Pieniä sisustus ideoita kyselen.. (vanhan talon olohuone)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Wau, mä voin vaan kuvitella että se on varmana hieno.
Mä olen selannut kaikki suomessa olevat sisustuslehdet jo vuosikymmenen ajan, lainannut kirjastosta kaiken mahdollisen kuvatietouden ja sitten lisäks opiskellut feng shuita ja väriterapiaa yms...ja kuitenkin loppujen lopuks kaikki on kiinni pienistä jutuista, kun tietää mikä toimii ja yhdistää siihen vaan oman maun, vähän kokeilee ja sit miettii ja sit toimii....ja kymmene vuoden päästä on taas mieli muuttunut :D
Mulla on vaan yksi kuva keittiöstä ja sekin siltä kohtaa, missä meksikolaisuus karahti kiville....ihastuin nimittäin tähän verhokankaaseen niin, että se oli pakko ostaa :D
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/keittio2.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja Marru:
Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Niin?! En ymmärrä nyt tätä sun perustetta ollenkaan...
Tarkoittikohan ap sitä, että talo ei ole ollut tyhjillään ollenkaan? Ja siten täysremontin tekeminen on hankalampaa, kun remontin seassa pitää asuakin?

kyllä.. tääl oli käytännössä kaikki valmiina, tai siis appivanhemmat jättivät kaikki vanhat romut tänne. Meil oli tääl ensin siivous ja tyhjennys talkoot. Sit oon pikkuhiljaa lähteny muuttamaan minun näköiseksi tätä systeemiä.
Anoppi ja appiukko eivät ole negatiivisesti kommentoineet jo tehtyjä muutoksia, vaan enemminki kannustavat ja ovat apuna

Meillä todellakin oli ihan sama tilanne! Miehen kanssa kannettiin anopin ja apen sänky heidän uuteen asuntoonsa. Remppaa kesti yksi kevät, jolloin asuimme rivarissa ja appivanhemmat uudessa asunnossa. Heidän taloon jättämät kalusteet kannoimme joko kaatislavalle tai osan veimme varastoon odottamaan entisöinti-impuraa. En ikinä voisi asua remontin keskellä, joten siksi teimme näin!

meil ei tosiaan ollu mahdollisuutta muuttaa muualle.. miehen työpaikka on täällä! Tuo toki onki järkevä ratkaisu jos siihen on mahdollisuus

Kyllä mä ainakin sanoin ihan suoraan, että koko talo menee remonttiin ennen kuin muutetaan ja samaa mieltä oli mieskin. Ei hänkään halunnut muuttaa lapsuuden kotiinsa oman perheensä kanssa, siis ihan saman näköiseen kuin ennenkin!
Se ei vaan kaikilla ole aina mahdollista

Ja miksi ei!?

Ensinnäki mun mies asui jo tässä talossa, kun tavattiin ja toiseksi meillä on maatila eli miehentyöpaikka on täällä.. mua tämä talo EI haittaa, siis et täällä on "vanhahtava" leima!

Tarkoittikohan ap sitä, että talo ei ole ollut tyhjillään ollenkaan? Ja siten täysremontin tekeminen on hankalampaa, kun remontin seassa pitää asuakin?

kyllä.. tääl oli käytännössä kaikki valmiina, tai siis appivanhemmat jättivät kaikki vanhat romut tänne. Meil oli tääl ensin siivous ja tyhjennys talkoot. Sit oon pikkuhiljaa lähteny muuttamaan minun näköiseksi tätä systeemiä.
Anoppi ja appiukko eivät ole negatiivisesti kommentoineet jo tehtyjä muutoksia, vaan enemminki kannustavat ja ovat apuna

Meillä todellakin oli ihan sama tilanne! Miehen kanssa kannettiin anopin ja apen sänky heidän uuteen asuntoonsa. Remppaa kesti yksi kevät, jolloin asuimme rivarissa ja appivanhemmat uudessa asunnossa. Heidän taloon jättämät kalusteet kannoimme joko kaatislavalle tai osan veimme varastoon odottamaan entisöinti-impuraa. En ikinä voisi asua remontin keskellä, joten siksi teimme näin!

meil ei tosiaan ollu mahdollisuutta muuttaa muualle.. miehen työpaikka on täällä! Tuo toki onki järkevä ratkaisu jos siihen on mahdollisuus

Mieheni on maanviljelijä ja myös hänen työpaikkansa siis oli ihan kodin nurkalla, mutta kyllä sitä nyt muutaman kuukauden kulki navetassa kirkonkylältäkin 13 km päästä.

oon sieltä joitain ottanutki talteen (esim. vanhat raamatut toin ensimäisenä sisälle varastoon), siel ois aivan nakki ihanat rullakaihtimet, mut mies ei anna mun tuoda niitä sisälle, toiset on kirkkaan orassit ja toiset myrkynvihreät.

