Pesukoneen paha haju?

Mistä voi johtua pyykinpesukoneeen ällöttävä haju?Tai lähinnä,miten sen saa pois?? Nukkasihdit on putsattu,luukkua pidetään auki kun on tyhjä että tuulettuu,olen kokeillut etikalla puhdistaa ja perään pyöräyttää 90 asteessa-ei auta ei! Kone on n. 5 vuotta vanha.

Oletko kokeillut sitruunahapolla pesua, saa apteekista. Pese tyhjä koneellinen sitruunahapolla 60 asteinen ohjelma ja tämän jälkeen vielä tyhjä koneellinen 60 asteen ohjelmalla ja zeoliitittomalla pesuaineella. Zeoliitti voi aiheuttaa koneeseen esim. kauluskumien homehtumista, joten sellaisia pesuaineita kannattaa välttää. Itse käytän tällä hetkellä vain nestemäisiä pyykinpesuaineita.

Toivottavasti tästä olisi apua, kannattaa ainakin kokeilla. Tuo sitruunahapolla pesu kannattaa aina silloin tällöin tehdä, niin kone pysyy hyvässä kunnossa. Muistelen, että oikea annostus tuota sitruunahappoa olisi n. 5 rkl.

ja muistaa muutenkin pestä joskus kuumemmalla. jos pesee aina vaan 40-60c niin kone ei puhdistu kunnolla ja esim huuteluaineet kun niitähän ei pyykistä huudota niin ne alkavat kertyä koneeseen. eli peskää välillä kuumimmalla ohjelmalla vaikka tyhjä koneellinen tai vaikka siivousrättejä, niin se pitää koneen raikkaampana niin ei tartte tuota sitruunahappoa usein ostaa. se tosin toimi kyllä.

Meilläkin kone haisi, ja mä pesin sen tyhjänä 90 asteessa, pesuaineeksi laitoin puolikkaan konetiskitabletin. Lisäks vaihdoin pesuaineen nestemäiseen, sellaiseen missä ei ole zeoliittia, niin johan hajut loppui =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 13:43 kekkuli kirjoitti:
Heippa vielä,
Voisitteko mainita vaikka jonkun zeoliitti-vapaan pesuaineen nimeltä,kiitos ja kumarus :flower: !?
En oo nyt satavarma, mutta kuvittelisin nestemäisten aineiden olevan zeoliitti-vapaita. Mutta paketissa kyllä lukee, jos sisältää zeoo.

vinfan
pesuaineta voi käydä tutkimassa esim kestovaippa infon sivulla. siellä on eri pesuaineet jaoteltu mikä sisältä mitäkin. ja aina ei muuten se nestemäinen ole kuitenkaan paha! esim monet nestemäiset saippuat sisältää paljon ihan saippuaa joka kertyy esim fleeceen ja saattaa aiheuttaa ihooireita herkkäihoiselle. eli zeoliitin lisäksi kannattaa tutkia paljojn sisältää saippuaa.

ja esim daily sensitive ei sisällä zeoa eikä saippuaa!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 13:43 kekkuli kirjoitti:
Heippa vielä,
Voisitteko mainita vaikka jonkun zeoliitti-vapaan pesuaineen nimeltä,kiitos ja kumarus :flower: !?
Minun kautta saa erittäin hyviä pyykinpesuaineita, jotka ei sisällä zeoliittia eikä fosfaattia. Zeoliittia ja fosfaattia käytetään vedenpehmennysaineena ja näissä tuotteissa vedenpehmennysaineena käytetään sokerijuurikasta ja maissia. Zeoliittihan on kivipölyä joka kertyy koneeseen ja hajottaa niitä.
Asun Kotkassa ja jos tuotteet kiinnostaa voi laittaa Y-viestiä.

Yhteistyössä