Pihi anoppi ja appi

  • Viestiketjun aloittaja money
  • Ensimmäinen viesti
Kommentti AP:lle
Ap:lle

Muistahan sitten itse ostaa auto erittäin hyvin toimeen tulevan lapsesi puolison vaatimuksesta, kun näille tulee vauva. Muuten et näe enää ikinä lapsenlapsiasi. Ja muutenkin, mitä sinä niitä rahojasi hautaan panttaat, anna vain kaikki miniällesi/vävyllesi, sillä hänellehän ne kuuluvat.

Come on! Apua voi saada ja siitä voi iloita, mutta kyllä tuollainen vaativuus on hirveää luettavaa.
 
ninnu
luin tossa muutamia samankaltaisia vastaukia kaikki -itse asiassa. Ymmärrän kuitenkin mitä ajat takaa..useinhan on että ne joilla sitä rahaa on niin sitä pihdataan tileillä,.ym tallareissa? Miksi isovanhemmat..kun kuitenkin hautaankaan eivät rahojaan mukanaan saa; niin miksi eivät auttaisi perheellistä lastaan siinä vaiheessa kun he sitä apua eniten tarvitsevat. Kun lapset ovat isompia, ja lentäneet pesästä pois..sitten kuolevat isovanhemmat..ja sitten tipahtaa isot perinnöt että verot. sitten välttämättä nämä lapset eivät enää sitä suurta rahaa tarvitsekaan, vaan katkeroituvat että miks eivät antaneet tätä ..edes osaa tästä silloin kuin pahiten olisimme tarvinneet..? Hautaan kun kukaan ei rahoja mukaan saa, vaikka kuinka panttais itsellään ja vaikka kuinka ois itse sen rahansa tienannut.
Minä ainakin jo nyt aion rahoistani panna sivuun 10000 €:a poikani ajokorttiin ym hankintoihin,..kun hän kasvaa täysikäiseksi. Kysyn sitten tarpeen ja tilanteen mukaan mitä voin maksaa, jos esim. ostaa asunnon..niin voin antaa huonekaluihin rahaa. Nuorille toimeentulo nykypäivänä on rankempaa kuin mitä se oli 50-60 luvulla, jolloin onnellakin oli osuutta työpaikan saantiin sekä sillä että omasit hyvät käytöstavat..Nyt pitää olla pitkälle lukenut; jos sekään enää takaa välttämättä mitään.
 
Ap
Meidän suvussa on aina autettu toista tavalla jos toisella (rahalla tai avulla) ja en voi -anteeks vaan te tiukkapipot- ymmärtää tälläistä pihtaamista.
Autan myös itse jos voin ystäviäni ja sukulaisiani rahalla tai avulla jos he sitä tarvitsevat ja jos itselläni sattuu joskus ylimääräistä rahaa olemaan. Voin majoittaa ystäväni meille kuukaudeksi ja ostaa myös heille ruokaa ja en veloita siitä penniäkään. Toisin on varmaan teidän ""jokainen pärjätköön miten parhaiten voi""- tyylillä.

Mitä noista rahoista niin jos te viittisitte lukea sen alkuperäisen tekstin uudelleen niin siinä puhutaan ""jo annetusta perinnöstä mitä ei anneta käyttää"". Kyllä niillä pihtareilla on omaakin rahaa vaikka kuinka paljon ja lisää on tulossa jos viittisivät myydä pari sijoitusasuntoa.

JA aivan varmasti tulen ostamaan omille lapsilleni ja heidän perheilleen kykyni mukaan mitä he tarvitsevat, siitä ei ole epäilystäkään.

 
peppi
Mä ymmärrän sua.kun mun lapset ovat aikuisia ja vaikkapa ihan hyvin pärjäisivät niin kyllä varmasti apua tarjoaisin..

varmasti hoitaisin (siis jos olisivat samassa tilanteessa kuin sinä) heidän pikkuisiaan ja auttaisin (jos siis pystyisin) rahallisesti.eli tarkoitan tällä sitä jos he tarvitsisivat uuden istuimen niin varmasti ostaisin tai ainakin tarjoutuisin maksamaan.

jotkut ihmiset vaan niin itsekkäitä.mun mielestä olisi kivaa jos olisin rikas (niin kuin ilmeisesti anoppisi ja appesi) niin auttaa teitä ja tukea.näyttää teille että olen ylpeä teistä ns.palkita.
 
