pikkujätin kelakorvaukset

eve
Lääkärikäynnit pikkujätissä edessä, saako sieltä suoraan hinnasta pois kelan korvaavan osuuden? Eli toisin sanoen pikkujätti itse hakee Kelalta korvaukset?
Ensi viikolla mennään pojan pahenneen ihottuman takia, toivottavasti selvisi edes jotain!!
 
Pauppi
Korvausta ei makseta suoraan lääkärin ottamasta palkkiosta, vaan kela on määritellyt omat taksansa, joista korvaus maksetaan. Sama koskee kaikkia tutkimuksia (rtg, labrat jne), joihin on lääkärin allekirjoittama lähete.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2005 klo 12:28 Pauppi kirjoitti:
Korvausta ei makseta suoraan lääkärin ottamasta palkkiosta, vaan kela on määritellyt omat taksansa, joista korvaus maksetaan. Sama koskee kaikkia tutkimuksia (rtg, labrat jne), joihin on lääkärin allekirjoittama lähete.

Hei, mitä tarkoitat tuolla? En ymmärtänyt lainkaan :$
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2005 klo 22:22 Kirsi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2005 klo 12:28 Pauppi kirjoitti:
Korvausta ei makseta suoraan lääkärin ottamasta palkkiosta, vaan kela on määritellyt omat taksansa, joista korvaus maksetaan. Sama koskee kaikkia tutkimuksia (rtg, labrat jne), joihin on lääkärin allekirjoittama lähete.

Hei, mitä tarkoitat tuolla? En ymmärtänyt lainkaan :$
Jospa minä yritän selventää...
Eli siis lääkäreiden palkkiothan vaihtelevat. Toinen lääkäri perii 50e, toinen 70e. Mutta siis tuota Kelan korvausta ei lasketa tuosta lääkärin perimästä palkkiosta vaan Kela on määritellyt omat taksansa (löytyy Kelan sivuilta), joiden perusteella korvaus maksetaan. Eli lääkärin perimä palkkio voi olla suurempi kuin Kelan määrittelemä taksa. Korvaus oli muistaakseni 60 prosenttia Kelan vahvistamasta taksasta. Taksat ylittävät lääkärinpalkkiot saa maksaa omasta pussista.
Käytin itse viikko sitten poikaa yksityisellä. Lääkärin palkkio oli 46e, josta Kela korvasi 12e. Minulle jäi siis maksettavaa 34e. Tähän summaan lisättiin vielä toimistokulut (7e), joten kokonaissumma lääkärireissulta minulle oli 41e.
 

Yhteistyössä