Pikkutytön pimppi on tulehtunut/ärtynyt, miten sitä voisi hoitaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten hoidetaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten hoidetaan?

Vieras
Aamupesuilla ei ollut, nyt iltapesulla itki että pimppiin sattuu.

No, ihan tulipunainen se oli joten laitoin perunajauhoja kun en muutakaan keksinyt. Miten sitä voisi hoitaa niin kuin oikeasti?

[QUOTE="vieras";28878796]Perunajauhoa???
Bepanthenia nyt ainakin. Itse kyllä ottaisin selvää, miksi on tulehtunut ensinnäkin.[/QUOTE]

Perunajauho on vastine talkille. Kuivaa hikiset taipeet yms. Ei siitä haittaakaan ole...

Ei aavistustakaan miksi/miten on noin päässyt ärtymään. Yksi vaihtoehto on se että tyttö räpeltää alapäätä likaisin käsin.

perunajauhohan toimii talkin tavoin, joten ihan ok ensiapu. Bepanthen ja sinkkivoide on myös kokeilun arvoisia. Kirveleekö pissaaminen, eli oisko pissatulehdus?
Vai onko raapinut tai raplannut muuten, tullut naarmuja?
Tai onko mitään muuta voinut tapahtua?
Herkästi veisin päivystykseen, jos tiheät suihkuttelut ja ilmavien puhtaiden alusvaaatteiden ja em rasvojen käyttö ei auta. Ja heti veisin, jos pissaaminen kirvelee (tosin voi johtua haavaumista). Paksu rasvakerros auttaa siihen, ettei pissa kirvele, jos on haavaumia raapimisesta. Muista suihkutella usein!

Viileällä huuhtelu tai kylpy voisi toimia. Taputellaan sitten kuivaksi ja sinkkivoidetta paksu kerros yöksi. Meillä tytön pimppi ärtyy kun ei aina muista pissan jälkeen pyyhkiä.

haavaumia tai naarmuja ei ollut. muutoin ihan punainen.

Pissaaminen ei ainakaan näyttänyt sattuvan, yritin kysellä kaikin tavoin eikä mitään selkoa tullut tilanteeseen muuta kuin se että pimppiin sattuu niin että itkettää.

Kyseessä 3-vuotias tyttö.

Laita tyttö kylpyyn. Lämmin kylpy saippuavedessä ja kunnon huuhtelu auttavat. Tätä aamulla ja illalla parin päivän ajan niin meillä ainakin helpotti. Pylly pitää pyyhkiä hyvien ettei jää pissasta mitään, se nimittäin ärsyttää ihoa. Ja vaikka bepanthenia päivän ajaksi sinne.

Pyllypesut tehdään normaalistikin 2 kertaa päivässä, mutta pitää aamulla katsoa, miten on perunajauhot auttanu ja miettiä sitten, Se sinkkivoide kirvelee, ainakin atooppisella iholla se kirvelee aivan helvatasti. Taidan hakea apteekista jotain antiseptista puuteria, eikös basibact oo sellasta?

Paljonpaljon rasvaa, ei vesipohjaista. Alapesuja ei kannata tehdä liikaa, koska lapsen iho ohenee ja ärsyyntyy jo pelkästään siitä. Onko syönyt tai juonut jotain uutta tms? Mistähän noin äkillinen punoitus mahtaa johtua.

Alapesu, ja sitten bepanthenia. Jos ei bepanthen tuo apua, niin sitten vasta kokeilisin sinkkisalvaa. Nämä siis voivat auttaa ihan tavalliseen ärsytykseen, mutta muitakin syitä voi olla alueen ärsyyntymiseen. Kihomadot voivat tytöillä esimerkiksi eksyä väärään paikkaan, mutta ei nyt heti kannata epäillä mitään kihomatoja. Pesu ja bepanthen tuo luultavasti avun.

Bepanthenilla meilläkin hoidetaan, sillä rasvaisemmalla. Ja tietty mahdollisimman paljon ilmaa sille alapäälle, jos ei tarvita yövaippaa, anna lapsen nukkua ilman housuja. Minä annan lasten olla kotona illatkin pöksyittä, jos ollaan omalla väellä ja tuollaista hautumaa on riesana.

En laittaisi mitään kuivattavaa ainakaan, mieluummin rasvaa. Eli ei saippuaa, eikä perunajauhoja. Ruokavalio syyniin. Voisihan se olla vaikka hiiva? Minä ainakin veisin lääkäriin heti huomenna, varsinkin jos on noin kipeän oloinen.

Perunajauhohan on yhdistetty aiheuttavan hiivaa, että ei varmaan kannata enää uudelleen : / Lääkäriin tai apteekista apuja, osaavat varmasti neuvoa millä kannattaa lähteä rasvaamaan tmv. jos tuntuu sellaista tarvitsevan. Meillä on ihan vesipesuilla ja ilmailuilla lähteneet tuollaiset, jos jatkuu suosittelisin kyllä lääkäriä, ei varmasti ole kiva olo tytöllä :(

Vähän menee ohi aiheen, mutta omasta lapsuudesta nousi muisto mieleen kun pissitulehduksissa kärvisteltiin siskojen kanssa, niin äiti istutti meitä pesuvadeissa johon lorautti jostain apteekin pullosta jotain? Muistan vaan että purkissa oli lehmän kuva :D Pilkunhöylääjille huom. Ei se varmaan maitoa ollut. Mut kuitenki se autto tosi hyvin! Siinä sarjikset kädessä istuttiin rivissä.

Mutta ei ainakaan mitään ärtynyttä pimppaa huljutella missään saippuavesi vannassa! Saippua saattaa kirvellä ja kutittaa limakalvoilla. Muutenkin liialliset alapesut sotkee jokasen tytön ja naisen pimpan omaa elämää. Meijän tytön haaraväliä ärsytti mummolapikkarit, todennäkösesti jauhemainen pesuaine jolla mummolasss pestään. Mä pesen aina kokoperheen alusvaatteet 60 asteessa ja vaan puolella suositellusta pesuainemäärästä ja ei huuhteluaineita. Liian karhea vessapaperi ärsyttää myös äärettömän paljon, mut en tiedä että ihanko noin paljon. Punasta bepanteenia pitäis olla joka perheessä jossa pikkutyttöjä, mun lapsuudessa sitä sanottiinkin pimpparasvaksi.. mummoni taitaa sanoa vieläkin.. :D

Mulla sama ongelma mulla pimppi ihan punoittava haavauma kyllä on myös siitää se pissan kirvely johtuu mutta oken kokeillu agualan l voidetta. Tietääkö joku toimiiko se

Menee off topic, mutta musta on lähtökohtaisesti vaarallinen ilmiö kun kysytään neuvoja terveydenhoitoon liittyen nettifoorumeilla. Nämä ihmiset ei todellakaan ole lääkäreitä!

Yhteistyössä