Piikittelevä tuttava mutta ei kestä piikittelyä takaisinpäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailija

Vieras
Minulla on tällainen tuttavuus.
Ensin oli tosi kiva ja ihana ja ajattelin että kiva saada uusi ystävä lisää :)
Vaan nyt on viimeisen vuoden aikana paljastanut niin karvansa että :(
Ei taida tuttavuutta kummempaa meistä tulla kuten esin antoi olettaa.
Hän kuittailee/piikittelee jos ei nyt joka käänteessä niin jokatoisessa,
ensin leikkii niin myötätuntoista ja ymmärtävää ja
pam sitten vasten kasvoja sanoo jotain tosi TÖKS.
Olen sanonut aiheesta hänelle suoraan että miksi näin tekee niin on nauranut että etkö kestä totuutta?
Totuutta?
Kun se t o t u u s voi olla mitä uskomattomin hänen mielestään.

Pari esimerkkiä,
värjäsin hiukseni,
värjäys epäonnistui kun pohjalla oli toinen eri sävy ja olin aika harmissani tuosta tilanteesta.
Kuljin huivi päässä jne
ja kaikille keille näytin hiukseni oli todellakin samaa mieltä,
niin tämä tuttavuus hakkui edelliset hiusvärini joita oli kaikki kehuneet mutta tämän epäonnistuneen hän kehui maasta taivaaseen asti :O

Toinen esimerkki että kävimme kaupassa,
ajoimme normaalisti parkkiruutuun automme.
Tulimme kaupasta niin automme toiseen kylkeen oli ilmestynyt hirveä klommo :(
Tilitin sitten tälle tuttavalle harmitusta kun nyt tuli lommo auton oveen kun olimme sinä viikonloppuna vielä menossa yksiin 60v juhliin ja vaikka nyt on vaan peltiä niin harmitti silti.
Mitä tämä tuttavuus toteaa,
-se riski nyt vaan on otettava jos autolla haluaa käydä kaupassa että joku kolhii se on vaan elämää.

Sitten jos hän tilittää minulla vastaavia asioita olen nyt ihan viimeaikoina alkanut kuittailemaan/piikittelemään takasinpäin.
Hän yksinkertaisesti vain suuttuu :O
Olen maininnut että huomaatko kun minä annan takaisinpäin sinä suutut mutta sinulla pitäisi olla oikeus kuittailla minulle päin,
hän ei ole huomannut ja ihmettelee mistä oikein puhun ja miksi minä olen niin ilkeä hänelle.
Mm tuosta auto jutustakin silloin sanoin hänelle heti tuon hänen kommenttinsa jälkeen että miksi pitää ilkeillä niin hänen vastaus oli vain että "totuushan se vaan on, jos et sitä kestä niin voi voi"

En siis vaan oikeasti ymmärrä, itse olen meidän kommunikoinnin jättänyt niin minimiin kuin vaan voi olla mutta aina välillä toki nähdään tuossa kun samalla asuinalueellakin asutaan.

Ja ongelma oli?

Tämä ns. ystäväsi ei ehkä pidä sinusta. Yleensä piikitellään tilanteessa, kun vastapuoli sanoo mielestäsi jotain typerää. Ehkä hän ei vain pidä sinusta, älkää olko ystäviä.

[QUOTE="Vierailija";29213218]Ja ongelma oli?

Tämä ns. ystäväsi ei ehkä pidä sinusta. Yleensä piikitellään tilanteessa, kun vastapuoli sanoo mielestäsi jotain typerää. Ehkä hän ei vain pidä sinusta, älkää olko ystäviä.[/QUOTE]

Ongelma lähinnä se että itse olen koettanut pitää vähemmän ja vähemmän jos ollenkaan mitään kommunikointia ja hän itse on se joka ottaa yhteyttä ja tulee juttusille kun näkee.
Sitten jutut on juuri tuota minulle piikitellään mutta ei kestä itse takaisin samaa kohtelua, miksi vaivautua kommunikoimaan minun kanssani jos tarkoitus vain pahoittaa toisen mieli :(
Viimeksi jo meinasin ehdottaa että ehkä hänen olisi aika mennä terapiaan sillä minä en halua olla mikään roskakori jonne voi oman pahan olon tulla purkamaan.

Jos nuo oli ne räikeimmät esimerkit, niin taidat olla ihan jumalattoman herkkähipiäinen? En vaan saa noista kahdesta esimerkistä mitenkään mielikuvaa, että olisi piikitellyt.

Toivottavasti hän löytää jonkun kivemman kaverin kuin kaltaisesi mielensäpahoittajan.