:)
Ikävä on tilanne, yritä olla ottamatta stressiä. Eiköhän raskautesi ole nyt etusijalla kun taas miettiä rahaa pihtaavia vanhuksia. Heillä on varmasti omat syynsä ettei rahaa tipu. Mutta jos olette hyvin toimeentulevia niin miksi haluaisitte heidän kustantavan teille uuden auton??
Jotkut ovat mahdottoman nuukia kuten myös minun mieheni vanhemmat. Omillamme olemme talon, auton ja kaiken lapsillemme hommanneet vaikka emme olekkaan kuin keskivertoisesti toimeentuleva perhe. Emme elä kuitenkaan nuukasti, että rahaakin jää.
Olemme vastaanottaneet muun kuin rahallisen avun ilomielin anopilta ja appi- ukolta.
Mukavia ja stressittömiä kevät päiviä odotukseesi!
 
Surullista
""Kuolisin mieluummin kuin menisin kinuamaan heiltä rahaa.""

No näinhän moni tekeekin. Ja tappaa lapsensakin samalla. Kaikki muistavat varmaan näitä tapauksia viime vuosilta.

Mitä luulette, ovatkohan näiden perhesurmiin päätyneiden vanhemmat onnellisia siitä, että oma lapsi tai tämän puoliso piti ylpeytensä loppuun saakka, eikä pyytänyt apua?
 
..
kaikkihan ne on itsemurhaviesteissään rahahuolia ja velkaantumista syyttänyt ja sitä, kuinka kukaan ei ole auttanut asiassa, vai muistanko väärin. Joten kyllä, raha olisi ilmeisesti auttanut.
Ja vielä kun on kerrottu, kuinka suurista veloista on ollut kyse, niin eipä mielestäni edes kovin suurista, kun etelä-suomessa asutaan!
 
murmeli
Jos itse olisin varoissani, kun omat lapseni perustavat perheen, jos olisin RIKAS tai ainakin varakas, ostaisin heille asunnon, auton ja lapsille maksaisin harrastuksia, vaatteita ja lääkärikuluja jne. Myöskin lapselleni ja hänen puolisolleen kustantaisin jotain mukavaa aina silloin tällöin, ainakin mikäli heillä itsellään ei olisi itsensä hemmotteluun varaa.

Minkä Jumalan syyn takia olin sitä tekemättä?

JOS mulla oli pajon rahaa, antaisin sitä paljon myös hyväntekeväisyyteen - anna sitä nytkin, vaikka olen ihan normaalituloinen. Miksen antaisi rahaa silloin myös rakkaimmilleni?

Omat vanhempani antavat lapsilleni - ja minullekin - kaikenlaista ja usein.
Jos sanon äidilleni, että miksi hän niin paljon antaa meille kaikkea, hän sanoo, että "" mitä rahalla sitten kuuluu tehdä, jos ei ostaa tarpeeseen ja joskus vähän jotain ihan piristykseksikin "".

Puolisoni vanhemmat ovat varakkaampia, kuin omat vanhempani, mutta heiltä emme koskaan saa mitään.
Tai no, joskus anoppi on ostanut kirpputorilta 1.5v lapselle talvipuvun, joka ei mahtunut päälle. ( Puku oli 3 vuotta vanha äitispakkausvaate ).

Että silleen.

Kyllä on hienosti mennyt kapitalismin perusajatus nahan alle tämän päivän ihmisillä; juuri teidän kaltaistenne vuoksi maailma on tälläinen omahyväinen ja kastijakoinen.
"" Jokainen pärjätköön omillaa ja se kenellä on enemmän, älköön vaan antako mitään kenellekään"".


 
Perspektiivi
Onhan se kuitenkin kiva, että ne lapset osoittavat pystyvänsä sitä rahaa hallinnoimaan, eikä vaan tuhlaamaan. Miten opit rahan arvostusta, jos sitä vaan tulee ovista ja ikkunoista ilman mitään ponnisteluja?

Kyllä itsellä pitää olla jonkinmoinen rahan ymmärrys, ennenkuin voi olettaa, että sitä kahmalokaupalla annetaan. On niin monta esimerkkiä sukupolvien keräämistä omaisuuksista, jonka yksi tuhlaajaporukka saa muutamassa vuodessa tuhottua.

HUOM. AP oli hyvätuloinen, nyt ei puhuttu kenenkään nälässä pitämisestä!
 
tiia1
Miksi sitä rahaa pitää ""arvostaa""?
Ei rahassa sinänsä ole mitään arvostamisen aihetta.
Kyllä kai sen nyt jokainen aikuinen, perheen perustanut, tietää ja ymmärtää, ettei sitä tule ""ovista ja ikkunoista"".
Tai sitten tietenkin voi olla, että suurella osalla viestiin vastanneista on vaikeuksia hallita rahan käyttöä.

