Pihan syyshommat reilu 1v:n kanssa, miten onnistuu?

• Viestiketjun aloittaja "Uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti
"Uusavuton"
Pitäisi jo kiireesti haravoida ja leikata pensaita yms. Mutta miten hitossa saan nuo tehtyä 1v ja 4 kk ikäisen kanssa? Haluaa minulta leikkurin tai haravan (omat lelut ei kelpaa eikä esim. Toinen harava paitsi silloin kun se on minun kädessä) tai sitten viilettää pika vauhtia naapureiden puolelle niin, että saan vain kantaa rimpuilevaa lasta takaisin omalle pihalle. Tänään aamupäivästäkään en saanut juuri mitään aikaiseksi kun ulkona olo oli yhtä itkupotkuraivaria.

Päikkäreitä ei osaa enää nukkua ulkona eli ei onnistu päikkäriaikaankaan.

Eli antakaas nyt vinkkejä uusavuttomalle!!!

"..."
Itse kyllä tein monesti sitäkin, että kannoin vain lapsen aina takaisin ja annoin jonkun auton käteen, ja "pakotin" olemaan siinä pihalla, kun tein itse siinä töitä. Muistan, että oli tosi rasittavaa, mutta ehkä johtuen siitä, lapsi nyt 3-vuotiaana on innolla aina mukana puutarhahommissa ja muutenkin on oppinut leikkimään sen hetken yksinään ja pihalta karkaamatta, kun äidillä on joku askare kesken.

"Uusavuton"
Ei oikein ole sellaisia tuttuja ketä pyytää kylään. Toki perhekerhossa ja muskarissa tulee juteltua muiden kanssa mutta en ole tutustunut niin hyvin, että nähtäisiin muuten tai oltaisiin vaihdettu puhelinnumeroita.

Lisäksi olisi vielä yksi puu kaadettavana mutta se taitaa jäädä kun moottorisahaa en ainakaan uskalla käyttää tai kaataa puuta (jossa paljon paksuja oksia vaikka ei korkea olekkaan) lapsen ollessa lähellä.

- vieras -
Siis oletko sä totaali-yh eikä ole mitään tukiverkkoja? Vai miksi joudut tekemään hommat lapsen kanssa? Etkö saa lapsen isää/kummia/isovanhempaa/muuta aikuista lasta hoitamaan?

"Uusavuton"
Volmiira: millä ihmeellä olet saanut lapset innostumaan siitä omasta haravasta? Meillä kun pitää saada juuri se mikä on minulla kädessä ja lapsella kun on kaksi kättä niin haluaa myös minun kädestä haravan vaikka itsellä olisi jo yksi. Lasten kottikärryt piti pistää piiloon kun oli aika vaarallisen näköistä kun lapsi koitti vain kiivetä niihin seisomaan kokoajan.

[QUOTE="Uusavuton";30354185]Volmiira: millä ihmeellä olet saanut lapset innostumaan siitä omasta haravasta? Meillä kun pitää saada juuri se mikä on minulla kädessä ja lapsella kun on kaksi kättä niin haluaa myös minun kädestä haravan vaikka itsellä olisi jo yksi. Lasten kottikärryt piti pistää piiloon kun oli aika vaarallisen näköistä kun lapsi koitti vain kiivetä niihin seisomaan kokoajan.[/QUOTE]Olen sanonut että äidillä on oma ja sinulla oma harava, ei sen kummempaa. Toiset työnsivät lehtiä kuorma-autoilla kasaan ja se oli myöd hyvä konsti yhdistää huvi ja hyöty lasten kanssa.

"Hanna"
Meillä lapsen ollessa pikkuinen auttoi lapsen osallistuminen hommiin.

Aikuisten harava käteen ja lapsi haravoimaan samaa kasaa äidin kanssa.
Sitten lapselle palkkio, kun lehdet kasassa lapsi saa pomppia lehtikasassa, sillä aikaa lehtien keräily kottikärryihin ja lapsi istumaan kottikärryihin lehtikasan päälle.
Se oli ainakin omasta lapsestani mukavaa, kompostilla tyhjättiin kärryt.
Laosi ajeli kottikärryissä takaisin ja aloitettiin seuraavan kottikärrykuorman täyttö

"Uusavuton"
Olisihan minullakin mahdollisuus tehdä sitten kun lapsi menee yöunille ja mies on kotona. Mutta meillä huonot pihavalot niin ei huvita lähteä tekemään noita hommia klo 21 jälkeen pimeään. Viimevuonna tosin tein hommat niin hyvin pimeässä kuin vain näki jotain tehdä ja tein loppusiistimisen pikaisesti valoisaan aikaan. Oli vaan aika viheliäistä möyriä märässä ja pimeässä joten varsinkin nyt kun olisi aikaa tehdä päivällä jos vain saisin lapsen jotenkin tyytyväisenä mukaan hommaan.

