"Pieni" kysely koskien ruokaa ja ruoanlaittoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J.

Vieras
Laitatko ruokaa joka päivä?
Kuinka monta kertaa päivässä?
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä?
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi?
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita?
Nautitko ruoanlaitosta?
Muuta liityen ruoanlaittoosi?

- En ihan joka päivä, mutta ainakin 5/7
- 1
- Enemmän itse alusta loppuun. Joskus mm. käytän kastikevalmisteita
- Yleensä samoja
- En tykkää. Liian vaikeaa ja kallista
- En
- Kyllä

2 henk perhe ilman lapsia.

Laitatko ruokaa joka päivä? EN
Kuinka monta kertaa päivässä? MAX 1 YLEENSÄ
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? VÄLILLÄ EINESTÄ JA PUOLIVALMISTA, VÄLILLÄ ITSE, MIEHENI TEKEE ENITEN RUOKAA
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? ENIMMÄKSEEN SAMOJA
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? JOO IHAN, EI SUOSIKKIA
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? MUUTAMIA, VÄLILLÄ SELAAN JA KÄYTÄN
Nautitko ruoanlaitosta? YLEENSÄ, EN AINA
Muuta liityen ruoanlaittoosi? -

*Laitan
*2-3
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?
*Hyvin harvoin käytän puolivalmisteita(kerran-kaksi vuodessa), eineksiä meillä ei syödä ollenkaan.
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä?
* Kokeilen mielelläni uusia.
* Tykkään. Suosikkini on thai-ruoka.
* En, netti ajaa saman asian.
Nautitko ruoanlaitosta?
* Suurimmaksi osaksi nautin mutta kyllä se välillä on aikamoista pakkopullaa.
*-

Joka toinen päivä
Kerran päivässä
Teen itse alusta loppuun.
Vuodesta toiseen samat :D

En....
Netistä etsin ohjeet jos tarvii.
Nautitko ruoanlaitosta?
Pakosta kyllä.

2 henkinen perhe.

Usein joka päivä, paitsi jos on reilusti ja maistuvaa (en jaksa peräkkäin syödä samaa kauaa) edelliseltä päivältä, sitten sitä. Tai vaihtoehtoisesti pakastimesta jotain itselaitettua lämmitetään.

Käytännössä kaikki on lähes poikkeuksetta tuoreista raaka-aineista, koska en halua esim. nuhjuisia keittojuureksia tai ylisuolaisia lisäainepommeja ruokapöytään.

Perusruoka on vuodesta toiseen samaa, mausteilla saa uusia vivahteita. Tykkään paljon kiinalaisesta ja thaimaalaisesta ruoasta, joitten tekemistä on tarkoitus opetella ja hankkia sen alueen keittokirjoja. Netistä löytää kaiken nykyään helposti, siis reseptit, mutta ei tarttisi aina olla koneelta niitä katsomassa tai vaihtoehtoisesti pitäisi toteuttaa ajatus tulostaa reseptit ja kerätä omaan kansioonsa.

Tuttuja reseptejä esim. perinteisiä suomalaisia ruokia en ikinä tee tavallisen ohjeen mukaan, maustan enemmän, lunttailen vaan perusohjeen kaavoja jos tarpeen. Tosin tuttuihin ruokiin ei mitään reseptejä tarvitsekaan.

Ruoanlaitto on intohimoni!

Laitatko ruokaa joka päivä? Melkein joka päivä.
Kuinka monta kertaa päivässä? 1-2 kertaa
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? Pääasiassa teen itse, joskus käytän puolivalmisteita.
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Olen kokeilunhaluinen ja teen mielelläni jotain sellaista, mitä en ole tehnyt aikaisemmin. Silti välillä tulee tehtyä samojakin ruokia.
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? Tykkään ja suosikkikeittiö vaihtelee. Tällä hetkellä se on Lähi-itä.
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? Toistasataa keittokirjaa löytyy, lisäksi iso läjä erilaisia ruokalehtiä. Hyödynnän ohjeita saamalla niistä ideoita, vain leipoessa teen täysin ohjeen mukaan.
Nautitko ruoanlaitosta? Erittän paljon
Muuta liityen ruoanlaittoosi? Suosin elintarvikkeissa luomua sekä kotimaisia pientuottajia. Saatan käyttää kokonaisen lauantaipäivän vain tehden useita reissuja eripuolille pääkaupunkiseutua pieniin ruokakauppoihin, toreille ja kauppahalleihin. Maalaismarkkinat yms pitää aina kiertää, kun sellaisia tänne osuu

