat käyneet hieman hermoilleni... olisinpa vaan kestänyt sen yhden pienen downsiden.
Käytettyäni 4kk rengasta olen jälleen se 16vuotias ahdinkoteini. Ei kiinnosta nähdä ihmisiä, ahdistaa ajatuskin. Olen turvonnut ja tuntuu että kokoajan on joku pöhö päällä. Itkettää. Vituttaa. Nyt vasta ymmärränkin teiniaikojeni huonon menestyksen.. kaiken lisäksi tutustuin uuteen ystäväporukkaan kesän alussa, johon ehkäisyvalmisteen vaihdettuani en halunnutkaan pitää yhteyttä (harmi, sillä he vaikuttivat todellakin samanmielisiltä tyypeiltä kuin minä).

Olen edelleen samassa parisuhteessa kuin ehkäisykapselin otettuani 19 vuotiaana. Olemme hyvin rakastuneita edelleen ja suhde kukoistaa, hän on ymmärtäväinen ahdinkoani ja mielialavaihteluita kohtaan.

Tiivistettynä; uskon vahvasti että yhdistelmäehkäisyvalmisteet voivat aiheuttaa sosiaalista pelkoa ihmiselle, jolla on pienintäkään taipumusta siihen tai masennukseen..

To be continued, 3 päivän päästä vaihtuu ehkäisymenetelmä takaisin kapseliin ja renkaan olen heittänyt viikko sitten mäjelle =D
 
vierailija123
-Niin, ja siis selkeytyksen vuoksi erosin 1. poikaystävästäni 18 vuotiaana.


-Ehkäisyrengas sisältää kahta eri hormonia, ehkäisykapseli niistä vain yhtä. Epäilen että tämä toinen hormoneista ei siis minulle sovi lainkaan.
 
vierailija123
-Niin, ja siis selkeytyksen vuoksi erosin 1. poikaystävästäni 18 vuotiaana.


-Ehkäisyrengas sisältää kahta eri hormonia, ehkäisykapseli niistä vain yhtä. Epäilen että tämä toinen hormoneista ei siis minulle sovi lainkaan.
 

Yhteistyössä