Pikaisesti kertokaa lestadiolaisuudesta

Ammattilainen
Miksi sun tarttee tietää? Tunnetko jonkun lestadiolaisen vai? Älä usko puolikaan mitä täällä sulle kerrotaan, asioilla on taipumus vähän värittyä. :D

Lue tuolta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lestadiolaisuus
 
vieras
Tuos on ne suurimmat liikkeet Suomessa, sit on semmosia ihan pienen pieniä ryhmittymiä.

Vanhoillisuus
Esikoisuus
Rauhansanalaisuus
Uusheräys
Leeviläisyys
Lyngenin suunta
Sillanpääläisyys
Narvalaisuus
Korpelalaisuus
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ai niitä on noin montaa :eek:

Ihan vaan sellaiset perusasiat haltuun, kiitos tuosta linkistä :flower:
Etten mä oikein törttöile tai loukkaa tai mitään :)
Tossa linkissä mennään ehkä vähän liian syvälle... Ihan tavallisia ihmisiä: Merkittävimmät näkyvät erot "valtaväestöön" että (vanhoillis)lestadiolaiset ei käytä viina, ei kattele telkkaria ja ei käytä ehkäisyä. Ihan normaalisti voit käyttäytyä. :D

Muok. kaikki lestadiolaiset on yksilöitä, niinkuin muutkin ihmiset, eli pelkän lestadiolaisuuden perusteella ei voi tietää mistä kukin loukkaantuu jne.
 
Ammattilainen
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No tuota eli jos mun luokse tulee lestadiolainen niin mun ei tarvitse sulkea radiota...?
No eiköhän se tule sillä asenteellla että se tulee ei-uskovaisen luo? Onhan esim kahvilassakin radio auki/kuuluu musaa. Mutta riippuu tietty mitä sieltä kuuluu ja onko yleensäkään tapana "huudattaa" radiota silloin kun juttelee vieraan kanssa.
 
voi sinnuu
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No tuota eli jos mun luokse tulee lestadiolainen niin mun ei tarvitse sulkea radiota...?
Heh, ei tarvi! Kyllä lestadiolaisillakin on radio. Jos sieltä nyt ihan kauheeta rokkia kuuluu, niin on ihan kohteliasta se tietenkin laittaa kiinni tai ainakin pienemmälle. Ihan normaleja ihmisiä ne on, eli lepo vaan!
 
Kiitos!

Kierrellen ja kaarrellen koetan kertoa että ei nyt varsin kyläilemään tule, mulla siis on työskennellessä radio aina päällä- ei nyt mikään radio rock, vaan novaa kuuntelen tai suomipoppia.

Mä aina niin koetan varoa etten vain tahattomasti loukkaisi ketään, mutta tuotakin itse ajattelin että tietää tulevansa ei- lestadiolaiseen paikkaan. Mietin vain että onko kovinkin tukalaa olla jos saa päivisin tuutin täydeltä 'syntiä' (en keksinyt parempaakaan termiä tuohon)
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi sinnuu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
No tuota eli jos mun luokse tulee lestadiolainen niin mun ei tarvitse sulkea radiota...?
Heh, ei tarvi! Kyllä lestadiolaisillakin on radio. Jos sieltä nyt ihan kauheeta rokkia kuuluu, niin on ihan kohteliasta se tietenkin laittaa kiinni tai ainakin pienemmälle. Ihan normaleja ihmisiä ne on, eli lepo vaan!
Mä oon niin varovarovainen :snotty:

Eiköhän tuo sitten sano jos häiritsee jokin :) tuo on vain sellainen 'suuntaus' mistä en oikein mitään tiedä kun en heikäläisiä tunne.
 
Ammattilainen
No mun käsitys on se että kukaan lestadiolainen ei koe sitä synniksi jos kuulee jotain musaa kahvilassa tai kaverin luona. Eri asia on jos itse sitä aktiivisesti kuuntelee...
 
Lessut nyt joutuu jatkuvasti kuulemaan kaupoissa yms. musiikkia joten ei se maata kaada. Ei tuollaisia asioita tarvi anteeksi pyydellä koska eivät itse ole olleet kuitenkaan asiaan vaikuttamassa mitenkään. Se on arki päivää ja lessut suodattaa nämä kyllä..
 
Klavier
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
No mun käsitys on se että kukaan lestadiolainen ei koe sitä synniksi jos kuulee jotain musaa kahvilassa tai kaverin luona. Eri asia on jos itse sitä aktiivisesti kuuntelee...
Musiikkiin on liitetty yllättävän kielteinen suhtautuminen vanhoilislestadiolaisuudessa. Se rassaa mm. vl-nuoria jotka opiskelevat musiikkia ammattimaisesti. heillä ei ole lupa ryhtyä ammattimuusikoksi, lukuunottamatta kanttorin ja musiinkiopettajan työtä.

http://freepathways.wordpress.com/2009/05/10/musiikkikiellot/

Sikäli yllättävää kun muistaa että esim. Luther ylisti musiikin arvoa.
 

Yhteistyössä