PIKA!! Lähtisitkö näillä viikoilla vielä reissuun??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyselijä"

Vieras
Rv 38 alko tänään.. Esikoinen tulossa.. Ja olis viime mahdollisuus lähteä anoppilaan. Anoppila on n. 2h ajomatkan päässä ja mentäis sinne pariks päiväks. Mutta jos synnytys lähtee siellä käyntiin, niin siellä ei ole mitään synnytyssairaaloita vaan lähimpään sairaalaan, eli takas meidän kotikaupunkiin on se 2h matka.
Viimeisimmällä neuvolalääkärikerralla, todettiin että kohdunsuu pehmentynyt mutta se kohdunsuun mitta oli 3cm eli sama kuin ollut koko raskausajan. Kuitenkin ollut jonkun verran supisteluja ja lääkäri sanoi että voi vauva syntyä aikaisemminkin. Laskettuun aikaan vielä reilut parikyt päivää jäljellä.

Uskaltaisitko lähteä reissuun?? Neuvolasta sanoivat, että pari vikaa viikkoa kannattaa pysyä kotikaupungissa että pääsee sairaalaan.. 3 viikkoa ois laskettuun nyt..

En lähteny mihkää pitkälle. Ensinnäkään ei pystyny enää istumaan autossa kun hetken ja alko supistella ja liitokset tuskalliset. Tuoki epäilyttäs että lasaretti on 2h päässä mikäli...

Minulla autossa istuminen ei tee tukalaa. Sen puolesta voin reissata. Ja neuvolassakin sanoivat että jos johonki reissuun niin nyt on viime hetket mennä (en ole tästä reissusta kyllä kysyny neuvolasta mutta aiemmin tässä kuussa sanoivat).
Ja joo lähimpään sairaalaan on sieltä anoppilasta 150km matkaa. Eli noin pari tuntia ajamista. Lääkärintarkastuksessa lääkäri sano että jos vauva näillä viikoilla rupeaa syntymään niin ei sitä enää estelläkään. Kiva olis käydä anoppilassa, kun viimeksi on käyty jouluna, mutta uskaltaako tässä vielä pyörähtää.. :S Kotona olis turvallisinta toki ja täällä on jo sairaalakassit valmiiksi pakattuna yms.

Jos on eka kyseessä ni se synnytyskin voi kestää aika kauan. Lähde vaan ja sit ole valmiina kuitenkin lähtöön jos synnytys alkaa. Itellänikin oli aika samanlainen tilanne kropan suhteen rv 38 mut esikko syntys kuitenkin vasta rv 41

Mulla taas tuttavissa niitäkin kiireisiä esikoisia, en halunnu että itelle kävis niin...Kun ei sitä voi tietää. Synnytyksen käynnistyttyyä tuokin 35km oli aivan helvettiä, saati 150km...

Jos ei ole mitään merkkejä, niin miksei vielä voisi lähteä. Meillä synnytyssairaalaan on yli tunnin matka, joten kaksi tuntia kyläpaikasta lasketun ajan ollessa vielä tulevaisuudessa ei kuulosta siihen suhteutettuna kovinkaan pahalta.

Ei ole mitään varsinaisia merkkejä.. Vähän ollu menkkamaista jomotusta alavatsalla.. Mutta ei pahaa. Lääkäri vaan vinkkas että tuskin menee laskettuun aikaan asti kun kohdunsuu oli pehmeä ja sanoi että se vauvan tarjoutuva osa tuntuu siinä. Jos synnytys alkais niin ois se vähän tukalaa kyllä autossa kivuissa istua 2h jos äkkilähtö takas tulee, ja sekin vielä että jos käy niin että vielä mies joutuu kätilöksi tien päällä hurjimmassa skenaariossa :D
Täältä kotoa olis turvallinen 10km matka synnärille.

No jos hinku on niin miksi ei.