Laitatko ruokaa joka päivä? En ihan joka päivä, töistä riippuen. Jos olemme molemmat kotona, minä teen ruoan.
Kuinka monta kertaa päivässä? Max kerran, viikonloppuisin iso brunssi lisäksi.
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?Arviolta 80% teen itse kaiken, erilaisia oikaisuja käytän, tomaattikastikkeita ja jotain pakasteita.
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Perussetti on sama, mutta aika paljon kokeilen uusia juttuja.
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi?Ranska
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita?Omistan, ne ovat intohimoni, mutta suht vähän olen kokeillut ohjeita niistä, ne ovat kaunokirjallisuutta minulle
Nautitko ruoanlaitosta?Melkein aina
Muuta liityen ruoanlaittoosi?Suunnittelen suurehkoa ruokahaastetta ensi vuodelle, se on ajatuksissani kaikenaikaa.

En ihan joka päivä. Laitan tarkoituksella esim keittoja, pataruokia ja laatikkoruokia isot annokset, joista perheemme syö parikin kertaa.

Arkisin kerran päivässä (lapset saa toisen lämpimän ruoan koulussa ja päiväkodissa). Viikonloppuisin useimmiten kaksi lämmintä ruokaa päivässä.

Eineksiä ja puolivalmisteita meillä syödään todella äärimmäisen harvoin. Silloin, kun minulle iskee oikein laiska päivä turvaudun lasten suosikkiin - kalapuikkoihin.

Sekä että. On tiettyjä reseptejä joita tulee tehtyä vuodesta toiseen. Niitä lasten suosikkeja... Toisaalta aina tarvitsee kokoilla uuttakin, muuten rupeaa kyllästyttämään.

Italialainen, meksikolainen, intialainen (joka ei kylläkään oikein maistu meidän lapsille)

Omistan paljonkin keittokirjoja, mutta käytän niitä aika vähän. Joskus haen sieltä vähän ideaa ja sovellan lopun...

Nautitko ruoanlaitosta?
Kyllä. Se on ainoa kotityö, josta todella nautin.

-Joo, kyllä.

-pari kertaa.

-Yleensä alusta loppuun asti itse.

-Aina etsimässä uusia reseptejä. Ja luon paljon ruokia itse.

-Kyllä tykkään joo. Ei ole suosikkeja, mutta kiinalaista en osaa kyllä tehdä niin että siitä tulisi yhtä herkullista kuin ammattilaisen käsissä.

-En omista, ukolla on joku peruskeittokirja ja sieltä joskus oon kurkannut johonkin yksinkertaiseen ohjetta.

Nautitko ruoanlaitosta?
-Kyllä, jos on vaan hyvät raaka-aineet.

---

Laitatko ruokaa joka päivä? Laitan
Kuinka monta kertaa päivässä? 2 kertaa / pvä
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? Teen kaiken itse
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Teen iettyjä samoja ruokia, mutta innolla kokeilen uusia reseptejä kn esim lehdestâ tai netistä osuu silmâân
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? Tykkään monien eri maiden ruuista; Ranska, Italia, Thaimaa
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? Omistan + hyödynnän
Nautitko ruoanlaitosta? Nautin - remontteerasimme ison ja toimivan keittiön, juurikin koska vâlillä vietän 5 h / pvä kokaten ... Olemme vain 3 h perhe, syömme kotona lounaan ja illallisen ( asumme ulkomailla )
Muuta liityen ruoanlaittoosi? Teen terveellistâ perusruokaa, mieluiten luomutuotteista. Silloin tällöin syömme ravintolassa tai haemme pizzan kotiin.

