Pieni ikäero ja vauvalle turvallinen paikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli onko pakko aina ottaa vauva tai esikoinen mukaan esim. vessaan vai miten olette toimineet?
Kannattaako vauvalle hankkia jokin turvapaikka olohuoneeseen tai keittiöön? Eli siis sinne missä eniten ollaan? Toinen pinnasänky tai matkasänky tai leikkikehä tai jokin muu vastaava, jonne isompi ei pääse? Etenkin siis jos ikäero pieni (alle 2 v) eikä järkeä ollenkaan isommalla... Oletteko hankkineet tai olisiko kannattanut?
Kiitos!

Ikäeroa n. 2v ja hyvin tuli pärjättyä ilman turvapaikkoja. Lähinnä se koski ensimmäisiä kuukausia, kun esikoinen vahingossa saattoi juoksennella vauvan yli kun toinen on lattialla. Siihen oli yksinkertaisena ratkaisuna se, että vauva tuli sitten mukaan vessaan ja oli omien silmien ulottuvilla. Tuossa iässä vielä nukkui paljon ja oli imetettävänä, joten ei siinä mitään varsinaista vahtimista hirveästi ehtinyt olla. Kantoliina on myös oiva pienelle.

Ikäeroa reilu vuosi, ja lattialla pidin vauvaa. Oli ehdottomasti turvallisempi kuin esim. sitteri johon isosisko yritti sitten myös kiivetä. Mitään ei meillä ole tapahtunut vaikkei mitään turvapaikkaa ole ollutkaan. En ottanut kumpaakaan vessaan mukaan.

Ei meillä ainakaan vauvalle mitään turvapaikkaa ollut vaikka esikoinen oli vaan 1v3kk kun vauva syntyi. En muista että mitään ongelmia olisi ollut. Sitterissä vauva yleensä köllötteli ja sisko antoi kyllä olla rauhassa.

Meillä oli pinnasängyssä renkaat alla. Huippukätevä oli kyllä. Rautakaupasta ostin sellaset ostoskärry -tyyppiset renkaat. Kääntyvät ja kunnolliset. Ai että ne helpotti arkea.

Kiitos vastauksista. Jotenkin olin ajatellut, että on lähes välttämätöntä olla jokin laskupaikka vauvalle, kun tuo esikoinen on aika pieni ja villi vielä. Mutta en mä kyllä nytkään pääse yksin vessaan, että ei kai elämä siitä muutu... =)

Nykyinen pinnasänky ei käy, koska makuuhuone on yläkerrassa. Ehkäpä leikkikehä tai väliaikaisratkaisuna matkasänky olisi hyvä. Mutta kiitos siis vastauksista! Enpä riennäkään nyt heti mitään ostamaan, vaan taidan katsella tilannetta vauvan synnyttyä. Pääseehän sitä kauppaan sittenkin..

Meillä kolmosen ja nelosen välillä ikäeroa tasan 1v, eikä ole tarvittu erikseen sen kummempia turvapaikkoja. Kun laitoin vaikkapa pyykkiä, muksut olivat mukana touhussa, vauva makoili ja katseli sitterissä. Vessassa kävin siten että ovi jäi auki, ja isompi lapsi yleensä siinä mukana ettei keksiny mennä vauvaa "hoitaan" liian rajuin ottein.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiitos vastauksista. Jotenkin olin ajatellut, että on lähes välttämätöntä olla jokin laskupaikka vauvalle, kun tuo esikoinen on aika pieni ja villi vielä. Mutta en mä kyllä nytkään pääse yksin vessaan, että ei kai elämä siitä muutu... =)

Nykyinen pinnasänky ei käy, koska makuuhuone on yläkerrassa. Ehkäpä leikkikehä tai väliaikaisratkaisuna matkasänky olisi hyvä. Mutta kiitos siis vastauksista! Enpä riennäkään nyt heti mitään ostamaan, vaan taidan katsella tilannetta vauvan synnyttyä. Pääseehän sitä kauppaan sittenkin..

En kokenut kakkoselle tarpeelliseksi noita renkaita, mutta kun pieniä lapsia juoksee kotona enemmän ku yks, niin vauvan on parempi olla muualla, ku lattialla. Ei meillä kukaan oo vauvaa vahingoittanut tahallaan, mutta leikeissä voi sattua ja tapahtua.

Meilläkään ei ole ollut mitään turvapaikkoja. Ikäero tosin 1 v 8 kk. Jos olen enemmän ku minuutin, pari ollu pois näköetäisyydeltä, olen ottanu vauvan mukaan.

Meillä ikäeroa 1,5vuotta ja kyllä se vauva oli pidettävä mukana vessassa ja ruokaa laittaessa ja kaikessa muussakin... Ei uskaltanut esikoista jättää hetkeksikään vauvan kanssa kaksin, ei edes niin että vauva oli sitterissä. Isosisko oli tietysti kiinnostunut vauvasta, eikä kyllä tahallaan yrittänyt satuttaa tai mitään mutta monesti meinasi kompastua vauvaan jos tämä oli lattialla tai kiipesi sitteriin vauvan päälle... :headwall:

Ei mun mielestä tollanen turvapaikka ole ollenkaan hassumpi ajatus! Siis vaikka matkasänky. Ei tullut koskaan itselle mieleen... :xmas:

Vauvan sijaan voi kyllä ottaa esikoisenkin mukaan vessaan jos vauva vaikka sattuu nukkumaan. Sitteriä käytettiin lattialla ja varmuuden vuoksi hannin kissaverkon pinnikseen, kun ajattelin että jos 1v 2kk vanhempi sisarus vaikka innostuu nakkelemaan leluja pinnikseen, mutta niin ei koskaan käynyt.

Varuillaan saa kyllä olla alusta lähtien koska pikkuihmisen aivoituksia ei arvaisi edes mentalist, mutta meillä tarvitsi olla vasta myöhemmin enemmän varuillaan, silloin kun vauva rupesi liikkumaan. Pienempää paikallaan kököttävää nyyttiä ei koettu niinkään uhaksi.

Yhteistyössä