piirasehdotuksia/reseptejä ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä ristiäiset sunnuntaina ja huomenna pitäisi pyhittää päivä leipomiselle :)
Ohjeita kaivataan ja ideoita. Muut leivonnaiset hanskassa mutta mitä suolaista piirakkaa tekisimme? Ohjeita?
Montako pellillistä teemme, kun vieraita on 28.

Tomaattifetapiirakka! Eli pikkutomaatteja puoliksi, fetaa kuutioina ja punaista sipulia. Ja sekaan vielä basilikaa. Njam! Munamaito päälle. Käy myös kasvissyöjille. Osta valmistaikinaa, ni ei tarvi itse tehdä. Varmaan kolme pellillistä tuolle poppoolle. Riippuu tarjoatko muutakin suolaista..

Tee pellilliset kahta erityyppistä, tyypit tiedät parhaiten itse, mutta yleensä joku kinkku-ananaspiirakka ja fetajuusto-pinaatti ovat varmoja nakkeja. Pellillisestä saa sujuvasti 30 juhliin sopivaa palaa, joten kaksi piirakkaa varmaan riittää.

Eri asia on, jos sulla on esim. suppiksia ja haluat tehdä lisäksi suppispiirakan. Näin niitä palasia jää vielä illaksi ja seuraavaksi päiväksi.

Pinaatti-halloumipiirakka tai pinaatti-fetapiirakka (korvaa halloumi fetalla).
Tässä on hyvä pohja, täytä itse makusi mukaan ne muut täytevaihdoehdot.

Pohja:
4 dl jauhoja
1,5 perunamuusijauhetta
150 g rasvaa
1 tl leivinjauhetta
3 dl maitoa

Täyte:
öljyä
300 g pinaattia/nokkosta (ryöpättynä)
1 iso, kaunis purjo suikaleina
4 munaa
2 dl maitoa
2 dl piimää/kermaviiliä
rakuunaa, mustapippuria

Pinnalle:
paketti halloumia
5 aurinkokuivattua tomaattia suikaleina
oliiveja esim. puolikkaina
joku kourallinen juustoraastetta

Nypi kuivat aineet ja rasva, lisää maito, sekoita, anna rauhoittua hetki.
Tee täyte freesaamalla purjo öljyssä, lisää pinaatti. Sekoita joukkoon munamaito ja mausteet.
Kauli pohjataikina pellille, yritä pitää huoli, että saat aikaan jonkunlaisen reunuksetn. Kaada päälle täyte. Leikkaa halloumi ohuiksi palasiksi ja asettele palaset täytteeseen, joka voi osittain peittää ne. Ripsuttele sopivasti aurinkokuivatut tomaattisuikaleet ja oliivit. Muutama kierros mustapippuria ei ole pahasta.

Yhteistyössä