Pillereiden lopettamisaikataulu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kattis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kattis

Vieras
Neuvokaahan viisaammat :)
Jos haluaisimme häämatkalla elokuussa kokeilla saada alulle perheenlisäystä, niin missä aikataulussa minun pitäisi lopettaa pillereiden syöminen, ts. kuinka paljon aikaisemmin keväällä? En ole koskaan pitänyt taukoa pillereiden käytössä, joten minulla ei ole käsitystä miten "sekaisin" kroppani silloin saan ;)

Jos haluatte varman päälle nauttia häämatkastanne, niin syöt pillereitä vielä häämatkan ajan. Lopetat ne sitten laatan loputtua.

Jos haluatte ehdottomasti aloittaa vauvan hankinnan häämatkalla, niin lopeta pillerit nyt. Voi olla, että kuukautiset ovat sekaisin useita kuukautisia. Mahdollista on, että kuukautiset osuvat juuri häihin yms. Voihan olla, että kuukautisiasi joudutaan käynnistelemään yms.

Mikä kunnia-asia teille on saada ilmoittaa heti häämatkan jälkeen, että nyt on pulla uunissa? Todennäköisimmin se ei edes onnistu, kun olette häistä stressaantuneet.

Samaa mieltä kuin edellinen, eli sinuna lopettaisin pillerit vasta matkan jälkeen. Onhan se romanttinen ajatus, että häämatkalla tulisi raskaaksi. Itse en kuitenkaan mielelläni ottaisi sitä riskiä, että pahimmat mahdolliset kuukautiskivut ja mieletön vuoto osuvat hääyöhön tai häämatkaan... Puhumattakaan muista hormonikierron sekoamisesta johtuvista oireista kuten jättifinneistä jne. Voihan tietysti olla, että sinulla menee kaikki täydellisesti, mutta itse en uskaltaisi luottaa siihen.

Ja jos haluat lopettaa pillerit jo nyt, mutta et tulla vielä raskaaksi, niin käyttäkää jotain muuta ehkäisyä häihin saakka. Usein on käynyt niinkin, että tulee raskaaksi saman tien kun lopettaa pillerit. Usein myös niin, ettei tule ikinä raskaaksi...

Mikäli haluat nopeasti raskaaksi, niin parhaat mahdollisuudet siihen on HETI pillereiden lopettamisen jälkeen. Pillerit ovat säilöneet munasarjasi tuoreina sen ajan kun olet käyttänyt pillereitä. Lopettamisen jälkeen ne alkavat vanheta nopeammin, kunnes lopulta saavuttavat oikean ikäsi tason. Luomumenkkojen aikaan myös endometrioosi saattaa villiintyä, jota taas aiheuttaa lapsettomuutta. Ei siis kannata pitää välikuukausia, vaan aloita yrityksen heti.

Jos rytmisi menee sekaisin, niin se ei johdu pillereistä, vaan omasta kierrostasi. Raskauden kesto (lasketun ajan määritys) selviää nykyään ultrassa parin päivän tarkkuudella, joten senkään takia ei tarvitse enää odotella yksiä luomumenkkoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Idotea:
Samaa mieltä kuin edellinen, eli sinuna lopettaisin pillerit vasta matkan jälkeen. Onhan se romanttinen ajatus, että häämatkalla tulisi raskaaksi. Itse en kuitenkaan mielelläni ottaisi sitä riskiä, että pahimmat mahdolliset kuukautiskivut ja mieletön vuoto osuvat hääyöhön tai häämatkaan... Puhumattakaan muista hormonikierron sekoamisesta johtuvista oireista kuten jättifinneistä jne. Voihan tietysti olla, että sinulla menee kaikki täydellisesti, mutta itse en uskaltaisi luottaa siihen.

Kiitos hyvistä pointeista! Kuuloskaa kyllä varsin järkevältä.

Mulla kävi silleen hassusti että pillereiden lopetuksen jälkeen kroppa vielä eli pillerikauttansa n puolivuotta ennenkuin teho alkoi laantumaan, sitten hävisi menkat kolmeksi kuukaudeksi ja hormoneilla ne sain takaisin. Sen jälkeen tulivat miten sattui, enkä kovin helpolla siis raskaaksi tullutkaan.

Minä pamahdin paksuksi heti, kun jätin pillerit pois. Ja oli sentään syönyt niitä 12 vuotta putkeen.

Eli pahimmillasi/parhaimmillasi olet elokuussa jo kuudennella kuukaudella...

Alkuperäinen kirjoittaja Kortsut kehiin:
Minä pamahdin paksuksi heti, kun jätin pillerit pois. Ja oli sentään syönyt niitä 12 vuotta putkeen.

Eli pahimmillasi/parhaimmillasi olet elokuussa jo kuudennella kuukaudella...

Tarkoitus ei ole hankkiutua raskaaksi ennen häitä, se on varmaa :)
Olen vain kuullut kahtalaista mielipidettä siitä, miten pillerit kannattaa lopettaa.
Ja siksi nyt mietityttää mitä "kannattaisi" tehdä.

Yhteistyössä