pieni vauva ruokakaupassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukkis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:
Täytyy sanoa, että en ymmärrä yhtään tuollaista käsidesin käyttöä. Ei ole ihme jos lapset isompana sairastaa ku alku eletään desinfioidussa ympäristössä...

Ja aloittajalle, yllä meidän lapset on kolmeviikoisina jo kaupassa käyneet.

Me saatiin tuo ohjeeksi TYKSistä. Johtuu kylläkin siitä että meillä molemmat lapset olleet aluksi teholla, jottoin tottuivat steriiliin ilmastoon. Esikko oli keskonen ja sitä varten piti käyttää desi, jottai vaan saa pöpöjä. ja kun meillä koirakin oli. toisesta antoivat saman neuvon, vaikkai ollutkaan niin keskonen.

Eihän sitä käs desi käytetty ku muutamien viikkojen ajan.

Eri asia tietysti, jos on jotain ongelmia tai sairas lapsi. Sitä vaan välillä kuulee niiden terveiden täysiaikaisten lasten vanhempienkin käyttävän käsidesiä ja mä en sitä ymmärrä. Mutta saahan sitä lastaan hoitaa niinkun haluaa, niinhän mäki teen B)

Meillä meni 3kk ennen kuin mentiin vauvan kanssa kauppaan. Kävin itsekseni kaupungilla ja mies samoin. Käsidesiä käytettiin ekat 6kk.
Nyt on lapsi vuoden ja ollaan koko syksy käyty useissa eri harrastuksissa ja tapahtumissa. Lapsi ei ole ollut elämänsä aikana kertaakaan kipeä (me vanhemmat muutaman kerran).

meillä esikoinen oli vajaa pari kk kun ekan kerran pääsi kauppaan, ja kuopus kolmeviikkoinen.

meillä neuvolassa myös on suositeltu et oltais kk viemättä se vauva kauppaan. kun siellä kuitenki on niin mahdoton määrä niitä pöpöjä.
Mut jokainen taaplaa tyylillään!

Keksimmäinen oli 5 päivää, kun olin autokoulussa ja samalla matkalla käytiin myös marketissa.
Nuorin syntyi keskiviikkona ja lauantaina oltiin ajelulla ja käytiin Bauhausissa.
Esikoinen ei tainnu kaupassa olla, kun jäi aina isin kanssa autoon, ennen kun kaksiviikkoisena kun oltiin veneilemässä ja vaunuilla kuljettiin satamissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Laita kantoliinaan, niin ei pöpöt pääse naamalle.
Kyllä ne pöpöt liinan läpi kulkeutuu. Niitä pöpjä kun on ilamssa eikä kangas niitä välttämättä estä. Suisitushan on että noin 2viikkoa välttäisi suuria ihmisvilinöitä ja itselläni tämä onnistui. Mutta jos ihan pakkotilanne on niin minkäs teet..

No käsihygieniasta on hyvä KAIKKIEN huolehtia kaiken ikäisenä, johan sen sanoo järkikin. Ei siitä vauvalle ole todellakaan mitään haittaa vaikka äiti desinfioisi käsiään vartin välein. Ei ne pöpöt ympäristöstä katoa pelkällä käsidesillä!!

Mutta tuo kauppajuttu.. jos ei sinne voi viedä vauvaa, niin samalla periaatteella ei sitten voi kai päästää ketään vierasat kotiinkaan?

Vaikka riski pöpöjen moninaisuudelle kaupassa on suurempi mut koskaan ei tiedä mitä pöpöjä ja mistä vieras tuo teille kotiin.

Joten turhan hysteeriseksi tuon kulkemisen kanssa ei tarvi alkaa.

Esikoisen kanssa mentiin kauppaan samalla reissulla kun kotiin päästiin. Pojan kanssa vissiin viikon ikäisenä. Ihan terveitä ovat olleet, vaikka pienestä pitäen olen joka paikkaan mukanani kiikuttanut.

Jos imetät, niin tuskin pöpöjä tulee. Meillä oli vauva kolmeviikkoa kun saatiin ihan hirveä viruspöpö miehen kanssa, minä jouduin siitä jopa sairaalaan. Ja vauva ei saanut mitään, koska minä imetin. Voi ottaa vauvan mukaan. Kunhan pesee omia käsiään kaupan käynnin jälkeen. Hyvin se menee, eka kerta on aina sellainen, että vaatii rohkeutta.

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen:
No käsihygieniasta on hyvä KAIKKIEN huolehtia kaiken ikäisenä, johan sen sanoo järkikin. Ei siitä vauvalle ole todellakaan mitään haittaa vaikka äiti desinfioisi käsiään vartin välein. Ei ne pöpöt ympäristöstä katoa pelkällä käsidesillä!!

Mutta tuo kauppajuttu.. jos ei sinne voi viedä vauvaa, niin samalla periaatteella ei sitten voi kai päästää ketään vierasat kotiinkaan?

Vaikka riski pöpöjen moninaisuudelle kaupassa on suurempi mut koskaan ei tiedä mitä pöpöjä ja mistä vieras tuo teille kotiin.

Ja lisäisin että oma esikoiseni sai rs-viruksen kaksiviikkoisena ihan sukulaiselta luultavsti, koska missää n julkisessa paikassa ei ollut käynyt vielä, siksi ettei munkaan tarvinnut lähteä minnekään.

Täytyy sanoa, että en ymmärrä yhtään tuollaista käsidesin käyttöä. Ei ole ihme jos lapset isompana sairastaa ku alku eletään desinfioidussa ympäristössä...

