Pieni lapsi ja koiranpentu, miten toimii?

• Viestiketjun aloittaja Pentukuume
  • Ensimmäinen viesti
Pentukuume
Olen koirasta haaveillut ja alunperin ajattelin, että paras ajankohta on vasta kaikkien lasten ollessa isompia. Pienin lapsi on nyt 1v ja ajattelin, että koira voisi olla mahdollinen hänen ollessa 3-4 -vuotias. No koirakuume on kova, joten mieli tykkää kääntää asioita omaa mieltymystä tukevaksi. Nyt olenkin alkanut miettimään, että olisiko kuitenkin sopiva aika jo ensi keväänä, jolloin pienin olisi 1,5v ja itse olen vielä kotona hoitamassa häntä ja siis kotona myös koiranpentua ajatellen. Menen töihin ensi syksynä. Ehtisin siis olla "täyspäiväisesti" koiran ja lasten kanssa puoli vuotta. Silloin voisi olla paremmin aikaa koulutukseen yms mitä pidän tärkeänä. Hyvä puoli olisi myös se, että sitten olisi koululaisille iltapäiväkaverikin, kun itse olen töissä (siis kaveri olisi se koira :) ).

Australianterrieriä olen harkinnut eli ei mikään jättikoira kyseessä.

Minkä ikäisiä lapsia teillä muilla on ollut koiraa hankkiessa? Miten on sujunut?

"pph"
meillä on ollut koiranpentuja vaikka talossa on ollut vaihtelevan ikäisiä hoitolapsia. koirat ovat oppineet olemaan pienten kanssa heti pennusta ja toisinpäin =) . sekä koirille ja lapsille on opetettu rajat. yksin eivät koskaan ole keskenään, vaikka lapset voivat maata koirien päällä, niin koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu. itse en odottaisi. eläimet antavat lapsille niin paljon <3

"joo"
Riippuu hyvin pitkälti itsestänne miten se toimii, pelisäännöt on oltava selvät sekä lapsille että koiralle. Älä unohda opettaa koiraa yksinoloon jos ja kun kerran otat sen kotona ollessasi.

"heh"
Meillä oli täällä just yksi koiranpentu hoidossa pari viikkoa. Sitä ei oltu koulutettu lähes ollenkaan, se ei ollut sisäsiisti ja se haukkui jokaiselle äänelle ja kolahdukselle vaikka oli jo 8kk ikäinen. Meillä on 5kk ikäinen poika, ja silti pärjättiin ihan hyvin. Meillä tosin on kaksi muutakin koiraa, tää oli niiden pentu joka jouduttiin ottamaan pois huonosta perheestä. Jos me pärjättiin ihan kauheen koiran kanssa, niin kyllä tekin pärjäätte normaalikoiran kanssa. :)

v
Mulla on kokemusta.
Meille tuli kesällä koiranpentu ja nuorin oli sillon 1,5 vuotias. Täytyy sanoa, että välillä oli hermo kireellä ja tuntui, että silmät olis pitänyt olla selässäkin. Oli kyseessä pieni rotu ja luovutusiässä noin kilon painoinen, niin täyty olla tosi tarkka ettei jää alle. Ja pelisäännöt tehtiin heti selväksi, koiraa ei saa kiusata, repiä ja nukkua täytyy antaa aina rauhassa. Tosin 1,5 vuotiaan kanssa se tarkoittaa sitä, että olet koko ajan vahtimassa, jos on samassa samassa tilassa. Keskenään ei voinut jättää yhtään.
Myös pentu opettettiin heti siihen, että kaikki näykkiminen ja pureminen on kielletty, siis ihmisiin kohdituva. Ja siihenkin sai puuttua tosi paljon alussa, varsinkin tätä 1,5 vuotiasta pentu olis tosi mielellään retuuttanut ja näykkinyt. Mutta sekin on kantanut heldelmää, ei pure eikä näyki koskaan ja on nyt noin 7 kuukauden vanha.

Mutta nyt menee jo ihan mukavasti, mutta vieläkään en jätä pienintä yksin koiran kanssa, mutta toisaalta koiruus osaa jo varoa. Eli pitkää pinnaa vaaditaan, mutta jos selkät säännöt, joita kaikki toteuttaa niin kyllä siitä selviää.

Ja tuo yksinolo tosiaankin kannattaa opettaa heti pentuna, muuten voi olla ongelmissa, varsinkin jos asuu kerrostalossa.

Mun mielestä voit hankkia. Totta on että eläin opettaa lapselle ja päinvastoinkin. =) Yks koira tuli meille ku olin raskaana ja koiralla ja pojalla on ikäeroa 10 kk ja tosi hyvin tulee toimeen. Koira ei oo koskaan tehny pojalle mitään pahaa. Ei ole kaatanu ikinä tms. Sanosin melkein että lapsi ja koira kasvaa aikalailla tiiviiksi pariksi kun ne kasvaa ja kehittyy yhessä.

hei täällä on
Hei! Meille tuli nyt koiranpentu kun tyttömme täytti 1wee :) Ja voi kuule, meillä on mennyt niin hyvin, ettei tätä todeksi voi uskoa. Eli siis pentu on ollut meillä nyt kohta 3kk ja on muuten sisäsiisti:) Osaa pyytää jo ulos, eikä ole tullut nyt reiluun 2 viikkoon pissoja sisälle(ikinä ei ole kakannut sisälle) Pentu ei riehu eikä pure tyttöä, mitä ihmettelen! Antaa halia ja silitellä ja on niin kärsivällinen tuon taaperon kans. Meillä on rotuna kultainennoutaja. Suosittelen:)

"vieras"
Mieluummin ottasin koiran töihin menon jälkeen,näkis miten lapsikin suhtautuu päivähoitoon.Voi olla et koiralle ei sit enää olis aikaa,eikä itsellä jaksamista.

koiraaa
Mielestäni jos on ottamassa koiraa, olisi hienoa että koira ehtii tottua pienestä pitäen MYÖS pieniin lapsiin. Jos ottaa koiran vasta sitten, kun lapsi on vanhempi ja haluaa lisää lapsia, voi vauvaikäinen lapsi olla koiralle kova paikka. Monet koirat tulevat tässä vaiheessa mustasukkaisiksi, koska ovat aiemmin saaneet enemmän huomiota perheenjäseniltään, kun taas vauvan kanssa koira helposti jää vähemmälle huomiolle. Sitten ollaankin jo antamassa koiraa pois ihan kuin se olisi koiran vika.

Yhteistyössä