Pesettekö salaatinlehdet?

  • Viestiketjun aloittaja xx=onneton kokki
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Pesen aina.

Tautia aiheuttavat mikrobit kasvikseen kasvatuksen tai varastoinnin aikana

Ruokamyrkytyksen voivat aiheuttaa kasvisten välityksellä leviävät erilaiset bakteerit, virukset sekä bakteerien tuottamat toksiinit. Tuoreet kasvikset saattavat sisältää tautia aiheuttavia mikrobeja, joiden joutumista kasviksiin ei voida hyvälläkään hygienialla täysin estää.

Mikrobit joutuvat kasviksiin kasvatuksen aikana ympäristöstä tai esimerkiksi kasteluveden välityksellä. Bakteerit voivat myös lisääntyä kasviksissa varastoinnin aikana. Yleisiä ympäristöbakteereja, joita esiintyy mm. maassa ja vedessä ovat mm. listeria ja yersinia. Luonnoneläimet voivat myös levittää yersiniaa sekä salmonellaa pelloilla kasvaviin vihanneksiin. Noroviruksia voi joutua kasviksiin esimerkiksi kasteluveden mukana.

 
sleeping
Kyllä todellakin! Käytiin just mummolassa syömässä ja huomasin, ettei mummo pese salaattia tai muitakaan vihanneksi ollenkaan enkä kehannut sanoa mitään niin jäi sit salaatti syömättä. :x
 
ap
Täytyy varmaan ruveta peseen niitä... en oo kyllä koskaan sairastanut mitään ruokamyrkytystä / epäilyäkään siitä. Muut kasvikset kyllä pesen ennen ja jälkeen kuorimisenkin. Miten kiinankaali pestään, pitääkö siitäkin irrottaa kaikki lehdet (ois niin helppo siitä pökkelöstä silputa)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?
Kyllä, sillä...

Yersinia ( enterocolitica ja pseudotuberculosis )
Y. pseudotuberculosis-bakteerin lähteenä ovat olleet kotimaiset vihannekset, jäävuorisalaatti, kiinankaali ja porkkana.
 
Innis
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?
joo tottakai,salaatti kun salaatti
Mäkin ennen pesin, mutta miehen myötä peseminen on jäänyt vähän puolitiehen:D En oo kyllä kyseisissä salaateissa koskaan nähnyt multaa tai matosia... Ehkä mulla on huono näkö tai sitten oon sattunut ostamaan kaupasta valioyksilöt:D Täytyypä vissiin alkaa sit niitäkin pesemään tästä lähtien...
 
Yersiniakaan ei häviä huuhtaisemalla, saati sitten pesemällä. Kuumennus on ainoa keino hävittää se, eli salaatinlehdet vaan kattilaan ja keittämään :D

Mä huuhtaisen salaatinlehdet, jos niissä on näkyvää multaa tms. epämääräistä. Ruukkusalaatit kastellaan altakastellen, jolloin senkään vuoksi esim. kasteluveden mukana leviävää yersiniaa on aika turha pelätä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Täytyy varmaan ruveta peseen niitä... en oo kyllä koskaan sairastanut mitään ruokamyrkytystä / epäilyäkään siitä. Muut kasvikset kyllä pesen ennen ja jälkeen kuorimisenkin. Miten kiinankaali pestään, pitääkö siitäkin irrottaa kaikki lehdet (ois niin helppo siitä pökkelöstä silputa)
Älä ihmeessä ala mukaan tähän hysteriaan. Ne on luonnon bakteereita ja saa ollakin. Mullat kun pesee se on siinä. Huuhtelemalla ei muutenkaan mitkään bakut lähde, joten turha työ :D

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Yersiniakaan ei häviä huuhtaisemalla, saati sitten pesemällä. Kuumennus on ainoa keino hävittää se, eli salaatinlehdet vaan kattilaan ja keittämään :D
Miten yersiniaa voi välttää?
-Kypsennä kaikki liha huolellisesti
-Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syöntiä
-Säilytä kypsentämätön liha erillään vihanneksista, kypsennetyistä ruoista ja valmisruoista
-Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita
-Pese kädet, veitset ja leikkuulaudat käsiteltyäsi niillä yllämainittuja tuotteita
-Pese kädet huolellisesti ennen ateriaa, ruoanlaittoa, raa'an lihan käsittelyn ja eläinkontaktin jälkeen

Näin KTL:n sivuilla...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?
Kyllä, sillä...

Yersinia ( enterocolitica ja pseudotuberculosis )
Y. pseudotuberculosis-bakteerin lähteenä ovat olleet kotimaiset vihannekset, jäävuorisalaatti, kiinankaali ja porkkana.
Peseminen ei ikävä kyllä auta :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
aina pesen,niihin on voinu kuka vaan likasilla käsillä kaupassa koskea ja sit ne saattaa osua ostoskorin pintaankin,ja ne vasta likasia on,tosin mä kyllä melkein aina laitan sen sellaseen hedelmäpussiin...mä oon tällänen bakteerikammonen ihminen..ja ei ne ötökätkään sielä lehdissä niin harvinaisia oo :whistle:
Mä en ole voinut ostaa enää jäävuorisalaattia koska siellä lehtien välissä oli niin tajuttoman iso karvainen mato. Oksettaa vieläkin se näky!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?
Kyllä, sillä...

Yersinia ( enterocolitica ja pseudotuberculosis )
Y. pseudotuberculosis-bakteerin lähteenä ovat olleet kotimaiset vihannekset, jäävuorisalaatti, kiinankaali ja porkkana.
Peseminen ei ikävä kyllä auta :whistle:
Eli KTL ei tiedä mistä puhuu =)

-Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syöntiä
 
vieras
Evira on suositellut erityisesti valmiiksi
pestyn ja kuoritun porkkanan uudelleen
pesemistä ennen käyttöä. Noin puolet tarkastetuista
yrityksistä noudatti tätä suositusta.
 

Yhteistyössä