Pidempään IVF/ICSI-hoitoja läpikäyneet lapsettomat

Kaipasin pinoa meille hoitoja "pidempään" läpikäyneille, jotka pohtivat miten jatkaa. Lopettaako hoidot, jatkaako tahkoamista omilla soluilla yksityisellä tai luovutetuilla? Adoptio? Sijaisperheeksi ryhtyminen? Jäädäkkö kaksin?


ESIKOISTA YRITTÄVÄT
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy

simpli..?.........3.IVF.........lokakuu.........PCOS
johkunen..34.........2.endo-leikkaus+lahjamunasolu+adoptio?.........loka-helmi.....femail factor only
melargia..28.........4.IVF.........marras/joulu.........Selitt.
piu_pau..30.........3.IVF.........tammikuu.........Selitt.
aniraz........32......3. IVF.......helmikuu.....Selitt.
 
Viimeksi muokattu:
Meidän tarina: yritystä on takana 3,5 vuotta. Mitään vikaa ei kummastakaan ole löytynyt, joten lapsettomuutemme syy on tällä hetkellä selittämätön.

Olemme julkisella hoidossa ja hoidot ovat menneet ripeään tahtiin. Syksyllä 2012 on tehty kolme inssiä, joista kaikista negaa.

Ensimmäinen IVF tehtiin viime helmikuussa pitkällä kaavalla (Suprecur+Gonal-F). Soluja saatiin 8, joista viisi hedelmöittyi. Tuoresiirtoon päästiin, mutta pakkaseen ei saatu mitään. Tulos oli nega. Toinen hoito tehtiin elokuussa. Kaava pysyi pitkänä, mutta suprecurin kaveriksi vaihdettiin Menopur ja IVF:n sijaan tehtiin ICSI. Soluja tuli 11, joista suurin osa oli raakoja, vain neljä solua hedelmöittyi. Taas päästiin vain tuoresiirtoon, josta tuli nega. Nyt odotellaan kolmatta ja todennäköisesti viimeistä hoitoa julkisella.

Tunteet ovat sekavat. Välillä tekis mieli lopettaa koko hoitorumba, välillä toiveet on pilvissä...

Muutamalla palstalla on tullut kirjoiteltua, mutta suurin osa on vasta aloittelemassa hoitoja tai käyvät läpi ensimmäistä kierrosta. Koen olevani täysin eri vaiheessa näissä hoidoissa, että saisin heiltä vertaistukea. Kannustaminen ja toivon luominenkin on vaikeaa, kun oman pään päällä on v***n iso myrskypilvi. :mad:
 
Viimeksi muokattu:
Jes mä oon messissä! :)

Meidän taipale: 1. IVF/ICSI pitkä kaava (Jarruna Synarela/Puregon 125), 36 rakkulaa, 25 munasolua, 14 alkiota, 1 normaalisti jakautunut siirrettiin. 2. IVF lyhyt kaava (Puregon 100/Jarruna Orgalutran), 25 rakkulaa, 20 munasolua, 8 alkiota, 2 normaalisti jakautunut siirtoon.

Pakkanen on pysynyt tyhjänä, meidän ongelmana on oudosti jakautuvat alkiot. Tätä ei voida auttaa millään kuin uudella yrityksellä. 1 julkinen hoito on jäljellä. Mutta lääkärit kannustavat jatkamaan, ei kai tässä ihan toivottomia olla, vaika välillä fiilis on just se.

Kahden IVF:n jälkeen alkaa olla jo aika epäilevä olo onnistumisen suhteen. Lahjamunasolujonoon siirryimme jo, mutta jono on pitkä. Yksityisellä teemme ainakin yhden hoidon omilla soluilla, hinta on kuitenkin pieni kun vertaa luovutettuihin soluihin. Luotto on tosiaan kova omiin kun koko ajan puhun luovutetuista! :kieh:

Välillä taas miettii, että miksi kiusata itseään näin, kun ei onnistu niin ei onnistu. Jos musta vaa puuttuu joku geeni? Viimeisimmän pettymyksen jälkeeen olen käynyt toden teolla miettimään elämää lapsettomana. Ei kai sekään niin hirveä olisi, tässähän sitä on vietetty. Mutta vielä ei pysty luovuttamaan, pitää vaan katsoa tämä loppuun asti.

En sanois et oisin masentunut, ehkä kaikki kuvitelmat IVF:n tehosta omalla kohdalla on ammuttu alas. Voin oikein kuvitella kuinka mun munasarjat hihittää mun tuherrukselle, voi raukkaa ko ei se vaan tajua! Sit ne turauttaa ne parikyt surkimussolua, vaikka kuinka ois vähän lääkettä ja mulle jää käteen vaa armoton ....tus. :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: piu_pau
Hei saanko mä kans liittyä joukkoon. Yritystä takana 7vuotta ja juuri pistelen 3IVF lääkkeitä nahkaani eli se kuuluisa viimeinen hoito. Meillä diagnoosina female factor eli miulla on PCOS. Tosin painon pudotuksen ja metformiini lääkityksen myötä olen alkanut ovuloimaan ja tätä on jatkunut jo puolitoista vuotta. Ja puhumattakaan siitä että munasarjat ovat palautuneet lähes normaalin kokoiseksi.

Ihanaa että löytyy muitakin itse olen ollut vähän samanlaisissa fiiliksissä kun nyt on kumminkin se viimeinen hoito jo käynnissä.
 
Heippa!

Jos mukaan huolitte myös osittain jatkosuunnitelmat tehneen, mutta silti hyvin skeptisen sen suhteen tekeekö oikeita päätöksiä, niin olisi mukava jatkaa juttua mihin muutaman kanssa teistä jo päästiin alkuun!