Tuos olohuoneen seinällä on 3 valokuvaa tilasta vuosilta -50, 60 ja 2000
Mä olen näiden 3 vuoden aikana kierrellyt paljonkin kirppareita, kierrätyskeskuksia ja kauppoja. Ihan vaan käynyt katsomassa, mitä on. Aika usein olen tehnyt jonkin löydön, joka sitten taas on antanut suuntaa muille hankinnoille. Pääsääntöisesti olen kuitenkin käyttänyt maalia ja tekstiilivärejä eli tehnyt jo olemassa olevasta jotain uutta.

Me ollaan remontoitu vastaava kohde ilman lainaa ja asuttukin siinä samassa sotkussa. Ei ulkopuolisia työmiehiä ja ISO (talo)laina takana, joten ei sitä niin vaan muutetakkaan vuokralle johonkin. Täällä maalla kun saattaa olla jopa kotieläimiä :saint: Ei sitä lähetäkkään kirkolle vuodeksi vuokralle, että saa mökin remppaan. Mutta jokainen tyylillään, meille se ei sovi.

Mieheni on maanviljelijä ja myös hänen työpaikkansa siis oli ihan kodin nurkalla, mutta kyllä sitä nyt muutaman kuukauden kulki navetassa kirkonkylältäkin 13 km päästä.

meil kirkonkylälle on 30km

Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Me ollaan remontoitu vastaava kohde ilman lainaa ja asuttukin siinä samassa sotkussa. Ei ulkopuolisia työmiehiä ja ISO (talo)laina takana, joten ei sitä niin vaan muutetakkaan vuokralle johonkin. Täällä maalla kun saattaa olla jopa kotieläimiä :saint: Ei sitä lähetäkkään kirkolle vuodeksi vuokralle, että saa mökin remppaan. Mutta jokainen tyylillään, meille se ei sovi.

oon samaamieltä.. ja kuka tän ois rempannu? tietty jos ois ostanu jonku remontimiehen tähän, mut millä rahalla? meille on puhuttu kokoajan, et lyyä koko talo maantasalle ja rakentaa uus ja hienompi. Mut ku tämä on ehjä ja tervetalo, emme näe siinä mitään järkeä. Meille tämä kelpaa!!

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että tekee rempan ENNEN KUIN muuttaa. Silloin meillä ei ollut kotieläimiä, paitsi n. 100 päätä navetassa. Kotieläimet hankimme vasta myöhemmin.

Tarkoitinkin lähinnä sitä, että tekee rempan ENNEN KUIN muuttaa. Silloin meillä ei ollut kotieläimiä, paitsi n. 100 päätä navetassa. Kotieläimet hankimme vasta myöhemmin.

meil se ois tarkoittanu sit sitä, et olisimme asuneet yhä eriosoitteissa. Muutin täänne 300km päästä, et mitä järkeä ois ollu et oisin menny 30km päähän mököttään et mies tekee remontin ensin. Eriasia tietty jos oisimme asuneet jo aikaisemmin samankaton alla ja yhdessä muuttaneet. Toiseksi ite olin päivät töissä, eli oisin ajanu 60km päähän töihin, tullu tänne 30km ajanu yöpaikkaan 30 ja taas aamuks töihin.. ku tästä työpaikalle oli mutkin se 60km

Wau, mä voin vaan kuvitella että se on varmana hieno.
Mä olen selannut kaikki suomessa olevat sisustuslehdet jo vuosikymmenen ajan, lainannut kirjastosta kaiken mahdollisen kuvatietouden ja sitten lisäks opiskellut feng shuita ja väriterapiaa yms...ja kuitenkin loppujen lopuks kaikki on kiinni pienistä jutuista, kun tietää mikä toimii ja yhdistää siihen vaan oman maun, vähän kokeilee ja sit miettii ja sit toimii....ja kymmene vuoden päästä on taas mieli muuttunut :D
Mulla on vaan yksi kuva keittiöstä ja sekin siltä kohtaa, missä meksikolaisuus karahti kiville....ihastuin nimittäin tähän verhokankaaseen niin, että se oli pakko ostaa :D
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/keittio2.jpg

