Pienten vauvojen äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisua

Vieras
Nyt kysymys niille, joilla on kotona puoliso:
Tunnetko olevasi jatkuvasti päähoitovastuussa lapsestasi, vai meneeko teillä hoitovastuu ihan tasan kahden aikuisen välillä? Kuinka se käytännössä onnistuu?
Omasta mielestäni sellainen olisi ideaalitilanne, että kun kerran yhdessä miehen kanssa on lapsi hankittu, mies ottaisi/pystyisi ottamaan tasan puolet lapsen hoidosta omille harteilleen.
Itse olen lasta halunnut pitkään, mutta nyt silti tuntuu siltä, että rankkaa tämä jatkuva lapsesta huolehtiminen on. Kun kotona on alle puolivuotias, ei oikein omaa aikaa irtoa ikinä. Varsinkin kun vauva nukkuu hyvin lyhyitä päiväunia, eikä liiemmin vielä viihdy yksin lelujensa kanssa.
Mies on töissä ja minä hoidan lasta kotona. Hoidan lasta myös öisin(juuri siksi, että mies saisi nukkua, kun töihin menee), ja iltaisin lapsenhoito menee puoliksi.

Kuinka teillä muilla?

Miten mies voi ottaa lapsen hoidosta tasan puolet vastuulleen jos käy töissä? Oletko sinä sitten puolet miehesi työajasta töissä hänen puolestaan? Järki käteen hei, ideaalit on ideaaleja mut miten ihmeessä ton vois tehä käytännössä kun aika vaan ei riitä?

Meillä vauva nyt 8kk ja on ollut juuri se ideaalitilanne. Ensimmäiset 4kk täysimetin, mutta kyllä mies silloinkin vauvaa muutoin hoiti ja syötti pullosta, jos kävin jossain. Nyt kun ei enää imetystä, niin melko 50-50 menee lapsen ruokkimiset, pesut, leikittämiset jne. On myös aikoinaan osallistunut yöheräämisiin, koska eihän toinenkaan jaksa jatkuvaa univelkaa - ei sitä voi päivisinkään pois nukkua, kun isompi ei aina nuku päiväunia. Miehellä ollut 3-vuorotyö, jonka myötä enemmän kotona kuin 8-16 aikaan (aiemmin vauva kävi nukkumaan jo klo 17, eihän olisi isä ehtinyt lasta juuri nähdäkään tuolloin)

Vastuu tietysti äidillä isän ollessa töissä. Loppuaika on mennyt 50-50. Myös yöt on jaettu myöhemmin valvomisvuoroihin (lapset allergisia, yksi ihminen ei olisi selvinnyt monen vuoden valvomisesta).

ekan lapsen kanssa mies jopa heräili yöllä ja vaihtoi vaipat jne...näiden viimosien kanssa hoitovastuu on kyllä kokonaan ollut mulla:(
Mut en mä valita,tahdon ja jaksan hoitaa pikkuisiani...jos mulla on menoa kyllä pääsen menemään ilman lapsia.Ja yleisimmin mies hoitaa lasten leikityksen:)
Ja tietty tuo leipää pöytään..

Te, jotka kerrotte, että hoito menee 50-50, onko teillä sitten ihan jotkut vuorot kylvettämisen kanssa, vaipanvaihdon kanssa jne.? Vai teettekö vain niin, että kumpi nyt ehtii milloinkin. Entäs kun toista väsyttää/laiskottaa, ja vastuu kaatuu toiselle? Tuleeko riitaa, että "hei, se on nyt sun vuoro...!"?

Mies on 8 tuntia päivässä töissä mutta muutoin lapset hoidetaan kyllä aikalailla 50/50. Minä herään vauvan kanssa kyllä yöllä (syö kerran) mutta minua tämä ei rasita lainkaan koska syöttö kestää alta 5 min ja saan heti unen päästä kiinni.

Minun mielestäni tämä nimenomaan on ideaalitilanne. Itse en siis koe tätä mitenkään raskaana tms.

Mitä ap tarkoitat sillä ettei sinulle ola omaa aikaa jos hoidatte lapsen kuitenkin miehen töiden jälkeen 50/50?

