pidättekö muut lapsenne puolta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdintaa

Vieras
Mites muut, pidättekö lapsenne puolta jos häntä joku kiusaa esim.leikkipuistossa tai muualla ulkona? annatteko lapsen puolustautua, jos esim. toinen lyö niin saako lyödä takaisin? haluaisin kommenttia näistä, tavallaan lapselle haluaisin opettaa että väkivaltaan ei vastata väkivallalla..mutta se on niin kaksipiippuinen juttu. Mielipiteitä kehiin :)

No en mä kyllä todellakaan käske lastani lyömään takaisin. Ihan vaan siksi, etten halua opettaa sellaisia arvoja ja käytösmallia lapselle.

Mutta toki menen väliin, jos joku suoraan päälle käy tai käyttäytyy törkeästi. Pienet erimielisyydet annan lasten selvittää itse.

• Tykkää
Reactions: neakas
Totta kai pidän. Puutun heti jos lapseni ei näytä pärjäävän itse. En kehoita lyömään, mutta voin kannustaa ottamaan kädestä väkisin otetun lelun takaisin. Kouluun mennessä pitää varmaan miettiä tota takaisin lyömistäkin. Aloittaa ei saa, mutta kenenkään nyrkkeilysäkiksi ei kannata alistua. Sen ainakin opetan, että haukkumista ei kannata kuunnella hiljaa, vaan takaisin pitää antaa kahta pahemmin.

Puolustan tai paremminkin tuen, jos siihen on tarvetta. Jos toinen käyttäytyy enemmän tai vähemmän typerästi, niin kerron sen kyllä molemmille osapuolille. Samoin kuin sen että toisen huono käytös ei oikeuta toistakin heittäytymään idiootiksi. Toista poskea ei tartte kääntää mutta fiksu pystyy joustamaan.

Viikonloppuna pääsin todistamaan tämän periaatteeni hedelmää kun kuusivuotiaani sujuvasti sai käännettyä kahden keskenään riitautuneen kaverinsa uhoamisen hyväntuuliseksi yhdessä leikkimiseksi :heart:

Mä pohdin tätä paljonkin kun lapset oli pienempiä.
sitten en meni hoitoon pph:lle. Pihassa jos tuli tappelua, niin pph oli antanut ohjeeksi "anna takaisin".

Problem solved! Minä en kehoittanut lyömään, mutta lapset tajusivt, että jos joku tulee mäiskimään, niin takaisin saa mätkäistä!

Ihan totta, miksikään nyrkkeilysäkiksi ei pidä jäädä! Yleensä lapsilla jääkin se lyöminen siihen yhteen kertaan. Niin sen olen kyllä sanonut, että ei saa aloittaa tappelua.

Kun sisarukset kinaavat ja menee lyömiseksi, pistän molemmat arestiin, ihan sama kumpi aloitti.

Mun laspet ei ole koskaan uskaltaneet lyödä takaisin, mutta toisaalta, eipä heitäkään ole pahemmin yleisillä leikkipaikoilla tirvastu. En nyt muista yhtäkään kertaa kaikkien kolmen kohdalla...noh, esikoisella on yksi kaveri joka tykkäsi repiä toisia jo taaperona ja vieläkin tönii, n. 11veenä. On olevinaan hauska.

Kyllä mä oon neuvonu että jos joku tulee kiusallaan löymään niin sillon potkasette takas. Jos joku kiusaa yhtä teistä niin sillon kaikki muut sisarrukset tulee puollustaan. Jos joku soittaa suutaan niin soittakaa takas. Kyllä tuo lasten maailma on niin julma että pitää lapsen oppia pärjäämään.

Mutta eipä silti, kaikki tämä on käyty vaan keskustelun tasolla ja yleensä lasten alotteesta kun miettivät että mitä JOS joku tulee kiusaamaan. Kukaan ei oo tullu kiusaamaan ja tappeluita on käyty vaan omassa sisarrusporukassa (jossa nyrkkien heiluttaminen on kiellettyä).

Mutta lapsilla on sellainen turvantunne että saa lyödä takaisin eikä äiti siitä sit suutu..

Aivan varmasti puolustan! Itse oon joutunut lapsena ja nuorena kiusaamisen uhriks, eikä mun takana seissy ketään puolustamassa. Tietysti opetan, että väkivaltaan ei vastata väkivallalla, mutta tiedän, että jos joku lyö tytärtäni, niin saan pitää kädet taskussa väkisin, etten väännä lyöjää solmuun.

Kyllä tuo lasten maailma on niin julma että pitää lapsen oppia pärjäämään.
Tästä olen eittämättä samaa mieltä. Mutta on se ny helkkari jos ainoa pärjäämisen keino on tirvasta takasin :eek: Kyllä itse tuli jo kakarana huomattua että verbaalinen ase on nyrkkiä huomattavasti tehokkaampi, etenkin jos vastapuoli on kaksi kertaa oman kokoinen. Jos lapsi opetetaan lyömään, niin ihanko itse se jossain vaiheessa hoksaa että ei piru vie ehkä kannatakaan vai kuuluuko se näihin vielä 60+ baarissa nyrkkiään heiluttaviin?

Miksi omassa perheessä lyöminen on kiellettyä mutta perheen ulkopuolisten mätkiminen sallittua? Eikö sen "perusturvallisuuden" pitäisi sisältää tuolla logiikalla sitten myös se että vaikka vetäsen siskoa nekkuun niin voin luottaa siihen että äiti ei suutu..?

p.s. Meillä osana perusturvallisuutta on se että vaikka vanhempi ei pitäisi lapsen tekemisestä ja saattaa jopa olla vähän vihainen, niin lapsesta tykätään silti ja reagointi on reilua ja tilanteen mukaista.

Yhteistyössä