pettynyt maku jäi sairaalasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh

Vieras
kyllä mulla jäi jotenkin pettynyt mieliala sairaalasta kun olin synnyttämässä.

kätilö oli tyly ja ei sanonut että koska pitää ponnistaa,sanoi vaan viime hetkellä että muistathan ponnistella kun supistelee.
kaiken lisäksi en ehtinyt saada mitään puudutteita vaikka niitä kovasti toivoinkin.
kätilö ei ehtinyt tulla puhumaan synnytyksestä koska jäi lomalle ja lähti heti lomalle,meni kuulemma ylitöiksi tämä minun synnytys.

osastolla oli yksi vanha hoitaja joka oli kimpussani koko ajan,kerran sanoi että tukahdan lapsen kun en osaa oikein imettää ja repi tissiäni ja kertoi miten se täytyy tehdä.
itku meinasi tulla silloin kyllä :(
myös toivoin perhehuonetta,sitä en saannut.
Aina piti heti syödä ja hakea ruoka,jos sitä ei hakenut niin heti joku tuli valittaa että nyt syömään ja heti,ei saa olla syömättä.

lasta ei saannut koskaan vissiin viedä sinne hoitohuoneeseen jos meni suihkuun yms.
ja lisämaitoa kun meni pyytää niin katsottiin kyllä niin kummasti ja senkin sain lämmittää kuuman veden alla,ei suostuneet siellä lämmittää,kyllästyi kai minun pyyntöihin ja sanoivat aina että lämmitä kuuman veden alla huoneessa.eli raanasta tulevalla vedellä :(

onneksi päästiin kotiin sitten.

ei voinnut muuta sanoa kun pettymys oli.

ilkeitä oli monet siellä.

kaikki vanhemmat äidit puhui keskenään,itse olin nuori joten kukaan minua katsottiin kummasti.

ei koskaan enää.kiitos.

tuo kuuman veden alla on aika outo juttu,siinähän menee ikuisuus et se lämpiää se maito.nopeammin se tulee kun on vedenkeitin ja sen kanssa lämmittelee tai mikrossa.

olisit ottanut oman vedenkeittimen mukaan tai mikron :D

onneksi neuvolassa neuvolatäti puhui kanssani synnytyksestä kun kerroin sille etten saannut mitään kommenttia synnytyksestä.
se oli kyllä ihana juttu ja olen kovasti kiitollinen tuolle neuvolan tädille :)

Kajaanissa oli kans yks hoitaja, jonka kanssa mulla meni hermot... Just se imetysfanaattisuus ja hirvee vittuilu jos meni lisämaitoo pyytää. Ja vedellä piti sielläkin maito lämmittää.
Kotiin ei olisi halunnut se vanha harppu mua päästää kun ei se imetys niin hyvin sujunut.Eikä ihme et ei sjunut kun koko ajan juostaan huoneessa repimässä tissistä ja valittamassa. Mitään kannustusta ei saanu. No, lääkäri anto luvan lähteä kahden yön jälkeen, sano vaan et lypsä ja anna korviketta. Se hoitaja sano et ei meitä voi vielä päästää. Sanoin vaan et moro, mennään nyt ja ei tuu ikävä takas.

Mullakin kätilö kävi tenttaamas millo oon syöttäny viimeks. Piti minuutin tarkka kellonaika antaa kun ei saanu olla yli kolmea tuntia. Mut sille ei riittäny sekään, et sanoin et ei menny ku pari tuntia ku poika halus taas imeä |O Olis pitäny sen mielestä sitä kelloa tuijottaa koko ajan! Miul jostai syystä oli kyl muutaki puuhaa ku laittaa ylös millo oon imettäny ku kerran imetin kuitenki useammin "kuin oli pakko"

Jos vielä haluat lapsia, niin synnytä seuraavaks jossain muussa sairaalassa. Ei kenenkään tarvitse tollasta kohtelua sietää. Mikä sairaala oli kyseessä?

Mä oon synnyttäny tyksissä ja satakunnan keskussairaalassa, Porissa oli parempi kohtelu ja mukava kätilö...tyksissä oltiin ilkeempiä, vasta vuodeosastolla oli mukavat hoitajat.

