T
"Tiina"
Vieras
Usein päivähoito on näitä avohuollon tukitoimia joita yritetään ettei tulisi huostaanottoja sun muita.
Lapsi ei varmaan haluakaan autoa tai omakotitaloa. Aikuiset sen valitsevat. Niinkuin mun maanviljelijäkaverini, se ei voi oikein asua muualla kuin siellä tiluksien lähellä. Maata on viljeltävä ja elikot hoidettava vaikka olisi kymmenen lasta. Ja ilman kahta autoa elo on mahdotonta siellä. Oletko sitäpaitsi tullut ajatelleeksi että rahat voi olla jollain tiukilla ihan kerrostalokaksiossa vuokralla asuessa? Vieläpä ilman autoa.
Useimmille tekisi valtavan hyvää laajentaa ajatuksiaan niitten omien pikku ympyröitten ulkopuolellekin.
Työskentelen itse lastensuojelu puolella ja jos ollaan siinä tilanteessa, ettei koti ole lapselle paras paikka ei enää avohuollon tukitoimena pelkkä päiväkoti riitä.
Itse asumme myös keskellä ei mitään ja kyllä yksi auto riittää, kun lasten kanssa kotona on. Ymmärrän kyllä että maanviljelijä kaverisi tarvitsee kaksi autoa jos täytyy lapsia kuskata hoitoon ja takasin. Suomessa on kattavat tuet toimeentuloon ja asumiseen joten kyllä vuokralla asuessa toimeentulee jos vaan haluaa. Aikuisten arvomaailmasta tässä on hyvin pitkälle kysymys.
Minulla on ollut asiakkaina vuosien mittaan satoja perheitä ja ikävä kyllä ne perheet joissa juostaan maallisen perässä on niitä ongelmaisimpia.