Pienet nännit ja imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva äiti

Vieras
Onko jollain käynyt niin että ei ole pystynyt imettämään lastaan kun äidin nännit on liian pienet?

Odotan esikoistani ja mietin tätä asiaa... minun nännit eivät teini-ikäisenä koskaan kehittyneet "kunnolla", vaikka rinnat muuten on b-kuppia... nännit eivät edes ole koholla kuin vaan jos on kylmä, ja silloinkin tosi pienet. Mietin että pysyyköhän nänni edes lapsen suussa?

Lapsi ei imiessään pidä pelkkää nänniä suussa vaan koko rinnan päätä hampurilaisotteella. Mulla on pienet nännit ja imetys sujui hyvin, olen kuullut että myös sisäänpäin olevilla nänneillä voi imettää. Luulen että enemmän vaikuttaa rintarauhaskudoksen määrä herumiseen. Myös vanhemman ja lapsen vuorovaikutus. Rohkeasti kokeilemaan. Ei kannata etukäteen huolestua

No mulla oli tuo ongelma. Vauva ei saanut rinnasta kunnolla kiinni -> ei osannut kunnolla imeä -> maitoa ei tullut tarpeeksi -> joutui antamaan korviketta -> imetys loppui parin kuukauden iässä.
Rintakumit oli alussa käytössä ja niitten avulla vauva söi, mutta ilmeisesti silloin imu ei stimuloi maidontuotantoa tarpeeksi joten maitomäärä ei ikinä noussut tarvittavalle tasolle.
Ohjeeksi antaisin vain että VAADI kunnollista imetysohjausta sairaalassa jos vaikuttaa ettei vauva aluksi osaa imeä kunnolla, ja ÄLÄ ota rintakumia heti alussa.

Mulla sama ongelma, ei raskausaikana eikä sen jälkeen tapahtunut muutosta. Rintakumin kanssa yritin aikani imettää, mutta ei siitä mitään tullut. Pakko oli antaa korviketta pullosta koska lapsi oli melko pieni syntyessään (2530g) ja rinnasta imeminen rintakumin kanssa todella kuluttavaa. Vauva joutui siis tekemään kaksinkertaisen työn verrattuna ilman rintakumia imemiseen, ensin pitää saada se maito siihen rintakumiin ja sitten vielä suuhun. Toivottavasti sinulla sujuu paremmin!:)

Mulla on aina ollut pienet nännit eivätkä ole oikeastaan yhtään koholla. Hyvin onnistui imetys ilman rintakumeja. Vauvan suuhun menee kuitenkin enemmän rintaa kuin pelkkä nänni.

Alkuperäinen kirjoittaja imettänyt:
Lapsi ei imiessään pidä pelkkää nänniä suussa vaan koko rinnan päätä hampurilaisotteella. Mulla on pienet nännit ja imetys sujui hyvin, olen kuullut että myös sisäänpäin olevilla nänneillä voi imettää. Luulen että enemmän vaikuttaa rintarauhaskudoksen määrä herumiseen. Myös vanhemman ja lapsen vuorovaikutus. Rohkeasti kokeilemaan. Ei kannata etukäteen huolestua

Mä komppaan tätä!

Alkuperäinen kirjoittaja sama ongelma:
No mulla oli tuo ongelma. Vauva ei saanut rinnasta kunnolla kiinni -> ei osannut kunnolla imeä -> maitoa ei tullut tarpeeksi -> joutui antamaan korviketta -> imetys loppui parin kuukauden iässä.
Rintakumit oli alussa käytössä ja niitten avulla vauva söi, mutta ilmeisesti silloin imu ei stimuloi maidontuotantoa tarpeeksi joten maitomäärä ei ikinä noussut tarvittavalle tasolle.
Ohjeeksi antaisin vain että VAADI kunnollista imetysohjausta sairaalassa jos vaikuttaa ettei vauva aluksi osaa imeä kunnolla, ja ÄLÄ ota rintakumia heti alussa.

No ei todellakaan ole noin mustavalkoista! Mulle lyötiin ensimmäiseen imetykseen rintakumi toiselle nännille koska on sisäänpäin kääntynyt eikä tyttö saanut siitä kiinni. Herumiseen ei vaikuttanut yhtään, verrokkina kuitenkin oli siinä toinen tissi vieressä jossa kumia ei käytetty. Muutaman kuukauden päästä oli nänni sen verran "pulpahtanut" ulos että sain tytön opetettua ottamaan siitä kiinni ja kumista luovuttiin, imetin siihen vielä puoli vuotta päälle ihan onnistuneesti.

