Pidättekö mamuista? Entä pidättekö skineistä?

  • Viestiketjun aloittaja Pessimisti
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
Olin eilen matkalla kaverille katsomaan Suomen peliä ja päätin tilata vähän evästä kisastudioon mun vakio kebabbilasta. Paikkaa on pyörittänyt jo useamman vuoden sellainen mukava vanha turkkilais/iranilais pariskunta, molemmat muslimeja. Hymyileväisiä, kohteliaita ihmisiä ja jos käy lapsen kanssa niin yleensä antavat muksulle kaupanpäällisiksi tikkarin. Paikka on suosittu ja oikeastaan aina vähintään muutama asiakas on joko odottelemassa tai tilaamassa.

Tällä kertaa tiskillä oli asioimassa sellainen suomalaisen kerman edustaja n. 190 cm skinhead, tukevassa humalassa tietenkin, olihan sentään jo torstai. Istuin odottelemaan lättyäni ja jäin seuraamaan kun tämä hieno yksilö örisi jotain pizzerian pitäjille. Pian tajusin, että mies esitti, ettei muka puhunut suomea ja piti siis heitä pilkkanaan matkimalla heidän vähän kehnoa ulosantiaan. "MENE POIS! Häiritset meitä!" Musliminainen tiuski, samalla kun miehensä yritti olla huomaamatta koko asiaa ja taputteli pizzapohjaa. "MGNE POAS. HÄRTSET MEIDTDÄ!" vastasi skini.

Mua rupesi vituttamaan. Tätäkö se jumalauta on isämmaan puolustaminen? Työssäkäyvien ihmisten häiriköintiä? Sen takia, että sattuvat olemaan muusta maasta ja edustavat eri uskontoa? Ja vielä ärsyttävämmän tilanteesta teki viereisessä pöydässä istuva blondi, joka lehdenlukunsa lomasta hymyili mulle kuin tilanteessa olisi ollut paljonkin komiikkaa.

Hetken kuluttua isämmaanpuollustaja kyllästyi esitykseensä ja alkoi puhumaan suomea. "Antaa vittu tulta perkele!" "TULTA SAATANA!" Ja taas blondi kääntyi hymyilemään mulle kuin oltaisiin oltu Putousta seuraamassa. Ehkä multa puuttuu huumorintaju, mutta mua edes tilanteen ironia ei huvittanut.

Olin jo menossa väliin sanomaan, että on herra on hyvä ja painuu helvettiin, mutta (onneksi) tämä lähti omasta aloitteesta.

En tiedä teistä, mutta itse kyllä ottaisin mieluummin sata työssäkäyvää muslimia kuin yhtään häiriköivää uusnatsia.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Mä haluaisin kysyä, että mikä ihme on mamu? Tosi siis maahanmuuttaja, mutta:

-onko vaikka suomalainen, joka palaa expat-komennuksen jälkeen takas Suomeen mamu?
-entäs jos on ulkomaalainen ja asunut Suomessa jo 20v, onko mamu?
-entäs ulkomaalaisten Suomessa syntynyt Suomen kansalaisuuden omaava lapsi?
-onko esim Stephen Elop mamu, kun oli Suomessa?
 
mä olen kerran ollut vastaavassa tilanteessa, tosin yöllä ja olin itsekkin "pienessä sievässä" :snotty:
palo sitten niin käämit (kaverilla kans ) ja saatiin oikein huutokilpailu aikaiseksi kyseisen isänmaantoivon kanssa :ashamed:

jumaliste nakkikioskeja katu pullollaan ni minkä hiton takia pitää tulla sinne turkkilaisten kebabpaikkaan ruokaa hakemaan jos niin ärsyttää kyseiset ihmiset?
kuuli kyllä jokunen muukin mitä mieltä oltiin kyseisen ihmisen mielipiteistä..

(ei ehkä ihan mun paras hetkeni, täytyy myöntää :D )
 
"niin"
Persoonahan se ratkaisee, mutta toisia rodun perusteella syrjiviä en hyväksy tai juuri näitä ap:n kuvailemia jotka kännissä aukoo päätään. Näitä örisijöitä näkee esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä ja ei paljoa sydäntä lämmitä kun pienille tummaihoisille lapsille joku 50-vuotias örisijä alkaa aukomaan päätänsä. Onneksi jotkut ihmiset nykyään puuttuvat noihin tilanteisiin vaikka suurin osa vain seistä tuijottaa. Se ei paljoa auta sanoa että et toisten kiusaamista tai rasismia hyväksy jos et itse tee asialle mitään tilanteen osuessa kohdalle. Itse puutun kyllä jos on epämiellyttävä tilanne ja toivon kaikkien muidenkin niin tekevän.
 