Minä hiihdän iltaisin ja viikonloppuisin omissa harrastuksissani minkä kerkeän, eli käytän kyllä sen hyv'kseni että mies ottaa 50% hoitovastuusta silloin kun on kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Miten mies voi ottaa lapsen hoidosta tasan puolet vastuulleen jos käy töissä? Oletko sinä sitten puolet miehesi työajasta töissä hänen puolestaan? Järki käteen hei, ideaalit on ideaaleja mut miten ihmeessä ton vois tehä käytännössä kun aika vaan ei riitä?

meillä kun tuo iskä on töissä ma-pe(-la) klo 6-18 niin lasten pesullakäymiset ja yöunille nukuttamiset on iskän heiniä... viikonloput myös on iskän ja lasten yhteistä aikaa joilloin minä saan olla rennommin :)

Ekat pari viikkoa 50-50 kun mies oli isyysvapaalla.
Nyt kun töissä, niin töiden jälkeen nukkuu päikkärit ja loppuaika menee suunnilleen 50-50, jos toisella jotain menoa (kauppa, muut työt tms) niin silloin ei.
Meillä poika saattaa herätä 5:den aikaan yöllä (mun yö miehen aamu) silloin mies hoitaa vaipan ja syötön (poika käy takaisin nukkumaan) ja lähtee töihin.
Poika nyt 3kk

Kyllä meillä ihan molemmat hoitaa....tosin minulla on tissit niin kaksi kertaa päivässä vauva tankkailee pitkään tissillä. Muuten mieskin sitten osallistuu hoitamiseen....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Te, jotka kerrotte, että hoito menee 50-50, onko teillä sitten ihan jotkut vuorot kylvettämisen kanssa, vaipanvaihdon kanssa jne.? Vai teettekö vain niin, että kumpi nyt ehtii milloinkin. Entäs kun toista väsyttää/laiskottaa, ja vastuu kaatuu toiselle? Tuleeko riitaa, että "hei, se on nyt sun vuoro...!"?

No en usko että kukaan pitää kirjaa siitä että vaipanvaihdot yms. menevät tasan tarkkaan puoliksi :D

Meillä homma menee lähinnä siten että se kumpi sillä hetkellä on lapsien kanssa, hoitaa lasten syötöt ja vaipatukset. Eli se joka ns. katsoo sillä hetkellä lasten perään, vastaa lapsien tarpeista.

Jos toista väsyttää niin sitten se lastenhoitovuoro siirtyy toiselle. Tästä ei tule riitaa sillä meistä kumpaakin väsyttää aina välillä jonka kautta toisen väsymys on helppo ymmärtää. Väsymys menee kuitenkin ohi 20 min. nokosilla.

Meillä on 3kk vauva. Mies on ei ole töissä, mutta kaikki hoidot, yö heräämiset,jne.. on jääny mulle. Kyllä tuo ukko joskus jonku 2h kattoo lasta, että saan käydä rauhassa kaupassa, mutta ei sen kauempaan. Ja ihan yhdessä ollaan harkiten tuo tehty.. mutta ukon mielestä kaikki nuo tommoiset hommat on akkojen töitä. -.- Onneks on sen verran ihania sukulaisia, että ottavat välillä tuon yökylään että saan huilahtaa ja nukkua edes yhden kokonaisen yön.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Mitä ap tarkoitat sillä ettei sinulle ola omaa aikaa jos hoidatte lapsen kuitenkin miehen töiden jälkeen 50/50?

Tarkoitan sitä, että usein miehelle saa sanoa jatkuvasti, että nyt on ruoka-aika ja nyt on uniaika, ja että vaippa pitäisi varmaan vaihtaa tms.... Saan siis kokoajan olla kuitenkin siinä sanomassa. :( Se on joskus tosi rasittavaa. Eikä meillä ole tapana, että iltaisin lähdettäsi yksin vauvan kanssa vaunulenkille, joten lapsi on aina samassa paikassa kuin minä, jos olemme kotona. Kuulen siis jatkuvasti niitä vauvan ääniä (mitkä voi aiheuttaa stressiäkin).

Alkuperäinen kirjoittaja zarian:
Onpas ihanat miehet teillä :o

meillä kyllä koti ja lapset on minun työmaata 24/7 ja mies käy töissä. Raskasta kyllä välillä kun tämä minun työaika ei lopu ikinä...

Sanopa sille ukolles, että nykypäivänä toimitaan näin. Nainen ei ole enää mikään kodinhengetär!

tottakai minä olen pää vastuussa lapsista kun mie on töissä. meillä ei ole edes koskaan keskusteltu asiasta. meillä on neljä lasta ja olen aina hoitanut lapset. mies on tuonut talouteemme toimeentulon ja minä hoidan kodin. Itse olen monta lasta halunnut ja itse ne hoidan. jokainen valitkoon oman tien ja eläköön sen kanssa. minä en ymmärrä tällaista kun täällä palstalla valitetaan jatkuvasti samasta asiasta. kannattais miettii ennen kun tekee lapsia että onko valmis olemaa ja vastaamaan lapsesta. Hyvät ihmiset kun lapsi on niin kovin vähän aikaa niin pieni. nauttikaa lapsenne hoidosta ja olkaa murehtimatta kumpi hoitaa enemmän, siinä ei kärsi kun parisuhde. miettisin tässä juuri että meidän pikkuinen joka kasvaa koko ajan niin on loppu kesästä vuoden ja oisko isäntä vaihtanu esin vaipan noi 10 kertaa koko aikana eikä se minua haittaa miksi haittaisi, nautin lapseni hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ei ole vuoroja, vaan se joka sattuu olemaan hollilla. Ja kun on kaksi lasta, niin yleensä molemmat on niissä iltatouhuissa ym mukana ja hoitaa kumpaakin, se joka on lähempänä antaa sen maitolasin jne eli sujuvasti ja luontevasti homma on toiminut :)

