Pienten lasten harrastaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ripa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ripa

Vieras
Harrastaako teidän pienet lapset (esim. 3-5-vuotiaat) jotakin? Jos, niin mitä ja miksi? Jos ei, niin miksi?

Itse tässä mietin, pitäisikö 4-vuotiaalle tytölle tarjota jotakin harrastusmahdollisuutta. Itse tyttö ei ole osannut pyytää päästä mihinkään. On tosin koko päivän tarhassa, että ehkä iltaisin olisi mukava viettää aikaa vaan perheen kesken. Toisaalta yhtenä iltana viikossa oleva harrastus ei haitanne...

Toki käymme koko perheen kesken esim. uimassa, mutta tarkoitan lähinnä sellaista ohjattua harrastusta, johon tyttö menisi itekseen.

Kokemuksia / mielipiteitä?

Tuonikäiselle meillä päin on tarjolla viulutunteja tai pianoa. Sitä vois sit harjoitella myös kotona. Kysyin just eskaripojalta et haluaako opetella soittamaan, muttei ollut kovin innostunut asiasta vielä.

meidän poju 3,5v. ehkä aloittaa ens kuussa jalkapallo harrastuksen, jonka valmentajana on sitten pojan kummi. :) ja ihan vaan sen takia että lapsella ois jotain tekemistä ja sais olla vähän isompien lasten kaa tekemisissä, siellä sit on 4-6v lapset. ku päivä kodissa on siskon kaa samassa ryhmässä, jossa kaikki muut on alle 3v.

Alkuperäinen kirjoittaja ripa:
Harrastaako teidän pienet lapset (esim. 3-5-vuotiaat) jotakin? Jos, niin mitä ja miksi? Jos ei, niin miksi?

Itse tässä mietin, pitäisikö 4-vuotiaalle tytölle tarjota jotakin harrastusmahdollisuutta. Itse tyttö ei ole osannut pyytää päästä mihinkään. On tosin koko päivän tarhassa, että ehkä iltaisin olisi mukava viettää aikaa vaan perheen kesken. Toisaalta yhtenä iltana viikossa oleva harrastus ei haitanne...

Toki käymme koko perheen kesken esim. uimassa, mutta tarkoitan lähinnä sellaista ohjattua harrastusta, johon tyttö menisi itekseen.

Kokemuksia / mielipiteitä?

mun poikkani pella jäkiekko. on pikkunen vailla 6 kuukautta.
Tytäreni ratasta keran vikossa poni tytö olla 1 vuosi 2 kuukausi

Meidän esikoinen 5v. on käynyt kolmivuotiaasta lähtien isin kanssa Taaperotaekwondossa. Se on sellainen isän ja tytön yhteinen juttu ja koskaan sinne ei ole tarvinnut pakottaa lähtemään, eli tyttö tykkää kovasti.

Ei tuonikäinen välttämättä tarvitse harrastuksia - kotipuuhat ja leikit riittävät. Meidän 4v:llä on motoriikkapuolella häikkää, ja neurologit ovat arvelleet, että voisi hyötyä esim. jostain satujumpasta. Harkitaan, jos löytyy tästä kylästä sopiva ryhmä sopivaan aikaan.

Meidän ekaluokkalainen ei harrasta vielä mitään. Mä lähden siitä liikenteeseen, että harrastus ja mielenkiinto siihen täytyy lähteä lapsesta itsestään. Läheltä seurannut, kun lasta pakotettu hiihtämään, kilpatasolla aivan. Ja mikä on tulos, liikuntakammo nyt aikuisiällä ja katkeria muistoja, kun itku kurkussa hiihdetty kilpaa.

Tanssiharrastuksesta ollaan puhuttu tytön kanssa ja eilen olis ollut ekat harkat, mutta sattui ensimmäinen vanhempainilta samaan aikaan. Katsellaan..

Tuntuuhan noilla tytön muutamilla kavereilla olevan jo todella paljon harrastuksia, joka illalle jotain. No, mene ja tiedä onko sekään järkevää...

Meillä poika kävi 3-8 -vuotiaana tenavajumpassa ja odotti kovasti sitä viikonpäivää, jolloin illalla pääsi jumppaan. Mielestäni yksi harrastus oli ihan riittävä määrä. Nyt jo pari harrastukertaa/vk.

Meidän tyttö täyttää pian 3v. Hän on vauvasta saakka harrastanut muskaria ja se jatkuu tänäkin syksynä. Lisäksi olen ilmoittamassa hänet tenavajumppaan, lähinnä motorisen kehityksen vuoksi.
Kerran viikossa käymme koko perhe sisarusuinnissa.

Meidän 5v on kesän käynyt pelaamassa jalkapalloa ja haluaa kuulema sitä talvella jatkaa. Viime talvena kävi 1krt/vko uimassa haluaa kuulema sitäkin jatkaa. No jalkapallo on viikonloppuisin et yksi arki-ilta siinä vaan menee.
Tyttö 8v onkin "ongelma" kun hän haluaa harrastaa KAIKKEA - nyt ratsastaa ja ui ja käy askartelukerhossa, haluaisi vielä voimisteluun, partioon, luistelemaan jne :o - ei riitä äidin aika kuskaamiseen

Olen tavallaan samaa mieltä osan kanssa siitä, ettei pieni tarvitse / löydy välttämättä motivaatiota harrastaa. MUTTA miten lapsi voisi edes tyhjästä keksiä, että hänestä olisi hauska tanssia/urheilla/soittaa tms. Pakkohan sitä on vanhemman vähän ensin patistaa käymään harrastuksessa ennen kuin lapsi itse keksi tykkääkö juuri siitä harrastuksesta vai ei.

Meillä arka ja ujo tyttö ja kuvittelisin ettei oma-aloitteisesti haluaisi mihinkään, missä on vieraita ihmisiä paikalla. Siksi katson, että minun täytyy tehdä hänen puolesta päätös harrastuksen aloittamisesta (itse voi toki tehdä päätöksen lopettamisesta, jos asia niin on).

Oma kokemus lapsena harrastamisesta on se, etten harrastanut mitään ennen kouluikää ja sitten koulussa tuntui että olen liian vanha aloittamaan enää mitään (kun luokkakaverit soittaneet instrumenttia/tanssineet balettia jo 3 v. lähtien).

Yhteistyössä