Pihasuunnitelmaa tässä väsään..

Kutistunut
No mulla ei nyt oo pihaa ollenkaan, mutta jos sellaisen saisin..niin kasvimaa pitäis olla, muutama marjapuska, omenapuu, kirsikkapuu, juhannusruusu, ja sitten kukkia niin, että kukkis keväästä syksyyn.
 
localoba
Ruusuista en itse välitä, mutta erilaisia ja eri aikaan kukkivia perennoja oman listauksesi lisäksi laittaisin, ns. perhosbaarin. Jonkinlainen pieni vesiaihe olisi kanssa kiva.
 
nalkuttava talonmies
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhannen tulimmaista:
Juu, perennat unohin :ashamed: särkynyt sydän ja verenpisara ainakin
no noista ei vielä kukkapenkkiä saa. Ei kai verenpisara olle suomessa monivuotinen?

Tee ensin lista tarpeellisista toiminnoista pihassa. Sen jälkeen laitat ne pihalle oikeille paikoille ja näet miten sinulla on tilaa ja ilmansuunnat sun muut. Taimilistaa voi tehdä vasta sitten. On paljon merkitystä myös onko sun piha 300 vai 3000 neliötä.

Tee pihan aihasta aidanne joka kukkii pitkään ja ei tarvitse leikkausta erityisesti.
 
Vernpisara oliainakin mun mummolassa nimenomaan aidanteena, joten monivuotinen se ainakin sodan jälkeen on ollut ;) ´neliöitä tontilla on reilut 1500 joten eiköhän siihen jotain mahtune..ja varsinaista kukkapenkkiä ei meille tule muuta kun toi jaloruusupenkki...
 
Mun pihassa pitää ehdottomasti olla kukkia ja paljon. Kukkivia puita, pensaita ja perennöja. Piha ei ole mitään ilman niitä.

Meillä on lisäksi leikkialue, hyötytarha ja kasvihuone, "jalkapallokenttä", tsiljoona erilaista marjapuskaa, omenaa ja nyt myös luumuja. Piharakennus ja niitä kukkapenkkejä, isoja.

Joka vuosi yritän täyttää kukkapenkillä tuota nurmikkoa yhä pienemmäksi... Toivelistalla on lisää pensasmustikoita, keltaisia vattuja, lisää ruusuja (esim tornionjokilaakso), lisää kärhöjä ja niille pergolaa, lisää kukkia, pikkaisen lisää kukkia ja jotain hortensioita. =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhannen tulimmaista:
sireenipuska, pioni, juhannusruusu, muutama marjapensas, monta omenapuuta -luumu-ja kirsikkapuu...
Nämä ja sitten jonnekin metsän reunaan mustikoita, kieloja, valko- ja sinivuokkoja, ketunleipiä.

Lapsille pieni mansikkamaa.

Pihlaja (pyhä puu) ehdottomasti! ja sen juurelle lähde!

Joulukuusi, jonka saa koristella pihalle punaisilla palloilla talvisin.

Syyshortensiasta tykkään.

Unikkoja, ruiskaunokkeja, päivänkakkaroita ja muita heinän sekaan sopivia sellaiselle sivupläntille, josta pari kertaa kesässä leikattaisiin matalaksi ja joka houkuttelisi perhosia pihalle.



 
narikka83
tehin pihasuunnitelman, hitaasti mutta varmasti toteutan :) 3 perenapenkkiä ( 10mx1,5m ja 3,5mx2m->L:n mallinen), kaks isoa ja yks on varjossa. ruusupensaita, iso kasvima->mansikkaa n 80 tainta. syksyllä laitan 2 omenapuuta ja kirsikkapuun, vaikka sei tällä korkeuvella tehe satoa? päärynäpuun alun saan ens keväänä.
 
vieras
piirrä tontille ekana rakennukset ja kulkuväylät. Roskiksen paikka, keinut, hiekkalaatikko parkkipaikat jne. Sitten mietit alueittain että tuohon matala kukkapenkki, tuohon rivi pensaita, tuonne kasvimaa jne ja siitä aluekohtaisesti tarkemmaksi.

Mulla listalla oli kirsikka ja luumupuu, jasmike, pionit, liljat ja krookukset. Muista sipulikasvit, ne tuo väriä kun muut vasta miettii kasvun aloitusta!
 

Yhteistyössä