Pikaista apua kaivataan / tutkimukset

Eli tilanne sellainen että kävin viikko sitten (oviksen aikaan) gynellä. Sanoi että pitää viikko sen jälkeen mennä verikokeisiin. Sain kaksi lähetettä toisessa lukee Prog. ja toisessa tulee Prl..

Toi toinen on joku keltarauhasjuttu, mutta toisen selitys meni jotenkin ohi siinä mielentilassa. Sitten sain täältä selville että kyseessä on kai Prolaktiini joka myös otetaan verestä. Varasin verikoe ajan ja ajettelin että ne voi ottaa samalla.

Tänään tuli sitten lääkärin lausunto kotiin. Siinä lukee:prog viikon päästä. Alkukierrosta Prl. TSGG + folu kp 10 seur.kierrossa ja verikoevast. mukaan VL: oon.

Eli siis koska se Prl pitäisi tehdä? (Sitä ei varmaan sitten voikaan ottaan nyt samalla kertaa kun menossa siis kp20). Varaanko toisenkin ajan alkukierrosta? Eli koska? Vai otetaanko se siellä seuraavalla käynnillä kp10? Miten teillä on ollut?

Hirveä höpötys päällä, mutta verikoe aika huomenna niin ajattelin jos sen ois voinut sitten samalla ottaa. Eli jos osaat edes johonkin kysymykseen vastata niin kaunis kiitos!
 
oi miksi
ette pyydä näitä outoja tai latinankielisiä sanoja kirjaamaan suomeksi paperille. kyl ne lääkärit kirjottaa kun pyttää vain. olen monta vuotta jo tehny jo niin. yksi lääkäri yritti kuitata vain sanomalla ettei niilä asioilla ole niin olennaista merkitystä mutta totesin vain että minulle niilä on ne on´mun verestä, pissasta tai tähystyksessä saadut tulokset. pyytäkää ne kirjallisena. ettei tarvii täällä luotettavalla "lääkäri" palstalla kysyä.
ja välillä lääkäri kertoo niin paljon uusia asioita sairaudesta ja hoidosta ettei välttämättä kaikki mene sillä hetkellä perille pyytäkää kirjallisena niin voitte jälki käteen käydä läpi niitä asioita ( nyt en puhu tavallisesta nuha kuumeesta vaan vähän vakavimmista sairauksista )
 
Prolaktiini otetaan muistaakseni yleensä alkukierrosta, olikohan niin että kiertopäivinä 3-5, korjatkaa joku jos olen väärässä. Vuorokauteen ei saa kosketella rintoja tai olla yhdynnässä ennen prolaktiinikoetta, ei edes pestä rintoja. Koskettelu voi nostaa prolaktiiniarvoja. Voit myös tarkistaa labrassa, mitkä on ne oikeat päivät ottaa prolaktiini samalla kun käyt progesteronikokeessa. Yleensä osaavat kyllä neuvoa tai sitten soitat lääkärille ja kysyt.

Progesteroni taas otetaan reilu viikko ovuloinnin jälkeen eli lääkäri yleensä laskee menkkakierrosta ja sen on usein kiertopäivä 20-22. Progesteronihan otetaan, jotta huomataan onko ovulaatio tapahtunut eli erittyykö keltarauhashormonia.

Eli vastaus: ei oteta näitä kahta koetta samassa kuukautiskierron vaiheessa.
 
Kiitos paljon Rouva Aniliini! Näin teen. Ja tsekkaan asian sitten vielä huomenna labrassa!

Oi miksi: Juu auki kirjoittaminen on hyvä ajatus. Lääkäri oli kyllä mukava ja pisti muistilappujankin mukaan niin että piisaa, mutta silti sitä asiaa tuli niin paljon että osa meni ohi kuitenkin ohi korvien :ashamed:
 

Yhteistyössä