Pienistä padoista ja niiden korvista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N*S* P*****
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N*S* P*****

Vieras
Naapurissamme asuu eräs kiva pieni perhe, jota olen halunnut auttaa tosi paljon. Äiti on yksin lasten kanssa, tarvitsee kipeästi apua 5-vuotiaan ja vauvan kanssa jne. Vaikka itsellänikin on kaksi pientä lasta, olen ajatellut, että aina meiltä irtoaa lastenhoitoapua tai silmiä ja käsiä pihalla, kun meitä on sentään kaksi aikuista! Perheen äiti pyysi minua mm. siivoamaan hänen asuntonsa, kun hän oli viimeisillään raskaana ja ehdin tehdä sen parikin kertaa, lattiasta kattoon.

Viime viikolla sattui tilanne, että tarjouduin itse vahtimaan ko perheen 5-vuotiasta, sillä äiti oli sairaana (ja vauva päiväunilla). Otin lapsen mukaan kauppareissulle, tarjosin jäätelötkin, kun lapsi pyysi.

Yhtä äkkiä tyttö alkoi kysellä, aiommeko me tulla johonkin heidän perheen juhlaansa. Sanoin vaan, että en aio, koska meillä on silloin omat juhlat niin kuin onkin. Tyttö sanoi, että sä et voikaan itse kutsua itseäsi. Olin aivan ihmeissäni ja sanoin, että ei tietenkään voi kutsua itseään juhliin. Sitten tyttö sanoi, että äiti ei haluakaan juhliinsa ketään "xxxxxxx xxxxxxx":ta. (En viitsi kirjoittaa nimeä tähän tunnistamisen vuoksi.) Kysyin, että ketä nämä tällaiset ihmiset ovat. No tyttö vastasi yksikantaan, että SINÄ!

Sitten tyttö alkoi kertoa esimerkkejä, mikä minun käytöksessäni on ärsyttänyt hänen äitiänsä ja ne asiat olivat oikeasti tapahtuneet. Lisäksi hän sanoi, että äiti ei pidä siitä, kun olet kyselemässä aina kuulumisia tai mihin ollaan menossa jne. Olin aivan puulla päähän lyöty, sillä rouva on ITSE pyytänyt minulta usein apua ja yhtenä iltana tuli vielä aivan älyttömään aikaan meille kyläänkin, kun kotona oli yksinäistä. Ja nuo kuulumisten ja menemisten/tulemisten kyselyt ovat olleet vain pientä small talkia (lähinnä lapseen kohdistettua), kun on törmätty rapussa.

Arvatkaa, kuinka paljon minua loukkaa! En ole todellakaan tiennyt olevani noin ärsyttävä palveluksineni. En edes jaksa listata tähän, mitä kaikkea olen tehnyt perheen hyväksi, kun sinne on syntynyt toinen lapsi saati sitä ennenkin. Äitihän on ollut käytännössä yksin koko ajan. Kaikken tasottominta touhua minusta on se, että äiti haukkuu meitä lapselleen ja keksii vielä tyhmiä lempinimiä. Asiasta on viikko aikaa ja vieläkin raivostuttaa. Eilen olisi taas tarvittu palveluksia, mutta enpä auttanut.

Mitä muut tekisitte tässä tilanteessa?

Aika ikävä...

Mut koska asiassa saattaa olla sekin puoli, et lapset valehtelee ja ymmärtää väärin. Voisko jutusta sanoa suoraan tuolle äidille. Sanot, että pyydän anteeksi, jos olen liikoja udellut ja ei ole ollu tarkotus ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Aika ikävä...

Mut koska asiassa saattaa olla sekin puoli, et lapset valehtelee ja ymmärtää väärin. Voisko jutusta sanoa suoraan tuolle äidille. Sanot, että pyydän anteeksi, jos olen liikoja udellut ja ei ole ollu tarkotus ärsyttää.

Ai että vielä pitäisi pyytää kaiken jälkeen anteeksi? Jotenkin voisin ymmärtää, jos ihminen tulisi sanomaan minulle asian suoraan. Mutta siinä vaiheessa, kun asiasta jutellaan lapsen kanssa ja keksitään oikein haukkumanimikin, niin siinä ollaan jo yhtä tasoa alempana kuin normaalisti. Jotenkin ihmetyttää, miten 5-vuotias voisi alkaa keksimään tuollaisia juttuja. Varsinkin, kun asiat olivat oikeasti tapahtuneet. En todellakaan tiennyt olevani noin ärsyttävä! Olen elänyt tässä hyvin vahvasti myös omaa elämääni eikä minua ole todellakaan heidän asiansa noin paljon kiinnostaneet.

No onpas kurja juttu. Voihan tuosta jutella, mutta tuskin asia paremmaksi muuttuu. Mä olen lapsena saanut kuulla naapurin pienemmiltä lapsilta, mitä nimitystä mun äidistäni käytettiin. Kannattaa oikeasti olla tarkkana 'lenpinimien' kanssa lapsiperheessä. Lapset kertoo asian eteenpäin takuuvarmasti. Ei kai tuossa voi kuin sanoa, ettet enää halua olla avuksi etkä haitaksi, koska kuulit olevasi xxxxxxx. Todennäköisesti pikkutyttö saa äitinsä kiukuttelut ja sinä mököttävän naapurin, mutta ainakin naapuri tietää miksi et enää auta.

Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Aika ikävä...

Ai että vielä pitäisi pyytää kaiken jälkeen anteeksi? Jotenkin voisin ymmärtää, jos ihminen tulisi sanomaan minulle asian suoraan. Mutta siinä vaiheessa, kun asiasta jutellaan lapsen kanssa ja keksitään oikein haukkumanimikin, niin siinä ollaan jo yhtä tasoa alempana kuin normaalisti. Jotenkin ihmetyttää, miten 5-vuotias voisi alkaa keksimään tuollaisia juttuja. Varsinkin, kun asiat olivat oikeasti tapahtuneet. En todellakaan tiennyt olevani noin ärsyttävä! Olen elänyt tässä hyvin vahvasti myös omaa elämääni eikä minua ole todellakaan heidän asiansa noin paljon kiinnostaneet.

No tuo anteeksi on vähän semmoinen "anteeksi". Eli siis mun mielestä kantsii miettiä, kuinka asian esittää eli ennemmin kantsii lähteä vähän nöyrempänä liikkeeseen kuin ihan raivopäänä. Nostat itsesi tuota ylemmäksi.

Eihän sun tarttee muuta sanoa kuin tuo. Kylmän rauhallisesti ja sit katot mikä on reaktio. Muista kuitenkin, et se ON mahdollista, ettei mitään tuommosta ole tarkotettu.

5v sattaa kyllä puhua mitä sattuu, on kuullut jonkun asian ja keksii oman valheellisen totuuden. Pikkuveljellä oli tuohon aikaan kausi, jossa se puhui ihan höpöhöpö juttuja jotka ei pitänyt paikkaansa.

Tai sitten lapsi puhuu totta ja äiti on ikävä ihminen joka hyväksikäyttää sua :(

Aika ikävä...

No tuo anteeksi on vähän semmoinen "anteeksi". Eli siis mun mielestä kantsii miettiä, kuinka asian esittää eli ennemmin kantsii lähteä vähän nöyrempänä liikkeeseen kuin ihan raivopäänä. Nostat itsesi tuota ylemmäksi.

Eihän sun tarttee muuta sanoa kuin tuo. Kylmän rauhallisesti ja sit katot mikä on reaktio. Muista kuitenkin, et se ON mahdollista, ettei mitään tuommosta ole tarkotettu.

Ei tarkoitettu? Kai jotakin on tarkoitettu, kun minun varalleni on muodostunut jo oma käsitekin?

Voi kamala mikä tilanne :o ... Minäkin varmaan ottaisin tuon asian esille jollain lailla tämän äidin kanssa. Ehkä vain sanomalla kautta rantain että sait lapsen puheista sellaisen vaikutelman ettei apua arvosteta tai se olekaan niin tarpeellista kuin kuvittelit sen olevan? Jotenkin on myös vaikea uskoa että lapsi tuollaisessa asiassa valehtelisi. Onko tämä äiti mahdollisesti sitä mieltä että "kutsut itse itseäsi" muihinkin tilanteisiin, jos sekin sanonta tuli lapsen suusta? Vai käykö hän siis itse pyytämässä? En todellakaan auttaisi enää ainakaan yhtä hanakasti...

Aika ikävä...

Ei tarkoitettu? Kai jotakin on tarkoitettu, kun minun varalleni on muodostunut jo oma käsitekin?

No ehkä, mutta koitin sanoa sitä, et älä tuomitse ennen kuin oot puhunut asiasta aikuisten kesken. :)

Puheeksi se kannattaa ottaa kuitenkin ja rauhallisesti keskustelemalla pääsee aina pidemmälle kuin raivoamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Voi kamala mikä tilanne :o ... Minäkin varmaan ottaisin tuon asian esille jollain lailla tämän äidin kanssa. Ehkä vain sanomalla kautta rantain että sait lapsen puheista sellaisen vaikutelman ettei apua arvosteta tai se olekaan niin tarpeellista kuin kuvittelit sen olevan? Jotenkin on myös vaikea uskoa että lapsi tuollaisessa asiassa valehtelisi. Onko tämä äiti mahdollisesti sitä mieltä että "kutsut itse itseäsi" muihinkin tilanteisiin, jos sekin sanonta tuli lapsen suusta? Vai käykö hän siis itse pyytämässä? En todellakaan auttaisi enää ainakaan yhtä hanakasti...

No en kyllä tajua, minne olisin kutsunut itse itseni. Lapsensa synttäreillekin ovat itse meidät kutsuneet, uutta vauvaa katsomaan jne.

