Pihistelläänkö teillä jouluna vai "annetaan palaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihikö?

Vieras
Yritetäänkö teillä jouluna säästää menoissa, vai osteletteko huolettomasti hintalappuun katsomatta? Mä en osaa edes jouluna törsäillä, vaikka periaatteessa varaa olisikin, vaan yritän pihistellä vähän kaikesta. Kuitenkin niin että kaikki "tarpeellinen" saadaan hommattua ja tulee hyvä joulu.

Meillä säästettiin tänä jouluna esim:

-tekemällä joulukortit itse ilmaisilla/edullisilla materiaaleilla
-joulumuistamiset osittain itsetehden, esim. näyttäville joulukukka-asetelmille tuli hintaan vain 10€/asetelma. Nämä kehtaa viedä joulun kyläilypaikkoihin.
-sukulaislasten lahjoille oli tiukka budjetti, mutta ennakoimalla ja tarjouksia etsimällä löytyi pienelläkin rahalla kivat lahjat. Aikuisten kanssa sovittiin, että suvun aikuisia ei lahjota.
-jouluruoista osa tehdään itse ja perheen kanssa yhdessä mietittiin, mitä todella halutaan syödä, ettei tulisi hävikkiä kovinkaan paljon. Raakattiin pois joulupöydästä esim. kalat ja sellaiset joululaatikot, joista kukaan ei niin kovin välitä.
-lapsille ei ostettu itse yhtään lahjaa, koska saavat runsaasti paketteja sukulaisilta
-uusia joulukoristeita ei hankittu, vaan askarreltiin itse ja käytettiin vanhoja. Muovikuusikin sama kuin edellisinä vuosina.
-joulupukkia ei tilata, vaan pukki jättää lahjat oven taakse

Missä teillä säästetään, vai pihistelläänkö jouluna yhtään? Ja en nyt tarkoita perheitä, joissa oikeasti todella tiukkaa ja sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole. Tarkoitan teitä kenellä rahaa olisi mällätä, mutta ette syystä tai toisesta halua...

Pukkia ei ole tilattu.
Ruoista ostetaan vain ne mitä syödään.
Koristeet alennuksista, samoin iso osa lahjoista.
Kortit tehtiin itse ja lähetettiin halvemmilla merkeillä.
Kaikki hankitaan käteisellä, ei luotolla.

Sen sijaan:

hankittavissa ruoissa ei tingitä
lapsille on lahjoja
kuuseen panostetaan

Eli sekä että, ihan maalaisjärkeä ja normikulutustyyliämme.

Meillä kun ei muutenkaan kuulu perinteisiin tilailla joulupukkeja jne.

Mutta muuten kyllä ollaan törsätty.
Kaikkina vuoden muina päivinä yritetään elää säästeliäästi ja ruoka on perussettiä. Lapsille ei ostella pahemmin leluja ja omatkin "turhat" ostokset on minimissään.

Joten jouluun panostetaan. Aloitan ruokalistankin suunnittelun jo hyvissä ajoin.

En pihistele. Minä pihistelen 11kk vuodesta ja jouluna annan sitten mennä :) Ja siis minä tosiaan pihistän normaalisti siten, että lähes puolet nettotuloista menee säästöön :D

Meil on varmaan semmonen välimuoto..tosin myö ei kortteja ees lähetellä kenellekään, ikinä, ei ole paljoakaan koristeita ja nekin vanhoja/alesta ostettuja joskus, meille ei tule ketään jouluks niin tosi vähän ostellaan ruokia yms. ne "pakolliset" jouluruuat ja sillä hyvä. Anopilla käydään syömässä aattona, ja toisessa mummolassa edellisenä päivänä.

Meillä on ihan normaali rahankulutus jouluruokien ja lahjojen suhteen. Ostettiin jo ruoat, sitä mitä haluttiin, mutta vertailtiin hinnat. Lahjoihun tietty meni rahaa, mutta ei me osteta lapsille leluja kuin synttäreiksi ja jouluksi. Että jos pari kertaa vuodessa vähän laittaa niihin rahaa, niin ei tuu perikato:)

Meilläkin tosiaan kaikki tarvittava ja haluttu hommataan, mutta aina mietin, että voisiko tässä jutussa jotenkin säästää. Kai se on niin sisäänrakennettu ajattelutapa, että edes jouluna en oikein osaa muulla tavalla toimia. Järki kädessä kuitenkin. Esim. jos joulupöytään tarvitaan perunalaatikkoa vain pieni loota, niin en ala sitä tekemään itse alusta pitäen jonkin euron säästön takia, vaan ostan laatikon kaupasta.

