Pienet lapset ja alastontaide

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiukan ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiukan ihmeissään

Vieras
Yksi täälläkin tunnettu suurperheblogisti on viemässä pienet lapsensa ja lastenlapsensa allaolevan taiteilijan uuden näyttelyn avajaisiin. Minulla ei ole mitään alastontaidetta vastaan ja nuo työt ovat itsessään upeita ja sekin on hienoa, että lapset opetetaan arvostamaan kulttuuria pienestä pitäen.
Silti minusta yhdistelmä pienet lapset ja alastontaide on hiukan outo ja vastenmielinen. Itse en omia pikkulapsiani tuonne raahaisi ja eikö ne avajaiset muutenkin ole enemmän sellainen aikuistenjuhla eikä lastentapahtuma?

Maalaukset

Alastomuuden väistely on sen sortin amerikkalaista kaksinaamaisuutta, jonka en haluaisi ikinä Suomeen rantautuvan. Mutta rantautuuhan se, kuten kaikki muukin sieltä, kuten tästäkin kysymyksestä näemme.

Ensinnäkin, kaikki alastomuus ei ole seksuaalista. Toisekseen, mistä lapsi oppii tämän, jos alastomuudesta tehdään hänelle tabu? Kolmannekseen, onko parempaa kanavaa kuin taide tarkastella ihmiskehoa?

Olen itse seurannut keskustelua, jossa eräs taho yritti kieltää vaginaa esittävän maalauksen esillepanon galleriassa, koska silloin ''galleriaan täytyisi asettaa ikäraja''. Naurettavaa, pitääkö anatomiankirjoihinkin asettaa ikäraja? Itse olin ehkä 10-vuotias kun tuijotin seinänkokoista valokuvasuurennosta vaginasta taidegalleriassa. Se oli kiinnostava ja hurja, muistan oppaan kertoneen meille (lapsi- ja aikuisryhmälle) ihan suvereenisti että ''tämä teos kuvaa sukupuolielimiä yhdynnän jälkeen.'' Tapaus ei silloin kohauttanut ketään, muistin koko jutun vasta nyt tämän vaginamaalaus-asian yhteydessä.

...Olenpa vielä sitäkin mieltä, että mikään ei ole kamalampaa ja lapsen luovuudelle ja älylle vahingollisempaa kuin ''lapsille suunnattu taide''. :D ;)

• Tykkää
Reactions: dipt
Alastomuus on täysin normaali asia, eikä siitä pidä tehdä tabua. Eri asia olisi, jos nuo olisivat jotenkin seksuaalisia, miltä ei vaikuttanut. Minusta on hyvä, jos on luonnollinen suhde alastomuuteen, ettei se nolota.

Mä nimenomaan veisin tuonne lapset, koska tuo ei ole seksuaalista vaan normaalia! Meillä katsottiin joskus koko perheen voimin synnytyssairaalan synnytyksiä ja muutama päivä myöhemmin tuttu tokaisi, että kamala jos hänen lapsi tietäisi mistä pikkuveli tulee syntymään. No joo, meillä kaikki tuollainen on luonnollista. Ketään ei pelota tai ahdista alastomuus ja syntymät.

Mulla on alastontaidetta seinälläni, ihan olohuoneessa :D Lapset kommentoi teosta kun ekaa kertaa näkivät jotenkin tyyliin "siinä on naisia alasti, ne ehkä on tullu saunasta". Sen perästä ei ole juuri huomiota kiinnittäneet työhön. Ja tunnustan että teosta kotiin tuodessani tai sitä hommatessani ei käynyt hetkeäkään mielessä että työ ei olisi sovelias lapsille tms.

Vilkaisin tuota linkin avaamaa sivua, enkä nähnyt yhtään kuvaa penetraatiosta jne. Eli ongelma oli?

Vaikka tauluissa ei ehkä ole penetraatiota niiin osa niistä on kovin seksuaalisia, ei vain alastomuutta esitteleviä. Ja miksi ylipäätään raahat pieniä lapsia johonkin vernissageen. Nehän on juhlavia aikuisten tilasuuksia, joiss ajuodaan viiniä ja shampanjaa. Lapsille on erilaiset lasten taidenäytteltyt.