perustutkimuksia

Olen lueskellut Fertinovasta tilaamaani esitettä hoidoista. Esitteessä todetaan, että perustutkimuksiin kuuluvat myös kohdunkaulan tutkiminen visuaalisesti tähystämällä (spekulatutkimus) sekä kohtuontelon limakalvon tutkiminen ultraäänitutkimuksella, tähystyksellä eli hysteroskopialla tai varjoainekuvauksella. En ollut tiennytkään näistä tutkimuksista, vaan olin ajatellut, että alussa tehdään vain simppatesti, verikokeet sekä munatorvien aukiolotutkimus. Onko teille rutiinisti tehty kohdunkaullan ja kohtuontelon limakalvon tutkimukset? Suunnittelukäynnillä nämä asiat minulla kaiketi selviävät, mutta ajattelin kysellä jo etukäteen kokemuksianne?
 
Tuo spekula tutkimus (kohdunkaula) tehdään normaali käynneilläkin. Siihen ei vain tule kiinnittäneeksi huomiota.
Limakalvon paksuutta on tutkittu minulta simppatulosten jälkeen (sisäultra) sekä suunnittelukäynneillä ja joka hoitokäynnillä.
Minulle tehtiin tuo munatorvien aukiolo tutkimus tähystyksellä, koska tavanomainen varjoainekuvaus ei onnistunut. Käsittääkseni ennemmin käytetään varjoainekuvausta, tähystys kun vaatii nukutuksen.

Mutta nuo tutkimukset määräytyvät jokaisen kohdalla käsittääkseni yksilöllisesti ja jokainen tutkimus määrittää miten hoidoissa edetään.
 

Yhteistyössä