Taustaa:
Yritys aloitettu 5,5 vuotta sitten, tutkimuksiin vuosi siitä josta ensimmäisenä endometrioosi-diagnoosi ja 1.leikkaus 4v. sitten.
Julkisella tehty:
Syksyllä/ talvella 2010 4*inseminaatio tuloksetta.
Syksyllä/ talvella 2011-2012 3*IVF pitkällä kaavalla --> munasoluja tulee paljon (20-40), hedelmöittyminen ok mutta sitten alkaa kato käymään; alkiot hitaita, monitumaisia ja fragnemtoituneita. Tuoresiirtoon päästään (toisesta kemiallinen), mutta vain tuosta kolmannesta saatiin 2*PAS tehtyä.
Yksityisellä:
Syksyllä 2012 4.IVF lyhyellä kaavalla, pitkä vilejly, siirrettiin 2kpl varhaisblastoja, nega.
3kk sammutushoitoa talvella 2012-2013 procren-piikeillä, samalla söin DHEAa josko olisi vaikutusta munasolujen laatuun.
5.IVF tehtiin keväällä 2013 pitkällä viljelyllä, siirtoon 1 morula ja 1 16-soluinen, molemmat siis hitaasti jakaantuneita, nega.

Keväällä 2013 päädyttiin lahjamunasolujonoon lääkärin suosituksesta + lähete toiseen leikkaukseen endo-kipujen lisäännyttyä kovasti.
2. leikkaus on ensi viikolla ja hoito lahjoitetuilla tehdään tammi-helmikuussa, eilen tuli kotiin paperit myös Pelasta että voi soittaa milloin haluaan ensimmäiseen neuvontaan.
Ajatukset silti sekaisin, tehdäänkö oikeita päätöksiä...

Juttuseura tekisi siis hyvää koska ensimmäistä lasta yritetään ja mutkia tuntuu olevan matkassa : /

Muoks. oma rivi:
johkunen.....34.........2.endo-leikkaus+lahjamunasolu+adoptio?...........loka-helmi.....femail factor only
 
Viimeksi muokattu:
Terve!

Tunkisikohan nokkansa tänne, jos vaan sallinette? Kiitos piu_pau pinosta! Itsekin mietin jotain tällaista, nimeksi olisin laittanut "epätoivoiset", oiskohan kukaan uskaltanut liittyä pinoon... :D

Mutta siis tällä hetkellä yritystä takana reilu neljä vuotta ja hoidoissakin ollaan oltu kohta kolme. Nyt tässä vuoden lopussa olisi tarkoitus tehdä ifv/icsi nro 4, että kait sitä sitte voi jo jonkinlaiseksi kokeneemmaksi itsensä laskea? Meillä on ehkä enemmän tai vähemmän menneet nuo hoidot huonosti. Hyvin tulee soluja ja punktiot yms pistelyt sujuu hyvin ja helposti, mutta sitten labrassa alkaa se alamäki. Kun eivät vaan hedelmöity :/
Ekassa hoidossa saatiin 4 alkiota, joista yksi tuoresiirtoon. Pakastus epäonnistui, joten ei pas:ja. Toisessa sama määrä alkoita, yksi tuoresiirtoon ja yksi pas. Kolmas hoito tehtiin kokonaan icsinä (varmistamaan hedelmöitys!), josta saatiin vain yksi ainut alkio. Pieni epäillys oli, että onko labraoloissa sattunut jotain tai sitten se on soluista johtunut, kuitenkin munasoluja tuli muistaakseni 13.. Koskaan ikinä ei ole ollut edes pientäkään yritystä kiinnittyä, vuotelu on alkanut joka kerta noin viikon päästä siirrosta, testipäivään asti en ole kertaakaan päässyt. Joten odotukset ei ole kovin korkealla enää. Nyt syksyllä kävin kohtutähystyksessäkin, mutta eipä (onneksi) löytynyt mitään selittävää, kaikki normaalia. Siis ollaan selittämättömiä tapauksia.

piu_pau Itselläni ihan samoja ajatuksia kuin sinulla, ei vaan ole enää samalla lailla vertainen, jos ensimmäinen hoito menossa, itselläni kun se vaihe on jo ohi ajat sitten! Ja jotenkin "masentavaa" kun nämä ekaa hoitoaan läpikäyvät kerrasta onnistuu ja itse vaan tahkoaa. Siis toki hieno homma heille, mutta silti, ei se minun tuskaani helpota, u know? Ja se sitten kun hehkutetaan kun kävi ihme ja toivotetaan sitä muille, niin aaargh!! Onko oikeesti pakko?!!

aniraz Minä yritän itselleni vakuuttaa, että ei vaan ole sattunut vielä kohdalle se "oikea alkio", kun ei ole moneenkaan siirtoon päässyt ja sillä ajatuksella nyt koitan tsemppailla tämän hoidon. Jos se olisikin nyt se The Hoito. (As if!) Mutta sitten se epäonnistumisen tuska ja hylkiökroppa fiilis iskee...

johkunen :wave: :) Miten meni kesä? Tsemppiä leikkaukseen!! Voi vitsi, teillä on kyllä paljon kaikkee pähkäilyä menossa : / Nyt varmaan toivois sitä kristallipalloa, edes pikku vihjettä mitä sitä tekis.

Kaipa minun rivi vois olla jotenkin näin 28....4. Ivf...Marras/Joulu...Selitt.
En tiiä miten ahkeraan tulee kirjoiteltua, mutta katsellaan ;)

Oikein pirtsakkaa räntä/lumi/vesisade päivää meille kaikille! :D
 
  • Tykkää
Reactions: piu_pau ja johkunen
Mulla ihan kunnon angsti päällä, ei kiinnosta mikään ja tuntuu niin turhalle nää hoidot kun ei kaksi edellistä IVF toiminut niin miksi toimisi tämäkään... Sitten olen niin irrallani kaikesta ettei tosi, jotenkin olo on vaan niin pirun väsynyt ja motivaatio nollassa. Työt ei kiinnosta pätkääkään kun pitää esittää tekopirteää ja jaksaa ottaa tyynesti jopa paskaa niskaan vaikka se ei ole ns. henkilökohtaista. Jotenkin olen niin loppu nyt ettei tosi. Tämän päivän jos jaksaisin rutistaa niin ehkä sitten taas helpottaa.
 
simpli tsemppiä! Millä cocktaililla nyt meette? Koska punktioon? Ei ole varmasti helppo kaivaa toivoa 2. epäonnistuneen hoidon jälkeen. Mutta kyllä teillä on kaikki mahikset, eikös se vasta 6. IVF:n jälkeen mahikset laske.

johkunen saanko udella mille klinikalle suuntaatte luovutettuihin munasoluihin ja mitä kustantaa? Mainitsit toisessa ketjussa että jono on 6 kk, niin kiinnostaa missä noin kohtuullisessa ajassa pääsisi. Voit laittaa yv:tä myös.