Laitan ruokaa päivittäin, 1-2krt/päivässä (aamupuuroa en laske ruoanlaitoksi).
Yritän tehdä kaiken alusta loppuun itse, joskus harvoin turvaudun pakastelohkoperunoihin, kalapuikkoihin tms. nopeeseen.
Yritän tehdä vaihtelevia ruokia, mutta on tiettyjä suosikkeja joita tulee tehtyä muista useammin (esim. mun ehdottomat suosikit on täytetyt kesäkurpitsat ja munakoisot, täytteet tosin saattaa vaihdella).
Varmaan 30 keittokirjaa löytyy hyllystä, harvemmin teen niistä mitään suoraan vaan säännöllisesti selailen ja haen inspiraatiota, uudet keittokirjat on myös jatkuvasti tervetulleita ja lainaan niitä paljon myös kirjastosta.
Suosikkikeittiöt on välimeri ja lähi-itä, jälkimmäinen muistuttaa monin tavoin myös maghrebin keittiötä, joka sit taas on mun lapsuuden kodissa ollut melkeinpä se peruskotiruoka kun toinen vanhemmista siltä alueelta.
Ehdottomasti nautin ruoanlaitosta ja hyvästä ruoasta :)

Nautitko ruoanlaitosta?

1. Laitan, paitsi jos on laatikkoa, joka sitten kestää seuraavaksi päiväksikin.
2. No, kerran vaan.
3. Teen kaiken itse, mies tekee lasagnen paketista mutta ei silti onneksi maistu siltä :heart: Ehkä joskus harvoin italianpataa ostan pussissa.
4. Teen jatkuvasti uusia ruokia, en jää vanhaan ja kun muutaman uuden ruoan saa aikaseksi niin ei se makaronilaatikko maistu enää puulta ;)
5.Pidä kyllä paljon ja intia, kreikka ja ranska on mun lempparit :)
6.Katson netistä mutta kokoan omaa reseptikirjaa :)
7.Nautin kyllä ja paljon :heart:
8.Siisitä? :D

Kuinka monta kertaa päivässä? 2
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? en tee
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? sekä että
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? Itäblokki
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? kyllä ja en paljon
Nautitko ruoanlaitosta? kyllä
Alan ammattilainen

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22129204:
Laitatko ruokaa joka päivä? Melkein joka päivä.
Kuinka monta kertaa päivässä? 1-2 kertaa
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? Pääasiassa teen itse, joskus käytän puolivalmisteita.
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Olen kokeilunhaluinen ja teen mielelläni jotain sellaista, mitä en ole tehnyt aikaisemmin. Silti välillä tulee tehtyä samojakin ruokia.
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? Tykkään ja suosikkikeittiö vaihtelee. Tällä hetkellä se on Lähi-itä.
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? Toistasataa keittokirjaa löytyy, lisäksi iso läjä erilaisia ruokalehtiä. Hyödynnän ohjeita saamalla niistä ideoita, vain leipoessa teen täysin ohjeen mukaan.
Nautitko ruoanlaitosta? Erittän paljon
Muuta liityen ruoanlaittoosi? Suosin elintarvikkeissa luomua sekä kotimaisia pientuottajia. Saatan käyttää kokonaisen lauantaipäivän vain tehden useita reissuja eripuolille pääkaupunkiseutua pieniin ruokakauppoihin, toreille ja kauppahalleihin. Maalaismarkkinat yms pitää aina kiertää, kun sellaisia tänne osuu

Lähi-itä tuntuukin nyt olevan aika lailla muodissa eri puolilla maailmaa. Mulla on ollut parikymmentä vuotta syyrialainen perhe ja kymmenisen vuotta libanonilainen perhe ystävinä ja ne lähi-idän ruoat joista tykkään on niin hyvii et voisin syödä niitä joka päivä ja sit taas osa on sellasia joita en saisi alas vaikka kuinka yritän. Millasia Lähi-idän ruokia tykkäät tehdä?