Erkoista, että valtaosa tässä ketjussa on todellakin sitä mieltä, että esim. ap:n appivanhemmat toimivat täysin oikeutetusti.

Oi, mikä näky onkaan, kun Te ilmeisesti itse sitten joskus, kun lapsenne ovat pariuteneet ja heillä on lapsia, piehtaroitte yltäkylläisyydessä, ikioman, pullean lompakon päällä ja matkustelette ja shoppailette vailla vastuuta..

Samaan aikaan perillisenne pyörittävät lapsiperhearkea, päivästä toiseen, vailla isovanhempien tukea...
Mitä sitten, vaikka heillä olisikin varaa itselläkin, jos isovanhemmilla kuitenkin on ENEMMÄN, niin kyllä heidän KUULUU silloin vähän jakaa sitä lapsilleen.
Todellakin; kuten joku kirjoitti; MIKSI EI?

Vai onko ajatuksenne se, että pannaan vaan vahinko kiertämään! Kun minua ei kukaan auta, niin en minäkään auta ketään; oppivat arvostamaan..rahaa!?

Tosiasia on se, että ihmiset eivät vaan yksinkertaisesti halua auttaa muita. Eivät viitsi, ovat ahneita ja piiloutuvat kaikenlaisten selitysten taakse.

Ei ole montaa vuosikymmentä, kun lapsia lyötiin kotona; jotta ne oppisivat arvostamaan..vanhempiaan!?!?
Kuka mahtaa olla se Suuri Nero, joka on saanut läpi tollasen käsittämättömän julman valheen, niin, että yhä vieläkin ""vanha kansa"" saattaa todellakin olla sitä mieltä?

Olette mitä parhaita esimerkkejä kasvattamaan lapsistanne samanlaisia luterilaisia hölmöläisiä, kuin mitä itse olette.

Se on Oikein Hienoa!



 
ap:lle
Oletko ajatellut siltä kantilta että kaikista isommista lahjoituksista täytynee maksaa veroa. Tämä ennakko perintönä annettu juttu pojalle voi olla myyntikiellossa just sen verotuksen takia. Maksettava vero on aika suuri.
Tiedä sit mikä on appi vanhempiesi todellinen syy mutta uskoisin et tolla verotuksella voipi olla osuutta asiaan.
 
Mie
Nyt Murmeli sekoitat kaksi asiaa. Minä olen sitä mieltä, että omat vanhempani tai miehen vanhemmat eivät ole VELVOLLISIA antamaan rahojaan minulle. Siitä huolimatta antaisin ja annan kyllä omistani muille ja varmasti lapsilleni. Tämä siis viitaten tähän syytökseesi:

""Kyllä on hienosti mennyt kapitalismin perusajatus nahan alle tämän päivän ihmisillä; juuri teidän kaltaistenne vuoksi maailma on tälläinen omahyväinen ja kastijakoinen. ""
 
Vanha mamma
Täällä käydään järkyttävää keskustelua. Vai pitäisi appivanhempien avustaa autohankinoissa? Ei sitten nolota yhtään? Kuinka jonkun tulee tuollainen asia edes mieleen? Hiukannolette tyhmiä ja keskenkasvuisia: Järkyttää vanhaa ihmistä. Maailma täynnä mahtavaa itsekeskeisyyttä. Ette sitten malta odottaa kuolemaa`? Laskette varmaan kuukausia?
 
rikas isä***
Ymmärrän sen jos itse autat hädässä olevaa,toivot myös että joku auttaisi sinuakin. Niin minäkin teen. Mutta onko mieleesi tullut että lapset ovat sinun ja sinun pitäisi pystyä elättämään itsesi ja lapsesi? Olisi kannattanut miettiä taloudellista tilannetta ennenkuin lapsia rupesi tekemään. Appivanhempasi ovat luultavasti elättäneet jo omansa ja tehneet osuutensa. Toki on mukavaa ,että voi apua pyytää jostain jos sitä todella tarvitsee. Monella kun ei tätä mahdollisuutta ole,ja pärjäävät oikein hyvin. Miten sinun elämäsi voi sitten olla ""romahtamis"" pisteessä?
On minulla isä,jolla on rahaa ja joka auttaa jos apua pyytää mutta ei tulisi mielenkään sanoa ; ""hei,isi me päätettiin tehdä vielä kaksi lasta joten ostappa meille auto ja uusi koti. Pliis.."" :) Huh,huh. Meillä maksetaan kaikki takaisin mitä on lainattukkin ja muffa ostaa mielellään tytölle vaatetta, lelua jne. Mutta mitään ei olla pyydetty ,itse lapsemme elätetään ja kasvatetaan. Ap. pyrkikää te samaan ,omilla avuilla ja tuloilla ihan niinkun me suomen kunnon kansalaiset !