Minusta tuossa autojutussa ei ollut mitään piikittelyä. Tokihan se harmittaa, mutta sellasta se elämä vaan on. En tajunnut myöskään miten tuo hiusjuttu olisi piikittelyä?

kyllä musta tuossa auto jutussa oli aika tökeröä kommentoi noin Ihan kuin jokainen menisi kauppaan ja hihkuu riemusta kun autossa lommo No jos ajaa jollakin alle 1000€ romukasalla jolla ei niin väliä kunhan pääsee liikkumaan niin voi ollakin asenne hälläväliä

Paskat sille auton hinnalle, kun selvääkin selvempää on, että kauppojen parkkikset on ahtaita ja noita lommoja ja naarmuja todellakin siellä tulee! Etenkin jos pitää päästä mahdollisimman lähelle ovea, kuten kaikki muutkin. Ehkä vähän kauempana on väljempää eikä vierustoverit töni autojen ovillaan omaa autoasi, mutta ketäänhän ei kai kieltää voi siihen viereen parkkeeraamasta sielläkään.

Jos tämä ei ole totuus, niin mikä on..?

Mutta ihmisillä on erilainen tapa kommunikoida, ei ystävä välttämättä edes tarkoita mitään pahaa. Tai sitten tarkoittaa, ja hän ei pidä sinusta. Tai on muuten vain vittuuntunut kaikkeen. Mene ja tiedä.
Ajattelepa, jos hän yrittikin lieventää harmistustasi sekä hiuksien että auton suhteen ja sinä automaattisesti otit sen piikittelynä.

Mutta jos kommunikointitavat eivät kohtaa ja tulee ristiriitoja kommunikointitapojen erilaisuudesta, niin ehkä olisi aika siirtyä eteenpäin ja jättää ystävä takavasemmalle. Ystäviksi valikoituvat samanhenkiset ihmiset, joiden kanssa viihdytään. Jos et viihdy, älä tapaa häntä :)

Ehkä sitten ole vaan liian herkkänahkainen :/
Ja nuo kaksi oli vain esimerkkejä tapahtuneista.
Siis näitä nyt on vaikka kuinka paljon,
tässä vielä yksi
samainen tuttava näki kun minun polkupyöräni varastettiin pihalta telineestä (yhteispihan etuja)
hän kertoi kuinka hän seurasi kun nopeasti se lähti siitä,
kysyin että ei sitten tullut mieleesi huutaa varkaalle että jättää pyörän rauhaan, oli kommentti taas eipä ole minun pyöräni ja mitäs jätit sen ulos.
Onni onnettomuudessa pyörä kyllä löytyi seuraavalla viikolla yhdeltä nettikirpparilta myynnissä ja sain sen takaisin.
Mutta kaipa minä sitten vaan otan liian herkästi itseeni :(

Siskoni on sellainen että hän on jatkuvasti veeittuilemassa minulle kaikesta. Kengistä, vaatetuksista, musiikkimausta, ystävistäni, ulkonäöstäni. Mutta jos heitän yhdenkään kommentin takaisin niin hän vetää herneet takaraivoon saakka ja rollii äidille. Ollaan kuitenkin kolmekymppisiä kuitenkin kumpikin.
Minä olen aina ollut se urheilullinen ja hoikka ja sisko on päinvastoin. Hänellä on runsaasti ylipainoa niin aina on haukkumassa jos minä lähden vaikka lenkille, olen vähän miettinyt että voiko hänellä olla huonompi itsetunto kun purkaa sen minuun. En pidä itseäni minään maailman kauneimpana mutta pidän itsestäni huolta, katson peiliin ennen kuin lähden ulos talosta. Sisko taas kulkee likaisissa collareissa ja reinot jalassa ja kiroaa kun minä näytän hänen mielestään idiootille korkkareissa. Ei pitäis kutittaa hänen takamustaan minun kengät...

[QUOTE="vierastus";29213347]Minä en ymmärrä miten nuo kuuskymppiset ja oven klommo liittyvät toisiinsa, siis miten se klommo häiritsi niitä juhlia..?[/QUOTE]

Sama. Saatikka etten tajua, mikä tuossa oli piikittelyä. Niinhän se nimenomaan on, että jos autolla meinaa julkisilla paikoilla liikkua, joutuu ottamaan sen riskin, että itse tai joku muu sen auton mällää. Hiusväri-esimerkki oli vain outo. Siis ehkä hän yritti lohduttaa? Tai oli oikeasti sitä mieltä, että se väri oli kiva? Silloinhan se ei ole piikittelyä, raukalla vain on huono maku. :P

Ehkä sitten ole vaan liian herkkänahkainen :/
Ja nuo kaksi oli vain esimerkkejä tapahtuneista.
Siis näitä nyt on vaikka kuinka paljon,
tässä vielä yksi
samainen tuttava näki kun minun polkupyöräni varastettiin pihalta telineestä (yhteispihan etuja)
hän kertoi kuinka hän seurasi kun nopeasti se lähti siitä,
kysyin että ei sitten tullut mieleesi huutaa varkaalle että jättää pyörän rauhaan, oli kommentti taas eipä ole minun pyöräni ja mitäs jätit sen ulos.
Onni onnettomuudessa pyörä kyllä löytyi seuraavalla viikolla yhdeltä nettikirpparilta myynnissä ja sain sen takaisin.
Mutta kaipa minä sitten vaan otan liian herkästi itseeni :(

No kyllä mun mielestäni tämä pyöräkommentti on epämiellyttävä. Ei varsinaisesti piikittely, vaan ihan suoraan tyly.