Voi ihana :flower: :flower:
Tuli mieleen että mulla on yhdet kirpparilta löydetyt mustapohjaiset sitruunaverhot ja toiset päärynäverhot...tosta kankaasta siis tuli mieleen... en ole keksinyt vielä että mihin ne tulee ja miten mutta pakko ne oli hankkia kun ne oli niin ihanat.
Joskus tekee löytöjä mitkä on vaan pakko saada, vaikka se muuttais kaiken. :D

Mä ymmärrän ap:tä. Olen itse ollut samassa tilanteessa. Ilmeisesti on vielä maalaistalosta kyse. Mun kanta on edelleen se, että jos remontti on tulossa 1-3 vuoden päästä, en nyt panostaisi hirveästi olohuoneeseen. Kun remonttia tekee, sitä sitten huomaa että ne uudetkaan hankinnat eivät sovi uudistettuun tilaan. Meilläkin appivanhemmat ovat periaatteessa tukeneet muutosta, mutta mies kokee vielä kymmenen vuoden isännyytensä jälkeen, että suku velvoittaa tekemään jotain tietyllä tavalla. Suvun "arvoesineet " on meidänkin tuvassa esillä ihan sen takia, että ne on meidän haltuun uskottu. Taipaleemme alussa musta tuntui välillä, että olen muuttanut Niskavuorelle.

mm. nämä on vanhanpuolen löytöjä

keittiön kapat:

talon vanhaisäntä jostaon 1800 luvulta

tää on yks niistä verhoista mitä mun ei anneta tuda sisälle

sit siel ois tämmöise pitkätverhot 2kpl

ja 3kpl

Alkuperäinen kirjoittaja miw:

Mä ymmärrän ap:tä. Olen itse ollut samassa tilanteessa. Ilmeisesti on vielä maalaistalosta kyse. Mun kanta on edelleen se, että jos remontti on tulossa 1-3 vuoden päästä, en nyt panostaisi hirveästi olohuoneeseen. Kun remonttia tekee, sitä sitten huomaa että ne uudetkaan hankinnat eivät sovi uudistettuun tilaan. Meilläkin appivanhemmat ovat periaatteessa tukeneet muutosta, mutta mies kokee vielä kymmenen vuoden isännyytensä jälkeen, että suku velvoittaa tekemään jotain tietyllä tavalla. Suvun "arvoesineet " on meidänkin tuvassa esillä ihan sen takia, että ne on meidän haltuun uskottu. Taipaleemme alussa musta tuntui välillä, että olen muuttanut Niskavuorelle.

Lähinnä olenki nyt pieniä vinkkejä hakemassa millä päästä se muutama vuosi eteenpäin.. sinne asti kunnes tuo huone maalataan. Putkityöt jne tääl on jo tehty et sisälle ei ole enään tulossa mitään ISOA remonttia..

Mitäs sanotte, meil on 2:ssa huoneessa viel alkuperäiset matot? :D
Toisessa ihan ehjä toisessa pari reikää..

Mä tykkäsin molemmista pitkistä verhoista. Siis jos mulla olisi vanha maalaistalo. Ja vanha isäntä tietenkin seinälle!!!

vanhaisäntä meil onki jo seinällä (en paljoa kyselly kun sen siihen naulasin) :D

Nuo verhot viel hakee ikkunaansa.. kuhan täs kerkeän ni otan ne tuolta vanhaltapuolelta pois, ja laitan sinne jotku peittävämmät verhot (ku tuo vanhapuoli on nykyisin käytännössä varasto

Lähinnä olenki nyt pieniä vinkkejä hakemassa millä päästä se muutama vuosi eteenpäin.. sinne asti kunnes tuo huone maalataan. Putkityöt jne tääl on jo tehty et sisälle ei ole enään tulossa mitään ISOA remonttia..

Antaisin olla noi matot toistaiseksi. Mikäli sitten muutaman vuoden päästä haluat jotain muuta kuin sinistä, teet sen sitten. Mulla on tällä hetkellä täysin väärät lattiat suhteessa muihin väreihin, mutta lattiat menee uusiksi vasta kun koirasta aika jättää. Voihan olla, että silloin olen jo kyllästynyt näihin värikkäisiin seiniini ja remontoin sitten seinätkin. Jos en ole kyllästynyt, valitsen lattianpäällysteet nykyisten värien mukaan.

