pesettekö paistinpannun käsin vai astianpesukoneessa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Sekä että. Useinmiten pistän koneeseen kun on helpompi, vaikka oikeastihan ois järkevintä ja suositeltavaa pestä käsin (teflon-pnanut siis, muita mulla ei edes oo). Mulla ei tosin paistinpannut oo kärsineet, mutta sellainen wok-pannu jossa on lasikansi on kärsinyt (Se kansi on naarmuttanut muuten sitä teflon-pintaa, ja sitten se pinta irtoaa lisää astianpesukoneessa, kun on valmiiksi rikki. )
 
Teflonpannun omistan ja olen pessyt astianpesukoneessa mut huomannut et se kuluu siellä jotenkin.. tuo on muutenkin vanha pannu niin en siitä niin välitä mut suunnitelmissa olis ostaa keraaminen pannu ja sen aion pestä käsin..
 
Käsin.
Eihän siihe pesuun mene ku joku minuutti jos sitäkään. (Ja silti ne tuppaa jäämään likaisena odottamaan pesua...)
Mulla menee ainakin käsinpesuun ihan liian kauan, kun ensin pitää pestä allas että siihen voi laittaa vettä. (minusta sen pitää olla täysin puhdas jos tiskaa käsin jotain) Sitten pannu pitää pestä joka puolelta ettei lika pinty, ja se ei mahdu kokonaan sinne altaaseen (ja ei viitsi yhden pannun takia laittaa koko allasta täyteen vettä) ja pannua joutuu kääntelemään hankalasti että saa kahvan pestyä myös. Sitten kun vaihtaa veden ja huuhtelee pannun huomaa että se on vielä ihan rasvaisen tuntuinen ja pitää pestä se toisen kerran juoksevan veden alla, kun ei jaksa enää täyttää allasta uusiksi. Astianpesukone säästää vettä ja aikaa. Käsinpesu kyllä säästää pannua ja on siksi kätevämpää. Mutta mä teenkin aina kaiken hankalasti…
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29082673:
Mulla menee ainakin käsinpesuun ihan liian kauan, kun ensin pitää pestä allas että siihen voi laittaa vettä. (minusta sen pitää olla täysin puhdas jos tiskaa käsin jotain) Sitten pannu pitää pestä joka puolelta ettei lika pinty, ja se ei mahdu kokonaan sinne altaaseen (ja ei viitsi yhden pannun takia laittaa koko allasta täyteen vettä) ja pannua joutuu kääntelemään hankalasti että saa kahvan pestyä myös. Sitten kun vaihtaa veden ja huuhtelee pannun huomaa että se on vielä ihan rasvaisen tuntuinen ja pitää pestä se toisen kerran juoksevan veden alla, kun ei jaksa enää täyttää allasta uusiksi. Astianpesukone säästää vettä ja aikaa. Käsinpesu kyllä säästää pannua ja on siksi kätevämpää. Mutta mä teenkin aina kaiken hankalasti…
Oon kaikessa ekohippeydessäni tästä kyllä aina ihan ymmälläni. Kuka oikeasti lilluttaa sitä kaikkea paskaa samassa altaassa, samassa vedessä? Mulla on aina joku lautasen kulma tai pieni kippo, mihin pistän keon siä pesuainetta ja dippaan harjaa siinä. Sitten harjaan astian läpikotaisin ja pesen hiljaa juoksevan veden alla. Ja koska astiat on aina huuhdeltu tiskausta odottamaan, niin niissä ei kovin mitään hangattavaakaan ole.
 
Oon kaikessa ekohippeydessäni tästä kyllä aina ihan ymmälläni. Kuka oikeasti lilluttaa sitä kaikkea paskaa samassa altaassa, samassa vedessä? Mulla on aina joku lautasen kulma tai pieni kippo, mihin pistän keon siä pesuainetta ja dippaan harjaa siinä. Sitten harjaan astian läpikotaisin ja pesen hiljaa juoksevan veden alla. Ja koska astiat on aina huuhdeltu tiskausta odottamaan, niin niissä ei kovin mitään hangattavaakaan ole.
No joskus seiskalla opetettiin että astioita ei missään nimessä saa tiskata juoksevan veden alla, koska se on kauheaa vedentuhlausta.
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29082722:
No joskus seiskalla opetettiin että astioita ei missään nimessä saa tiskata juoksevan veden alla, koska se on kauheaa vedentuhlausta.
No onhan se, jos sitä hanaa pidetään täysillä ja astioita hangataan hartaudella. Mutta jos pesen keon astioita, osaan kyllä hoitaa sen puoliteholla juoksevan veden alla ja aika nopeasti. Ehkä just siks ku ne huuhdellaan aina tuoreista lioista, ei pinty ja kuivu mitään kiinni.

Olis meillä kyllä astianpesukonekin, mutten oo saanut aikaiseksi soittaa huoltoon, koska tiedän että olisin vain ilkeä ja huutava asiakas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;29082722:
No joskus seiskalla opetettiin että astioita ei missään nimessä saa tiskata juoksevan veden alla, koska se on kauheaa vedentuhlausta.
mä pesen samalla lailla kuin Professional Griefer, enkä lutraa vedellä, vaan lasken vähän vettä pannulle, sit harjaan sen (en aina käytä astianpesuainetta edes ) ja sit huuhtelen pienellä määrällä vettä.Ei siinä sen enempää mene vettä kuin siinä et kahteen kertaan laskis vettä altaaseen (pesu ja huuhteluvesi )
tietysti jos raanasta valuttaa täysillä vettä koko operaation ajan, ni vettä kuluu tuhottomasti.
 

Yhteistyössä