Pienten lasten lihavuus

  • Viestiketjun aloittaja kauhistelija
  • Ensimmäinen viesti
kauhistelija
Näin Peukkulassa tosi lihavan lapsen. En ole ikinä nähnyt niin lihavaa lasta, vaikka aika pyöreitäkin lapsia kyllä näkee usein. Tämä tyttö oli noin 9-vuotias ja oli tosi lihava. Oli oikein iso mahan rellukka... Vanhempansa olivat samalla tavoin lihavia. Kyllä kävi sääliksi tuota lasta! Eikö neuvolat puutu asiaan nykypäivänä? Todella surkeaa, kun näkee useinkin lihavia vanhempia jotka ovat siirtäneet omat huonot ruokailutottumuksensa myös lapsilleen. Eikö sitä vanhemmat tuskaile kuitenkin niiden omienkin kilojensa kanssa? Miksi sitten haluaa jakaa tuskaa eteenpäin eikä huolehdi hyvistä ruokailu- ja liikuntatottumuksista omien lasten kanssa? Eikö sitä kuitenkin haluaisi, että lapsellaan on asiat paremmin?
 
Täytyy tunnustaa, että kyllä mäkin kerran ihmettelin, että kun lapsi oli niin lihava (alle kouluikäinen) että sille piti olla housuina aikuisen miehen shortsit. Muitta mistäs minä taas tiedän, että kuinka paljon ongelmaan oli jo kiinnitetty huomiota.
 
"tota noin"
Näin Peukkulassa tosi lihavan lapsen. En ole ikinä nähnyt niin lihavaa lasta, vaikka aika pyöreitäkin lapsia kyllä näkee usein. Tämä tyttö oli noin 9-vuotias ja oli tosi lihava. Oli oikein iso mahan rellukka... Vanhempansa olivat samalla tavoin lihavia. Kyllä kävi sääliksi tuota lasta! Eikö neuvolat puutu asiaan nykypäivänä? Todella surkeaa, kun näkee useinkin lihavia vanhempia jotka ovat siirtäneet omat huonot ruokailutottumuksensa myös lapsilleen. Eikö sitä vanhemmat tuskaile kuitenkin niiden omienkin kilojensa kanssa? Miksi sitten haluaa jakaa tuskaa eteenpäin eikä huolehdi hyvistä ruokailu- ja liikuntatottumuksista omien lasten kanssa? Eikö sitä kuitenkin haluaisi, että lapsellaan on asiat paremmin?
eihän ton ikäiset enää neuvolassa käy?
 
"Åpo"
Mä taasen kauhistelin Ikeassa äitiä ja sen kahta tytärtä. Äiti oli varmaan 150 kiloinen, vanhempi tytär noin 120 kiloinen ja nuorin ei vielä ollut sairraalloisen obeesi, mutta selkeästi hyvällä matkalla sinne. Se on kyllä älytöntä, että miksi ne lapsiparatkkn pitää syöttää porsaiksi.
 
kauhistelija
[QUOTE="tota noin";24420037]eihän ton ikäiset enää neuvolassa käy?[/QUOTE]

Ei käykään, mutta tuskin se paino-ongelma on tullut vasta ihan äskettäin. On aika todennäköisesti ollut lihava lapsi jo pienemmästä pitäen. Tämä nyt on vain minun oma arvio. Mutta onhan noilla isommilla koulussa terkkarikäynnitkin!
 
joop
Tiedän yhden perheen jossa lapsen painosta mainitaan joka vuosi neuvolakäynnin yhteydessä, mutta minkäs neuvolakaan tekee, jos vanhemmat eivät asialle tee mitään /tarpeeks. Paljonko neuvola voi asiaan puuttua, muuta kuin sanoa asiasta?
 
lapsi parat
Itse näin tällaisen tapauksen ratikassa jokin aika sitten. Noin 9-vuotiaalla tytöllä oli makkarankuorivaatteet (ihan liian tiukka t-paita ja legginssit) ja iso maha. Sääliksi kävi eikä vähintään siksi että irvokkaasti tytön paidassa luki "sports girl".
 
"Sara"
Kyllä muakin vihastuttaa ja säälittää lapset, jotka on hirveän lihavia. Syyttää voi kuitenkin vanhempia ja se siinä vihastuttaakin, kun aikuiset päästää lapsensa siihen kuntoon ja se luultavasti vaikuttaa koko loppuelämän :( Aikuiset tehköön kropalleen mitä tykkää, mutta lasten ruokailut täytyy hoitaa kunnialla.
Sairauksista ei tietenkään näin ulkopuolisena voi tietää, mutta ei taatusti jokainen lihava lapsi ole sairas.
 
"mmm"
Meidän naapurissa asuu n 150kg äiti, joka kärrää 5-vuotiasta tyttöään rattaissa joka paikkaan. Ja tytöllä on joka "h--tin" päivä karkkipussi kädessä "kun ei se muuten suostu istumaan nätisti paikallaan" (suora lainaus äidiltään). Lapsi on jo nyt TODELLA lihava ja pahempaa on varmasti tiedossa perheen elämäntavat tuntien. Todella surullista!
 
Mep
Kun on niin terveellistä syödä kasvi-transrasvoja, ranskalaisia, karkkia ja jäätelöä.
Ilmeisesti herkulliset salaatit ja vihannes-paistokset ovat useimmille vanhemmillekin tuntematon käsite. Onhan se nopsempaa vaan mikrota makaroonilaatikkoa.
 
"jonna"
Mun pojalle piti ostaa sortsit miesten osastolta housuiksi kun lasten/ nuorten osaston vaatteissa ei riittänyt kokoja.

Joo, ja lapsi on psykoosi- lääkityksellä, liikakilot johtuu siitä.
Tämä juttu onkin hieman eri - vaikka toki ventovieras ei asiaa voi tietää.

