Perusteluja teiltä, jotka TOSISSAAN on sitä mieltä, että pienen lapsen on parempi päivähoidossa kuin kotona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti-ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Usein päivähoito on näitä avohuollon tukitoimia joita yritetään ettei tulisi huostaanottoja sun muita.

Lapsi ei varmaan haluakaan autoa tai omakotitaloa. Aikuiset sen valitsevat. Niinkuin mun maanviljelijäkaverini, se ei voi oikein asua muualla kuin siellä tiluksien lähellä. Maata on viljeltävä ja elikot hoidettava vaikka olisi kymmenen lasta. Ja ilman kahta autoa elo on mahdotonta siellä. Oletko sitäpaitsi tullut ajatelleeksi että rahat voi olla jollain tiukilla ihan kerrostalokaksiossa vuokralla asuessa? Vieläpä ilman autoa.

Useimmille tekisi valtavan hyvää laajentaa ajatuksiaan niitten omien pikku ympyröitten ulkopuolellekin.

Työskentelen itse lastensuojelu puolella ja jos ollaan siinä tilanteessa, ettei koti ole lapselle paras paikka ei enää avohuollon tukitoimena pelkkä päiväkoti riitä.
Itse asumme myös keskellä ei mitään ja kyllä yksi auto riittää, kun lasten kanssa kotona on. Ymmärrän kyllä että maanviljelijä kaverisi tarvitsee kaksi autoa jos täytyy lapsia kuskata hoitoon ja takasin. Suomessa on kattavat tuet toimeentuloon ja asumiseen joten kyllä vuokralla asuessa toimeentulee jos vaan haluaa. Aikuisten arvomaailmasta tässä on hyvin pitkälle kysymys.
Minulla on ollut asiakkaina vuosien mittaan satoja perheitä ja ikävä kyllä ne perheet joissa juostaan maallisen perässä on niitä ongelmaisimpia.

Mulla oli pitkään haaveena kotiäitiys ja laskinkin sen varaan. Vuoden "lapsentekoyrityksen" jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, ettei kotiäidiksi "pääse" ilman lapsia. Hain töitä, loin uraa, säästin rahaa ja eleltiin hieman leveämmin kuin aiemmin. Yritettiin taas lasta, mutta ei näkynyt eikä kuulunut. Alettiin nauttia lapsettomuudesta ja leveämmästä elämästä ja minä nautin urasta. Yhtäkkiä, tavallaan vahingossa, tulin raskaaksi. Nyt on suunnitelmissa palata työelämään kun lapsi on 1-2-vuotias, koska
a) taloudellinen tilanne on parempi kun käyn töissä
b) uskon että jaksan paremmin lapsen kanssa kun pääsen välillä ihmisten ilmoille
c) mielestäni on normaalia käydä töissä myös pienen lapsen äitinä
d) lapsi saa ikäistään seuraa, sosialisoituu ja oppii ikätovereiltaan

Itse olen ollut päiväkodissa ja olen sosiaalinen ja sopeutuvainen, mies taas on ollut kotihoidossa ahdistuu sosiaalisissa tilanteissa.

En kuitenkaan missään nimessä väheksy kotiäitiyttä ja itse olen törmännyt nimenomaan niihin uraäitiyden tyrmääviin kommentteihin. Mm. 2 kaveriani sanoivat, että lapsi kärsii jos joutuu päiväkotiin alle 3-vuotiaana ja että olen itsekäs kun en ole kotona lapsen kanssa. Myönnän, olen itsekäs, mutta joskus äidin itsekkyydestä voi olla apua tulevaisuudessa, kun äiti jaksaa paremmin. ;)

[QUOTE="a.p";23965044]Minä haluan kuulla perusteluja, miksi päivähoito on lapselle parempi kuin kotihoito, onko siinä jotain pahaa? =)[/QUOTE]

Päivähoito on jossain tilanteissa ehdottomasti parempi lapselle kuin kotihoito. Näitä tilanteita ovat esim. vanhemman sairaus; fyysinen tai psyykkinen, jolloin lapsi ei saa parasta mahdollista hoitoa kotona. Tai vastaavasti lapsen sairaus, johon hän tarvitsee hoitoa kodin ulkopuolella.