Imetyksen lopetuksen jälkeen on nänni painunut jonkun verran takaisin ja saa nähdä miten kakkosen kanssa, tartteeko taas ottaa kumi käyttöön vai ei. Musta on tosi hyvä että on tuollaisia apukeinoja eikä niitä pidä heti alkuun inhota ja pelätä kun tarkoitus on vain edesauttaa sitä imetystä. Ja tottakai niistä pitää pyrkiä eroon jos vain suinkin mahdollista. Onhan se kuitenkin hienoa että monet ei ilman niitä pystyisi imettämään ollenkaan!

Mullakin pienet nännit, imetys onnistui alkukipujen jälkeen ihan mainiosti. Pumppaus auttoi myös, nännit jotenki kasvo siitä. Mä taasen pelkäsin, et jos nännissä ei olekaan reikää :D En tietty tiennyt, että niitä on useita :D

Mulla on aika lailla sisäänpäinkääntyneet nännit ja kaikkien ihmeeksi olen pärjännyt kokonaan ilman rintakumia. Mulle sattui yks hyvä hoitaja synnärillä joka opasti mua ja vauvalla oli hyvä imuote. Imetystukipuhelimesta voisit kysellä jo etukäteen asiasta, nimittäin nännejä voi raskausaikanakin koittaa venytellä sellasella imukuppilaitteella.

Rintakumia suosittelen minäkin, ja sitä, että PYYDÄT IMETYSOHJAUSTA. Ilmaise huolesi siitä, saatko imetyksen onnistumaan.

Mulla turposi tissit maidon noustessa sellaisiksi pinkeiksi palloiksi, joista ei vauvan ollut mahdollista saada minkäänlaista imuotetta. Rintakumilla ongelma saatiin ratkaistuksi, mutta eihän tuo sitten enää turvotuksen laskiessa osannutkaan syödä muuten kuin kumin avulla. No, nyt olen sitten rintakumin avulla imettänyt 9 kuukautta. Mulla ei ole vaikuttanut maidon herumiseen tuo rintakumi.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Alkuperäinen kirjoittaja sama ongelma:

No ei todellakaan ole noin mustavalkoista! Mulle lyötiin ensimmäiseen imetykseen rintakumi toiselle nännille koska on sisäänpäin kääntynyt eikä tyttö saanut siitä kiinni. Herumiseen ei vaikuttanut yhtään, verrokkina kuitenkin oli siinä toinen tissi vieressä jossa kumia ei käytetty. Muutaman kuukauden päästä oli nänni sen verran "pulpahtanut" ulos että sain tytön opetettua ottamaan siitä kiinni ja kumista luovuttiin, imetin siihen vielä puoli vuotta päälle ihan onnistuneesti.

Imetyksen lopetuksen jälkeen on nänni painunut jonkun verran takaisin ja saa nähdä miten kakkosen kanssa, tartteeko taas ottaa kumi käyttöön vai ei. Musta on tosi hyvä että on tuollaisia apukeinoja eikä niitä pidä heti alkuun inhota ja pelätä kun tarkoitus on vain edesauttaa sitä imetystä. Ja tottakai niistä pitää pyrkiä eroon jos vain suinkin mahdollista. Onhan se kuitenkin hienoa että monet ei ilman niitä pystyisi imettämään ollenkaan!

No kuten tuossa kirjoitin niin en suosittele rintakumia heti alussa, vaan kannattaa yrittää ensin ilman jos vaan onnistuisi. Itse en ikinä saa tietää olisiko imetys onnistunut paremmin jos olisin saanut kunnon ohjausta ilman rintakumia. Minulle siis annettiin se heti ensimmäisellä imetyskerralla synnytyksen jälkeen kun vauva ei osannut imeä. Ja jatko meni kuten kerroin... Siinä vaiheessa kun pääsin kumista eroon oli maitomäärä jo laskenut niin vähäiseksi ettei imetys enää kauaa jatkunut.

Lastetarvikeliikkeissä on myytävänä tähän pieni/-tasainen nänni ongelmaan laite niiden suurentamiseen. Avent Nipplette nimeltään sellainen nännipumppu. Käytin 6kk odotusaikana ja sain nännit isommiksi ja paremmin esille.

Neuvolassa sain vinkin tuosta nännipumpusta. Autta jopa sisäänkääntyneeseen nänniin. Tulevat esille muutaman viikon käytön jälkeen. Tulos jää pysyväksi.
Seksikaupassakin (ystäväni kokemus) on vastaavanlaisia tuotteita, mutta alle puoleen hintaan.

Yhteistyössä