Melargia heh oisin voinu liittyy toivottomat-palstallekin! ;) mut onhan meilläkin toivoa, onhan? Vaikeampi tie vaan. Ja tulispa seuraavassa hoidossa vastaan se kultahippunen, yksi hyvä vaan tarvitaan!

Mietin tänää että onpa hienoa, ei riitä etten oo normiraskautuva, niin jopa lapsettomuushoidoissa tipuin jonon hännille plussaani toivomaan. Ekasta tuoresiirrosta plussaavat ei tosiaan enää itseäni piristä, kun oma tilanne on mitä on. No nyt muutin tänne, kivaa kun on tällainen pino, ja hirveesti toivon teille kaikille plussaa, pidemmän kautta kulkevat kanssasisaret! Ja tänne saapi kirjoitella muistakin jutuista kuin lääkeannoksista, ihan vapaasti saa vuodattaa fiilikaet laidasta laitaan.

Mun rivi jos joku nää kokoaisi, mä naputtelen tabletilla, ei onnistu tällä: aniraz........32......3. IVF.......helmikuu 2013.....Selitt.
 
  • Tykkää
Reactions: piu_pau
Olipa mukava että tänne on tullut porukkaa! :)

johkunen, tervetuloa! Mukaan vain! Ajatuksena olikin, että palstalla voisi keskustella myös elämästä hoitojen jälkeen ja muistakin vaihtoehdoista saada lapsi. ..tai mikä nyt murhetta aiheuttaakin. Näin jälkeenpäin ajateltuna, palstan otsikosta olisi voinut jättää tuon IVF/ICSIn pois. :p No siellä se on, mutta ei takerruta siihen. :)

Melargia :LOL: "Epätoivoiset" siinä ois ollutkin hyvä nimi. Olisin kyllä liittynyt heti! :D

Niinpä...totta kai sitä on onnellinen niiden puolesta, jotka raskautuvat ensimmäisestä hoidosta. Jännää kuitenkin kuinka erilainen ajatus maailma ja elämäntilanne toisaalta on, vaikka lapsettomuus koskee molempia ja samoja hoitoja käydään läpi.

simpli, mukaan vain ja oikein paljon stemppiä kolmanteen hoitoon. Sulla ajoittuu mukavasti hoito vähiten masentavimpaan vuoden aikaankin. :/ Koitahan jaksaa pakertaa töissä.

aniraz, lisäsin sunkin tiedot listalle. Tuota voi kopsaillakin tarpeen mukaan ja päivitellä omia tietojaan.

Oli kyllä hyvä idea tämä palstan perustaminen :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: aniraz
Juu, korjasin kuitenkin, ei helmikuu 2013 kuitenkaa hehhe, mun aivot on jumissa.


ESIKOISTA YRITTÄVÄT
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy

simpli..?.........3.IVF.........lokakuu.........PCOS
johkunen..34.........2.endo-leikkaus+lahjamunasolu+adoptio?.........loka-helmi.....femail factor only
melargia..28.........4.IVF.........marras/joulu.........Selitt.
piu_pau..30.........3.IVF.........tammikuu.........Selitt.
aniraz........32......3. IVF.......helmikuu.....Selitt.
 
Moi! Pääseekö mukaan?

Ollaan yritetty 5,5 vuotta esikoista. Siirtoon asti edenneitä ICSI hoitoja on tehty kuusi kappaletta. Kerran hoito on keskeytetty ennen punktiota ja kerran puntoitu solu oli niin huono, että sitä ei voitu käyttää. Kerran on tultu raskaaksi, mutta se oli kohdunulkoinen. KU leikattiin, poistivat samalla munajohtimen ja todettiin endometrioosi. Mulla FSH koholla ja AMH olematon. Miehellä siittiöitä vähän ja ne on hitaita.

Reilu vuosi sitten kävimme adoptio-infossa, mutta siskoni raskaus sai minut tajuamaan, että haluan kokea raskauden ja synnytyksen. Viime joulussa lopetettiin hoidot omilla munasoluilla ja menimme lahjamunasolujonoon. Sopiva luovuttaja löytyi jo helmikuussa, mutta hän perui siinä vaiheessa, kun olimme aloittaneet jo lääkkeet. Nyt meille on löytynyt uusi luovuttaja ja hoito on näillä näkymin alkuvuodesta. Varovaisin mielin odotamme tulevaa.

HalleB......28.........lahjamunasoluhoito..........tammikuu.....male+female factor
 
HalleB: tervetuloaa joukkoon! Täytyy tunnustaa että siun tekstejä olen lueskellut aina erikeskusteluissa...:D

aniraz: Puregon 600iu 150yk nyt, sitten orgalutra jarruna, pregnylillä irrotus. Siihen päälle sitten prednisol, metformiini ja disperiini. Että hieman on cocktailia tässä koitoksessa. Olisin toivonut että oltaisiin saatu yrittää 6kertaa, mutta kun julkisella ollaan niin 3 on ilmeisesti nyt max. Sitten ollaan niin huonolla sijainnilla että 180-190km päässä ovat lähimmät yksityiset klinikat. Tampereen Ava tekee yhteistyötä hoitopaikkani kanssa, mutta vielä ei ole selvää millaista se yhteistyö on. Ja siihenkin pitää säästää ensin rahaa.

Ja niin ikää minulla on vasta 27&alustavasti hoidot loppuu tähän 3.IVF:n tai ainakin jää pitemmälle tauolle ellen voita lotossa. Julkisella kun eivät enää kuulema sitten tehdä ellei vika homma mene ihan plörinäksi.
 