Mun mielestä on kurjaa, että auttaminen päätyy tällaiseen. Ihmisten pitäisi auttaa toisiaan enemmänkin, mutta tuollaisten kokemusten jälkeen ei varmaan innosta. Kurjaa varsinkin lapsille, jos turvalliset aikuiset läheltä ovat harvassa :/

Saa sen vaikutelman että äiti on hyväksikäyttäjä, on huomannut että sinä autat, joten käyttää sitten sitä hyväkseen... Puhuu selän takana sitten mitä mieltä oikeasti on. Todella typerää vaan tehdä se lapsenkin kuullen. Näin sitä "valkoista roskasakkia" kasvatetaan.

Tuntuu melkein siltä, että noin kummallisen ihmisen kanssa ei pysty asiaa käsittelemään. Jos ottaisit puheeksi, niin MITENHÄN hän sitten avautuisi lapselleen ja ties kenelle? Surullista, että pieni lapsi on joutunutkin kuuntelemaan tuollaista soopaa. Tietysti on olemassa mahdollisuus, että hän värittää juttuja. Jos hän itse on ajatellut jostain kuulumisten kyselyistä negatiivista :D Jos hänellä on ollut vaikka tylsää kuunnella niitä?

Alkuperäinen kirjoittaja heini:
Saa sen vaikutelman että äiti on hyväksikäyttäjä, on huomannut että sinä autat, joten käyttää sitten sitä hyväkseen... Puhuu selän takana sitten mitä mieltä oikeasti on. Todella typerää vaan tehdä se lapsenkin kuullen. Näin sitä "valkoista roskasakkia" kasvatetaan.

Tai sitten äiti on alemmuudentuntoinen ja purkaa omaa pahaa oloaan näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ohhhhho:
Tuntuu melkein siltä, että noin kummallisen ihmisen kanssa ei pysty asiaa käsittelemään. Jos ottaisit puheeksi, niin MITENHÄN hän sitten avautuisi lapselleen ja ties kenelle? Surullista, että pieni lapsi on joutunutkin kuuntelemaan tuollaista soopaa. Tietysti on olemassa mahdollisuus, että hän värittää juttuja. Jos hän itse on ajatellut jostain kuulumisten kyselyistä negatiivista :D Jos hänellä on ollut vaikka tylsää kuunnella niitä?

Samaa juttua mietin. Eli saako lapsi koston tästä kaikesta? En usko, että 5-vuotiaasta on tylsää, jos joku ihminen antaa hänelle huomiota vaikka sitten kysymyksen muodossa. Kyseessä kun ei ole millään tavalla ujo lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakettu:
Alkuperäinen kirjoittaja heini:

Tai sitten äiti on alemmuudentuntoinen ja purkaa omaa pahaa oloaan näin.

Jees. Todella fiksua. No, nyt on paskonut omaan pesäänsä ja kunnolla.

Taitaa tuota ihmistyyppiä olla liikkeellä nykyisin aika paljon... Aikuisenahan pitäisi osata asiat sanoa suoraan, ja kysyä suoraan jos kuulee jotain joka loukkaa mieltä.

Mut suoraan sanottuna en tiedä menisinkö itsekään mitään naapurin rouvalle sanomaan. Aika varma olisin etten haluaisi olla missään tekemisissä ko. tyypin kanssa enää ja pyyhkisin aika tehokkaasti pois omasta elämästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lepikonheta:
Taitaa tuota ihmistyyppiä olla liikkeellä nykyisin aika paljon... Aikuisenahan pitäisi osata asiat sanoa suoraan, ja kysyä suoraan jos kuulee jotain joka loukkaa mieltä.

Mut suoraan sanottuna en tiedä menisinkö itsekään mitään naapurin rouvalle sanomaan. Aika varma olisin etten haluaisi olla missään tekemisissä ko. tyypin kanssa enää ja pyyhkisin aika tehokkaasti pois omasta elämästä.

Sitä mäkin mietin, että onko kyseinen henkilö oikeasti sen arvoinen, että haluaisin selvittää asian suoraan puhumalla. Eri asia, jos kyseessä olisi joku todellinen ystävä tai sukulainen eikä muuten vaan mukava ihminen. En muistanut sanoa, että kuukauden päästä muutamme veke täältä, joten en tiedä, maksaako vaivaa enää senkään vuoksi selvitellä mitään. Toisaalta, jos hänen lapsensa olisi fiksu, hän varmasti kertoisi, mitä tuli keskusteltua naapurin tädin kanssa.

Se on ainakin varmaa, että tämä pelastusarmeijan toimisto ei ole enää auki heille ja rapussa ei tarvitse enää heidän vastailla "tunkeileviin" kysymyksiin.

no uskon, että on kurja mieli.
Seuraavan kerran kun kysyy apua, sano, että olet saanut sen käsityksen, että apusi ei miellytä.
En millään pysty uskomaan, että 5 vee keksisi KOKO jutun omasta päästään.
Ja mun mielestä lapsen suusta aika hyvin erottaa ne aikuisilta bongatut sanat / lauseet.
Ne vaan kuulostaa eriltä.
Mullekin on ekaluokkalainen sanonut, että "sun miehes täytyy olla tosi hyväpalkkasessa työssä, kun sä voit olla kotona".
Päivänselvää, ettei tuo ole lapsen omaa pohdintaa, vaan kotona on vanhempansa asiaa miettinyt.

Yhteistyössä