Jokaisen perheen tilanne on erilainen, ja yleensä kyse onkin perheen parhaasta, lapsen parasta ei ole myöskään se, että perheen rahat eivät riitä normielämiseen, edes ruokaan, mutta lapsi hoidetaan kotona, kun näin kuuluu tehdä. Perheen paras, siis joka ikisen jäsenen yhteinen paras on varmasti myös lapsen paras!

[QUOTE="vieras";23966407]Mulla oli pitkään haaveena kotiäitiys ja laskinkin sen varaan. Vuoden "lapsentekoyrityksen" jälkeen oli pakko luovuttaa ja todeta, ettei kotiäidiksi "pääse" ilman lapsia. Hain töitä, loin uraa, säästin rahaa ja eleltiin hieman leveämmin kuin aiemmin. Yritettiin taas lasta, mutta ei näkynyt eikä kuulunut. Alettiin nauttia lapsettomuudesta ja leveämmästä elämästä ja minä nautin urasta. Yhtäkkiä, tavallaan vahingossa, tulin raskaaksi. Nyt on suunnitelmissa palata työelämään kun lapsi on 1-2-vuotias, koska
a) taloudellinen tilanne on parempi kun käyn töissä
b) uskon että jaksan paremmin lapsen kanssa kun pääsen välillä ihmisten ilmoille
c) mielestäni on normaalia käydä töissä myös pienen lapsen äitinä
d) lapsi saa ikäistään seuraa, sosialisoituu ja oppii ikätovereiltaan

Itse olen ollut päiväkodissa ja olen sosiaalinen ja sopeutuvainen, mies taas on ollut kotihoidossa ahdistuu sosiaalisissa tilanteissa.

En kuitenkaan missään nimessä väheksy kotiäitiyttä ja itse olen törmännyt nimenomaan niihin uraäitiyden tyrmääviin kommentteihin. Mm. 2 kaveriani sanoivat, että lapsi kärsii jos joutuu päiväkotiin alle 3-vuotiaana ja että olen itsekäs kun en ole kotona lapsen kanssa. Myönnän, olen itsekäs, mutta joskus äidin itsekkyydestä voi olla apua tulevaisuudessa, kun äiti jaksaa paremmin. ;)[/QUOTE]

Ehkä pointti kuitenkin on että lapset saisivat tarvitsemaansa hoitoa huolimatta siitä miten tai missä heitä hoidetaan. Alle kolmevuotiaan hyvä hoito tulee siis pystyä riittävän hyvin huomioimaan tämän ikäisen lapsen tarpeet. Tämä siis on asia josta me vanhemmat kannamme vastuun, mutta pystymme vain tekemään parhaamme. Jos kuitenkin sokeasti luotamme siihen että yhteiskunnan tarjoamma ryhmähoito täyttää nämä laadulliset vaatimukset, silloin emme enää vastuuta kanna vaan luovutamme sen yhteiskunnan laitokselle. Suomessa mm. Keltikangas-Järvinen on pyrkinyt nostamaan esille ryhmähoitoon liittyviä puutteita ja huolenaiheita josta kansainvaälisessä tutkimuksessa ja analyyseissä jo yleisesti puhutaan. Päivähoidosta vastaavat eivät kuitenkaan ole riittävästi näitä asioita vanhemmille avanneet eivätkä käy näistä keskustelua. Silloin ollaan tilanteessa jossa vaan uskotaan ja toivotaan että hoito on riittävän hyvää.

