Pienituloiset, joulu tulla jollottaa kolmen kuukauden päästä. Laittakaa rahaa jemmaan jo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muistutus

Vieras
puhun kokemuksesta. Olemme pienituloinen perhe, jossa kaksi lasta ja kaksi aikuista. lapset ovat koululaisia ja lahjatoiveet suuret jo. Meillä ruvetaan nyt säästämään ja jouluksi on lasten lahjabudjetti n. 800e. Veronpalautuksia meille ei tule ja siksipä ruvetaankin jo laittamaan jemmaan rahaa:)

Pienistäkin tuloista saa säästettyä kun aloittaa ajoissa.

Joo kuulostaa varmaan isolta summalta, mutta meillä ei mene rahaa sukulaisten yms lahjoihin kun olemme tehneet suvussa sopimukset että lahjoja ostellaan vain omille lapsille. lisäksi ei ole kummilapsiakaan kun ei kuuluta kirkkoon. isoilla lapsilla on isommat lahjatoiveetkin.

[QUOTE="aapee";28987099]Joo kuulostaa varmaan isolta summalta, mutta meillä ei mene rahaa sukulaisten yms lahjoihin kun olemme tehneet suvussa sopimukset että lahjoja ostellaan vain omille lapsille. lisäksi ei ole kummilapsiakaan kun ei kuuluta kirkkoon. isoilla lapsilla on isommat lahjatoiveetkin.[/QUOTE]

Minkä ikäiset lapset? mitä meinaat ostaa?

Jos saa kolmessa kuukaudessa säästettyä 800€ niin ei se nyt kovin pienituloista ole. Entä ne jotka eivät saa säästettyä mitään tai ihan muutamia euroja vain? Kun joillakin ihan oikeasti on pienet tulot eikä säästöön ole laittaa mitään. Itsellä on tuollaisesta kokemusta ja onneksi olenkin nykyään töissä!

[QUOTE="vieras";28987140]Miksihän sinä saat veronpalautusta jos olet täysipäiväinen opiskelija, paljonko saat palautusta? :)[/QUOTE]

Opiskelija voi tehdä kesälomalla töitä. Etkö tuota tiennyt? Ja mistä tiedät, että koska tuo kyseinen kirjoittaja on aloittanut opiskelut. Jos on aloittanut tämän vuoden puolella esim. elokuussa niin kyllähän ne aiemmin töissä "tienatut" veronpalautukset tulee silti.

Mun budjetti per kummilapsi on max 20€. Eli heidän lahjoihin menee enintään 60€. Yhden lahjan löysin jo ja sen hinta oli puolet budjetoidusta. Omalle lapselle ostan lahjoa enintään satasella, todennäköisesti jää reilusti sen alle. Miehen kanssa ei vaihdeta lahjoja. Vanhemmilleni ostan joulunamut, sisarusten kesken ei mitään, yhdelle ystävälleni ostan jotain, jonka budjetti on niin ikään tuo kakskymppiä. Alle 200€ siis suunniteltu joululahjoihin. Uskoisin saavani sen kasaan.

lapseni ovat 12v ja 10v tytöt. Toinen on toivonut iphonea ja se maksaa 500e kun ostan sen suoraan enkä kytkynä. Toinen on toivonut sellaista lundby nukketaloa ja maksanee varusteineen päivineen 300e. Lisäksi saavat isovanhemmilta muutaman lahjan ja meiltä saavat vielä jotain pienempää, esimerkiksi pienemmälle littlest petshopeja, kyniä, paperia, kirjoja yms. menee varmaankin yhteensä enemmän kuin tuo 800e loppujen lopuksi. Ja olemme pienituloisia kun sitä joku epäili. Ihan toimeentulotuella ollaan nyt kun itse opiskelen vielä tämän vuoden ja mies on sairaslomalla vuoden loppuun saakka.