Viimeksi muokattu:
halleb missä te ootte hoidoissa?

johkunen arvelinkin fertinovaa, 6kk ei ole ollenkaan kohtuuton jono. Tuo hinta eroaa muiden klinikoiden hinnoista, mut niin eroaa tuo jonotusaikakin! En usko että kun vauva on sylissä, mitään soluja siinä enää pohtii. :) iso rahahan tuo on, onko siinä joku takuu? Että ainakin x alkiota, muuten uusi hoito ilmaiseksi?

En vielä tiedä omasta hoidosta, pitäisi päästä klinikalle käymään. Haluisin reseptit, että voisin hyödyntää lääkekaton.

simpli tuo rahapuoli on julma homma myös. Ei tässä rahassa uida, ja kun käytiin yksityisellä vaan juttelemassa, niin kyllä se satkun lasku pisti vähän vatsassa muljahtamaan.

Ootteko pohtineet luovutettuja alkioita? Mä oon järkeilly et mitä tässä stressamaan, 2 tonnia ja alkiot kyytiin. Noh...haluun kyl mieheni lapsen ja mies ei idealle oo lämmenny, vaikka yritin mainostaa et edullisemmaksi tulisi. :D Lahjoitetuista munasoluista mies oli alkuun epäileväinen, luuli että luovuttaja saa sen monta tuhatta euroa itselleen. Mies luuli myös et ei-niin-huippu-alkioista tulee vähän tyhmempiä lapsia... :whistle:
 
Halle B, tervetuloa joukkoon. :) Pitkä taival on teilläkin takana. Toivottavasti teidän lahjasoluhoidot etenee nyt paremmin kuin viimeksi. Voiko adoptiota viedä kaikessa hiljaisuudessa eteenpäin, vaikka olisikin hoidoissa? Eikös yleensä vaadita, että hoidot eivät ole kesken tai ne on lopetettu.

johkunen, onpa kinkkinen tilanne. : / Jos mulla ois varaa, eikä olisi pelkoa että lääkkeet taas villiinnyttäis endoa, kokeilisin ehkä omilla soluilla yhden hoidon. Mutta jos millään tavalla vaarantaisi hoidon luovutetuilla soluilla, jättäisin hoidon omilla soluilla väliin. Ja tietysti riippuu siitäkin, miten leikkaus menee ja mitä lääkärit tuumaavat sen jälkeen.

).( Meillä on pienoisia muutoksia tehty hoitoon. Lääkkeinä Suprecur + Menopur, pitkällä kaavalla siis. Annos nyt 300 IU, viimeksi oli 225 ja vasta toisen uä:n jälkeen nostettiin annostusta.

Punktiota yritetään vitkutella mahdollisimman pitkään. Paskojen alkioiden lisäksi meillä on ollut ongelmaa myös munisten kypsyyden kanssa. Ekassa hoidossa (IVF) 5 kypsää, 3 raakaa. Toisessa hoidossa (ICSI) 4 kypsää, 7 raakaa. Ultrassa kaikki oli oppikirjan mukaan, mutta silti raakoja oli noin paljon. :( Lekuri ei vielä osannut sanoa tehdäänkö kolmannella kerralla ICSI vai IVF. Aikoi konsultoida vielä kollegoita.

Nyt oon napsinut sitä DHEAta omin luvin kuukauden verran. :rolleyes: Mitään sivuoireita ei onneksi, ole ollut kuin ekalla viikolla. Olisi pitänyt varmaankin aloittaa hiljalleen tabujen nappailu. :p Ekan viikon aikana kroppa ja pää tuntui hieman olevan ylikierroksilla, mutta se tasoittui viikon jälkeen. Saa nähdä onko näistä mitään apua. Toivon etten hallaa omalle kropalleni tällä aiheuta, mutta jotenkin tuntuu, että ihan pakko kokeilla kaikki mahdolliset keinot. Toisillahan DHEA saattaa vaikuttaa laatuun.

aniraz, eikö sullakin ollut seuraavassa hoidossa Menopur?

simpli, no kyllä sulla tuntuu olevan kaikki mahdolliset mömmöt käytössä! :) Meilläkin on matkaa hoitopaikkaan, mutta kuitenkin puolet vähemmän kuin teillä. Mutta isompi ongelma, meille on kyllä tuo raha. Rahaa menee, mutta mitään takeita ei ole. :| Mää aattelin kokeilla itku-potku-raivareita, jos kolmaskin hoito menee yhtä hienosti kuin edelliset. Jos säälistä sais, vielä yhden hoidon..? ;)
 
aniraz, kirjoiteltiinkin samaan aikaan. :)

Oon miettinut alkionadoptiotakin. Ihan ekana se ei hoitojen listalla ole. Olisihan se halvempaa, mutta mieheni lapsen haluaisin myös. Käsittääkseni Suomessa on aika harvoin alkioita tarjolla?
 
Moikka!