Naapurille tuli sairaalabakteeri-infektio. Sairaalan henkilökunnalla meni useita viikkoja, ennen kuin uskalsivat tunnustaa tartunnan tapahtuneen. Naapurilla vatsan leikkaushaava auki, eikä umpeudu. :/

Jos tuo on totta eikä provo niin tee valitus.
Todella törkeää käytöstä.
Itse kun esikoisen aikaan olin sairaalassa pitkään ja sain hänet sitten 17v niin siellä yks vahempi nainen tokaisi minulle kun oli ikää kysynyt että "herra jumala, minähän voisin olla sinun äitisi".
Tokaisin sanoa heti että "onneksi et ole" niin se loppui siihen.
Muuten kyllä oli ihanaa henkilökuntaa ja senkin jälkeen aina ollut.
Saas nähdä miten asiat on nyt kun loppu vuodesta taas vauvoja odotellaan, vanhin lapsi on 15v ja nuorin 10v niin ei ole ihan tuoretta kokemusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Kajaanissa oli kans yks hoitaja, jonka kanssa mulla meni hermot... Just se imetysfanaattisuus ja hirvee vittuilu jos meni lisämaitoo pyytää. Ja vedellä piti sielläkin maito lämmittää.
Kotiin ei olisi halunnut se vanha harppu mua päästää kun ei se imetys niin hyvin sujunut.Eikä ihme et ei sjunut kun koko ajan juostaan huoneessa repimässä tissistä ja valittamassa. Mitään kannustusta ei saanu. No, lääkäri anto luvan lähteä kahden yön jälkeen, sano vaan et lypsä ja anna korviketta. Se hoitaja sano et ei meitä voi vielä päästää. Sanoin vaan et moro, mennään nyt ja ei tuu ikävä takas.

Heh puhutkohan samasta hoitajasta jonka kans mulla meni hermot. En osannut pukea lasta oikein ja sen mielestä en ollut valmis kotiinlähtöön kun en ollut opetellut vielä kylvettämään lasta. Semmonen pitkä vanhempi nainen. Ja kaiken lisäksi tämä nainen ei ollut edes mikään kätilö tai sairaanhoitaja vaan lastenhoitaja. Mun kotiinlähtö siirty sitten päivällä ton takia, kun tuli meuhkaamaan että kotiinko sitä jo kärtetään kun tulin harjottelijalle maininneeksi että jokohan sitä tänään kotiin pääsis. Seuraavana päivänä oli kätilön kans keskustelu ja se kysyi että lääkärikö se sanoi että ei vielä päästy kotiin ja totesin vaan että ei ku lastenhoitaja. Kätilö pyöritteli vaan silmiään. Vissiin jotenkin pätemisen tarve sillä akalla. Moni tuttu on maininnut ihan samaa siitä.

tost pätemisestä tuli mieleen, et mulla kätilö yritti laittaa tipan uudelleen (ku ekan kerran onnistu mut alkoi sattua sit ku olin käyny vessas ni oli menny jotenki huonosti), ei onnistunu. Sit tuli naislääkäri paikalle ja yritti kans. Yrittivät kuutisen kertaa, puhkoen pari verisuontakin. Sit vasta lääkäri oikein sano, et kai se on kutsuttava anestesian ylilääkäri paikalle. Et paskaa siitä niskaan tulee kuitenkin, mut pakko kai se on.

Ni juu.. ois voina vähä aiemmin pyytää ku kerran huomas, ettei onnistu. Mut kävi niin kunnian päälle, et ei aluks meinannu millään vaan sohi ite minkä kerkes. Kerran laitto olevinaan suoneen ja toinen koputteli sitä tippaa, et tuleeko. Mie huudan ku sattuu. Sit uudelleen kopisuttaa sitä ja kysyy, et no nyt? Ja juu'u.. olivat siis hitusen väärään kohtaan laittanu ku eipä se suoneen menny.