Lunatic
Olen samaa mieltä kuin sinä, pessimisti.

Mitään en niin paljon häpeä kuin öykkäröiviä rasisteja. Vaikka eihän mun tarttis hävetä muiden puolesta, mutta silti hävettää, ei voi mittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Spencer Hastings
En pidä kenestäkään, kuka käyttäytyy noin toisia kohtaan. Oli sitten skini tai mamu tai kuka tahansa.

En tunne yhtäkään skinheadia henkilökohtaisesti, mutta tuo on juuri se stereotypia jota nuo yksittäiset kirkkaat latvatähtöset vaan vahvistaa... enkä ole fani.
 
  • Tykkää
Reactions: samperi
Se on muuten kumma että ne isänmaantoivot aina hakeutuu ulkomailta tulleiden ruokapaikkoihin, ja tuntuu vielä maistuvan kerta toisensa jälkeen.
tää oli just se asia joka mun ärsytyskynnyksen ylitti..ensin tullaan sisään ja tilataan,ja sit aletaan aukoo päätä |O
"tänne tuutte viemään työpaikat, ette varmaan maksa verojakaan"- ihan itse varmaan nämäkin kommentit keksinyt.. ei vaan pysyny enää suu kiinni ja nätisti kysästiin et oli sit kuitenkin pakko tulla just tänne syömään..

ja alkuperäiseen kysymykseen, mä pyrin pitämään kaikista ihmisistä, toiset tekee sen vaan käytöksellään perin hankalaksi, ja tähän ryhmään kuuluu ihmisiä ihan laidasta laitaan.
 
"vieraana"
Mä kasvoin nuoruuteni pienellä paikkakunnalla, jolla oli silloin 90-luvun laman aikaan paljon skinejä. Ei siellä montakaan mamua silloin ollut kuitenkaan, vain ihan yksittäisiä. Skinit kävivät sitten naapurikaupungissa rettelöimässä.

Kerran kuitenkin siellä omassa kunnassa kävi niin, että olin kävelemässä kotiin illalla, ehkä kahdeksan aikaan eli ei myöhään. Edelläni käveli eräs maahanmuuttajamies. Yhtäkkiä mun taakse lyöttäytyi neljän skinin ryhmä, osa oli mun koulukavereita eli yläastelaisia. Muistan sen pelon, olin siinä välissä, skinit pysyi reilun viiden metrin päässä mun takana ja se mamu noin viis metriä mun edellä. En osaa sanoa kumpaa pelkäsin enemmän, sitä että ne tekee mulle jotain vai sitä, että ne tekee sille toiselle jotain, ja ainoa apu on teini-ikäinen tyttö.

En tiedä oliko ne vaan pelottelemassa, aikoiko ne edes tehdä mitään. Ehkä ne odotti, että kävellään mun kodin ohi, kun tiesivät missä asun. Sitten se mamu olis ollut ihan omillaan.

Mentiin mun kodin ohi, enkä kääntynyt ovelle. Jatkoin sen mamun perässä kulkemista. Kun se puolen kilsan päässä meni sisälle johonkin taloon, käännyin ja lähdin kotiin. Skinit jäi siihen palloilemaan hetkeksi, lähtivät.
 
Tunnen kotikaupungistani monta maahanmuuttajaa jotka ovat erittäin ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä. Yrittäjiä (menestyviä sellaisia;) bussikuskeja, yliopisto-opiskelija. He elättää ja kasvattaa perheensä hyvin ja maksavat veroja samalla tavalla. Ei VOI OLLA mitään vastaan :)
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29939173:
ja alkuperäiseen kysymykseen, mä pyrin pitämään kaikista ihmisistä, toiset tekee sen vaan käytöksellään perin hankalaksi, ja tähän ryhmään kuuluu ihmisiä ihan laidasta laitaan.
Mä olen taas tullu siihen tulokseen ajat sitten, että vihaan ihmisiä. kun tapaan mukavan ihmisen, niin se on aina poikkeus sääntöön ja saa hyvälle mielelle.
 
"tiina"
Minä en ole koskaan törmännyt öykkäröivään tai minua häiriköivään skiniin, mutta useampaan sellaiseen mamuun (kyseessä AINA ollut muslimi Somaliasta, Irakista ym..) kyllä.
 
Aihetta hipoen...