Ps. Ja luulempa että niin isäni ,kuin sinun appivanhempasi ovat rahansa ansainneet ja tehneet omalla työllään. Mikseivät siis nauttisi siitä itse? Heillä ei mitään velvollisuutta ajatella meitä,jotka voivat halutessaan ansaita omat miljoonansa.
 
Ap
Kannattais lukee koko ketju ennekuin alat moralisoimaan! Johonkin jo kirjoitinkin että päivääkään eivät ole työtä tehneet kun omaisuus on aikoinaan perimällä hankittu.

Myöskään jos ette ymmärrä mitä tarkoittaa ennakkoperintö niin elkää sitten kommentoiko ollenkaan.

Suomessa näyttää riittävän näitä appivanhempieni kaltaisia ihmisiä joilla on vain ja ainoastaan se oma napa tärkeintä eikä mikään muu.
 
Miska
Ap:lle: Täällä ei todellakaan moni näytä ymmärtävän ennakkoperintö ajatusta. Et ole millään lailla tilivelvollinen, mutta jos vaikka selvittäisit asiaa vähän paremmin. Eli onko tämä ennakkoperintö esim. joku kiinteistö ja heillä on siihen hallintaoikeus? Siksi ei voi siis myydä, vaikka papereissa jo omistaakin sen. Perintövero on varmaankin maksettu jo. Ei kai ennakkoperintöä voi antaa ilman, että siitä tulee perintövero vasta joskus myöhemmin?! Tässä voin olla väärässä. Perintöveroissa säästetään nimenomaan sillä, että jätetään hallintaoikeus itselle.

Niin ja minkä ikäisiä appivanhempasi ovat? Tosin eipä sillä merkitystä ole. Jos kerran ovat niin varakkaita, että ennakkoperinnöstä huolimatta omistavat vaikka mitä. Heillä on siis edelleen millä mällätä ja nauttia elämästään. Ja laittaa vaikka kaikki loput taivaan tuuliin. Eikä heidän tarvitse elää kituuttaa pienellä, kun ovat ennakkoperintönä jo antaneet. Vaan sitä varallisuutta on edelleen.

Ymmärrän sinua oikein hyvin. En todellakaan ymmärrä sitä, että miksi nuoren parin täytyisi rahoittaa elämä esim. lainalla. Harvapa ostaa esim. kunnon auton käteisellä, vaikka olisikin ns. hyvin toimeentuleva. Tässä tapauksessa eivät ole rahojansa kovalla työllä ansainneet vaan perineet. Miksi ei ole halua auttaa, kun eivät viimeisiään joudu antamaan?!!! Tosin niinhän se tuntuu menevän, että köyhä antaa mielellään vähästäänkin, mutta varakas ei luopuisi pennistäkään.
Eniten rahaa tarvitsee pikku lapsi vaiheessa. Varmasti ap perheineen pärjää ilmankin appivanhempien apua, mutta mitä pahaa avussa olisi?! Tuskin he lapsia ovat siinä mielessä hankkineet, että varaa on vain, jos ennakkoperintö saadaan käyttöön.
Enkä yhtään ihmettele, että tuo kaikki herättää katkeruutta ja et halua lapsia edes heille viedä.

Minusta on ihan käsittämätön ajatus, että omaa lastaan ei haluta auttaa. Varsinkin, kun siihen näyttää olevan erinomaiset edellytykset/mahdollisuudet. Siitä viis vaikka ap olisikin ns. hyvin toimeentuleva.
 
Neama
""Se on totta, että pitää myös pystyä arvostamaan koko elinkaarta. Mutta on totta sekin, että vanhuudessa ei enään tapahdu tällaisia asioita ja elämä on tasaisempaa.""

