Pieniä sisustus ideoita kyselen.. (vanhan talon olohuone)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anve
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tea:
jos oikein hahmotin tuon tilan, kulmasohva mahtuisi vastakkaiseen nurkkaan kolmisenkymmentä senttiä irti seinästä.. pirttipöytä tuon ryijyn kohdalle suunnilleen, pääty seinään kiinni, niin vielä mahtuisi kunnolla kulkemaan oviaukoista..

periaatteessa mahtuu, mut sit menee patterin eteen..

Alkuperäinen kirjoittaja anve:
pöytä voi olla myös tuossa mis on nyt tuo sohva, mut tuohon ikkunan eteem ei voi laittaa mitään kiinteää huonekalua, koska siinä on pitkä vesipatteri (talossa ei muuta lämmitystä).

Tuo kulmasohva tuo kans omat hankaluutensa huonekalujen siirtelylle ku se ei mahdu muualle.

Ei kannatakaan laittaa liian lähelle patteria vaan reilusti irti, esim metrin verran.
Kulmasohvaakaan ei tarvitse välttämättä sijoittaa aina ihan kulmaan, eikä suoraan. Jos jaksat siirrellä huonekaluja niin pyörittele ja kokeile niitä eri kohtiin. Esim aina siivouksen yhteydessä siirrät huoneen järjestyksen toisenlaiseksi ja kokeilet sitä järjestystä esim. viikon. Siinä ajassa ehtii huomaamaan mikä toimii ja mitä pitäis muuttaa. Ja sitten taas siivous ja vaihto.

on se, pitää kysästä..

te ette puhuis mitään jos oisitte nähneet millainen pesuhuone/sauna täs talossa oli ku tähän tulin :D
Valkoista neliskanttista kaakelia ja remontti tehty n. 20v sitten..

mitäs ehdotatte nuihin 2:n huoneeseen väreiksi.. tosiaan jotain pirtsakkaa, mut kuitenki aika vaaleaa. [/quote]

osaan kuvitella, miltä on näyttänyt, itse ollut samassa tilanteessa... kaakelit tosin olivat jokseenkin ankean ruskeita....

vaalean sininen vois olla hyvä väri.

jos oikein hahmotin tuon tilan, kulmasohva mahtuisi vastakkaiseen nurkkaan kolmisenkymmentä senttiä irti seinästä.. pirttipöytä tuon ryijyn kohdalle suunnilleen, pääty seinään kiinni, niin vielä mahtuisi kunnolla kulkemaan oviaukoista..

jonnekin lokakuulle asti rauhassa voit pitää vaikka patterissa kiinni sohvaa.. sitten siirrät taas takaisin edelliselle paikalleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ladymary:
ja vaik oon uudemman ystävä niin musta tollanen iso pirttipöytä on ihan kätevä. sen voi maalata mieleiseksi ja ommella jotku kivat pehmusteet ja just kaitaliinat niinku joku sano. nyt näyttää vähän synkältä ku kaikki on tummaa. noita vanhoja tavaroita voi fiksailla pirteemmiks..

Mä jos omistaisin tolalsen pöydän, hioisin sen oikein kunnolla ja käsittelisin sen jälkeen valkoisella puuvahalla ( sellanen lattialankkuvaha joka sopii myös paikkoihin jossa käsitellään ruokaa) ja sitten perään puuöljyllä. Tulee kaunis ja kestävä pinta joka ei ime vaikka siihen tippuisi mustikkakeittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Alkuperäinen kirjoittaja ladymary:
ja vaik oon uudemman ystävä niin musta tollanen iso pirttipöytä on ihan kätevä. sen voi maalata mieleiseksi ja ommella jotku kivat pehmusteet ja just kaitaliinat niinku joku sano. nyt näyttää vähän synkältä ku kaikki on tummaa. noita vanhoja tavaroita voi fiksailla pirteemmiks..

Mä jos omistaisin tolalsen pöydän, hioisin sen oikein kunnolla ja käsittelisin sen jälkeen valkoisella puuvahalla ( sellanen lattialankkuvaha joka sopii myös paikkoihin jossa käsitellään ruokaa) ja sitten perään puuöljyllä. Tulee kaunis ja kestävä pinta joka ei ime vaikka siihen tippuisi mustikkakeittoa.

meil tuo vastikään hiottiin ja lakattiin. Ehotin miehelle tuota valkoiseksi maalaamista/vahaamista, mut ei kelvannu.