Antaisin olla noi matot toistaiseksi. Mikäli sitten muutaman vuoden päästä haluat jotain muuta kuin sinistä, teet sen sitten. Mulla on tällä hetkellä täysin väärät lattiat suhteessa muihin väreihin, mutta lattiat menee uusiksi vasta kun koirasta aika jättää. Voihan olla, että silloin olen jo kyllästynyt näihin värikkäisiin seiniini ja remontoin sitten seinätkin. Jos en ole kyllästynyt, valitsen lattianpäällysteet nykyisten värien mukaan.

en mä nuista tykkää, mut eipä nyt ole vara paljon valita.. halutaan vaihtaa koko talon matot kerralla, ni saavat kelvata niin kauan et on rahaa vaihtaa..

en mä nuista tykkää, mut eipä nyt ole vara paljon valita.. halutaan vaihtaa koko talon matot kerralla, ni saavat kelvata niin kauan et on rahaa vaihtaa..
Musta toi on ihan hyvä periaate. Ja valita sitten siinä vaiheessa sellainen, mikä miellyttää eniten. Mulla kans se tilanne, että ei ole mielekästä alkaa nyt uusimaan yhden huoneen lattiaa vaan kaikki sitten samalla kertaa.

Musta toi on ihan hyvä periaate. Ja valita sitten siinä vaiheessa sellainen, mikä miellyttää eniten. Mulla kans se tilanne, että ei ole mielekästä alkaa nyt uusimaan yhden huoneen lattiaa vaan kaikki sitten samalla kertaa.

Meil on jo nyt täällä kolme erilaista mattoa, ni ei enään haluta sotkea enempää, vaan tosiaan kaikki kerralla vaihtoon, ni on yhtenäinen.

Miksi ihmeessä ihmiset tulevat inttämään lähinnä sisustusvinkkejä kaivattuun ketjuun sitä, miksi muiden pitäisi tehdä juuri kuin he? Jotenkin kummastuttaa, kun intetään että pitäis muuttaa muualle ja laittaa huusholliin saman tien kallis remontti..kun ap ei sitä nyt tässä hae ollenkaan. Lukekaa se aloitusviesti, haetaan lähinnä pieniä vinkkejä!

Suosittelen, että vaihdat ilmettä nyt sisustustuotteilla. Osta semmosia verhoja ja muita tuotteita, mitä voit käyttää remontin jälkeen (sitten kun se tulee). Kannattaa katsoa ihan sisustuslehtiä ja vaikkapa netistä ihan Ikeankin kuvastoja. Siellä on monesti vähän vanhahtaviakin huonetyylejä (lankkulattiaa ja vastaavaa), joista voi poimia itselle jotain sopivaa. Tuotteenhan itsessään ei tartte olal ko putiikista, mutta heillä on usein kivoja vinkkejä ja stailausideoita.

Koska huone on aika tumma, niin itse välttäisin mitään sanomattomia materiaaleja ja tummia matskuja. Ennemmin jotain piristävää ja ehkä vaaleatakin voi olla, sohvaan hankkii piristäviä sohvatyynyjä ja kunnolliset verhot kannattaa hankkia. Seinälle miettisin raanun tilalle jotain muuta, mutta nämä taas ovat makukysymyksiä. Toiset kun pitävät raanuista. Suosittelen kuitenkin poimimaan vinkkejä noista kuvastoista, heti niistä näkee mikä sopii omaan silmään ja mikä ois semmosta mitä tarvitsee.

Sitten jos meinaat hankkia kirjahyllyä tai muuta vastaavaa, niin ota semmoinen monikäyttöinen. Ei ainakaan kirjahyllyä kannata hankkia koristeeksi, jos sillä ei mitään tee. Voi keksiä jotain muitakin ratkaisuja, varmasti myös vanhemmasta tyylistä. Kirppareilta voi löytää varsinkin tähän sopivia juttuja.

Mun mielestä vanhempaa taloa ei voi pilata sisustusratkaisuilla, koska jokaisen tyyli on ihan omansa. Jos tykkää modernimmasta tyylistä, niin senkus laittaa. KUnhan huomioi sitä sopivammaksi sen vanhan kanssa.

Lisäksi mielestäni jollakin oli hyvä vinkki, että voi vaihtaa verholautojen tilalle esimerkiksi verhotangot. Näistä saa aika ilmeikkäitä, varsinkin jos pidät semmosesta vanhemmasta tyylistä.

Lisäksi vielä suosittelen jotain kivoja mattokuoseja/mattomateriaaleja. Osa on aika eläviä ja tuovat huoneeseen semmosta lämpöisyyttä. Ja kunhan valitsee jotain ei kamalan tumman väristä.

Yhteistyössä