Ehkäpä meidän pitää ensin kokea vanhuus voidaksemme väittää siitä jotain noin tietäväisinä. Vanhuuteen liittyy monia suuria ja psyykkisesti vaativia asioita kuten oman elämän lopun läheisyyden hyväksyminen, oman fyysisen ruumiin voimakas muuttuminen ja heikkeneminen puhumattakaan kaikesta mitä mielen tasolla tapahtuu.
En missään nimessä tarkoittanut kirjoituksessani etten olisi kiitollinen ja onnellinen raskaudestani. Tietysti olen. Mutta aivan yhtä lailla olen kiitollinen ja onnellinen elämästä yleensäkin ja jokaisesta päivästä jonka saan olla hengissä ja jakaa rakkaitteni kanssa. Olen menettänyt liikenneonnettomuudessa molemmat vanhempani ja pienen veljeni hyvin nuorena ja tiedän että jokainen päivä on arvokas. Ehkäpä meidän tulevien mammojen olisi jo lastemmekin takia syytä laajentaa horisonttiamme ja arvostaa jokaista elämänvaihetta, ilman että yritämme rankata niitä tärkeysjärjestykseen. Aurinkoista kevättä kaikille!
 
mari
Kyllä on minustakin ällöttävää lukea jokaista ap:n viestiä. Siis sanat ei edes riitä kuvailemaan miltä tuo ahneutesi kuulostaa! Vielä kun kerta olette hyvin toimeentulevia!! Mutta kun on saatava enemmän ja paljon ja kaikkea!! Kun kerta sitä rahaakin on niin lähellä kun appivanhemmilla niin jo on herännyt ahneus saada sieltä osansa.

Tosiaankaan ei välttämättä appesi edes tajua teidän tarvitsevan apua kun kerta teillähän on hyvät tulot! Ja tässä ihmettelenkin samalla tätä avuntarvetta.... niin siis mihin te sitä apua tarvitsette Te toimeentulevat aikuiset. Puuttuuko lapsiltanne vaatteita, onko heillä ruokaa riittävästi vai mikä mättikään?? Ette te ilmeisesti mitään suurempaa apua tarvitse vaan elintason kohotusta ja mukavuutta, jotakin enemmän, ja sehän on appivanhempienne tehtävä sitä teille antaa kun heillä on rahaa. Tiesitkö että joku voisi ottaa jopa loukkauksena sen että hyvintoimeentulevalle ollaan tarjoamassa rahaa tai materiaa. Tai että ihan oikeasti tuosta vaan mitään asian eteen tekemättä joku ostaisi sinulle auton voisi tuntua pahalta ja niin väärältä. Mutta sinä oletkin selvästi ahne kun kehtaat tuollaista toivoa, tai ei niinkään jos itsekseen vaikka toivoisikin mutta haukkua sitten täällä niitä pihejä kun ei anna mulle rahaa autoon tai lapsiin tai muuhun. huh huh..

Itselläni on rikkaat appivanhemmat joille olen joutunut aivan suoraan sanomaan rahan ja muun materian tyrkyttämisestä että en sitä hyväksy, emmekä ota vastaan. Tuntui minusta liian pahalta ottaa vaan vastaan, voitko ymmärtää sellaista tunnetta, ja me emme ole edes hyvävaraisia (Toimeen kyllä ilman muuta tullaan). (tietenkään en tällä tarkoita että synttäri tai joululahjoja takaisin lähettäisin)
Jos perusasiat on hyvin niin miksi täytyy odottaa että joku tulee sinulle antamaan ja lahjoittamaan kaikenlaista herkkua... Ei, ne asiat tulee sitten kun niihin on itsellä varaa. On ällöttävä ajatella että appivanhemmilla on vähintäänkin velvollisuus antaa teille ylellisyyttä. Ehkä appenne pitää teitä itsenäisinä toimeentulevina vanhempina ja kunnioittaa sitä!
 
pipa
Sillä ei ole mitään väliä ovatko appivanhempanne perineet vai työllä ansainneet rahansa, ne ovat nyt tällä hetkellä heidän rahojaan ja saavat tehdä niillä mitä haluavat. Miksi heidän pitäisi antaa rahat pois vain sen takia että ovat itsekin ne perineet? Miehesi vuoro tulee niihin rahoihin kun vanhemmistaan aika jättää, ihan samalla lailla kun hekin sen ovat aikoinaan saaneet. Minusta vanhempien ei todellakaan KUULU antaa rahoja lapsille. Saa toki antaa halutessaan, mutta ei KUULU eikä TÄYDY. Minusta on hienoa että jotkut vanhemmat avustavat, mutta on todella törkeää marista ja odotella varsinkin puolison vanhempien rahoja. Omien vanhempien rahojen marinan vielä saattaisin vähän paremmin ymmärtää.
 
law
Lukekaas se ap:n viesti, siinä puhuttiin että ennakkoperintö on jo saatu mutta sitä ei anneta käyttää. Onko teillä lukihäiriö vai ettekö te tiedä mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa että perintö on annetto JO ennakkoon mutta tässä tapauksessa sitä ei annetakkaan käyttää. Sama kun teille annettaisiin tikkari mutta ette saisi syödä sitä.
 

Yhteistyössä