Tuo kaappikello ois kans maalausta vaille, samoten sitä pitäs vähän korjailla.. oon siitä miehelle maininnukki, mut meinaa ettei se onnistu.. tiiä sit. Maalaaminen nyt ainaki pitäs onnistua

Onko tuolla kiikkutuolin takana oleva tötterö valaisin?
Se esille parempaan paikkaan....mulla on pikkupoikien huoneessa samantyylinen lyhyellä varjostinosalla ja se on tosi kaunis elementti sisustuksessa. Nyt toi häviää sinne taakse piiloon.

jonnekin lokakuulle asti rauhassa voit pitää vaikka patterissa kiinni sohvaa.. sitten siirrät taas takaisin edelliselle paikalleen.

en mä taida siihen nyt alkaa.. mul on la joulukuussa. Meil on tiilitalo, ni melkovarmasti joudumme aikasemmin jo laittamaan patterit päälle tai ainaki käyttämään niitä päällä, jotta saamme kosteuden tunnun pois talosta.

Se esille parempaan paikkaan....mulla on pikkupoikien huoneessa samantyylinen lyhyellä varjostinosalla ja se on tosi kaunis elementti sisustuksessa. Nyt toi häviää sinne taakse piiloon.

on.. se tosiaan etsii paikkaansa, oli aikaisemmin kahden sohvan välissä tuolla mis on nyt tuo kulmasohva. Oon mieetiny sen sijoittamista meidän tulevaan makuuhuoneeseen tai sit mitä nyt tuleekaan tuohon sohvan paikalle, ni siihen. On nyt tuolla lähinnä turvassa lapsilta :D

Ap!! Puhutaanko nyt kuinka kaukaisesta "kunnon" remontin haaveesta? Jos vastaus on 3-5vuotta, niin mä ostaisin ihan hiomapaperia ja hioisin nuo paneliseinät. Sit oksalakkaa laitat oksien kohalle ja joku vaalea maali kauttaaltaa. TAI vastaavasti, kun te maalla asutte, niin laittaisin "puu riman/laudan" tavallaan boordiksi. "boordin" yläosa jollain vaalealla sävyllä ja alaosa tummalla. Ikuisuuttahan tuo maali ei vanhassa (lakatussa) paneliseinäs pysy, mutta kyllä se muutaman vuoden siinä pysyy. Mitä mieltä oot? Maalit ei hirveen kalliita ole ja se tekee OIKEASTI ihmeitä!! Oon itsekin paininut tämän ongelman kanssa ennen remonttia.

Tämä huone on silleenki hankala et on aika pitkä, tuo pirtinpöytä on 2,30m pitkä.

Minkävärisen maton laittaisitte.. tuo matto ei tuohon passaa yhtään, mut toin sen siihen ku lattia on vilponen ni lämmittää siinä

Alkuperäinen kirjoittaja KorpiKuusenKasvattaja:
Ap!! Puhutaanko nyt kuinka kaukaisesta "kunnon" remontin haaveesta? Jos vastaus on 3-5vuotta, niin mä ostaisin ihan hiomapaperia ja hioisin nuo paneliseinät. Sit oksalakkaa laitat oksien kohalle ja joku vaalea maali kauttaaltaa. TAI vastaavasti, kun te maalla asutte, niin laittaisin "puu riman/laudan" tavallaan boordiksi. "boordin" yläosa jollain vaalealla sävyllä ja alaosa tummalla. Ikuisuuttahan tuo maali ei vanhassa (lakatussa) paneliseinäs pysy, mutta kyllä se muutaman vuoden siinä pysyy. Mitä mieltä oot? Maalit ei hirveen kalliita ole ja se tekee OIKEASTI ihmeitä!! Oon itsekin paininut tämän ongelman kanssa ennen remonttia.

