Pieni vauva & vieraan ihmisen sylittely

Hei,

Pientä vinkkiä kaipaisin...Pieni vauva ei vielä vierasta, mutta periaatteena;

Kuinka suhtaudutte, jos vieras ihminen haluaa sylitellä pientä vauvaanne?
Entä tilanteisiin, joissa joku "kaappaa" vauvan syliinsä
kysymättä lupaa ja alkaa touhuta erilaisia asioita
(esim. jumppauttaa vauvaa...)?
 
saa sylitellä ja pusitella =) ihan niin pal kun haluavat =)ei tulis mieleenkään alkaa kieltää. eri asia sitten kun poju alkaa vierastaa...
siis en mäkään ihan ventovieraiden anna niin tehdä.kaikkien muiden kyllä =)
 
unikuu108
mä repesin anopille kun se ei tajunnut jättä mua ja vauvaa rauhaan..eli reagtio oli pari ekaa kuukautta kuin tiikeriemolla.agressiivinen..
mut jos kysyi luvan ja ei ollut tungetteleva niin sai sylitellä..
 
Mä en tykkää, jos joku vieraampi edes tahtoo syliin tuota kolme viikkoista... Mä oon vähän kahjo, mutta en vaan tykkää.. :LOL: Omat tutut saa toki pitää, mutta en mee kyllä tarjoamaan kellekään, jos vähänkin epäilen, ettei homma toimi. Ja varmasti saisi kuulla kunniansa, jos tekis vauvan kanssa jotain, mistä mä en ykkäis... :LOL:
 
En tykkää antaa vastasyntynyttä tai vielä edes parin kuukauden ikäistäkään vieraitten enkä edes lähisuvun syliin etenkin, jos ei kysytä lupaa. Pieni vauva ei ehkä osaa vierastaa ja valitettavasti hän ei osaa muullakaan tavoin ilmaista, että haluaisiko itse kaikkien mummojen ja vaarien, setien tai tätien syliteltäviksi, joten mun mielestäni on vauvaa kunnioittavaa, että häntä hoitaa ja sylittelee ainoastaan ne läheisimmät ihmiset.
Meidän toinen lapsi oli vielä vauvana jotenki todella herkkää sorttia, joten kyllä aina huomasi vauvan lisääntyneestä itkuisuudesta tai muusta levottomuudesta, että vieraita sylejä oli ollut päivän mittaan liikaa.
 
Jos on ihan vieras, niin en tykkää. Tuttu saa kyllä sylitellä ja pusutella, kunhan ei suulle pussaa. Ilman lupaa ei saa ottaa muut kuin ihan läheisimmät, eikä nekään sylistä tempasta.

Isovanhemmilleni en o antanu poikaa syliin ku kerran luvan kanssa, (sillon poika oli kuukauden, nyt jo vuosikas) vaan toinen ukki otti ja senkin jälkeen on hinkunut. Ei vaan osaa pitää ja voimat aika vähissä, joten en uskalla tuota vempulaa antaa. Välillä on itelläkin vaikeuksia saada sylissä pidettyä, kun venkoilee, vaikka päivittäin pyörittelen ja nostelen melkosesti. On ollu tollanen liikkuvainen ja kokosekseen vahva pienestä asti, joten aika tarkka oon kenelle annan.

Nykyään poika vierastaa aika paljon, joten pitää antaa ensin katella rauhassa ja sit vasta sylitellä, kun poika on siihen valmis. Monesti se on hyvä tekosyy, kun en haluu kaikkien poikaa retuuttavan.
 
saa sylittää jos on tuttu, pusutella ei.esikoinen oli aikoinaan tosi herkkä ja itkeskeli paljon jos oli hälinää tai vieraassa sylissä ja se ei ollut kivaa kun kaikki vaan sanoi että pitää totuttaa vaikka kuinka itkis :kieh:
tämä kuopus taas viihtyy sylissä kun sylissä ja häntä en niin nopeaan ota pois vaan annan olla jos ei ala itkemään.välillä vierastaa hänkin mutta esikoinen vierasti tosi kovasti ja koko ajan!
 