[QUOTE="Huh huh";28987254]Lahjabudjetti 800e???? Meillä ehkä 100 e kolmelle lapselle. Ja ei ole tuloista kiinni. Lapsrt saavat tarvittaessa muutakin.[/QUOTE]

Hmm.. Tarvittaessa muutakin. Mitä tarkoitat tuolla?

Toimeentulotuella 800 euron säästöt kolmessa kuukaudessa. :laugh: Joo aivan varmasti. :D Ap on taas niitä tyyppejä jotka haluvat esittää, että toimeentulotuella eletään muka hyvin. Tarkoituksena on saada lisää ihmisiä vastustamaan toimeentulotukea. Todellisuus on kuitenkin toista ja mulla on siitä oikeaa kokemusta toisin kuin ap:lla.

Keksi seuraavalla kerralla jokin uskottavampi provo.

meillä saadaan rahat helposti kokoon toimeentulotuestakin, koska meillä ei mene rahaa omiin hömpötyksiin. meillä ei esimerkiksi tarvitse olla autoa, meillä ei tupakoida tai baareilla ja ruuat tehdään itse. Rahaa jää kun ei ole turhia menoja. saas nähdä mitä sitä tekeekään kaikilla rahoilla kun tästä valmistun ja mies palaa työhön. meillä tuplaantuu tulot silloin.

öö miten niin ei voisi saada kokoon toimeentulotuesta säästöjä? ollaan ennenkin saatu. Me saamme rahaa kuussa sen verran, että vuokran jälkeen jää käteen laskuihin ja ruokaan ja vaatteisiin yms. muistaakseni n. 1440e. Siitä menee laskuihin ehkä 200e, ruokaan menee 600e. Jää vielä 640e kuukaudessa vaattetisiin ja huvituksiin. lisäksi minulta jätetään huomioimatta ylläpitokorvaus, jota saan opiskelusta 180e kuussa. Se vielä mukaan tuohon niin jää rahaa 820e kuussa.

No älkää sitte uskoko. toimeentulotuki on yllättävän hyvä. me saamme sitä vielä vuoden loppuun saakka ja ihan hyvin tuolla pärjää. Ollaan saatu nyt pian vuosi toimaria kun mies ei ole voinut sairauden takia olla töissä ja minä opiskelen. Soskuhan maksaa sähkölaskutkin ja terveydenhuollon menot, lääkkeet, kotivakuutuksen ja lapsille saatiin harrastuksiin tukea nyt syksyllä.

Täällä puhuu taas moni, joka ei näköjään tiedä kuinka paljon voi kuukaudessa jäädä rahaa käteen KUN saa toimeentulotukea.

Ikäväähän se on, mutta monen kohdalla totta. Sossu maksaa vuokran, sähköt, veden, pakolliset lääkärikulut ja lääkkeet. Sitten on se osuus, joka pitää jäädä käteen rahaa per nuppi.

Ja se on kaiken kaikkiaan tosi paljon, varsinkin lapsiperheessä.

Minulla on ystävä, jolle jää huomattavasti enemmän rahaa kuukaudessa käteen kuin minulla joka olen töissä.

Kyllä vaan pitää tuo summa ihan paikkansa mitä kuuluu jäädä käteen perheelle. Perusosat tekee tuon verran ja sitten tuota yp-korvausta ei tosiaan huomioida...

[QUOTE="vieras";28987140]Miksihän sinä saat veronpalautusta jos olet täysipäiväinen opiskelija, paljonko saat palautusta? :)[/QUOTE]

saa mun tytärkin veronpalautusta, kaikki sne mitä on opintotuesta veroa maksanut =)

[QUOTE="aapee";28987339]toimeentulotuki on yllättävän hyvä. [/QUOTE]

Kyllä vaan. Mulla tuli kylppäriremppa maksamaan yli 4000€ ja itse en jouvu maksamaan siitä senttiäkään.

Yhteistyössä