Tuosta Ap:n listasta vielä, että monet noista asioista on mun mielestä ihan normaaleja. Ei aina kerkiä puudutteita saamaan, kätilöillä ja anestesialääkäreillä on kiire ja jos on nopee synnytys niin aina se ei ole mahdollista. Toi on aika ihmeellistä ettei kätilö kannustanut ponnistamaan varsinkaan ensi synnyttäjää, mut toisaalta tuntuu aika oudolta että jos ponnistusvaihe on käynnissä niin kyllä mulle oli aika selvää sanomattakin että supistuksella ponnistetaan. Eri asia tietty jos ponnistamisen tarvetta ei oo. En minäkään hoitavan kätilön kanssa kerinnyt jälkeen päin keskustelemaan synnytyksestä jälkeenpäin kun hän jäi vapaille vuoron jälkeen. Tämä on ihan inhimillistä, ne tekee vaan työtään palkan vuoksi ja ei kukaan hyväntekeväisyyden vuoksi työpaikallaan notku, ei niin tee muutkaan ammattikunnat. Mutta tuossa tilanteessa ois kyllä pitänyt saada joku toinen kätilö keskusteluun. Perhehuoneet ovat monessa sairaalassa kiven alla koska ne ovat niin suosittuja ja niitä on yleensä vain yksi tai kaksi. Harva niihin haluava pääsee, se on ihan tuurista kiinni. Mun mielestä sairaalassa yleensäkin suhtaudutaan nihkeästi tuohon lisämaitoon kun toivotaan että imetys lähtisi mahdollisimman hyvin käyntiin. Meijän sairaalassa annetaan ensisijassa vain luovutettua äidinmaitoa eikä korviketta ollenkaan, mutta sen ne tuo kyllä lämmitettynä pyynnöstä. Tuo hanan alla lämmittäminen on varmaan ihan normia, oikeeta äidinmaitoahan ei saa mikroon laittaa kun ravintoaineet kärsii. Ja tuo ruokapolitiikka tavallaan on ihan ymmärrettävää. Toki asiasta voi ystävällisemminkin ilmaista. tottakai ilta- ja aamupalat haetaan itse ja ei niitä tuntitolkulla seisoteta siellä pöydällä. Ymmärtää kai tuon jokainen. Toki jos äiti on kovin kipeä ja eikä yksinkertaisesti jaksa niitä hakea niin sitten on hoitohenkilökunnan velvollisuus tuoda ne. Osastolla on kuitenkin tarkat aikataulut jonka mukaan jokaisen on elettävä eikä oman mahan ja viitseliäisyyden mukaan.

Varmaan tuo äitien välinen keskustelukin on ihan omasta persoonasta kiinni. En minäkään paljoa puhunut muiden kanssa, muutamaan poikkeusta lukuunottamatta. Jos oisit rohkeesti menny puhumaan niille ja kysynyt vaikka neuvoa niin varmasti olisivat auttaneet ja jutelleet. ehkä se kieroon katsominen johtui just siitä että et puhunut mitään vaan vilkuilit vaan alta kulmain.

En sano että olisit itses syyllinen kaikkeen, totta on että henkilökunta on monessa asiassa tehnyt väärin. Mutta itsekin pitää sopeuttaa omaa käytöstään ympäröivään ympäristöön ja sen toimintamalleihin. Ja vastasynnyttänyt nainen on aika herkkä ottamaan nokkiinsa ja loukkaantumaan pienistäkin asioista. Vaikka jokaisen synnytyksen ja hoidon pitäisi olla yksilöllinen niin totuushan se on että liukuhihnalla ja samalla rutiinilla siellä monet kuitenkin hoidetaan. ja pari päivää kestää kun tietää että kohta pääsee kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja -s-:

Heh puhutkohan samasta hoitajasta jonka kans mulla meni hermot. En osannut pukea lasta oikein ja sen mielestä en ollut valmis kotiinlähtöön kun en ollut opetellut vielä kylvettämään lasta. Semmonen pitkä vanhempi nainen. Ja kaiken lisäksi tämä nainen ei ollut edes mikään kätilö tai sairaanhoitaja vaan lastenhoitaja. Mun kotiinlähtö siirty sitten päivällä ton takia, kun tuli meuhkaamaan että kotiinko sitä jo kärtetään kun tulin harjottelijalle maininneeksi että jokohan sitä tänään kotiin pääsis. Seuraavana päivänä oli kätilön kans keskustelu ja se kysyi että lääkärikö se sanoi että ei vielä päästy kotiin ja totesin vaan että ei ku lastenhoitaja. Kätilö pyöritteli vaan silmiään. Vissiin jotenkin pätemisen tarve sillä akalla. Moni tuttu on maininnut ihan samaa siitä.