Nyt löyty pino johon tunnen kuuluvani. Jos nimi olis ollut "epätoivoiset" niin siihen olisin liittynyt ensimmäisenä. :D Meillä on siis "vasta" toinen IVF menossa, mutta alkioita on siirretty yhteensä 12 ja siirtoja tehty seitsemän. Taustasta sen verran et yritystä on ollut noin viisi vuotta. Kolme vuotta sitten lapsettomuustutkimuksissa löytyi endometrioomat molemmista munasarjoista (3x5cm ja 4x5cm). Niiden perusteella päädyttiin suoraan IVF-hoitoihin. Hoitoja on nyt tahkottu kaksi vuotta ja saldona yksi KU ja yksi keskenmeno. Molemmista hoidoista ollaan saatu yhteensä 16 alkiota ja tähän mennessä kaikki 10 pakastettua alkiota on selvinnyt sulatuksesta hyvin. Kaiken jären mukaan alkioissa ei näyttäs olevan vikaa mutta kiinnittymisessä sitäkin enemmän. Meillä on pakkasessa vielä kolmeen siirtoon alkiota. Jos ei nekään tartu kiinni niin sitten on todennäköisesti edessä endometrioosileikkaus jossa saadaan toivottavasti tarkemmin tietoa tilanteesta. Välillä ollaan keskusteltu tulevasta miehen kanssa ja mietitty et kuinka kauan jaksetaan tahkota siirtoja jos ei tulosta synny. Alkuvuonna käytiin adoptioinfossa ja pientä ajatustyötä ollaan tehty sen suhteen et jos kolmannen hoidon jälkeen ollaan vielä tässä tilanteessa niin mahdollisesti kokeillaan yksityisellä yksi hoito pitkällä viljelyllä ja sitten suunnataan katseet adoptioon. Tällä hetkellä ollaan siis hoidossa julkisella ja senhän tietää mikä kanta heillä on muuhun tukilääkitykseen kuin lugesteroniin. Kiinnostas kokeilla myös kortisonia siirron yhteydessä, mutta ei. Viime pas:ssa kokeilin ensimmäistä kertaa omin päin Primaspania ja siitä siis alkoi raskaus mutta meni kesken. Välillä tuntuu niin turhauttavalta, kun tietää et yksityisellä määrätään monia tukilääkkeitä mut julkisilla aina vedotaan siihen, ettei ole tieteellisesti todistettu tms. Eikö voi edes kokeilla??

Osa teistä on tuttuja muista pinoista. Kiitos piu_pau ryhmän perustamiseta! Onko tietoa et millon teillä on kolmas hoito?

Aniraz, millaiset jonot siellä lahjamunasoluhoitoon? Millon teillä on seuraava hoito käynnistymässä? Kokeillaanko jotain uutta seuraavaan hoitoon?

simpli: Tsemppiä tulevaan! Sullahan on coctailit :) Kiinnostaa tietää et mitä prednisol tekee?

Melargia: Teillä, niinkuin monella täällä, on hyvin erilainen tilanne kuin meillä. Toivottavasti löytyy joku selitys sille ettei hedelmöitystä tapahdu. Miten teillä päädyttiin kohtutähystykseen? Mitenhän semmoseen sais lähetteen? Tuntuu et meillä on aikanin tosi nihkeetä kaikki lisätutkimukset ja lääkkeet ym.

HalleB: Raskas taival teilläkin takana. Toivottavasti pääsette nyt hoidon aloittamaan.

johkunen: :wave: Moikka tännekin! Sun tilanteesta mä taidan olla parhaiten perillä. :)

Mun rivi:
valoa....29..........2IVF.2PAS.......marraskuu.....endometrioosi
 
piu-pau: En ole vielä saanut itkupotku raivareita polilla, tekisi mieli kerrankin kokeilla. Itkenyt olen kun keskenmeno tuli ja kun todettiin tuulimuna, mutta muuten yritän olla hermostumatta tai vuodattamalla kaikkea lääkäreille. Olen kyllä myöntänyt että jotenkin helpottaa tieto siitä että homma on tässä, että seuraavaan jos ikinä tehdään menee aikaa. Toisaalta koen että se on epäreilua kun olenhan hakeutunut hoitoihin jo nuorena, mutta nallekarkit ei vaan tunnu menevän tasan elämässä muutenkaan.

Valoa: Prednisol on kortisooni valmiste. Olen saanut sen kun hoitojen aikana kun ihan todistetusti ollut alkuraskauden keskenmenoja jo 2 ja itse etsin tiedon että lisää seuraavaa keskenmenon riskiä 10%. Sitten mulle on tehty siirtoja kymmenkunta mutta tässä sitä silti edelleen ollaan.

Lahjasoluhoidoista sen verran että omillani jos en onnistu niin olisin valmis, mutta tässäkin meidän pitäisi kääntyä yksityisen puoleen...:/ Alkio adoptiota joutuisi sitten jo ihan miettimään sillä puolisolleni tuntuu olevan todella tärkeää että ne se lapsi on biologisestikkin hänen. Itse olisin onnellinen jo ajatuksesta että saadaan lapsi ja että saan kokea synnytyksen ja raskauden...:D
 
Silleen kiva kuulla etten koe olevani ainut epätoivoinen :D
Mukavasti lähteny juttu luistamaan täällä ja paljon erilaisia tarinoita takana!

Hei HalleB! Ihanaa että teille on löytynyt luovuttaja!! Peukut pystyssä että kaikki menee hyvin eikä tule mitään takapakkeja (taas) :) Vähän samanlaisia ajatuksia itselläkin, että haluaisin niin kokea sen raskauden ja synnytyksen. Jos saa kysyä, niin millä mielellä olit siskosi raskaudesta?

aniraz: On meillä toivoa, on on (onhan?)! Muuten kait ne lääkärit ois jo heittäny pyyhkeen kehään meidän kans. Mut sehän meneekin niin, että sitä näkee siinä toisen tilanteessa toivoa, mutta ei niinkään itsellään, niin voin sanoa tämän ajatuksen perusteella, että teillä on toivoa!

Tuohon luovutettuihin alkio asiaan vastaten, niin en ehkä. Luovutettuihin sukusoluihin kyllä, mutta sitten jotenkin, että on jo "valmiina" alkio niin ei... Enkä pystyisi luovuttamaankaan omia alkioita toiselle, munasolujani kyllä taasen voisin luovuttaa. Mutta saakohan luovuttaa, jos itse on ollut hoidoissa? Tietysti pitäisi tulla se onnistuminen, että siihen hommaan voisi ryhtyä.
Hauska tuo miehesi kommentti, taitaa mennä sarjaan "Miesten kootut sanomiset" :LOL:

piu_pau Melko isolla annoksella, mutta hyvä että jotain tehdään toisin. Alkaako sinulla nyt joulukuussa sitten se Suprecur ja punktio tammikuussa? Tekikö ne icsin viimeksi ihan vaan varmistamaan että hedelmöittyy vai jostain muusta syystä?
Itkupotkuraivarit :LOL: Kaikkensahan sitä pitää kokeilla ;)

johkunen No jaa, ahistaaahistaaahistaa koko tuleva hoito. Vähän samanlaisia tuntemuksia kuin simplillä, että kuhan nyt ois ohi vaan. Mietin oisko jättäny ens vuoteen, mutta taloudellisesti järkevää tehdä nyt, kun lääkekatto täysi, matkakorvauksista ei mene omavastuuta enää, sairaalan maksukatto on jo kans täys. Ollaan vielä julkisella, viime hoito kun meni miten meni, niin sanoivat silloin, että saadaan vielä yksi yritys. Ja pakastushommat on jo olleet kunnossa, kun kysyin silloin joskus niin oli asia hoidettu. Mut katotaa vaan niin jotainhan se menee taas mönkään :D