ITSE en lähtisi mistään hinnasta. Esikoiset usein tulee kyllä hitaammin kuin kahdessa tunnissa eli tuskin matkan päällä synnytät. Mutta toisaalta ei minulla ainakaan ollut minkäänlaisia ennakoivia merkkejäkään. Ihan yllättäen alkoi supparit yöllä ja kivempi se oli sillon kotona olla.. ei olis paljon kiinnostanut automatkat silloin, vaan enempi lämmin suihku ja oma peti :D

Etukäteen on kyllä vaikea arvata tai ennustaa, milloin synnytys alkaa. Kun odotin esikoista eikä minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä ollut, niin päätimme lähteä seuraavana aamuna käymään vanhempieni luona yli sadan kilometrin päässä. Mainitsin tästä neuvolakäynnillä kyseisenä päivänä. Terveydenhoitaja sanoi, että voihan sitä sielläkin synnyttää :)

Illalla 11 aikaan alkoi ekat tuntemukset. Sairaalaan lähdettiin aamu viiden jälkeen. Esikoinen syntyi klo 10. Vierailu jäi siis tekemättä. Jos oltaisiin jo oltu reissussa, niin hyvin noiden ensimmäisten tuntemusten ja pienten supistusten jälkeen olisin voinut olla parin tunnin matkan autossa. Aamu kolmen jälkeen olisi ollut jo tukalaa matkustaa.

Tuo jomotus alavatsalla? Mitenkähän siihen pitäisi suhtautua, sillä itselläni ei ole raskauksissa ollut jomotuksia ennen synnytystä.

En lähtisi.
Synnytys voi alkaa myös lapsivesien menolla ja voin sanoa että ei ole mukava matkata synnärille kun (yösiteestä huolimatta) vettä juoksee kinttua pitkin...
Tsemppiä loppuodotukseen ja synnytykseen. :)

Hmm.. Taitaa olla että kotiin tulee jäätyä. Varmuuden vuoksi. Mukava olisi käydä kyläilemässä (sitten kun vauva syntyy niin ei vähään aikaan silloinkaan heti reissuun lähdetä) mutta toisaalta sitten kyllä sukulaiset tulee meille kylään joten kuitenkin heitä nähdään. Mutta en uskalla ottaa riskiä että lähteekin synnytys käyntiin.

Etukäteen on kyllä vaikea arvata tai ennustaa, milloin synnytys alkaa. Kun odotin esikoista eikä minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä ollut, niin päätimme lähteä seuraavana aamuna käymään vanhempieni luona yli sadan kilometrin päässä. Mainitsin tästä neuvolakäynnillä kyseisenä päivänä. Terveydenhoitaja sanoi, että voihan sitä sielläkin synnyttää :)

Illalla 11 aikaan alkoi ekat tuntemukset. Sairaalaan lähdettiin aamu viiden jälkeen. Esikoinen syntyi klo 10. Vierailu jäi siis tekemättä. Jos oltaisiin jo oltu reissussa, niin hyvin noiden ensimmäisten tuntemusten ja pienten supistusten jälkeen olisin voinut olla parin tunnin matkan autossa. Aamu kolmen jälkeen olisi ollut jo tukalaa matkustaa.

Tuo jomotus alavatsalla? Mitenkähän siihen pitäisi suhtautua, sillä itselläni ei ole raskauksissa ollut jomotuksia ennen synnytystä.

mulla oli jomotusta ja loppupäivinä koko lantio särki pirusti. Kuulemma vain valmistautumista tulevaan. Ei sillee jomottanu sitte synnytyskivuissa.

Niin ja nuo jomotukset, on vaan ollut menkkamaista kipua alavatsalla mutta maha ei ole mennyt pinkeäksi eli eivät ole tainneet supistuksia olla. Lääkäri ei ollut huolissaan koska kuitenkaan kivut ei ole valtavan kovia olleet, ei ole ollut vuotoja, ja vauvan liikkeet tuntuneet hyvin.

En lähtisi. Mun mielestä neuvolan lääkäri, siis ainakin meillä, omaa aika hyvän "näppituntuman" siihen, ett jos sanoo ett voi syntyä aikasemminkin, nii sit todella näin voi käydä.
Itsellä ainakin oli yhtä tuskaa autossa istuminen supistelujen alettua, vaikka sairaalaan oli 16 km nii se istuma-asento oli jotain kauheeta.