Mutta valitettava tosiasia on se että kokoajan enemmän ja enemmän näkee tuntuvasti ylilihavi lapsia. Kun itse mietin kouluaikaa, niin ikäryhmässä oli ne muutama tosi paksu ja loput jokseenkin samaa kokoa. Nyt kun katson esikoisen ikäisiä koulussa, noita tuntuvasti lihavia on varmaan 10-15% porukasta.

Mä en voi sietää tätä laihuuden palvontaa mitä nykyaikana tulee tuutista jos toisesta. Mutta en ymmärrä sitäkään miksi vanhemmat ei havahdu tuohon ylipainoon. Joskus asialle on selitys - mutta varmasti useimmiten syy on vaan huonoissa ruokailutottumuksissa. Ei herkut ole pahasta - kerran viikossa. JA kyllä pleikkaakin voi pelata, mutta ei joka päiväu
 
Harmistaas
Parempi olla vaan hiljaa noista "muodokkaista lapsista".. varsinkin jos on tyttö kyseessä. Nykyään on onneksi helpompi olla ylipainoinen tyttö kuin poika ilmeisesti :D

Monelle vanhemmalle lapsen ylipaino on varmasti kova paikka, vaikka olisi kaikkensa tehnyt.. joillakin kun on taipumusta pulskaksi jo pienestä pitäen. Mutta.. on myös niitä, ikävä kyllä, jotka tahalteen haluaa "opettaa suvaitsevaisuuteen ja muotoihin" lapsen. Mikäs siinä, mutta ei kiva pitemmän päälle lapselle.. tai kai se joillekin on. Tuttavalla noin.. "pitää kantaa kilot ylpeenä!!! jne.. harmi.

Voin myöntää, että hiukkasen etoo "läskit lapset" ja tekee pahaa mieltä heidän puolestaan. Ehkä jtn myötähäpeääkin. Aikuisena jokainen kantaa kilonsa tietty, mutta toivoisin vanhempien miettivän lapsensa parasta. Kivaa varmaan kun niveletkin jo kuluu pienestä pitäen ja elät syödäksesi.. (juu, voi olla et vahvistuu mitä enempi painoa tietty, joidenkin mukaan.. heh)

Ennen vanhaan lapsi sai olla vapaasti "pulska" kunnes oppi kävelemään.. sit saattoi jo huolestua, jos massaa oli silti enempi kuin tarpeeks. Terve, ns. normaalilla ruualla elävä lapsi kun itse yleensä kuluttaa liikkuen ja kasvaen sen mitä syö.
 
tosi iso äiti
Olen itse sairaalloisen ylipainoinen indeksien mukaan(taustalla sairauksiakin). Esikoiseni on ihan normaalinpainoinen, mutta huomattavan pitkä verrattuna ikäisiinsä. Tästä olen kuullut haukkumista miten olen syöttänyt lapseni lihavaksi! Siis sukulaisilta mieheni puolelta. Olen syöttänyt kuulemma liikaa niin siitä on tullut liian pitkä eli läski. Sama jauhaminen alkoi kun sain joku aika sitten vauvan. Heti alusta lähtien vauvaani haukuttiin läskiksi ja "näkee kuka on vauvaa syöttänyt kun se on niin lihava" jne. Vauva kuitenkin painokäyrällä tasan nollalinjalla, mutta kun vauvoilla on michelinjalat(siis meillä pienet) niin tottakai lihavaksi katsoivat. Naapurin tytön vauvaan arvostelivat ja sanoivat miten se on niin sievä ja pieni ja kertoivat painon 8kk:n iässä. Kun kysyivät vauvani painoa niin kauhistelivat miten se on jo niin lihava vaikka on vasta 5kk:n ikäinen ja painaa vähän vajaat 7kg! "Kyllä se 8kk:n iässä painaa jo 15kiloa"-totesivat.
Tuota paskaa kun kuuntelen niin en jaksa niille enää sanoa, että katson hyvin tarkkaan mitä lapseni syövät. Jos mummo yrittää työntää alle 2kk:n suuhun kermavaahtoa niin kuka sitä roskaruokaa yrittää työntää? Minäkö????? Olen huono äiti kun olen kieltänyt mm. tällaisen mummolta. Meillä ei ole karkkipäivää, koska karkkeja ei syödä edes kerran viikossa. herkkuina meillä kelpaa kirsikkatomaatit, marjat, omenat jne. terveellinen. Hampurilainenkin on tuttu, mutta noin kerran tai kaksi vuodessa max. Mäkkäriltä kun saa synttäripäivänä lahjakortin ilmaiseen lastenateriaan niin sen voikin noutaa.
Lapsia saa ilmeisesti haukkua vaikka vain niiden äiti tai isä on lihava.
 
vierailija69
Hehee jos on läski lapsi, ei ole vikaa aina ruokavaliossa. Tutkimusten mukaan jotkut lapset saavat sellaiset geenit että heidän kaikki syömäsnsä ruoka, niin siitä jää enemmän rasvaa kehoon, kun jotkut taas saavat sellaiset että ei jää juuri yhtään, joillakin on ns.normaalit geenit. Niin ei ole välttämättä ruoan vika.
 
Ihminen minäkin
Ei pidä sitten mustavalkoisesti ajatella, että lihavalla vanhemmalla on lihava lapsi. Itse olen reilusti ylipainoinen, mutta lapseni on aina ollut normaalipainoinen.

Yhtälailla voi normaalipainoisella vanhemmalla olla lihava lapsi. Jotkut vain tuntuvat ajattelevan, että lihavan lapsista tulee automaattisesti lihavia. On kyllä muitakin typeriä ja lapsellisia oletuksia lihavista.
 

Yhteistyössä