Päätelmäsi siitä että päiväkotihoito alle kolmevuotiaan kohdalla jotenkin edistäisi sosiaalisten taitojen kehitystä jo kertoo puuttuvasta tiedosta. Tutkimukset nimittäin melko yksiselitteisesti toteavat että juuri sosiaalisten taitojen kehitys on huonompaa lapsilla jotka aloittaneet päivittäisen pitkäkestoisen ryhmähoidon alle kolmevuotiaina.Tämä on vain yksi lukuisista väärinkäsityksistä ja pinttyneistä mielikuvista joka ei mitenkään auta lasta.

[QUOTE="vieras";23967655]Ehkä pointti kuitenkin on että lapset saisivat tarvitsemaansa hoitoa huolimatta siitä miten tai missä heitä hoidetaan. Alle kolmevuotiaan hyvä hoito tulee siis pystyä riittävän hyvin huomioimaan tämän ikäisen lapsen tarpeet. Tämä siis on asia josta me vanhemmat kannamme vastuun, mutta pystymme vain tekemään parhaamme. Jos kuitenkin sokeasti luotamme siihen että yhteiskunnan tarjoamma ryhmähoito täyttää nämä laadulliset vaatimukset, silloin emme enää vastuuta kanna vaan luovutamme sen yhteiskunnan laitokselle. Suomessa mm. Keltikangas-Järvinen on pyrkinyt nostamaan esille ryhmähoitoon liittyviä puutteita ja huolenaiheita josta kansainvaälisessä tutkimuksessa ja analyyseissä jo yleisesti puhutaan. Päivähoidosta vastaavat eivät kuitenkaan ole riittävästi näitä asioita vanhemmille avanneet eivätkä käy näistä keskustelua. Silloin ollaan tilanteessa jossa vaan uskotaan ja toivotaan että hoito on riittävän hyvää.

Päätelmäsi siitä että päiväkotihoito alle kolmevuotiaan kohdalla jotenkin edistäisi sosiaalisten taitojen kehitystä jo kertoo puuttuvasta tiedosta. Tutkimukset nimittäin melko yksiselitteisesti toteavat että juuri sosiaalisten taitojen kehitys on huonompaa lapsilla jotka aloittaneet päivittäisen pitkäkestoisen ryhmähoidon alle kolmevuotiaina.Tämä on vain yksi lukuisista väärinkäsityksistä ja pinttyneistä mielikuvista joka ei mitenkään auta lasta.[/QUOTE]

Mitkä tutkimukset? Laita ihmeessä viittausta lähteisiisi.

[QUOTE="vieras";23967772]Mitkä tutkimukset? Laita ihmeessä viittausta lähteisiisi.[/QUOTE]

Tämähän tässä ihmetyttää että jatkuvasti kaivataan näitä linkkejä tutkimuksiin. Onko niin että googlaaminen ja kiinnostus todellakin näin hakusessa? Kerronpa nyt sitten miten päästä alkuun:
Unicefin alaisuudessa toimii tutkimuskeskus nimeltään Innocenti Research Center jonka tehtävänä on kerätä tietoa ja tutkimusta OECD maiden kasvatuskäytännöistä. Viimesimmässä raportissa todettiin yhteenvetona että mitä vähemmän aikaa alle kolmevuotias viettää päiväkodin ryhmähoidossa sen parempi. Raportissa kehotettiin myös eri maiden hallituksia etenkin kiinnittämään huomiota alle kolmevuotiaiden kasvatuskäytäntöihin koska yhä selvemmin on tutkimuksissa tullut esille että juuri lapsen emotionaalisen kehityksen kohdalla ryhmähoidossa ollaan todettu riskejä. Täällä on paljon asiaa ja pohdintaa, kannattaa ajalla tutustua. Myös Belskyn laajat seurantatutkimukset äiti-lapsi kiintymys suhteen häiriöistä päiväkotilapsilla. Tieto lisää kyllä tuskaa mutta parempi on olla tietoinen asioista, silloin voi myös järjestää lapselleen parhaan mahdollisen hoitoavun