Mun mielestä se oli joku osaston johtava hoitaja, mut en oo varma.
Mut samanlaiselta kyllä kuulostaa...

Alkuperäinen kirjoittaja -s-:

Mun mielestä se oli joku osaston johtava hoitaja, mut en oo varma.
Mut samanlaiselta kyllä kuulostaa...

Ei se varmaan sama tyyppi sitten ollu koska toi oli tosiaankin "vaan" lastenhoitaja. siellä kyllä joku vanhempi tyyppi on jäänyt lähiaikoinan eläkkeelle eikä ollut siellä enää sillon kun minä olin.

Mä olin KAKSssa joulukuun alkupuolella viime vuonna.
Mulle on yks lääkäri sanonut kerran, et mitä koulutetumpi ihminen niin sitä sallivammat mielipiteet... ja ite oon huomannu kyllä et terkat ja sairaanhoitajat on paljon fanaattisempia kaikessa ku lääkärit.

Mulla itsellä ollut nuorena äitinä huonoja kokemuksia synnäriltä, aikaa on jo kylläkin kymmenisen vuotta.. Mulle ei koskaan kätilö edes esittäytynyt, en ole edelleenkään ihan varma kuka se niistä kaikista oikein oli... Synnyttäessä ei annettu mitään neuvoa koska ponnistaa, kun huusin niin suu tukittiin kädellä ja vielä sanottiin " Ole nyt hyvä ihminen hiljaa kun ei jaksa kuunnella!"

Muutenkin jo odotusaikana kohtelu aivan eri ylimielistä mitä nyt kun vanhempana synnyttää..

Voi kamala sentään... tälläiseksikö tämä on mennyt?

Ehkä puudutteita et saannut, koska anestesialääkäri ei ehtinyt paikalle (esim mukana sektiossa tai sinulla nopea synnytys).

Perhehuoneeseen ei kaikki vaan mahdu, olisiko sieltä pitänyt häätää joku toinen pois että sinä olisit sinne päässyt?

Ruoka tosiaan haetaan itse kärrystä ja ei s ekärry siellä tuntitolkulla seiso, pitää mennä hakemaan ajoissa tai jää ilman. Ja synntyksne jälkeen tosiaan tarvitset ruokaa, hyvä että muistuttivat syömisestä.

Lisämaitoa ei oikeasti tarvitse kuin tosi harvat, vauva pärjää ne ekat päivät rinnasta tulevilla ternimaitotipoilla. Miksi ihmeessä juoksit sitä hakemassa sen sijaan että olisit keskittynyt imetyksne opetteluun?

Lisämaitoa tosiaan on turvallisempi lämmittää juoksevan veden alla kuin mikrossa. Ihan normaali tapa esim Kätilöopistolla, että se lämmitellään siellä huoneessa.

Ja olisiko sen kätilön pitänyt perua oma lomansa että ehtii sinun kanssa juttelemaan? Johan se meni yliajaksi kun synnytys kesti, ehkä hänellä oli esim lähtö reissuun tms ja siksi ei yhtään ylimääräistä (keskustelua) ehtinyt jäädä. Kätilöilläkin on OMA ELÄMÄ, omat lapset ja muut menot, ei heidän tehtävänsä ole siellä vapaa-ajalla ole olla synnyttäjien toiveita kuulemassa.

Kyllä sinulla on asenteessa parantamisen varaa! Onneksi tosiaan pääsit kotiin, siellä sulla on varmaan oma hoitaja lämmittelemässä vauvalle maitoa ja vahtimassa kun menet suihkuun ja ihan oma perhehuonekin on tarjolla...

Turhaa valitusta.

MAito yleensäkin lämmitetään hanan alla.

Yleensäkin haet itse ruuan, jos olet ihan asiallisessa kunnossa.

Hyvä, jos selvittiin ilman puudutuksia, sehän on erinomainen asia.

Tissiä joutuu joskus vähän nykimään/puristamaan, jos näytetään, miten vauva saa hyvän otteen.

Yhteistyössä