Meidän poitsu oli kyllä parin päivän ikäisenä kyllä mummon ja vaarin sylissä sekä miehen siskon ja äidin. Lisäksi poika oli työkavereiden sylissä viikon ikäisenä kun sairaalassa jouduin viettämään sairauteni takia vähän pidempään.
Poika oli vajaa neljä viikkoa kun kävin työpaikalla näyttämässä puhumattakaan äidin siskosta, joka asuu 200 km päässä.
Mitä pahaa siinä on, jos vieraat haluavat pitää lasta sylissä. Kaikki ne ovat mulle tuttuja.
En tietysti olisi lastani antanut jollekin vieraalle esim. bussissa.
Äitini hoiti poikaani heti kun pääsin sairaalasta. Oli apuna kun en saanut nostella liikoja.
Pääsin vähän ulkoilemaan ja ostamassa vauvalle tarvikkeita.
Meidän poitsu ei ole koskaan vierastanut ketään. Nyt ikää 1,9v.
 
Miusta oli aivan ihanaa kun muutkin piti välillä tuota poikaa sylissä kun se oli niin itkuinen pienempänä. Kiva kun sai ite välillä huilia, ettei mennyt ihan 24/7 itellä tuota poikaa kannellessa. :)

Mut ei tietenkään ihan vieraat ihmiset saa lääppiä, saati pussailla.
 
Kyllä saa mielellään ottaa syliin. Tätä meidän toista vauvaa on pitänyt sylissä jo vaikka kuinka moni tuttu, muutamat miehetkin.
Kiva vaan, kun vauva saa huomiota sekä seurustelua. Tuleekin mahtavia hymyjä ja jokeltelua "palkkioksi" sylittelijälle.
Mielestäni lasten on hyvä tottua jo pienestä muihinkin aikuisiin kuin omiin vanhempiin ja isovanhempiin. Toki jossain vaiheessa tulee se vierastuskausi, sillon on eri juttu.
 
Saa sylittää mielellään, MUTTA luvan kanssa. EN siedä jos joku yhtä´äkkiä nappaa ihan pienen syliin (siis ihan tuttuja en laske mukaan.... siskot, parhaimmat kaverit, mummit, kummit). Jumpatusta en kanssa ihan pienellä salli muitten tekemänä kuin itseni ja mieheni... nyt jo ihan eri asia kun tytön möhkäle 7,5kk, kyllä saapi muutkin hypyttää ja kannella, kun ei ihan ventovieraita ole.
 
Kyllä meidän poikaa sai pitää sylissä jo laitoksella muutkin kuin isä ja äiti. Luvan kanssa tietenkin. Ei tulisi mieleenkään kieltää esim isovanhemmilta syliin ottamista. :eek: Eri asia jos aikuinen on kipeä, tai kyseessä pieni lapsi. Pienet serkut on saaneet poikaa silitellä ja taputella kun hän on ollut aikuisen sylissä, tai vaunuissa. Ei ole tullut traumoja.
 
Hypoteettinen kysymys: Saako tuttu sukulainen sylitellä ja leikitellä vauvaa ihan vapaasti, jopa pusutella, jos tällä aikuisella on herpesrakkula suupielessä? Entä jos tiedät, että on usein herpes huulessa mutta juuri nyt ei ole?
 
Itse tosiaan en mielelläni anna pientä vauvaani vieraalle, varsinkaan ilman lupaa.

Muutaman kerran olen ollut tilanteessa, jossa vieras on napannut vauvan mieheltäni.
Mieli on tehnyt käydä nappaamassa vauva heti takaisin, mutta mielessä on juuri pyörinyt lauseet: "lapsen on hyvä tottua vieraisiin" ja "eihän se vielä vierasta" jne. Tosiasiassa en kuitenkaan voi sietää näitä ihmisiä, jotka nappailevat vauvoja syliinsä ilman kysymättä ja esim. tosiaan jumppaavat vauvalla. Minusta kaikki koskeminen pieneen vauvaan tulisi tapahtua vanhempien luvalla.

Oma juttunsa on vielä se, miten kieltää tämä kohteliaasti silloin kun sitä ei halua
-syystä jos toisesta (esim. vauvan käsittelytaito, vauvan tunnetila, taudin tartuntavaara jne.)...

Niin moni on NIIN innoissaan pienen vauvan nähdessään...
 

Yhteistyössä