Kuulostaa siltä, että se endoleikkaus on kyllä ihan varmaan toivottu? Onko sitä endo jossain suolistossa, kun selkään säteilee?
Jäiskö sinua mietityttämään paljonkin, jos ei teekään enää omilla? Että jos sen tekisi, niin saisi lopullisesti mielen rauhan että kaikki voitava on omilla nyt tehty? Komppaan kyllä piu_pauta, niin hyvin sanoi.

Moi valoa! Ei se taida sekään kovin mieltä yletävää, jos paljon siirtoja takana, mutta jää vaan tyhjää käteen : / Ei sitä oikein ole mitenkään selitetty miksi niin käy, tässä kuitenkin on niin kiitollinen että saa sen yhdenkin, kun ei se alkioitten saaminen ole itsestään selvää! Siis ainakaan omalla kohdalla.
Käytiin sen kolmannen hoidon negan jälkeen juttelemassa tulevasta, niin lääkäri vaan ehdotti, että voitas tehdä tähystys, olin vähän yllättynyt, mutta mikäs siinä. Hyvät unet oli, jos ei muuta. Viime hoitoon antoivat lisäksi just kortisonin ja Primaspanin, mutta nyt aioin kyllä kysyä jotain lisätukea Lugejen lisäksi siirron jälkeen, saap nähä saako mitään.
Kuulostaa näin maallikkona, että sinulle vois olla jostain verta ohentavasta lääkityksestä apua. Ootko koittanu kysyä (siis vaatia) sitten verikokeita niiden tukostaipumus -juttujen selvittämiseksi? Kerroitko lääkärille, että olit käyttänyt sitä Primaspania, kun sait sen keskenmenon vai olitko ihan vaan hyshys?

Jokos se simplillä punkto ensi viikolla?


Nyt pikku riiviön (siis koiranpennun) sotkuja siivoamaan! Hyviä viikonloppuja kaikille :wave:
 
Viimeksi muokattu:
aniraz kun/jos vertaat klinikoita niin kannattaa kysyä mitä hinta sisältää.
Eli Fertinovalla tuossa pelkkä hoito, omat lääkkeet vielä päälle. Esim. Felicitaksen hinta korkeampi, mutta se sisältää osittain lääkkeitä kun soittelin ja kyselin.
Meillä on siis sellainen takuu, että täytyy päästä tuoresiirtoon + yhteen passiin, eli tavallaan kahden alkion takuu. Yhdestä alkiosta hinta puolittuu ja ilman alkioita ei maksa mitään. Onneksi siis edes jotain takuuta löytyy!

Luovutettuja alkioita ei olla edes pohdittu koska miehessä ei pitäisi olla mitään vikaa, joten siksi tämä lahjamunasolu olisi meille se sopivampi. Ja tosiaan, saataisiin ainakin miehelle ihan biologinen lapsi.
Hauskoja välillä nuo puoliskot, mutta joo, eivät roiku täällä palstalla tms. niin eivät tiedä niin paljon :)

Toivottavasti saat lääkekaton hyödynnettyä! Jos ei muuten kuulu niin soittele ihmeessä perään. Mutta pitkä viljely siellä pitäisi onnistua kun ainakin ennen onnistunut!

piu_pau vastailen samalla tuohon adoptio-kysymykseenkin kun meillä se on myös ns. listalla. Periaatteessa hoitoja ei saisi olla käynissä adoptio-prosessin ajan, mutta toisaalta eivät voi vaatia että hoidot ohi koska kyllähän se mieli voi muuttua. Mutta meillä olisi nyt lupa sopia ensimmäinen neuvonta, mutta pää ei nyt samaan aikaan kestä kaikkea joten otan siihen parin viikon tuumaustauon missä vaiheessa se olis sitten järkevää :confused:

Ja joo, jos rahaa olisi reippaasti niin voisi olla että molemmat hoidot tekisin ilman suurempia miettimisiä, mutta kun jokainen euro pitää säästää niin täytyy vähän miettiäkin. Joka tapauksessa leikkaava lääkäri näkee sen hetkisen tilanteen kuinka pian endo kenties uusiutuu ja antaa sen mukaan sitten lääkettä jatkoa ajatellen, eli joko mennään luomusti tai sitten mun hormoonit pidetään alhaalla mahdollisimman pitkään ettei tilanne huonone. Mutta täytyy varmaan kysellä sitten tuolta klinikalta vielä heidän näkemys uudestaan miten mikäkin voisi mennä, niin jos sitä sitten osaisi jotain päätöstä tehdä ilman tätä haparointia...

En jaksa uskoa että tuosta DHEAsta ainakaan haittaa voi olla! Mä huomasin että se piristi mun oloa kun hetken aikaa olin syönyt. Ja tosiaan mulle lekuri sanoi, että jo 6viikon syöminen pitäisi vaikuttaa alkioiden laatuun jos niikseen on, eli sulla se tulee onneksi täyteen. Peukut pystyssä että toisi apua ja saisitte ainakin enemmän niitä tasakokoisia munasoluja!!

valoa moi :wave: Kiva kun löysit tänne!

simpli onko sulla muuten ollut koskaan käytössä gonapeptyl? Pistetään alkion ollessa 6vrk ikäinen ja voisi siis auttaa kiinnittymiseen. Tsemppiä tulevaan punktioon ja siirtoon!

melargia ai teille on pieni karvanen kaveri löytynyt =)

Kun kyselin klinikalta, niin eivät ainakaan meille ota luovuttajaksi niitä joilla ollut ongelmia omien raskauksien kanssa. Kaikille siis tehdään jotkin testit, mutta tietysti joukossa on myös niitä joilla lapsia ei entuudestaan ole, eli heistä ei paljon taustatietoja sen puolesta löydy.