Oho! Siis "boordin" alta siis tummemmalla ja ylläältä vaalealla. :D

on.. se tosiaan etsii paikkaansa, oli aikaisemmin kahden sohvan välissä tuolla mis on nyt tuo kulmasohva. Oon mieetiny sen sijoittamista meidän tulevaan makuuhuoneeseen tai sit mitä nyt tuleekaan tuohon sohvan paikalle, ni siihen. On nyt tuolla lähinnä turvassa lapsilta :D

Siihen valaisimmeen kun laitat sellasen energiansäästölampun mikä syttyy hitaasti, eli ei ole heti kirkas, vaan kirkastuu pikkuhiljaa, siitä saa hyvän valon kun tarvitsee yöllä sytyttää esim lapsen takia valoa ja vähän ajan kuluessa sammuttaa. Mulla on 60 wattinen lamppu eikä lapset ole koskaan havahtuneet kun sen räppään päälle yöllä. ( toisin kuin kattolampusta jossa on heti kirkas valo ja se herättää aika varmasti muutamassa kymmenessä sekunnissa.)

Mekin asutaan 70-luvun talossa, miehen vanhassa kotitalossa, mutta ennen kuin muutimme taloon teimme täysremontin lainarahalla. Mielestäni se oli viisasta, koska itse talosta ei kuitenkaan tarvinnut maksaa mitään, vaan tämä laina remonttia varten on tavallaan meidän asuntolainamme. Mieheni on myös yrittäjä, joten teetimme remontin eräällä kirvesmiehellä ja olimme jälkeen erittäin tyytyväisiä!

Jos kerran olette remppaamassa tämän olohuoneenkin vuoden sisällä, en kyllä keksi mitä väliaikaisia ratkaisuja kannattaisi tehdä, esim. ostaa uusia huonekaluja tai mattoja, jos ne eivät sitten sopisikaan uuteen remontoituun olkkariin.

mä maalaisin (tai kuultomaalaisin) myös seinät ja katon jollain hyvin vaalealla (tai valkoisella). Tuo seinävaate on oikeestaan aika magee - ei ollenkaan vanhahtava, hienot värit :) mut tää nyt on ehkä enempi makuasia, en itse voi oikein sietää tuota lakattua puupintaa ja yleensä muuten pistää seinävaatteetkin karvat pystyyn (mut ei tuo). :) maalaus on ainakin helppo ja halpa muutos!! mitään levyjä en lähtis laittamaan, tuosta paneeliseinästä saa kauniin pelkällä maalillakin (sopii ehkä vanhemman talon tyyliin muutenkin) ja näyttää sitäpaitsi olevan hyväkuntoinenkin.

ei yhtään hullumpi idea.. todennäköisesti olohuoneen remontti on 1-3v sisään.. mut en osaa tarkemmin sanoa. Me on aikapitkälle tosiaan tehty tätä remonttia fiilispohjalta (et suurinpiirtein edellisenä iltana päätetty et aamulla aloitetaan). on tehty rahavarojen ja voimien mukaan. Nyt tosiaan syksyllä on nuo kaks huonetta ennen vauvansyntymää ja sit ku täs on kolmepientä ni todennäköisesti ei ainakaan ensi keväänä

Siihen valaisimmeen kun laitat sellasen energiansäästölampun mikä syttyy hitaasti, eli ei ole heti kirkas, vaan kirkastuu pikkuhiljaa, siitä saa hyvän valon kun tarvitsee yöllä sytyttää esim lapsen takia valoa ja vähän ajan kuluessa sammuttaa. Mulla on 60 wattinen lamppu eikä lapset ole koskaan havahtuneet kun sen räppään päälle yöllä. ( toisin kuin kattolampusta jossa on heti kirkas valo ja se herättää aika varmasti muutamassa kymmenessä sekunnissa.)

tuo on totta.. meil on tuota onki käytetty lähinnä tunnelmavalaisimena. Meil on makuuhuoneessa yövaloina säädettävät yövalot

Tämä huone on silleenki hankala et on aika pitkä, tuo pirtinpöytä on 2,30m pitkä.

