Pika-apua! Voiko manna/helmipuuron tehdä uunissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Metis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No totta kai. Uunissa voi keittää vaikka perunat. Tai keittää kattilaillisen vettä. Mikä ettei?

Mutta mikä järki keittää mannis uunissa? Ei mitään. Mutta toki voit sen tehdä siellä.

Mannapuuro on helppo tehdä mikrossa, kunhan ei vaan päästä kiehahtamaan yli eli vaatii jatkuvaa vahtimista ja sekoittelua välillä.

Helmipuurossa pitää olla kiehuva maito, että onnistuisi.

Noi puurot on niin pikaisia valmistaa hellalla, että en kyllä näe järkeä uunin lämmitykseen.
Mannapuuro voi ehkä onnistuakin, helmipuuro kyllä ei, se jää tasan vain klimpiksi sinne vuokansa pohjalle.
Tai sitten noita pitää koko ajan silti sekoitella- eli sama kuin kattilassa hellalla.

Joskus pitää vain luopua mielihaluistaan, tai kipittää kauppaan :D

TAI, valmistat ison satsin mannapuuroa ja syöt siitä pahimpaan nälkään annoksen.
Jäähdytät, sekoitat joukkoon kanelia, sokeria, hiukan voisulaa, pari kananmunaa, lorauksen siirappia ja rusinoita. VOitelet vuuan ja paistat tämän sörsselin uunissa :p

Mä olen kokeillut helmipuuroa uunissa ja onnistui kyllä muuten, mutta oli aika liisterimäistä. Mulla on ihan uusi teflonkattila ja kun tein siinä ekaa kertaa helmipuuroa, niin onnistuin senkin hiukan käräyttämään pohjaan, vaikka sekoitin ihan koko ajan :(. Tavallisella kattilalla en enää edes yritä, se oli vielä pahemmin pohjassa kiinni.

Kyllä teflonkattilassakin saa poltettua puuron pohjaan. Oikeestaan kolme asiaa, millä saa puuron lähes takuuvarmasti onnistumaan:

1) käytä vain punaista maitoa

2) älä laita suolaa keittovaiheessa, vaan vasta kun otat lieden pois kattilalta

3) älä kiehuta kovalla lämmöllä, vaan hiljokseen. Jopa niin että alkukiehutuksen jälkeen laitat levyn kokonaan pois päältä ja annat hautua. Sekoita tasaisesti.

Ihan suoraan sanottuna, siitä rasvattomasta kuravellimaidosta ei kannata puuroa tehdä ja sillä saa kyllä poltettua kaikki puurot pohjaan...

Yhteistyössä