Joo onhan se niin, että talouttakin on pakko näissä asioissa ajatella. Mutta hyvä kun saitte sitten korvaavan hoidon vielä tuolta. Niin ja tietysti suurin asia se pakkanen, olis nyt sitten valmiina vastaanottamaan teidän jälkeläisiä ;)

Endo-leikkaus on toivottu. 2 pesäkettä löytyi magneettikuvauksessa, toinen vasemmassa munasarjassa ja toinen paksusuolessa kiinni, eli se siellä säteilee selkään, reisiin, mahaan tms. Ollaan siis varauduttu siihen, että suolesta joudutaan ottamaan pätkä pois ja siksi tämä on vähän isompi leikkaus ja kokonaisparantumisaika sen 3kk.
Kyllä joo siis silti mietityttää vielä 1 hoito omilla, mutta täytyy myös kysyä, tiputaanko luovutetuissa jonon hännille jos niin tehdään. Mies on kyllä ihana, se sanoi että voidaanhan me tämä rehdä nyt luovutetuilla ja sitten tarvittaessa koittaa sitä toista lasta omilla :heart: Mutta en mä näitä hoitoja enää hirveän pitkään jaksa, joten olisin niin tyytyväinen edes siihen yhteen pieneen.

Kysy sinäkin sitä gonapeptyliä tukemaan siirtoa, josko voisi auttaa!

Nyt haravoimaan, viikonloppuja kaikille :wave:
 
simpli kiva, kun muistat mut :D sulla on myös tutun olonen minimerkki. Mä oon pyörinyt kaksplussalla yrityksen alusta asti, joten moniin oon kerenny tutustua. Yleensä kaikki on tullu raskaaksi, onneksi(alkuperäisestä esikoishaave-pinosta minun lisäksi on vain yksi, joka ei oo vieläkään saanu lapsia). Kyllä se minunkin vuoroni vielä tulee :)(ja meidän kaikkien!)
Me saatiin julkisella neljä hoitoa + yksi, jonka punktio muuttui inseminaatioksi. Perusteluna ikä ja se, että pääsimme hoidoissa aina vain tuoresiirtoon.

johkunen en muista yhtään. Oisko ollu jotain reilu 100euroa?
Meitä hirvittää tuossa lahjamunasoluhoidossa se, että se tehdään ICSI:nä. Mitäs jos siittiöissä on niin paljon vikaa, että alkioilla ei tee mitään? Aika kallis kokeilu. Kallista oli kokeilla yksityisellä myös IVF:ää, kun viidestä(vai montakohan niitä oli?) solusta yksikään ei hedelmöittynyt. Eipähän tarvii miettii enää, että mitäs jos sitä olis kokeillu. Tänään alko loma ja tulen sinne teille päin useammaks päiväks siskon luo. :)

aniraz tiällä savossa yksityisellä ;)
Me ollaan mietitty niitä lahja-alkioita, kun kummassakin on vikaa. Suomessa niitä on tarjolla todella harvoin. Tartosta saa, mutta lapsi ei saa koskaan tietää luovuttajista mitään. Me ollaan suomessa hoidossa juuri sen(kin) vuoksi.

piu_pau kiitos ja kiitos uuden keskustelun avauksesta! :)
johkunen vastasikin jo tuohon kysymykseen. Meillä adoptiohaave on nyt taka-alalla, kun käymme läpi näitä muita oljenkorsia.
Lupaavaa, että lääkäri konsultoi muita lääkäreitä. Toivotaan, että monta viisasta päätä yhteen lyötynä toisi sen parhaan tuloksen. :)

valoa tervetuloa! :)

Melargia oli tosi vaikea käsitellä sitä, että sisko on raskaana. Mun kohtua kouraisi aina, kun sisko kertoi raskausoireitaan yms. Meillä on todella läheiset välit ja kerroin aina miltä musta tuntuu ja se ymmärs mua uskomattoman kärsivällisesti. Olin toki myös todella iloinen ja onnellinen, että minäkin saan tavallaan vauvan, ku se tulee niin lähelle. Raskauden edetessä sain sulateltua asiaa ja hössötin lopulta ihan tohkeissani, kun synnytys oli lähellä. Minusta tuli lapsen sylikummi ja hän on minulle todella rakas ja läheinen. :heart: Nyt uutta sulattelua vaatii, kun pikkuveljelle on tulossa vauva..
Millanen pentu teillä on? Mul on kaksi karvasta lasta :D

Onko muut kokeillu maca-jauhetta? Tulee muuten kunnon ovulaatio-oireet, kannattaa testata ;) Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Viimeksi muokattu:
Melargia: punktion on tiistaina, folleja kasvateltu hitaasti vaikka lyhyellä mennään. Nyt astui voimaan liikunta kielto & mie haaveilen juoksemisesta. Hankin talveksi ihka aidot juoksemiseen tarkoitetut lenkkarit ja vähänkö polttelee...:D vaikka nyt turvottaa kyllä niin että lieviä kipuja ohimennen alhaalla.

Johkunen: en ole moista koskaan käyttänyt. Osaatko sanoa löytyykö tutkimuksia tuosta ? voisin kysyä lääkäriltä että onnistuisiko...:D Jos siirtoon päästään niin se tapahtus jo torstaina, joten aikaa tässä olis...:D Saan varmaan inttää asiasta vähän ennen kuin alkavat moista antamaan.
 
valoa, tervetuloa mukaan! :) Ollaankin jo "tuttuja" toiselta palstalta ja taidettiinkin olla saman paikan hoidokkeja.