Minkävärisen maton laittaisitte.. tuo matto ei tuohon passaa yhtään, mut toin sen siihen ku lattia on vilponen ni lämmittää siinä

Nyt kun huone on tumma niin ehdottomasti vaalea matto. Villaset matot on siitä hyviä että ne puhdistaa itse itseään. Mutta mikä tahansa vaalea. Jos joutuu pesemään paljon niin sitten vaaleita pienempikokosia esim. räsymattoja jotka mahtuu koneeseen.
Sitten jos huoneen maalaa vaaleammaksi, niin voi pitää mitä tahansa väriä mutta tuolla pitäisin jotakin harmaansävyistä, valkoista tai lähelle kulmasohvan väriä ja sävyä olevaa.

harmaa, kuten tuo sohvakin. vähän vaaleampi vaan.
sohvalle muutama tyyny, eri harmaan sävyjä, valkoista vähän joukkoon piristämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Marru:
Mekin asutaan 70-luvun talossa, miehen vanhassa kotitalossa, mutta ennen kuin muutimme taloon teimme täysremontin lainarahalla. Mielestäni se oli viisasta, koska itse talosta ei kuitenkaan tarvinnut maksaa mitään, vaan tämä laina remonttia varten on tavallaan meidän asuntolainamme. Mieheni on myös yrittäjä, joten teetimme remontin eräällä kirvesmiehellä ja olimme jälkeen erittäin tyytyväisiä!

Jos kerran olette remppaamassa tämän olohuoneenkin vuoden sisällä, en kyllä keksi mitä väliaikaisia ratkaisuja kannattaisi tehdä, esim. ostaa uusia huonekaluja tai mattoja, jos ne eivät sitten sopisikaan uuteen remontoituun olkkariin.

meil anoppi ja appiukko muutti vähän ennen mun muuttoa tästä pois. Mies asunu tässä ikänsä.. ja osti talon niiltä joitain vuosiasitten sukupolvenvaihdoksen yhteydessä

ei yhtään hullumpi idea.. todennäköisesti olohuoneen remontti on 1-3v sisään.. mut en osaa tarkemmin sanoa. Me on aikapitkälle tosiaan tehty tätä remonttia fiilispohjalta (et suurinpiirtein edellisenä iltana päätetty et aamulla aloitetaan). on tehty rahavarojen ja voimien mukaan. Nyt tosiaan syksyllä on nuo kaks huonetta ennen vauvansyntymää ja sit ku täs on kolmepientä ni todennäköisesti ei ainakaan ensi keväänä

Me levytettiin seinät suoraan paneliseinien päälle. Sekin oli aika halpa, eikä erikseen remonttia enää tehdä.

Osaisinkohan laittaa aijaahan kuvan. Voisin yv:llä laittaa linkin meidän keittiöstä, niin hahmottuis varmaan paremmin mitä tarkoitan tuolla ylempänä olevalla maalaus/rima jutulla. Jos siis haluat? :)

Passaisko teidän mielestä tuohon viinipunainen matto? Meil on sellainen lyhyt karvainen lastenleikkihuoneessa ja tykkään siitä siks ku se on helppo saada imuroimalla puhtaaksi.

Yleensäkin lähtisin hieman miettimään sisustuksen sävyjä ja tyyliä. Tykkäätkö todella seinillä olevista tauluista ja niiden kehyksistä? Jos et, ota pois ja etsi jostain sen tyylisiä/värisiä, joista tykkäät. Esim. Halpa-Halleistakin ja muista löytää halvalla. Samoin verhot ovat aika ankeat ja vanhan tyyliset. Esim. Elloksella on hienoja verhoja samoin mattoja. Eli lähtisit hieman yhtenäistämään sisustusta hankkien saman sävyisiä verhokankaita, mattoa, tauluja ja myös viherkasvit voisivat piristää ilmettä!

Me levytettiin seinät suoraan paneliseinien päälle. Sekin oli aika halpa, eikä erikseen remonttia enää tehdä.

Osaisinkohan laittaa aijaahan kuvan. Voisin yv:llä laittaa linkin meidän keittiöstä, niin hahmottuis varmaan paremmin mitä tarkoitan tuolla ylempänä olevalla maalaus/rima jutulla. Jos siis haluat? :)

kiitos.. laita vain. Kaikki uudet ideat tervetulleita

Tuo kaappikello ois kans maalausta vaille, samoten sitä pitäs vähän korjailla.. oon siitä miehelle maininnukki, mut meinaa ettei se onnistu.. tiiä sit. Maalaaminen nyt ainaki pitäs onnistua

Se kaappikello kannattaa mun mielestä säilyttää entisellään, tai jos se korjataan ja on kunnossa ihan kellona niin korkeintaan hioisin ja laittaisin tummemman lakan päälle. En lähtis maalaamaan millään peittävällä värillä ainakaan, niillä menee herkästi pilalle.

Yhteistyössä