Jos toinen on erityisen väsynyt, niin sitten se toinen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Jos toista väsyttää niin sitten se lastenhoitovuoro siirtyy toiselle. Tästä ei tule riitaa sillä meistä kumpaakin väsyttää aina välillä jonka kautta toisen väsymys on helppo ymmärtää. Väsymys menee kuitenkin ohi 20 min. nokosilla.

No meillä taitaa miestä väsyttää aina....

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelenaPimeä:
Minä hoidan lapset, mies hoitaa työt B)
Viikonloppuisin mies sitten osallistuu arjen pyörittämiseen
Ja kyllä sitä jatkuvaa univajettakin jaksaa.
Nimimerkillä kokonaisen yön nukkunut viimeksi vuonna 2007 :D

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö-nen:
Meillä on 3kk vauva. Mies on ei ole töissä, mutta kaikki hoidot, yö heräämiset,jne.. on jääny mulle. Kyllä tuo ukko joskus jonku 2h kattoo lasta, että saan käydä rauhassa kaupassa, mutta ei sen kauempaan. Ja ihan yhdessä ollaan harkiten tuo tehty.. mutta ukon mielestä kaikki nuo tommoiset hommat on akkojen töitä. -.- Onneks on sen verran ihania sukulaisia, että ottavat välillä tuon yökylään että saan huilahtaa ja nukkua edes yhden kokonaisen yön.

onpas mies,jos olette tehneet vauvan yhdessä niin kyllä musta miehen pitää myös osallistua hoitoon.
ei se vaan sulle pitäisi lankeaa se hoitaminen!
entäs kun lapsi on isompi?
sitten se ihmettelee kun isä ei leiki yms..

meillä mies töissä aamusta iltaan mut auttaa aina kun ehtii ja viikonloppuisin auttaa,itse käyn kaupoilla,kirppareilla ja kavereiden kanssa ulkona tuulettumassa.

Minä kotona, mies käy töissä. Kotona ollessaan osallistuu kyllä lasten hoitoon, mutta kyllä PÄÄVASTUU tuntuu olevan minulla. Mies voi esim lähteä ovesta ulos pihalle tekemään jotain, ja olettaa tietysti minun huolehtivan automaattisesti lapsista. Ei tulis kuulonkaan et tekisin itse samoin. Olemme asiasta keskustelleet. Ja kavereiden kanssa puhuttu, heillä samoin. Eli olen tullut siihen tulokseen et miehet on.

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskuneitonen:
tottakai minä olen pää vastuussa lapsista kun mie on töissä. meillä ei ole edes koskaan keskusteltu asiasta. meillä on neljä lasta ja olen aina hoitanut lapset. mies on tuonut talouteemme toimeentulon ja minä hoidan kodin. Itse olen monta lasta halunnut ja itse ne hoidan. jokainen valitkoon oman tien ja eläköön sen kanssa. minä en ymmärrä tällaista kun täällä palstalla valitetaan jatkuvasti samasta asiasta. kannattais miettii ennen kun tekee lapsia että onko valmis olemaa ja vastaamaan lapsesta. Hyvät ihmiset kun lapsi on niin kovin vähän aikaa niin pieni. nauttikaa lapsenne hoidosta ja olkaa murehtimatta kumpi hoitaa enemmän, siinä ei kärsi kun parisuhde. miettisin tässä juuri että meidän pikkuinen joka kasvaa koko ajan niin on loppu kesästä vuoden ja oisko isäntä vaihtanu esin vaipan noi 10 kertaa koko aikana eikä se minua haittaa miksi haittaisi, nautin lapseni hoidosta.

Eikö mies ole halunnut niitä lapsia...? Ja mies on töissä 8h päivässä, mutta kotiäiti 24/7? Mitä järkeä siinä on? Rahallako se mies vapaa-aikansa ostaa? Tulee töistä ja makaa sohvalla, kun "töissä on niin rankkaa", ei voi omia lapsiaan hoitaa. Ja miltä se tuntuu lapsesta, jos isä ei hoida ja osallistu? Millainen suhde lapselle ja isälle tulee?

Yhteistyössä