Melargia, jep, punktio on tammikuussa. Jos menkat alkaa hoitosuunnitelman mukaan, sumuttelut alkaa joulukuussa. 0-ultra ja eka piikki ois uudenvuodenaattona.... :p

Jos soluja tulee hyvin, meidän hoitopaikassa on tapana tehdä osalle IVF ja osalle ICSI. Ilmeisesti kokeilivat tuota ICSIä toisessa hoidossa selvittääkseen, onko hedelmöittymisessä tai spermassa jotain ongelmaa, mutta eipä tultu sen viisaammiksi siitäkään.

En yhtään ihmettele, vaikka tuleva hoito ahdistaa. Mutta pakko se vain on yrittää. Harmittas myöhemmin, jos ei nyt kokeilis kaikkea mahdollista.

Ja anirazille kiitos palstasta ;) ...sieltä se idea lähti. Minä vain pykäisin kasaan.

Tuosta alkion adoptiosta. Minä en olisi siihen vielä valmis. Tosin kun lähdettiin lapsettomuustutkimuksiin, olin sitä mieltä, että kokeillaan vain kevyemmät hoidot...niin se vain mieli muuttuu! :LOL: Niin on kokeiltu järeämmätkin hoidot, eikä hoito luovutetuilla munasoluillakaan tunnu vieraalta ajatukselta. :)

Pikkusisko olisi mahdollisesti luovuttamassa meille, mutta enpä tiedä... Vaikka hän onkin nuorempi, hänen solut eivät välttämättä ole omiani kummempia. Hänellä ei ole lapsia ja kovasti on sitä mieltä ettei niitä haluakaan..mutta mieli voi aina muuttua. Ristiinluovuttajaksi hän tuskin alkaisi. Mutta mieltä lämmittää kyllä jo se, että hän tarjoutui. :heart:

johkunen ja HalleB, onko teillä ketään tuttavapiirissä joka olisi tarjoutunut luovuttajaksi/ristiinluovuttajaksi?

HalleB, nostan hattua sulle! Jos siskon kanssa on hyvät välit, ja asioista voi keskustella suoraan, varmasti helpottaa. Vuosi sitten kun käytiin inssit ja eka IVF, ja ensimmäistä kertaa käsittelin kunnolla lapsettomuusasiaa, käly odotti ensimmäistään. Se oli aivan kamalaa! Ihan kaikkea en voinut hänelle kertoa. Hypein pitkin seiniä ja räyhäsin miehelle. :whistle: Totesikin, että jos oisin jatkanut samaan malliin, hoidot olisi lopetettu heti. Vauvamaha ja raskaana oleminen on mulle vaikeinta. Sitten kun lapsi on syntynyt, niin mitään ongelmia ei ole. Ihaninta on entä ollaan saatu osallistua lapsukaisen elämään ja hän on ollut meillä hoidossakin. Tosin lapsen kaipuu ei ole helpottanut yhtään! :'(

Maca-jauhetta en olekaan vielä kokeillut. :D

simpli stemppiä follien kasvatteluun. :) En yhtään ihmettele, vaikka polttelee päästä lenkille.
 
ESIKOISTA YRITTÄVÄT
Nimimerkki...........Tuleva hoito..........Ajankohta..........Syy

simpli......27.........3.IVF....................lokakuu.............PCOS
valoa....29..........2.IVF.2PAS.......marraskuu.....endometrioosi
melargia..28.........4.IVF....................marras/joulu.......Selitt.
piu_pau..30.........3.IVF/ICSI.....................tammikuu...........Selitt.
HalleB.....28.......lahjamunasoluhoito....tammikuu..........male+female
johkunen..34........lahjamunasolu....... tammi-helmi.......femail factor only
aniraz.....32..........3. IVF...................helmikuu............Selitt.
 
Viimeksi muokattu:
Melargia: Olen mä yrittänyt lääkärin kanssa keskustella veren tukostaipumuksen selvittämisestä, erityisesti sen vuoksi, että isän ja ehkä äidin puolella on taipumusta siihen. Mutta ei, ei onnistu. Se lääkäri on niin tympee kun se laittaa heti luun kurkkuun eikä siinä enää sitten osaa alkaa vaatimaan voimakkaammin. Täytyy ehkä kokeilla toiselle lääkärille. :) Primaspania kokeilin ihan hiljaa hissukseen. Osaatko sanoa, et mitä siinä kohtutähystyksestä voi selvitä?

simpli: Eli se on juurikin sitä lääkettä, mitä olen itsekin miettinyt. Ootko kokeillut ennen? Aiheuttaako oireita?

johkunen: Tuo gonapeptyl on tullut täällä eteen useammankin kerran ja joskus varmaan olen sen kuullutkin, mutta kerrotko vielä et mitä se lääke on ja mitä se tekee?

piu_pau: :wave: Niinhän se tais muuten olla et samassa paikassa käydään hoidossa. :) Oletko ollut tyytyväinen saamaasi hoitoon? Täytys ehkä keskustella YV:sti? :)

HalleB: Olen kokoeillut Macaa. Ja kaikkea muutakin :LOL: Nyt on viime aikoina taas jäänyt sen syönti, täytys ottaa taas käyttöön. Nyt mä oon syönyt ihan hulluna inkivääriä ja kaikkea mikä vaan mahollisesti poistas endometrioosin aiheuttamaa tulehdutilaa ja parantas verenkiertoa. Seuraavaan siirtoon kokeilen kaikki limakalvoa kasvattavat ja verenkiertoa parantavat rohdot :)
 
Valoa: ne klassiset eli unettomuutta ja ihan hirveen nälän ne on miulla aiheuttanut. Mutta onneksi oireet vähän helpottaa kun annosta lasketaan 30 mg tuonne 10mg. Aiemmin aina ovulaatio plussasta olen aloittanut isommalla annoksella ja sitten pienentänyt, mutta pas ei mitään tapahtunut nuilla. Nyt tosin syön 10mg ja puktiosta eteen päin 5pv 30mg ja sitten pudotetaan takaisin 10mg, jota syön ainakin nyt raskaustestin asti sitten.

Tuota gonalpeptyliä jäin minäkin mietiskelemään...
 

Yhteistyössä