[QUOTE="vieras";23968020]Tämähän tässä ihmetyttää että jatkuvasti kaivataan näitä linkkejä tutkimuksiin. Onko niin että googlaaminen ja kiinnostus todellakin näin hakusessa? Kerronpa nyt sitten miten päästä alkuun:
Unicefin alaisuudessa toimii tutkimuskeskus nimeltään Innocenti Research Center jonka tehtävänä on kerätä tietoa ja tutkimusta OECD maiden kasvatuskäytännöistä. Viimesimmässä raportissa todettiin yhteenvetona että mitä vähemmän aikaa alle kolmevuotias viettää päiväkodin ryhmähoidossa sen parempi. Raportissa kehotettiin myös eri maiden hallituksia etenkin kiinnittämään huomiota alle kolmevuotiaiden kasvatuskäytäntöihin koska yhä selvemmin on tutkimuksissa tullut esille että juuri lapsen emotionaalisen kehityksen kohdalla ryhmähoidossa ollaan todettu riskejä. Täällä on paljon asiaa ja pohdintaa, kannattaa ajalla tutustua. Myös Belskyn laajat seurantatutkimukset äiti-lapsi kiintymys suhteen häiriöistä päiväkotilapsilla. Tieto lisää kyllä tuskaa mutta parempi on olla tietoinen asioista, silloin voi myös järjestää lapselleen parhaan mahdollisen hoitoavun[/QUOTE]

Ja mistä tämän raportin voi lukea?

Jos haluaa tuoda esiin jotain tutkimustuloksia, niin silloin pitäisi myös tuoda esiin mikä tutkimus ja mistä näkee tuloksia, eikä tyyliin "onhan tätä tutkittu" tai "kertoohan ne tutkimuksetkin"...

Jos ryhmähoidosta on haittaa lapsen kehitykselle, niin onko samanlaista haittaa myös suurperheiden lapsille kotihoidossa? Joissain perheissä voi alle kouluikäisiä olla yhtä paljon kuin esim. perhepäivähoidossa tai päiväkodin pienryhmissä. Pitäisikö jokaiselle lapselle olla yksilöhoito?

En ole tuo henkilö joka Innocenti Research Centerista kirjoitti, mutta ihan mielenkiinnosta kokeilin kuinka kauan kestää raportin löytyminen... Googlella 20 sekuntia. Vähän yritystä kiitos.

http://www.unicef-irc.org/files/documents/d-3269-Good-potential-of-early-c.pdf

http://www.unicef-irc.org/files/documents/d-3275-Summary-of-Innocenti-Repo.pdf

http://www.unicef-irc.org/files/documents/d-3270-Key-messages.pdf

Eiköhän noilla nyt alkuun pääse.

[QUOTE="vieras";23968160]Ja mistä tämän raportin voi lukea?

Jos haluaa tuoda esiin jotain tutkimustuloksia, niin silloin pitäisi myös tuoda esiin mikä tutkimus ja mistä näkee tuloksia, eikä tyyliin "onhan tätä tutkittu" tai "kertoohan ne tutkimuksetkin"...

Jos ryhmähoidosta on haittaa lapsen kehitykselle, niin onko samanlaista haittaa myös suurperheiden lapsille kotihoidossa? Joissain perheissä voi alle kouluikäisiä olla yhtä paljon kuin esim. perhepäivähoidossa tai päiväkodin pienryhmissä. Pitäisikö jokaiselle lapselle olla yksilöhoito?[/QUOTE]

Googlaa siis: Innocenti Research Center. Sieltä löydät kyseisen raportin. En ole koordinaatteija itselleni ylös merkannut. Jos asia riittävästi kiinnostaa uskon että Sinäkin pystyt tarvitsemasi tiedot löytämään.Vai onko niin että tässä nyt tärkeintä että pystyn todistamaan että todella olen kyseisen raportin lukenut ja että asia jonka esille tuon ei ole omaa keksintöäni? Vaikka näin tuntuisikin ehkä paremmalta ei valitettavasti pidä paikkaansa.

