pieni vauva ruokakaupassa

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
Josa
Me mentiin synnäriltä suoraan kauppaan.
Tuosta käsidesistä, ei todellakaan ole sama asia peseekö kätensä vai laittaako käsidesiä. Se paska ei käsidesillä käsistä lähde, tappaa vaan pöpöt. Kyllä siinä saippuaa tarvitaan, että lika lähtee käsistä.

Viikon vanhana piti meidän mennä, mutta jostain oon kuullu, että suositus olis 2 viikkoa. Tosin nyt, kuten tuo vierailija mää -kirjoittaa, näin flunssa- ja rs-virus-kautena ei suositella pienten lasten viemistä ihmisten ilmoille ollenkaan.

Jellonainen
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Ja tuon käsidesin käytöstä. Sitä ei jatkuvasti suositella kotioloissa käytettäväksi, koska bakteerit tulevat vastustuskykyisemmiksi kun sen käyttö lisääntyy. Ja sitten tarvitaan taas uusia äkäisempiä aineita. Käsidesiä kannattaa käyttää oksennus- ja ripulitautien jyllätessä ja jos sen käyttöä sairaalasta suositellaan, mutta muutoin normaali saippuapesu riittää. Tämä on ihan sama juttu keittiössäkin... kannattaa välttää kotioloissa antibakteeristen pesuaineiden käyttöä.
Käsidesin teho perustuu alkoholiin, se ei synnytä resistenttejä bakteerikantoja kovin helposti. Kodin pesuaineissa antibakteeristen aineiden jatkuva käyttö on aivan järjetöntä. Esim. wc-pönttö, miksi ihmeessä sitä pitäisi desinfioida? Tai astioita pestä antibakteerisella tiskiaineella?

Atoopikoille käsidesin käyttö on jopa suotavaa, koska saippua ja vesipesu kuivattaa käsiä paljon enemmän. Lisäksi käsidesi vähentää käsien ihon tulehtumista (joihin jotkut joutuvat ottamaan jopa suun kautta antibioottikuureja), koska tappaa niitä bakteereja jotka pääsisivät pesiytymään rikkinäiseen ihoon.

Ja sille, joka sanoit ettei käsidesi likaa poista käsistä - olet aivan oikeassa. Siksi saippuapesua käytetäänkin silloin kun kädet ovat näkyvästi likaiset, muulloin käsidesi ajaa saman asian.

Ei sillä käsidesillä tarvitse koko ajan lutrata, mutta pienen vauvan kanssa kannattaa sitä käyttää jos ei ehdi tai pääse käsiä pesemään.

Muutaman päivän ikäisenä oli minulla mukana kaupassa kun ei yksinkään kotiin voinut jättää.Omassa turvakaukalossa oli kaupan ostoskärryssä ja sideharso edessä. Nyt poika 2vee eikä kertaakaan ole nuhaa,kuumetta tms. ollut että ei ne kovin herkästi tartu kun vähän suojaat esim. sideharsolla kasvot etkä anna jokaisen ohikulkijan kurkistella sinne liinan alle. =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Tuskin siel kukaan tautinen tulee nänä-nänää vasten vauvas kanssa, jolloin oliskin mahdolliset pöpöt tarttumassa.Mutta normaali kapuuareissu ni.. joo ´o ..
Flunssavirus leviää 3-5 metrin säteelle jo sillä että joku niistää tai aivastaa. Ei sitä vauvaa tarvitse koskea

just
Siksihän ne neuvolatätitkin käyvät ensimmäiset käynnit vauvan kotona että ei lähdetä lasta roikottamaan heti toisen synnyttyään.Olen sitä mieltä että vauvan ensiviikot kuuluvat olla kotona.

Poika oli muistaakseni kolmekuinen ekalla kauppareissullaan :) .
Mun ei ollut mikään pakko viiä poikaa kauppaan mukaan, enkä sitä silloin myöskään tehnyt.
Eikä sieltä "laitokselta" ole PAKKO mennä kauppaan, jos ukko on kotona ;) .

Se saa kyllä ne tarvittavat ruuat ja vaipat hankittua, ettei äidin vauvoineen tarvitse sairaalasta suoraan rynniä kauppaan...

näin meillä
Eli ei ne pöpöt ole ainoa syy, miksi vauvaa ei kannata ihan pienenä kauppaan raahata. Kaupassa oleva hälinä, meteli ja rauhattomuus ovat myös vauvalle harmillisia.

Kyllä meille ainakin painotettiin sitä, että vauva kaipaa ensiviikkoinaan mahdollisimman stabiilit oltavat. Eli ei turhia vieraita eikä kodin ulkopuolisia reissuja. Vauvalle pitää muodostua tietty turvallisuuden tunne eikä sitä todelakaan edistä kaupoissa raavaamiset.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Siksihän ne neuvolatätitkin käyvät ensimmäiset käynnit vauvan kotona että ei lähdetä lasta roikottamaan heti toisen synnyttyään.Olen sitä mieltä että vauvan ensiviikot kuuluvat olla kotona.
Mä käytin kyllä pienemmän ihan muutaman päivän ikäsenä ihan neuvolassa, ku ei terkka saanu aikaa sopimaan, et olis tullu meille, enkä mä nähny siinä mitää ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:
Täytyy sanoa, että en ymmärrä yhtään tuollaista käsidesin käyttöä. Ei ole ihme jos lapset isompana sairastaa ku alku eletään desinfioidussa ympäristössä...

Ja aloittajalle, yllä meidän lapset on kolmeviikoisina jo kaupassa käyneet.
Meillä käytetään käsidesiä, kun tullaan ulkoa sisään. Tai jos mennään johonkin syömään ulkona ym. Minun mielestäni hyvinkin järkevää ja kätevää.

Ap:n kysymykseen. Suunnilleen juuri tuon ikäisenä ollaan viety kauppaan ekan kerran.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Minkä ikäisenä olette ensimmäisen kerran vieneet vauvan ruokakauppaan. Ajattelen lähinnä pöpöjen kannalta, saako vauva sieltä helposti jonku nuhan tms? Mulla on reilun kolmenviikon ikäinen käärö ja tänään on melkein pakko tilanne ottaa vauva mukaan kauppaan. uskallanko??
menin synnäriltä suoraan kauppaan, pakkohan se on :D vauvalla on hyvä vastustuskyky.

Yhteistyössä