Yks mun somalialainen kaveri on isosti rasisti.:D Se suunnilleen syljeksii Itiksessä lojuvien maanmiestensä päälle. Heillä kun ei ole edes aikeita integroitua meidän yhteiskuntaan.
Kyllä mä ymmärrän että sellanen pistää vihaks.
Siitä saa huonoa osakseen niin kaveri kuin muutkin opiskelleet ja työtä tekevät somalialaiset.
 
Viimeksi muokattu:
"vieraana"
[QUOTE="tiina";29939235]Minä en ole koskaan törmännyt öykkäröivään tai minua häiriköivään skiniin, mutta useampaan sellaiseen mamuun (kyseessä AINA ollut muslimi Somaliasta, Irakista ym..) kyllä.[/QUOTE]

Mä olen törmännyt kyllä öykkäreihin ihan kummassakin ryhmässä.
 
AS
En mä tykkää tuollaisesta öykkäröinnistä kenenkään taholta. Ihan älytöntä. Eikä mun mielestä ole fiksua lähteä vittuilemaan niille, jotka ihan oikeasti tekee töitä ja haluaa sopeutua ja tuoda oman panoksensa kansan hyvinvointiin.
On myös helvetin tyhmää lähteä vittuilemaan siitä, ettei joku maahan muuttanut puhu täydellistä suomea... itse kun tuskin osaa sanaakaan heidän kieltään.
 
Lunatic
Aihetta hipoen...

Yks mun somalialainen kaveri on isosti rasisti.:D Se suunnilleen syljeksii Itiksessä lojuvien maanmiestensä päälle. Heillä kun ei ole edes aikeita integroitua meidän yhteiskuntaan.
Kyllä mä ymmärrän että sellanen pistää vihaks.
Siitä saa huonoa osakseen niin kaveri kuin muutkin opiskelleet ja työtä tekevät somalialaiset.
Varmasti.
Ei kai se ihme ole.
 
Username
Onko ulkomaalaisenkerman edustajia sitten raiskaavat Abdullahit, joita putkahtelee iltalehteen kasvavissa määrin.

Mistä viha suomalaisia miehiä kohtaan kumpuaa, löydättekö miehenne räkäkännissä ravintolasta vai mikä mättää?
 
minnee
Maahanmuuttajat on niin heterogeeninen joukko erilaisia ihmisiä, että ei voi niputtaa yhteen. Mutta näyttäis pätevän sama homma kuin kaikkiin ihmisiin: suuri osa on ihan tavallisia ihmisiä, jotka pyrkii elämään elämäänsä ja pitämään huolta läheisistään kaikessa rauhassa.

Ja mitä skineihin tulee... Satuinpa kerran itselleni tyypilliseen tyyliin turisemaan bussipysäkillä pitkät pätkät erään sangen lyhythiuksisen nuoren miehen kanssa kesästä, lapsista, opiskelusta, punkista jne. Vasta pidemmän ajan päästä mies käänsi keskustelun kansallissosialismiin ja "mikäs siinä on muka niin pahaa". Keskustelu jäätyi sitten siihen. Ihan hyvin oltais voitu tulla toimeen, mutta en vaan voi väittää suvaitsevani suvaitsemattomuutta.

Paikallisille rautaristin kantajille ja klanipäille tuntuu olevan yhteistä muuten erittäin vahva käytöstapojen ja etiketin korostaminen. Se on hirveän vaikea pelkästään inhota ja paheksua sitä teini-ikäistä pilottitakkia, joka antaa istumapaikkansa vieraalle mummolle, silittää surullisen näköistä tyttöystäväänsa ja käskee tupakoijaa menemään kauemmas raskaana olevasta naisesta. :/ Tämä siis on todistamani esimerkki tosielämästä.

Känniset öykkärit on inhottavia ja rasittavia, ja toivoisin enemmän sellaista, että ihmiset puuttuisivat huonosti käyttäytyvien tekemisiin ihan porukalla. Ja näitä kännisiä öykkäreitä on niissä kansakunnan epätoivoissa, jotka tulee työtään tekeviä ihmisiä häiritsemään työpaikalle, ja niissä turkkilaisissa miehissä, jotka ahdistelevat naisia kaduilla. On tullut todistettua jamaikalaisen pilviveikon ja suomalaisen kännitipun törttöilyjä. Yhteistä on huono käytös, ei se, onko kyseessä "mamut" vai kantasuomalaiset.
 
vierasa
Mä en pidä ihmisistä, jotka käyttäytyy huonosti. Ihan sama onko ne mamuja vai skinejä. Hyvin käyttäytyvät ja oman osansa yhteiskunnan hyväksi tekevät ihmiset taas ovat mulle ihan ok, edelleen ihan sama onko ne mamuja vai skinejä.
 

Yhteistyössä