Tässä nyt myös ihan oikea pohdinnan paikka. Miten suurperheet poikkeavat sitten päiväkodin ryhmähoidosta? Mitkä on ne keskeiset asiat jotka tukevat taaperon kehitystä? Pitäisi verrata ja miettiä päivähoitoa tarjoavien kanssa että nähtäisiin paremmin asiat lapsen näkökulmasta. Tätä keskustelua juuri kaivataan.

Uskon että vanhemmat ovat siis "TOSISSAAN" erilaista mieltä päiväkotihoidosta kaikkein pienimmille ILMAN että heillä on riittävästi tietoa hoidosta tai taapero-ikäisen tarpeista.

[QUOTE="vieras";23968364]Googlaa siis: Innocenti Research Center. Sieltä löydät kyseisen raportin. En ole koordinaatteija itselleni ylös merkannut. Jos asia riittävästi kiinnostaa uskon että Sinäkin pystyt tarvitsemasi tiedot löytämään.Vai onko niin että tässä nyt tärkeintä että pystyn todistamaan että todella olen kyseisen raportin lukenut ja että asia jonka esille tuon ei ole omaa keksintöäni? Vaikka näin tuntuisikin ehkä paremmalta ei valitettavasti pidä paikkaansa.

Tässä nyt myös ihan oikea pohdinnan paikka. Miten suurperheet poikkeavat sitten päiväkodin ryhmähoidosta? Mitkä on ne keskeiset asiat jotka tukevat taaperon kehitystä? Pitäisi verrata ja miettiä päivähoitoa tarjoavien kanssa että nähtäisiin paremmin asiat lapsen näkökulmasta. Tätä keskustelua juuri kaivataan.

Uskon että vanhemmat ovat siis "TOSISSAAN" erilaista mieltä päiväkotihoidosta kaikkein pienimmille ILMAN että heillä on riittävästi tietoa hoidosta tai taapero-ikäisen tarpeista.[/QUOTE]

Ei ne suurperheet juuri poikeakaan, valitettavasti.. Tunnen paljon suurperheiden lapsia ja kun olemme keskustelleet asioista niin suurin osa on sitä mieltä että aivan liian vähän
on huomiota saaneet lapsena. Eivätkä ole saaneet olla myöskään tarpeeksi
kauaa LAPSIA, kun on pitänyt pienempiä hoitaa ja paimentaa (tämä ei varsinaisesti liittynyt aiheeseen kylläkään).

Normaalissa perheessä jossa siis terveet vanhemmat ja terveet lapset, on varmasti pienelle LAPSELLE PARHAAKSI olla kotona äidin kanssa... Monet äidit kuulostavat tylsistyvän kotona mutta pitäis ajatella lapsen parasta kuitenkin vanhempana...
miten joku voi edes sanoa että jopa vauvalla (9kk) on parempi olla päiväkodissa, kuin kotona!

No, en sanoisi, että omalla pienellä lapsella olisi parempi olla päivähoidossa kuin kotona. Mutta ei se niin huonompikaan paikka ole.

Sinällään olisin halunnut lapset perhepäivähoitajalle pieneen ryhmään. Isompi on 3,5-vuotias ja kuopus 1,5-vuotias. Mutta se oli liikaa toivottu. Ovat pienessä päiväkodissa tällä hetkellä ja viihtyvät hyvin.

Sitä pitää tehdä valintoja elämässä, mikä tuntuu parhaalta omassa tilanteessa, omassa perheessä. Piti valita, palaanko töihin kun työpaikkaa oikein tarjottiin - vai jäänkö kotiin lasten kanssa eikä tietoa työpaikasta. Täällä päin kun työpaikat on aika tiukassa.

Oli miehenkin kanssa puhetta, voisiko hän olla kotona lasten kanssa kotona, mutta se ei onnistunut. Jos yrittäjänä aikoo pysyä, ei sitä niin vain pistetä firmaa kiinni muutamaksi kuukaudeksi.

Joten lapset ovat päiväkodissa. Minä vien, mies hakee. Näin pidetään hoitoaika inhimillisenä.

Yhteistyössä