Joissain toisissa asioissa taas voi säästää paljonkin, kuten esim. nuo joulukukka-asetelmat. Itse tehtynä alemateriaaleista ja luonnosta saatavilla materiaaleilla hintaa tuli 10€/asetelma, kun kaupasta ostettuna vähintään 30-40€/asetelma. Ja kun niitä tarvittiin 5 kpl kyläpaikkoihin, niin johan tuossa säästyi jo ainakin satanen. Ilman viemisiä en kehtaa jouluna kylään mennä.

Samoin en oikein nähnyt järkeä ostella lapsille lahjoja itse kun sukulaisilta saavat varmasti monen sadan edestä paketteja.

[QUOTE="sommarcat";27738668]Meillä on ihan normaali rahankulutus jouluruokien ja lahjojen suhteen. Ostettiin jo ruoat, sitä mitä haluttiin, mutta vertailtiin hinnat. Lahjoihun tietty meni rahaa, mutta ei me osteta lapsille leluja kuin synttäreiksi ja jouluksi. Että jos pari kertaa vuodessa vähän laittaa niihin rahaa, niin ei tuu perikato:)[/QUOTE]

Meillä ihan samoin. Oikeastaan ainoa pihistelyn mietintä on kuusen suhteen, jostain kaapin perukoilta löytyisi muovikuusikin.. Mutta kyllä aito kuusi taitaa viedä voiton, joten törsäilyksi menee ;)

Joulukorteissa nyt ei voi mielestäni juurikaan säästää, sillä joulun alla saa näitä eurolla kymmenen korttia paketteja vaikka mistä. No..voikait sen euronkin sitten säästää, jos jostakin saa ilmaiseksi :).

Mä en jouluna säästele. Annan palaa kyllä lahjoihin ihan reilusti. Toisaalta en nyt tahallani tuhlaile, eli tottakai otan edullisemman vaihtoehdon ja saatan käydä parissa eri kaupassa katsomassa mitä se X tuote maksaisi toisessa putiikissa.

Itselleni ostelen mitä huvittaa, mutta perinteenä on etten:
- lähetä joululortteja
- anna joululahjoja muita kuin omille lapsille
- en osta kukkia
- en joulukuusta
- en koristele kotia

Toinen lapsi asuu jo itekseen ja pieni menee isälleen.

Meillä pihistellään siten, että lahjoja ei ostella muutakuin jotain ihan pientä. Lapsille (kaikki yli 15 v) annetaan rahaa lahjaksi ja viedään lapset alennusmyynteihin ostoksille käyttämään lahjarahat. Itse valitut lahjat ovat mieleisempiä eivätkä jää kaapin perälle pölyttymään ja samalla tulee hyödynnettyä alemyynnit.

meillä meni koko jouluun yht 200e lahjoineen päivineen, ei pihistelty. Joulukortteja ei lähetetä, vaan lähetetään multimediaviestit sukulaisille, jossa meidän murusten kuva :D kukkia ei voi meille ostaa: mä olen allerginen, tekokuusikin meillä on jo kolmatta vuotta, koska olen aidolle allerginen.

Meilläkin ostetaan lapsille leluja oikeastaan vain synnttäreillä ja jouluna, joten jos sukulaisilta ei paketteja tulisi niin paljon, ehdottomasti itsekin lahjoja heille ostaisin. Mutta veikkaisin, että sukulaisilta saadut lahjat ovat lähemmäs 500€:lla ja nekin suurimmaksi osaksi kaikki leluja, joten ei ole tarvetta ostaa itse.

Meillä jouluostokset keskitettiin S-ryhmän kauppoihin, niin saadaan bonusten muodossa jonkin verran takaisin. Tarjouksia metsästämällä tietysti voisi säästää enemmän kuin nuo bonukset ovat, mutta 3 pienen lapsen kanssa ei oikein aina pysty juoksemaan monessa eri kaupassa.

Meilläkin joulukuusi on muovia allergian takia, mutta toki siinäkin säästyy useita kymppejä kun ei osta aitoa. Täällä meilläpäin ei taida alle 50€ saada minkäänlaista. Itselle en joulukukkia osta, kyläpaikkoihin kylläkin. Toki ne olisivat kauniita ja toisivat iloa itsellekin, mutta tässä kohtaa taitaa se pihiys astua kuvioon mukaan... Lasten kanssa ollaan muuten koristeltu kotia ja tänä vuonna ei uusia koristeita tarvinnut ostaa ollenkaan. Mitään joulumattoja tai -verhoja en jaksaisi muutenkaan laittaa.