Käsidesin käyttö ei merkitse desinfioitua ympäristöä, vaan se on vaihtoehto käsien pesulle! Kyllähän sitä tavallisestikin pestään kädet kun tullaan kotiin ihmisvilinästä, ja vieraat pesevät kätensä kun tulevat vauvaa katsomaan.

T. Jellonainen, joka kävi tässä viestin kirjoituksen lomassa pyyhkimässä yhden kakkapyllyn ja puhdisti kätensä sen jälkeen käsidesillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Käsidesin käyttö ei merkitse desinfioitua ympäristöä, vaan se on vaihtoehto käsien pesulle! Kyllähän sitä tavallisestikin pestään kädet kun tullaan kotiin ihmisvilinästä, ja vieraat pesevät kätensä kun tulevat vauvaa katsomaan.

T. Jellonainen, joka kävi tässä viestin kirjoituksen lomassa pyyhkimässä yhden kakkapyllyn ja puhdisti kätensä sen jälkeen käsidesillä.

Joo paitsi että suurin osa ihmisistä ei tee noita kahta asiaa, mikä mua todella ihmetyttää.

Tarvisi vissiin vielä enemmän paasata ihmisille käsihygieniasta..

Ja lisäisin että oma esikoiseni sai rs-viruksen kaksiviikkoisena ihan sukulaiselta luultavsti, koska missää n julkisessa paikassa ei ollut käynyt vielä, siksi ettei munkaan tarvinnut lähteä minnekään.

Mutta kun sillä järjellä ajattelee, niin _todennäköisyys_ pöpöjen tarttumiselle kuitenkin pienenee melkoisesti kun pientä vauvaa ei ehdoin tahdoin viedä ihmisvilinään.

Meillä vauva kävi 5pv ikäisenä ensin neuvolassa ja sitten perään ruokakaupassa ihan bussilla menin molempii.Ja kaupassa kävin tuosta eteenpäinkin ja silloin oli vielä joulualet menossa ja flunssakausikin.

Käsidesin käyttö ja käsien pesu ei ole sama asia. Ja kyllä minä käsihygieniasta osaan huolehtia vaikken desiä kotioloissa käytä. Ja ei mun mielipide miksikään muutu vaikka kuinka kerrotte käyttävänne käsidesiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Mutta kun sillä järjellä ajattelee, niin _todennäköisyys_ pöpöjen tarttumiselle kuitenkin pienenee melkoisesti kun pientä vauvaa ei ehdoin tahdoin viedä ihmisvilinään.

No sitähän mä sanoin että riski on suurempi kaupassa, mutta kotonakin voi sattua mitä vaan, kuten kävi meillä. Missään ei lapsi käynyt ja rs-viruksen sai.- Ei ollut mukavaa ei.

Mun pointtini on se ettei kannata alkaa hysteeriseksi, jos on pakko mennä kauppaan niin menee! ja pitää sen käsidesin sitten vaikka mukana tai ei ainakaan koske eikä anna muidenkaan koskea vauvaan likaisilla käsillä.

Lastenlääkäri on kertonut että n 2 ensimmäistä elinviikkoa on sellaisia jolloin vauva "kerää" ympäristöstä kaikkea, bakteereja jne. Eli sinä aikana ei olis hyvä viedä vauvaa isoihin ihmisporukoihin l. ostoskeskuksiin ja kauppoihin. Flunssakausina vielä vähemmän. Ilmastointihan se on joka tehokkaasti ne pöpötkin kierrättää, siis ulkoilma terveellinen vaihtoehto.

Totta kai uskallat, ei ne pöpöt sieltä ilmasta vauvaan tartu, jos nuhanenät ei tuu päin pärskimään. Noin pieni ei vielä tunge suuhunsakaan mitään, joten tarttumisriski on kyllä olematon, vaikka laittaisit pienen ostoskärryjen kaukaloon. Jos taas vauva voi olla omissa vaunuissaan köllöttelemässä, niin riskiä ei mun käsittääkseni ole ollenkaan. Älä ota turhia paineita asiasta, ei vauvan takia tarvii normielämästä luopua :hug:.

Vastaus kysymykseesi, mein poika tais olla vajaa 3 viikkoa, kun käytiin ekan kerran porukalla kaupassa. Hyvin meni, terveenä selvisi eikä traumojakaan jäänyt :).

En mä enää muista minkä ikäisenä ollaan nuo omamme kauppoihin raahattu... ei ihan pieninä kuitenkaan.

Ja tuon käsidesin käytöstä. Sitä ei jatkuvasti suositella kotioloissa käytettäväksi, koska bakteerit tulevat vastustuskykyisemmiksi kun sen käyttö lisääntyy. Ja sitten tarvitaan taas uusia äkäisempiä aineita. Käsidesiä kannattaa käyttää oksennus- ja ripulitautien jyllätessä ja jos sen käyttöä sairaalasta suositellaan, mutta muutoin normaali saippuapesu riittää. Tämä on ihan sama juttu keittiössäkin... kannattaa välttää kotioloissa antibakteeristen pesuaineiden käyttöä.

Tää on noloa, mutta meidän vauva on nyt pari kuukautta ja mä en ole vieläkään uskaltautunut kauppoihin, kun pelkään et se huutaa koko reissun ajan! :( En mä niistä pöpöistä ole niin huolestunut. En mä tietenkään aio loppuelämäksi jäädä vauvan kans neljän seinän sisään, mut jotenki arveluttaa ottaa noin pientä vielä mukaan kun hoitoapua kyllä saan siksi aikaa, että pääsen asioille. Tosiaan levoton tapaus enkä varmaan saisi ostoksia hoidettua rauhassa jos koko reissu kuluisi hyssytellessä.

Varmaan tulee paskaa niskaan tästäkin.

Yhteistyössä