- vieras -
Edelleen,etkö oikeasti saisi lasta hoitoon/toista aikuista vaikka mukaan ulkoilemaan lapsen kanssa? Onko mies aina kotona vasta pimeän tultua? Viikonloppuna? Onko teillä itkuhälytintä,jos on niin sittenhän onnistuu päiväuniaikaankin?
Miksei lapsi nuku rattaissa? Meillä molemmat on nukkunu sekä sisällä että rattaissa. Esikoisen kanssa tosin kävi niin että n 2-vuotiaasta alkaen nukahti rattaisiin istuen ja heräsi jos yritti "kipata" joten nukkui sit istuen jos rattaissa nukkui..

"Uusavuton"
Pienenä nukkui rattaissa/ vaunuissa lähes poikkeuksetta päikkärit mutta olisikohan ollut joskus helmikuun/ maaliskuun tietämiin kun en vain enää saanut millään nukahtamaan rattaisiin. Ja jos nukahti heräsi aina nukuttuaan noin 30 min ja koko päivärytmi meni ihan sekaisin kun ei jaksanut iltaanasti tuollaisilla päiväunilla. Sisällä nukahtaa kun vie sänkyyn ja nukkuu noin 2 h päikkärit vaikka imuroisin vieressä.

Mies on kotona vasta noin klo 18 sitten lepäilee, katselee telkkaria jne. Sitten onkin lapsen iltatouhujen aika aloitellaan noin klo 20 ja lapsi menee nukkumaan noin klo 21. Viikonloput mies on harrastuksissa/ töissä eli ei eroa arjesta muuten kuin niin, että mies saattaa olla viellä myöhemmin kotona kuin arkisin.

Jos vaikka törkää kaikenmaailman pihankuopsutusvermeet siihen lapsen eteen, niin kai niistä joku jaksaa kiinnostaa? Edes hetken?

Tai sitten hankit pihalle keinun, johon törkkäät lapsen istumaan. Tai otat lapsen kantoreppuun, jos lapsi ei viihdy lainkaan rattaissa? Tai sitten vaan jätät ne pihatyöt tekemättä, jos mitään vaihtoehtoa ei maa päällään kanna. Niinkin voi tehdä.

mievaanmoi
Mulla sama ongelma, tukiverkkoa en viitsi tällä vaivata kun on tärkeämpiä syitä hoitoavulle. Taaperon päikkyaikaan teen pihahommat itkuhälyttimen kanssa. Tiedän että ekan puoli tuntia nukkuu sikeästi, joten koitan olla tehokas heti nukahtamisen jälkeen.

Rima matalalle
Itkuhälytin käyttöön lapsen nukkuessa päiväunia sisällä. Mieti myös, mitkä pihahommat on ihan pakko tehdä ja mitkä voi jättää väliin. Pensaat pärjännee leikkaamattakin...

"kesis"
köytin muksun rattaisiin. jos ei napannut olla mukana ja tielle karkasi, huusi ja kiukutteli niin laitoin huutavana rattaisiin ja vlajaat päälle. siinä se sitten huusi aikansa ja tempoi. otin rattaat lähietäisyydelle ja kun hiljeni niin aloin jutella hälle....mitä tehdään ja miksi lehdet tippuu..kaikenlaista...lopuski kysyin että haluuko tull haravoimaan mukaan....jos homma ei veiläkään toiminut niin takaisin rattaisiin...

nimenomaan vedellä läträily oli meilläkin maailman mukavinta hommaa! onhan se vähä ärsyttävää ku kastuu joka paikka (jos ei ole kunnolla vuorattu sadevaattein) ja saa pelätä että vilustuu jne :D ja tosiaan pienestä pitäen jo opettaa, että omassa pihassa pitää pysyä, että kyllä meilläkin karkailtiin ja karkaillaan edelleen.. rasittavaa on!

akava
Tässä on taas tämä ihan muu ongelma kun ne pihatyöt.. Eli se että miehesi ei auta/osallistu elämäänne. Jos toisin olisi, hän ei yhtenä iltana lepäisi töitten jälkeen vaan olisi lapsen kanssa ja sinä tekisi hommia. Tai sitten v.lopouna hän jättäisi omat menot ja tekisitte niitä hommia!!! Että mietippä mikä se oikea ongelma tuossa on...

Testattu
Ap ei varmaan kaivannu apua miehensä ajankäytön suunnitteluun vaan neuvoja miten pienen kanssa saa ajan kulumaan jotta ite pystyy touhuamaan. Tilanteet on mitä on, turha lähtee äijää haukkumaan, vaikka hänen pitäisikin miettiä omia menojaan.

Yhteistyössä