Ei meillä pihistellä mutta ei me törsätäkkään. Ostetan se mitä tarvitaan. Lahjoja lapsen serkuille jokaiselle yksi ja omalle lapselle 2-3 lahjaa, lahjat ovat haluttuja niin että menvät käyttöön eikä nurkkaan. Aikuisille ostamme omille vanhemille ja siskolle kirjoja ja muuta haluttuja juttuja. Ruokia ja leipomiset teen itse koska itse tehdyt ovat maukkaampia. Joulukuusi on aito. Koristeita on vuosien varrella hankittu niin ettei niitä enää tarvita. Joulukortit lähetän koska ne kuuluu jouluperinteeseen ja niitä on mukava saada. Kukat ja kynttilät ostan mutta niistäkin on kiva tehdä itse asetelmat. Rahaa menee sen verran kun menee.

Meillä ei pihistellä jouluna, mutta toisaalta ei osteta mitään turhaakaan. Ruoka tehdään pitkälti itse omien mieltymysten mukaan, lahjoja on hankittu jo pidemmän aikaa alennukset hyödyntäen, kuusi tulee omasta metsästä ja koristeet pitkälti entisiä, mutta joitain uusia ostin kirpputorilta. Velaksi ei eletä, joulunakaan.

Ei pihistellä mitenkään erityisesti. Ostan mitä haluan, kenelle haluan, lähetän paketit ykkösluokassa kalleimman mukaan jne. Ruoat ostetaan hintalappuihin katsomatta.

Mutta. Meillä kyllä on erikseen säästötili seuraavaa vuotta varten kun mies jää hoitovapaalle ja eletään sitten vaan lähes mun palkalla. Eli mitään telkkareita, xbox pelikonsoleita tai sen hintatason lahjoja ei tänä vuonna ostettu kenellekään. Eli se jokavuotinen isompi lahja jäi nyt pukin kontista pois.

Ollaan kyllä saatu säästettyä hyvin, ettei tuohonkaan olisi ollut pakottavaa tarvetta, mutta eipä meillä kenelläkään ole tällä hetkellä mitään puutteita noilla saroilla, kun kodissa on jo kaikki härpäkkeet mitä tarvitsee. Eli ei tuo mikään kummoinen kompromissi ollut.

Vauvalle ostin muutaman lelun lahjaksi, mutta koska on vasta 2 kk vanha eikä ymmärrä lahjoista vielä, niin hänelle ajattelin ostaa enemmän leluja sitten alennusmyynneistä. Turhaan maksan niistä nyt kaksinkertaisen hinnan.

Ostetaan periaatteessa mitä halutaan, mutta ei ihan huolettomasti kuitenkaan periaatteella makso mitä makso. Pientä hintojen katselua mut kaikki ostetaan kyllä mitä halutaan. Niin ruuassa kuin lahjoissakin. Tuota jäin ihmettelemään mitä ap ja joku muukin kirjoitti, että säästetään kun omille lapsille ei osteta mitään kun saavat lahjoja muualta..niin miksi..? Mulle ainakin ne omat lapset on rakkaimmat murut koko maailmassa ja ihan aidon oikean vilpittömästi HALUAN ostaa niille lahjoja! Mulla olisi ihan kamala olo jos en mitään noille pikkuisille hankkisi..

Sen verran pihistellään, että tytölle ei itse hankittu kuin yksi lahja, koska saa paljon muualtakin.
Uusia koristeita tai valoja tms. ei olla hankittu, vaan ostan taas joulun jälkeen alesta jotain uutta jos sopivaa sattuu löytämään.
Ruoka harkitaan niin, että on sitä mitä halutaan, eli esim. laatikoita ei tule vain perinteen vuoksi.
Kinkun osti appiukko :)

Sen sijaan ekaa kertaa joudutaan ostamaan kuusi, koska ei ehditty omalle metsälle...samoin pukki maksaa tänä vuonna. Joten niihin kait nuo pienet säästöt sitten menivätkin.

Meillä "annetaan palaa", mutta ei nyt mitään törkän paljoa törsäillä. Ruuassa ei pihistellä, ostetaan mitä ostetaan ja laitetaan itse. Kortit olen joka vuosi tehnyt itse, en siksi että olis halvempaa, koska halvemmaksi tulisi ostaa esim. Tiimarista kortit, käytän korttien tekemiseen aikaa ja vaivaa. Lahjat ostetaan lapsille ne mitä ovat toivoneet, ainakin tärkeimmät toivomukset pyritään toteuttamaan. Toisillemme ostetaan n. 100€ lahjoja, ihan perusjuttuja.
Kukat viedään isovanhemmille ja isoisoäidille ja naapureita muistetaan aina jollakin pienellä lahjalla (esim. makeisia, teetä, servettejä tms..)
Joulukuusi on omasta metsästä ja joulupukki on sukulaisemme eli 0€ menee näihin. Joulukoristeita joulukuuseen ostan joka vuosi jonkun kauniin yksittäisen. Tosin tänä vuonna ostin uusia palloja ja sellaisia kauniita tähtikoristeita.

Yhteistyössä