Lisäks kahden tunnin istuminen lisää roimasti tulppariskiä.
Samanlailla se anoppi voi lähteä käymää teillä, auttaa vaikka ristiäisleipomuksissa. Ei viimisillään raskaana olevan tarvii olla se joka lähtee ajelee pimeille vaarallisille teille.

Mä en lähtisi. Mun tyttö syntyi viikolla 38+4, eikä mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä sitä ennen. Yhtäkkiä vaan naksahti, vedet lähti valumaan ja alle neljän tunnin kuluttua oli tyttö sylissä. Ja kyseessä siis ensimmäinen raskaus. Mulla olis ollut edellisenä päivänä siskon synttärit 160km päässä. Jos tuo olis tapahtunut silloin, olisin saanut synnyttää siellä. Synnärillä sanottiin, että jos meinaan vielä saada lapsia, niin seuraava tulee todnäk vielä nopeammin. No, ei ole tarvinnut kokeilla :D.

niin ne lääkärit on mullekin sanonu kaikista kolmesta, että kyllä se sieltä varmasti aikaisemmin tulee. ei kukaan tullut, päinvastoin. synnytykset kuitenkin nopeutui jokakerta.
kuinka kaukaa siletä tulee ambulanssi? kaveri synnytti hesen parkkipaikalae kun lanssin soittivat vastaan, kaikki lapset tuleet syöksynä pihalle.
mulle tästä nelosesta povattiin myös syöksyä, en tiedä sitten. kolmas tuli 3 tunnissa ja supparit aika olemattomia.

sulla kuulostaa toi tilanne ihan miltä pitääkin, kyllä se pehmenee jo tuossa vaiheessa. ehkä jo eriasia jos kaula ois lyhentynyt merkittävästi. itse olin kolmosesta auki 3cm viimeiset 3 viikkoa.
käy tarkistuttamassa tilanne? jos ennallaan niin lähde ihmeessä jos olosi antaa myöden. mutta muista varautua siihen että jos se synnytys sattuukin alkamaan siellä kaukana, on se takaisin tulo matka varmasyi epämukava ja soittaisin itse ainakin ehkä sen ambulanssin jos vedet menee. suppareilla lähtisin kotio ajamaan miehen kyydissä. takapenkillä varmaan voi makoilla. kipulääkettä, paracetamolia matkaan mukaan. :)

No enhän mä oo sanonu, ettei anoppi voi tänne tulla. Mutta mies ehdotti että oltais me menty käymään siellä pitkästä aikaa, jos vielä ehtis. Mutta taitaa jäädä reissu tekemättä :)

Pitääkö muuten tosiaan soittaa ambulanssi jos vedet menee? Meillä tuli synnäriltä esitelehtinen, missä luki että jos vedet menee, voi huoletta olla kotona 12h..

Ei tarvitse. Jos on laskeutunut ja kiinnittynyt normaalisti nii ei tarvitse. Mutta tuosta ambulanssista taisi olla puhe syöksysynnytysten yhteydessä.

Ja täytyy muistaa sekin, ett ne ambulanssit voi olla varattuja.

Minä oon toisaalta kuullu että tulehdusriski yms ois aika isot vesienmenon jälkeen ja silloin pitäis lähteä heti. Kaverilla oli normaalisti kiinnittyny ja asettunu vauva ja vesien mennessä oli yksin kotona ja soitti ambulanssin ja ambulanssimiehet ei antaneet ees kävellä vaan kantoivat paareilla..

[QUOTE="kyselijä";30683055]Minä oon toisaalta kuullu että tulehdusriski yms ois aika isot vesienmenon jälkeen ja silloin pitäis lähteä heti. Kaverilla oli normaalisti kiinnittyny ja asettunu vauva ja vesien mennessä oli yksin kotona ja soitti ambulanssin ja ambulanssimiehet ei antaneet ees kävellä vaan kantoivat paareilla..[/QUOTE]

Ei ole mitään kiirettä, jos on normaalisti kiinnittynyt. Jos ei ole kiinnittynyt, niin silloin ei saisi edes kävellä, kun on napanuoran luiskahduksen vaara. Vuorokauden kuluttua vesien menosta käynnistelevät (seuraavat sitä ennen jo tulehdusarvoja), jos ei itsekseen ala etenemään.

Yhteistyössä