Ihan samaa tyyliä tuo auton lommon kommentointi. Ei mulle tulis mieleen laukoa jotain "itteppä riskis otit, oma moka" -juttuja kun toiselle käy joku kurja juttu. Junttia toimintaa.

Ei noista kommenteista kannata tosiaan mieltään pahoittaa, mutta ymmärrän hyvin ettei jaksa tuollaisen ihmisen seurassa kauaa oleskella. Kyllä mä alkaisin aika nopeeta liikehtimään etäämmälle ihan luontevasti.

Mun mielestä oli kyllä aika törkeitä kommentteja. Varsinkin jos niitä tulee paljon, niin onhan se raivostuttavaa. Jos toisella ei ole mitään empatiaa ja kaikki tapahtuneet kurjat asiat on ap:n "riskin oton" seurausta, niin ei kiinnostaisi sellaisen ihmisen kanssa paljon olla, vaikka ei mieltään suuresti pahoittaisikaan.

Kyllä mä näen noissa piikittelevän sävyn enkä noin sanoisi omalle ystävälleni. Koko elämä on täynnä riskejä, typerää laukoa tuollaista. Harmistuksen jakaminen on ystävyyttä, ei sen vähättely. Mun ystäväni soitti juuri eilen ja purki ärtymystään, kun autonsa hajosi. Ei käynyt mielessäkään alkaa tuumimaan: "Se riski autoilussa on ja se on elämää." Kyllähän tuon nyt jokainen tietää, ei sitä tarvitse erikseen sanoa.

[QUOTE="...";29213334]Siskoni on sellainen että hän on jatkuvasti veeittuilemassa minulle kaikesta. Kengistä, vaatetuksista, musiikkimausta, ystävistäni, ulkonäöstäni. Mutta jos heitän yhdenkään kommentin takaisin niin hän vetää herneet takaraivoon saakka ja rollii äidille. Ollaan kuitenkin kolmekymppisiä kuitenkin kumpikin.
Minä olen aina ollut se urheilullinen ja hoikka ja sisko on päinvastoin. Hänellä on runsaasti ylipainoa niin aina on haukkumassa jos minä lähden vaikka lenkille, olen vähän miettinyt että voiko hänellä olla huonompi itsetunto kun purkaa sen minuun. En pidä itseäni minään maailman kauneimpana mutta pidän itsestäni huolta, katson peiliin ennen kuin lähden ulos talosta. Sisko taas kulkee likaisissa collareissa ja reinot jalassa ja kiroaa kun minä näytän hänen mielestään idiootille korkkareissa. Ei pitäis kutittaa hänen takamustaan minun kengät...[/QUOTE]

Vaikuttaa ihan perus sisarkateudelta.

[QUOTE="vierastus";29213297]Paskat sille auton hinnalle, kun selvääkin selvempää on, että kauppojen parkkikset on ahtaita ja noita lommoja ja naarmuja todellakin siellä tulee! Etenkin jos pitää päästä mahdollisimman lähelle ovea, kuten kaikki muutkin. Ehkä vähän kauempana on väljempää eikä vierustoverit töni autojen ovillaan omaa autoasi, mutta ketäänhän ei kai kieltää voi siihen viereen parkkeeraamasta sielläkään.

Jos tämä ei ole totuus, niin mikä on..?[/QUOTE]

Mä ajan kauppaan aina autolla, mulle ei ole autoon tullut koskaan (ainakaan selvästi havaittavaa) lommoa tai kolhua ison marketin parkkiksella tai parkkihalleissa. Jos asia olis noin kun kirjotat niin ei kai kukaan hullu ehdointahdoin veis autoaan kolhittavaksi, siis jos olisi ennemmän sääntö ku poikkeus???

Ap asiat voi tosiaan ilmaista niin monella eri tavalla. Jos tää tuttu ei opi kommunikoimaan niin kuin normaalit ihmiset, siis ilkeilemättä, niin tosiaan kannattaa jättää juttelut kokonaan. Herkkähipiäistä tai ei niin kyllä aikuisen ihmisen kuuluu osata miettiä miten sanat suustaan ulos pullauttaa.

Yhteistyössä