"Pieni" kysely koskien ruokaa ja ruoanlaittoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläkin tehdään usein tabboulehia (oon muuten ihmetellyt tuota, että monet suomessa kirjoittaa taboulleh, oikeastaanhan se lausutaan enemmänkin tabbuuli ja kirjoitetaan tabbouleh tai sit just tabbouli) mutta välillä on vaikeeta löytää tarpeeksi paljon silolehtipersiljaa :) Pientä bulguria löytyy onneksi hyvin. Ootko kibbejä tehnyt, meillä tykätään niistä aika paljon myös, samoin hummusta kuluu vähän liikaakin.

Kibbejä en ole tehnyt, mutta hummusta kylläkin. Kun esikoinen asui vielä kotona, lähi-idän ruokaa tuli tehtyä useamminkin, sillä hän on kasvissyöjä. Kuopukselle vaan sitten jotain lihaa kasvisten lisäksi. Sitruunat, oliviit, valkosipuli, minttu, persilja, kaneli, kardemumma jne....sitten vaan pääraaka-aineet ja jotain kehittelemään.

Laitatko ruokaa joka päivä? En välttämättä, joskus teen isomman satsin josta riittää useemmaks päiväks.
Kuinka monta kertaa päivässä? Yleensä kerran, joskus esim. pizzaa tai jotain (alusta asti ite) iltapalaksi lisäks.
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? Yleensä ite, joskus esim. pussikastikkeita tms. hyödynnän.
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Vähän sekä että, mutta enempi varmaan samat pyörii.
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? En hirveemmin tykkää mistään tietystä, on hyviä ja huonoja puolia lähes kaikissa tietämissäni.
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? Omistan kyllä, mut aika vähän tulee käytettyä.
Nautitko ruoanlaitosta? Joskus, varsinkin jos saa rauhassa tehdä ilman ett koko ajan pitää olla silmät selässä lapsia vahtiessa samalla :)

2 aikuista ja yks normikotiruokaa syövä lapsi

[QUOTE="heh";22129647]tähän vastaa kaikki jotka tekee vaan ite ruuat

kumma kun ne einekset on sit kuitenkin niin myytyjä vaikkei kukaan niitä käytä...[/QUOTE]

Luulisin, että ne jotka tekevät kaiken itse alusta asti suhtautuvat vähän intohimoisemmin ruokaan ja ruoanlaittoon ja helpommin päätyvät vastaamaan tällaisiin ruoka-aiheisiin kyselyihin. Ne taas, jotka syövät enimmäkseen sitä valmisruokaa, joka ekana sattuu käteen eivät ilmeisesti jaksa edes tätä aloitusta avata.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22129709:
Minkälaisille pavuille? Ja millaista reseptiä... pääruoka vai lisuke? Mulla on varmaan ainakin parituhatta reseptiä, joissa käytetään papuja :D

Ihan kumpi vaan. :D Siis pääruoka tai lisuke. :D Mä oon hankala :whistle: Siis kuivattuja papuja on kyseessä, olen innostunut niitä ostelemaan Punnitse&Säästä-kaupasta. Ja muutenkin oon pikkuhiljaa kallistumassa kasvisvoittoiseen ruokavalioon, ja kaipaisin reseptejä. =) Nyt juuri ostin sellaista papusekoitusta, siinä oli useita erilaisia papuja. :)

Laitatko ruokaa joka päivä?

- Sanoisin että joo, tai ainakin lämmitän jos on tähteitä.

Kuinka monta kertaa päivässä?

- Nykyään arkena kerran, vkl 2 krt (lapsi päiväkodissa). Tai 2 jos puuronkeitto lasketaan ruuanlaitoksi (iltapala).

Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?

- En enää tee. Nykyään on valmismuussia ja kalapuikkoja varalla aina kiirepäivän pelastukseksi. Mutta 95 % teen alusta asti itse.

Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä?

Sekä että. Toisinaan etsin uusia, kokeilen, mutta kyllä samatkin toistuu.

Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi?

Joo, no vaikeaa sanoa... italialaisvaikutteinen, intialaisvaikutteinen ja thai-kiina-vaiikutteinen on suosikkeja.

Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita?

Omistan hyllyllisen. Kyllä, luen niitä varsinkin ennen pyhiä ja juhlia, joskus muuten vaan inspikseksi.

Nautitko ruoanlaitosta?

Toisinaan, toisinaan vähän pakkopullaa kiireessä.

Muuta liityen ruoanlaittoosi?

Suhde ruuanlaittoon on muuttunut äidiksi tulon jälkeen. Ennen enemmän "taidetta ja nautintoa", nykyään välillä lähes pelkästään nälän tukahduttamista...

Ihan kumpi vaan. :D Siis pääruoka tai lisuke. :D Mä oon hankala :whistle: Siis kuivattuja papuja on kyseessä, olen innostunut niitä ostelemaan Punnitse&Säästä-kaupasta. Ja muutenkin oon pikkuhiljaa kallistumassa kasvisvoittoiseen ruokavalioon, ja kaipaisin reseptejä. =) Nyt juuri ostin sellaista papusekoitusta, siinä oli useita erilaisia papuja. :)

Okei. No mä olen käyttänyt kuivattuja papuja moneenkin eli olen tehnyt niistä pataruokia, pyöryköitä, pihvejä, murekkeita, kastikkeita ja keittoja. Nyt tällä hetkellä on kotimaiset juurekset suht edullisia ja oikein hyviä, joten tee vaikka papu-juurespata. Liota niitä papuja runsaassa vedessä noin 4 tuntia tai yön yli, kaada vesi pois ja huuhtele kylmällä vedellä. Ruskista pari silputtua sipulia kevyesti voissa tai öljyssä. Kuori porkkanoita, perunoita, lanttua ja punajuuria ja lohko ne sopiviksi paloiksi. Laita sipulit, punajuuret, lanttu ja pavut pataan, lisää mustapippuria, laakerinlehti, valkosipulia, tuoretta timjamia ja suolaa. Kaada vettä sekaan niin, että kasvikset juuri ja juuri peittyvät. Kypsennä uunissa noin 180 asteessa tunti. Lisää perunat ja porkkanat ja jatka kypsennystä vielä noin 30-40 min eli kunnes perunat on kypsiä.

Lisukkeen voit tehdä esim liottamalla ja keittämällä ensin pavut. Jäähdytä haaleaksi. Tee seos, jossa on oliiviöljyä, sitruunamehua, raastettua sitruunan kuorta, murskattua valkosipulia, tuoretta persiljaa, mustapippuria ja ripaus suolaa. Sekoita pavut seokseen ja anna maustua jääkaapissa tunti. Halutessasi voit myös soseuttaa edellisen ja käyttää sitä tahnana leivän päällä tai dipata siihen kasviksia.

Laitatko ruokaa joka päivä?
En ihan joka päivä, välillä syödään edellisen päivien ruokia

Kuinka monta kertaa päivässä?
kerran, viikonloppuna kaksi

Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?
Yleensä teen kaiken itse, meillä ei syödä eineksiä

Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä?
sekä että

Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi?
vaikea sanoa, monissa maissa on suosikkeja. ehkä intialainen tai thai

Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita?
kyllä, useita kymmeniä, ja hyödynnän

Nautitko ruoanlaitosta?
kyllä

Muuta liityen ruoanlaittoosi?
mukava harrastus sekä miehelle että minulle

Yhteistyössä