Laitatko ruokaa joka päivä? KYLLÄ
Kuinka monta kertaa päivässä? TYÖPÄIVÄ KERRAN VAPAAPÄIVINÄ KAHDESTI
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? EINEKSIÄ TAI PUOLIVALMISTEITA KÄYTÄN PARI KERTAA KUUKAUDESSA
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? PÄÄSÄÄNTÖISESTI PYÖRII SAMAT RUUAT
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? ITALIA, ESPANJA, KREIKKA
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? OMISTAN, KÄYTÄN VAIHTELEVASTI
Nautitko ruoanlaitosta? EN AINA

Useimpina päivinä kyllä.

Jos olen kotona niin laitan aamiaisen, lounaan, päivällisen (väli- ja iltapalat).
Jos minulla on työ- tai koulupäivä leivon aamiaisleivät ja laitan useimmiten päivällisen (yhdessä miehen ja lasten kanssa) sekä iltapalan.

Yleisimmin käytetty eines meillä taitaa olla valmiswokit joita sitten piristetään omilla raaka-aineilla sen mukaan mitä sattuu kotona olemaan. Valmis italian- ja punajuurisalaatti kelpaavat myös. Samoin välillä esim pakastealtaan lohkopotut tms.
Periaatteessa en siis vierasta eineksiäkään, mutta käytännössä on löynyt aika vähän eineksiä joiden mausta pidämme.

Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? Uusien reseptien metsästäjä olen, ehdottomasti. Vaihtelu virkistää.

Tykkään monenlaisesta etnisestä ruoasta. Suosikkeja tällä hetkellä japanilainen ja intialainen keittiö.

Omistan paljon keittokirjoja mutta luen niitä lähinnä "marttatädin" tyyliin eli: Otetaan resepti, luetaan se, ymmräretään se, heitetään resepti menemään ja kokataan ymmärretyn mukaan.

Nautitko ruoanlaitosta?
Nautin erityisesti viikonloppuruokien tekemisestä, isojen päivällisten järjestämisestä jne. Työpäivän jälkeisestä perunamuusi, jauhelihakastike, tuoresalaatti- kokkauksesta en saa kicksejä.

Kattaus on puoli ruokaa eli meillä katetaan arkiateriatkin mahdollisimman kaunisti; servietit, kynttilät, kukkia jne. Haluan myös laittaa ruoan tarjolle tarjoiluastioihin enkä länttää kattiloita pöytään.

Talossani kirjoilla 6 henkeä, lounasaikaan syömässä tavallisesti noin 8-10 ja päivällisellä aika usein 16-20.

Viimeksi muokattu:
Lähi-itä tuntuukin nyt olevan aika lailla muodissa eri puolilla maailmaa. Mulla on ollut parikymmentä vuotta syyrialainen perhe ja kymmenisen vuotta libanonilainen perhe ystävinä ja ne lähi-idän ruoat joista tykkään on niin hyvii et voisin syödä niitä joka päivä ja sit taas osa on sellasia joita en saisi alas vaikka kuinka yritän. Millasia Lähi-idän ruokia tykkäät tehdä?
Mausteisia kasvisruokia pääasiassa. Erilaiset mezet maistuu aina. Taboullehia, pyörtynyttä imaamia, kikhernepatoja jne. Kuopus tykkää kanelilla ja kardemummalla maustetuista lampaanlihapyöryköistä.

En ihan joka päivä

-

Teen lähes aina kaiken itse. Puolivalmisteita en käytä, mutta ehkä kerran-pari kuussa lapset sylvät eineksiä

En tee vuodesta toiseen samoja reseptejä, mutten ole mitenkään aina etsimässä uusia reseptejäkään. Siinä on välimuoto olemassa. ;)

Tykkään. Intialainen.

En omista kuin muutaman, etsin netistä ohjeita ja hyödynnän niitä

Nautitko ruoanlaitosta?

Kyllä.

Perheessä äiti ja kaksi lasta, 3v ja 4v. Itse olen jo pitkään syönyt vähähiilihydraattisesti olematta mikään atkins-uskovainen kuitenkaan. Nyt olen alkanut itse syömään enimmäkseen kasvisruokaa.

Laitatko ruokaa joka päivä? EN. PARI KERTAA VIIKOSSA MIES LAITTAA.

Kuinka monta kertaa päivässä? MAKS YHDEN KERRAN

Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin? EN TURVAUDU EINEKSIIN JUURI KOSKAAN. JOSKUS HARVOIN SAATTAA OLLA
PAKASTERANSKIKSIA TMS.

Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä? KOKEILEN KAIKKEA UUTTA, PERJANTAINA AION TEHDÄ ENSIMMÄISTÄ KERTAA CHORIZOLLA JA KATKARAVUILLA HÖYSTETYTÄ PAELLAA. KATSOTAAN MITEN KÄY.

Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi? VÄLIMEREN HERKUT MAISTUU MEILLÄ, KUTEN OLIIVIT, LATVA-ARTISOKAT, JUUSTOT, PARMANKINKKU, PASTA, KALA, PIZZA JNE. JA TIETENKIN PUNAVIINI, JOKA VIIMEKSI TÄNÄÄN KUULUI OSANA ATERIAAN. :)

Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita? OMISTAN EHKÄ KYMMENEN KEITTOKIRJAA, MUTTA AINOA JOTA HYÖDYNNÄN ON PERUSKEITTOKIRJA, JOSTA KATSON ESIM. MITEN VALKOKASTIKE TEHDÄÄN TAI KAUANKO LANTTUA PITÄÄ KEITTÄÄ TMS.

Nautitko ruoanlaitosta? KYLLÄ, ETENKIN VIIKONLOPPUISIN KUN ON AIKAA PANOSTAA.

Muuta liityen ruoanlaittoosi? OLEN AIKA NUORI VIELÄ, MUTTA TÄLLÄ INNOLLA TOIVON TULEVANI ERITYISEN HYVÄKSI KOKIKSI. :)

Laitatko ruokaa joka päivä? Laitan
Kuinka monta kertaa päivässä? Ainakin kerran,tai kaks.Usein teen myös toisen päivän ruuan puolivalmiiksi.
Teetkö kaiken alusta loppuun itse vai turvaudutko usein eineksiin tai puolivalmisteisiin?Itse. Eineksiä en juuri käytä
Teetkö yleensä vuodesta toiseen samoja reseptejä vai oletko kokeilunhaluinen ja aina etsimässä uusia reseptejä?Molempia,useimmiten sitä iisiä normaalia kotiruokaa,perinteisiä
Tykkäätkö eri maiden keittiöistä? Suosikkisi?Kiinalaiseen ihastuin kesällä
Omistatko paljon keittokirjoja ja hyödynnätkö niiden ohjeita?ohjeista sovellellen,osa on tullut mummun kautta opituksi
Nautitko ruoanlaitosta?on sek ivaa
perhe on pysynyt hengissä...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22129490:
Mausteisia kasvisruokia pääasiassa. Erilaiset mezet maistuu aina. Taboullehia, pyörtynyttä imaamia, kikhernepatoja jne. Kuopus tykkää kanelilla ja kardemummalla maustetuista lampaanlihapyöryköistä.

Meilläkin tehdään usein tabboulehia (oon muuten ihmetellyt tuota, että monet suomessa kirjoittaa taboulleh, oikeastaanhan se lausutaan enemmänkin tabbuuli ja kirjoitetaan tabbouleh tai sit just tabbouli) mutta välillä on vaikeeta löytää tarpeeksi paljon silolehtipersiljaa :) Pientä bulguria löytyy onneksi hyvin. Ootko kibbejä tehnyt, meillä tykätään niistä aika paljon myös, samoin hummusta kuluu vähän liikaakin.

[QUOTE="heh";22129647]tähän vastaa kaikki jotka tekee vaan ite ruuat

kumma kun ne einekset on sit kuitenkin niin myytyjä vaikkei kukaan niitä käytä...[/QUOTE]

Minä luulen että on paljon eineksiä joita ei oikeastaan hoksata eineksiksi.
Esim poro pakastealtaasta. Sehän on puolivalmiste? Samoin vaikka lohisuikaleet? Hernekeitto purkista? Wokit, perunapakasteet vastaavia myös?

Varsinaisia valmisaterioita käytetään varmasti lapsiperheissä suhteellisen vähän, mutta noita puolivalmisteita kyllä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22129490:

Olisko sulla Keittis jotain hyviä reseptejä pavuille? :D

Yhteistyössä